Gå til innhold
  • Bli medlem

Symaskin - hvilken er pålitelig + enkel + kompakt + rimelig?


a_aa

Anbefalte innlegg

Oppdager at jeg stadig sitter med en bitteliten nål i mine bananhender, ikke sjelden med bannskap av varierende frodighet rundt meg :) 

Jeg tror jeg trenger en symaskin.

Jeg trenger ikke en symaskin som bryter samen ved første småtøffe jobb eller uvørne behandling, noe jeg mistenker at diverse rosahvite plastklumper på Coop vil gjøre, tross sine gode navn som Singer o.l. Jeg trenger ikke en som kan sy blomstermønstre, signere for rekommandert post eller koke kaffe for meg - stort sett vil mulighet rettsøm og sikksakk med justerbar stinglengde holde til det aller meste. Jeg trenger ikke en dings som trenger sitt eget lille private rom for oppbevaring, den bør gå greit inn i en stor skuff eller et lite skap. Og en symaskin skal jo ikke koste skjorta, vel? :) 

Noen som har noen tips til merker og modeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag har en gamal Husqvarna Viking. Sista serien som tillverkades i Sverige. Idag är alla Husqvarna kinesiska. Och så är det med dom flesta märken. När jag funderade på att köpa ny maskin för några år sedan fick jag rådet: Köp ett japanskt fabrikat. T.ex Janome. 

Billiga kines-grejor fungerar till normalt bruk, men skall du som jag ge dig på att sy kanske 3-4 lager 25mm nylonband (typ som man har på ryggsäckar och sådant) så blir en sådan maskin skrot ganska omgående. Det finns också en myt om att gamla maskiner från 60- och 70-talet är otroligt hållbara. En del är det. Andra inte. Jag körde sönder en på några månader när jag höll på med releaser för paragliding. Knaaak... Det var den maskinen det... Får se hur länge den jag har nu håller. Fick fel på den nu under påsken men lyckades reparera den. 

Just nu håller jag på med ett projekt: paraglidersele. En del tjocka saker. En del mycket tunna (27 gram/m²). 

 

Jag skulle försöka få tag i en Janome HD1000 om jag skulle köpa något nu. Vet inte om den tillverkas längre.

Janome Easy Jeans 22 kan vara ett alternativ. Kostar ca 5000. Låt dig inte luras av att det står "syr 22 typer av sömmar". I princip är det lika på min och nästan alltihop är varianter på sick sack och raksök. Jag kör väldigt mycket med stegad sick sack. 

 

En snabb koll på nätet ger för handen att denna kanske kan vara ett bra budgetalternativ:

http://www.symaskiner.no/juki-symaskiner/juki-hzl-353zr-a-symaskin

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har litt tid på deg, ville jeg funnet frem til noen butikker som selger symaskiner. Gått innom dem eller ringt. Lagt frem behovet ditt og hørt om de hadde en brukt maskin som passer deg. De tar ofte symaskiner i innbytte ved kjøp av ny. Så tar de service på dem og selger videre. Jeg fikk tak i en god symaskin til datteren min, brukt og nyoverhalt hos en Singerforhandler i Trondheim.  Den var kraftig og god. Feilt ingenting, helt til den datt ned trappa... Sydde dongeri som en lek, men den kunne ikke sy hjerter og bamser osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom finn.no og der er det symaskiner fra kr. 400,- til over 7000,-

Det viktigste er nok at du klarer å definere hva du skal bruke den til og, som anbefalt i tidligere innlegg, snakk med de som selger maskiner og hør hva de mener.

Merker som Singer og Pfaff mener jeg er maskiner med godt rykte, men mye kan ha skjedd siden jeg var ute etter symaskin.Jeg har en Singer maskin som klarer det meste av det jeg syr, men så pleier jeg ikke å meg i kast med de helt store prosjektene. Det eneste jeg savner er en god knapphullsfunksjon.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg har hatt maksimal uflaks, men jeg har dårlige erfaringer med brukte maskiner.  Derfor tok jeg mot til meg og oppsøkte en skikkelig sy butikk og definerte mitt behov.  Mitt absolutte, krav: 

Rettsøm og sikksakksøm,

tilbakesying, eller hva det nå heter

kunne sy sammen to lag webb.  (Jeansnål)

Til å begynne med brukte jeg ekstra sterk tråd, men har gått over til vanlig tråd.  Den fungerer bra.

Den har også mange andre programmer, f eks kunne sy knappehull.

Jeg endte opp med en Husqvarna Viking som jeg betalte under 2 tusen kroner for.  Den har funket hel fint.  Det eneste jeg kunne tenke