Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt telt


aamodt

Anbefalte innlegg

Hallo dere erfarne teltfolk!

Jeg har ett Marmot limelight 2p fra før, dette funker fint for meg alene på tur. Men det ble for lite plass når jeg har med meg madammen og to store ryggsekker.

Jeg har vært inne på tanken om Bergans Wiglo lt4 eller Helsport Blefjell 4, men di veier mye og koster mye. (Mer enn jeg føler jeg kan ta meg rå til på dette tidspunkt, bryllup til sommeren)

Men så kom jeg over Mountain Hardwear Optic Vue 3.5 ( http://www.hektapatur.no/telt/3-sesongs-telt/mountain-hardwear-optic-vue-35-2681?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt ) Virker som en grei pris og vekt. Hva tenker dere om kvalitet på MH sine telt? Hva tenker dere om størrelsen på dette? Skal være plass til to personer med ryggsekker og kanskje en liten hund.
Har også kikket litt på superlight teltene til Helsport, men di er dyre og er tunneltelt, vil helst ha kuppel!

Takker for svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor vil du ha kuppeltelt? 

Personlig liker jeg bedre tunnel telt. De har ofte et større fortelt, og i ditt tilfelle så synes jeg at det bør være plass til to sekker i forteltet uten at du trenger å klatre over sekkene når du skal inn eller ut. Hvis du har behov for mer plass i forteltet så kan du skaffe deg en tarp og spenne opp over inngangspartiet på teltet, men dette funker ikke så bra hvis det er mye vind, og det er ofte når det er dårlig vær at du trenger plass i forteltet.

Jeg liker ikke telt hvor stengene er tredd gjennom innerteltet slik at du setter dette opp først og trekker ytterduken over. Hvis du slår opp teltet når det regner vil innerteltet bli vått. Innerteltet er ofte laget i et stoff som ikke er vanntett, og hvis innerteltet blir vått så tar det ofte en god stund å tørke dette. Hvis det tørker så får du denne fuktigheten igjen som kondens på innsiden av ytterduken.

Telt hvor du først setter opp ytterteltet og henger innerteltet inn etterpå har den fordelen at du kan beholde innerteltet festet til ytterduken når teltet er sammenlagt og når du setter det opp så er det ferdig oppsatt når stengene og et par plugger er på plass.

Hvilket telt du velger kommer selvfølgelig av hva du mener er viktigst, og det er nok litt smak og behag som avgjør dette.

Jeg har et kuppeltelt som jeg har brukt ganske mye både sommer og vinter, men jeg savner alltid litt mer plass i forteltet, spesielt om vinteren.

Så har jeg et Helsport Ringstind 2 og et Hilleberg Akto. Begge disse teltene fungerer veldig bra.

https://www.fjellsport.no/velge-telt

P.s.

Du nevner bryllup til sommeren. Hva med å sette et telt på ønskelista så kanskje du får litt mindre nips, sånne ting som bare står og fyller opp vinduskarmer og bokhyller.

Jeg hadde en onkel som dro på en ukes brullupsreise med fjelltelt. første og siste dag med sykkel, og resten på beina innover i fjellheimen.

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aamodt skrev:

Hallo dere erfarne teltfolk!

Jeg har ett Marmot limelight 2p fra før, dette funker fint for meg alene på tur. Men det ble for lite plass når jeg har med meg madammen og to store ryggsekker.

Jeg har vært inne på tanken om Bergans Wiglo lt4 eller Helsport Blefjell 4, men di veier mye og koster mye. (Mer enn jeg føler jeg kan ta meg rå til på dette tidspunkt, bryllup til sommeren)

Men så kom jeg over Mountain Hardwear Optic Vue 3.5 ( http://www.hektapatur.no/telt/3-sesongs-telt/mountain-hardwear-optic-vue-35-2681?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt ) Virker som en grei pris og vekt. Hva tenker dere om kvalitet på MH sine telt? Hva tenker dere om størrelsen på dette? Skal være plass til to personer med ryggsekker og kanskje en liten hund.
Har også kikket litt på superlight teltene til Helsport, men di er dyre og er tunneltelt, vil helst ha kuppel!

Takker for svar! :-)

Jag tycker det verkar väldigt bra och är sugen på att köpa ett 2,5 för att ha som bil-campingtält och baslägertält. Kvaliteten är väl som du kan förvänta dig av ett kinesiskt tält till det priset. Helt OK, alltså. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta på teltet er ofte omvendt proporsjonal med prisen. Dvs. lav vekt = høy pris og høy vekt = lav pris. Jeg pleier å si at teltet ikke bør veie mer enn ca. et kilo pr person. Enmannstelt, 1 kilo ++, tomannstelt, 2 kilo + og tremannstelt. 3 kilo. 

Mitt kuppeltelt ble i sin tid kjøpt fra Ellos. Det har vert, og er fremdeles et bra telt, men det veier noe mer enn det jeg skulle ønske. 3.7 kg.  Noen vil kanskje si at dette ikke er så ille sammenlignet med andre tremannstelt. F.eks. Helsport Dovrefjell 3 camp = 3.75 kg. (Kr. 6899,-) Svea 3 camp 4.5 kg (kr. 7999,- ) Svalbard High 3 Camp 4.5 kg (Ordinær pris kr. 10 450,- kr. 6275,- på tilbud)

Helsport har en del gode tilbud på telt som enten er utgående modeller eller telt som er brukt på messer og utstillinger, reklame, ekspedisjoner etc. Denne siden oppdateres gjevnlig og her er det mulig å gjøre et kupp hvis du har litt tålmodighet.

http://www.helsport.no/outlet/telt?gclid=CN75lez78csCFcfPcgod0JMKUA

Mitt Ellos telt var ganske billig og har tre stenger, to lange i kryss og en kort i forteltet, stormmatter, myggnett i åpningen, lufting på toppen av taket og i forteltet, litt for lite fortrlt og hull i taket etter en nybegynner med telemarkski. Og så må jeg ikke glemme alle de gode minnene jeg har fra turer med dette teltet.

Poenget er at et telt ikke trenger å være dyrt og flott for å være et fullt brukbart telt. Her er et par alternativer fra teltjungelen.

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=14650&prodid=109736

http://www.magasinet.no/telt-lavvo/high-peak-trailcamp-3-tremannstelt

http://www.alfafritid.no/butikk/fritidsutstyr/telt 

http://www.abcnyheter.no/livet/2013/05/18/173458/reis-et-telt

Det eneste digitale bildet jeg har av mitt Ellostelt teltet er fra en vintertur med skikkelig dårlig vær.

Rolf-telt.jpg

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes der ser bra ut. Ikke det aller letteste men det reflekteres jo i prisen. Men det er en vurdering om dere greier dere med versjon 2.5. Etter hva jeg ser er størrelse på ytttertelt etc det samme. Er bredde inni som er forskjellig. Men 147cm bredde hele veien er bra plass i 2 manns telt. Mister litt plass men sparer vekt og penger. Jeg liker kuppetelt da de er raske å sette opp og er selvstående så de er enkle å plassere. Mine telt er også slik at man setter normalt innertelt først. Jeg har ikke hatt noen problemer med det. Hvis det regner så setter jeg opp tarpen først og setter opp telt under den etterpå. Skal jeg på steder med lite trær så har jeg ekstra bunnduk til de så jeg kan sette opp ytterteltet først. Vet ikke om det finnes til teltet du ser på men det er å anbefale. Det med å sette opp innertelt først tror jeg folk som ikke har prøvd slike telt er mer negative til enn de som bruker slike telt. En fordel med telt vi er vant til her hjemme er at man setter opp inner og yttertelt i ett som nevnt. Så gir også tunneltelt ofte bedre bagasjeplass, hvertfall i campversjoner. Har ikke erfaring med MH telt selv men har en dunpose fra dem som jeg er veldig fornøyd med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, aamodt skrev:

Hallo dere erfarne teltfolk!

Jeg har ett Marmot limelight 2p fra før, dette funker fint for meg alene på tur. Men det ble for lite plass når jeg har med meg madammen og to store ryggsekker.

Jeg har vært inne på tanken om Bergans Wiglo lt4 eller Helsport Blefjell 4, men di veier mye og koster mye. (Mer enn jeg føler jeg kan ta meg rå til på dette tidspunkt, bryllup til sommeren)

Men så kom jeg over Mountain Hardwear Optic Vue 3.5 ( http://www.hektapatur.no/telt/3-sesongs-telt/mountain-hardwear-optic-vue-35-2681?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt ) Virker som en grei pris og vekt. Hva tenker dere om kvalitet på MH sine telt? Hva tenker dere om størrelsen på dette? Skal være plass til to personer med ryggsekker og kanskje en liten hund.
Har også kikket litt på superlight teltene til Helsport, men di er dyre og er tunneltelt, vil helst ha kuppel!

Takker for svar! :-)

Vi har både Bergans Wiglo 4 og Optic Vue 3.5 og vi er veldig fornøyde med begge to. Vi målte opp på stuegulvet før vi kjøpte Optic Vue, la ut liggeunderlagene og vurderte nøye. Takhøyden ble utslagsgivende, vi har hatt tunneltelt før og hatet det dypt og inderlig etterhvert! Men det er såklart en smaksak. Vi har ikke hund, men synes plassen er helt grei til to voksne, og kjekt å ha litt gulvplass utenom liggeunderlagene. Vi har hatt ryggsekkene ute under ytterteltet i ene inngangen. Vi kunne nok fått plass til dem inne også, men det var like greit å ha dem i ytterteltet. 

 Wiglo er tungt, men vi tar gladelig den ekstra vekta for å ha luksusfølelsen av god plass på tur, men mange vil selvfølgelig vurdere dette annerledes. Vi drasser ikke med mye ekstra utstyr ellers da, det blir telt, det aller nødvendigste av klær og utstyr og lettest mulig mat + fiskeutstyr. Nå er det jo mer arbeid å sette opp Wiglo, men etter en 10-dagers tur i fjor, fikk vi virkelig dreisen på det og det gikk kjemperaskt. Vi hadde veldig mye sterk vind og endel nedbør og teltet stod fjellstøtt, så det levde virkelig opp til forventningene. Vi gikk til ny teltplass hver dag stort sett, kun to netter på samme sted. Vi har foreløbig brukt Wiglo mest, men til våren og sommeren blir nok begge mye brukt.

Optic Vue imponerte stort da vi hadde en dag og en natt med styrtregn og da snakker vi om kontinuerlig øsregn. Det var helt tørt inni og det var første gangs bruk. Ellers stortrivdes vi i det noen netter i Femundsmarka i strålende sol. Nå gleder vi oss til vår og sommer og mange flotte turer forhåpentligvis. Lykke til med jakten på telt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.4.2016 at 11.06, REs skrev:

Hvorfor vil du ha kuppeltelt? 

Personlig liker jeg bedre tunnel telt. De har ofte et større fortelt, og i ditt tilfelle så synes jeg at det bør være plass til to sekker i forteltet uten at du trenger å klatre over sekkene når du skal inn eller ut. Hvis du har behov for mer plass i forteltet så kan du skaffe deg en tarp og spenne opp over inngangspartiet på teltet, men dette funker ikke så bra hvis det er mye vind, og det er ofte når det er dårlig vær at du trenger plass i forteltet.

Jeg liker ikke telt hvor stengene er tredd gjennom innerteltet slik at du setter dette opp først og trekker ytterduken over. Hvis du slår opp teltet når det regner vil innerteltet bli vått. Innerteltet er ofte laget i et stoff som ikke er vanntett, og hvis innerteltet blir vått så tar det ofte en god stund å tørke dette. Hvis det tørker så får du denne fuktigheten igjen som kondens på innsiden av ytterduken.

Telt hvor du først setter opp ytterteltet og henger innerteltet inn etterpå har den fordelen at du kan beholde innerteltet festet til ytterduken når teltet er sammenlagt og når du setter det opp så er det ferdig oppsatt når stengene og et par plugger er på plass.

Hvilket telt du velger kommer selvfølgelig av hva du mener er viktigst, og det er nok litt smak og behag som avgjør dette.

Jeg har et kuppeltelt som jeg har brukt ganske mye både sommer og vinter, men jeg savner alltid litt mer plass i forteltet, spesielt om vinteren.

Så har jeg et Helsport Ringstind 2 og et Hilleberg Akto. Begge disse teltene fungerer veldig bra.

https://www.fjellsport.no/velge-telt

P.s.

Du nevner bryllup til sommeren. Hva med å sette et telt på ønskelista så kanskje du får litt mindre nips, sånne ting som bare står og fyller opp vinduskarmer og bokhyller.

Jeg hadde en onkel som dro på en ukes brullupsreise med fjelltelt. første og siste dag med sykkel, og resten på beina innover i fjellheimen.

 

Grunnen til jeg vil ha ett kuppeltelt er egentlig så enkelt at jeg liker høyden og at det er mer høyde ut mot kantene, men er jo veldig enig angående fortelt! Men så tenker jeg at når jeg går opp til 3,5manns så bør det være plass til en sekk inni teltet og en i det ene "forteltet" :-) Jeg er ikke så redd for måten å sette opp teltet på, men det kan jo hende er noe jeg angrer på den gang jeg står med vått innertelt :-)

 

2 timer siden, Hufsa skrev:

Vi har både Bergans Wiglo 4 og Optic Vue 3.5 og vi er veldig fornøyde med begge to. Vi målte opp på stuegulvet før vi kjøpte Optic Vue, la ut liggeunderlagene og vurderte nøye. Takhøyden ble utslagsgivende, vi har hatt tunneltelt før og hatet det dypt og inderlig etterhvert! Men det er såklart en smaksak. Vi har ikke hund, men synes plassen er helt grei til to voksne, og kjekt å ha litt gulvplass utenom liggeunderlagene. Vi har hatt ryggsekkene ute under ytterteltet i ene inngangen. Vi kunne nok fått plass til dem inne også, men det var like greit å ha dem i ytterteltet. 

 Wiglo er tungt, men vi tar gladelig den ekstra vekta for å ha luksusfølelsen av god plass på tur, men mange vil selvfølgelig vurdere dette annerledes. Vi drasser ikke med mye ekstra utstyr ellers da, det blir telt, det aller nødvendigste av klær og utstyr og lettest mulig mat + fiskeutstyr. Nå er det jo mer arbeid å sette opp Wiglo, men etter en 10-dagers tur i fjor, fikk vi virkelig dreisen på det og det gikk kjemperaskt. Vi hadde veldig mye sterk vind og endel nedbør og teltet stod fjellstøtt, så det levde virkelig opp til forventningene. Vi gikk til ny teltplass hver dag stort sett, kun to netter på samme sted. Vi har foreløbig brukt Wiglo mest, men til våren og sommeren blir nok begge mye brukt.

Optic Vue imponerte stort da vi hadde en dag og en natt med styrtregn og da snakker vi om kontinuerlig øsregn. Det var helt tørt inni og det var første gangs bruk. Ellers stortrivdes vi i det noen netter i Femundsmarka i strålende sol. Nå gleder vi oss til vår og sommer og mange flotte turer forhåpentligvis. Lykke til med jakten på telt!

Wigloen er vel i en klasse for seg selv? Blir nok en wiglo etterhvert, men etter å høre dine erfaringer med Optic Vue så er jeg igrunnen ikke itvil lengre :-) Sånn blir det ofte når jeg også drar på tur at man kjiper ned så mye som mulig på vekten, men akuratt telt og ett godt liggeunderlag kan heller veie litt for å få en bedre natt i naturen. 

Blir det plass til begge sekkene i den ene inngangen? Vet ikke hvor store sekker dere har, men vi har hvertfall 2stk 65L. Godt og høre at det tåler endel vann også :-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.4.2016 at 13.03, aamodt skrev:

Grunnen til jeg vil ha ett kuppeltelt er egentlig så enkelt at jeg liker høyden og at det er mer høyde ut mot kantene, men er jo veldig enig angående fortelt! Men så tenker jeg at når jeg går opp til 3,5manns så bør det være plass til en sekk inni teltet og en i det ene "forteltet" :-) Jeg er ikke så redd for måten å sette opp teltet på, men det kan jo hende er noe jeg angrer på den gang jeg står med vått innertelt :-)

 

Wigloen er vel i en klasse for seg selv? Blir nok en wiglo etterhvert, men etter å høre dine erfaringer med Optic Vue så er jeg igrunnen ikke itvil lengre :-) Sånn blir det ofte når jeg også drar på tur at man kjiper ned så mye som mulig på vekten, men akuratt telt og ett godt liggeunderlag kan heller veie litt for å få en bedre natt i naturen. 

Blir det plass til begge sekkene i den ene inngangen? Vet ikke hvor store sekker dere har, men vi har hvertfall 2stk 65L. Godt og høre at det tåler endel vann også :-)  

Vi fikk plass til begge sekkene i ene inngangen, vi har en 95 l og en 55 l. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 30.5.2016 at 9.50, Nicon skrev:

Hei @Hufsa! Ser det står forskjellig vekt på VUE 3.5 hos forhandlerne. Kan du slenge det på badevekten ?

PÅ forhånd takk.

Vårt veier nøyaktig 3072 g på kjøkkenvekta, tror den er ganske riktig. Denne vekten er inkludert teltstenger, men uten de 3 ekstra leddene som følger med. Vi hadde ikke dem med på siste turen, så de lå ikke i posen med stenger nå når jeg veide teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hufsa skrev:

Vårt veier nøyaktig 3072 g på kjøkkenvekta, tror den er ganske riktig. Denne vekten er inkludert teltstenger, men uten de 3 ekstra leddene som følger med. Vi hadde ikke dem med på siste turen, så de lå ikke i posen med stenger nå når jeg veide teltet. 

Takk!

Bestilte 2.5, sparer litt kron og litt vekt. Må se størrelsen. Gleder meg, tror det er veldig mye telt for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, låner tråden litt. Blev også litt nysgjerrig på Optiv Vue 3,5 teltet. Tenker å bruke det på Finnmarksvidda sammen med to små barn, men jeg finner ikke info hvis den også har myggnetting i dørene? Er det god lufting? Står det stødig i vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.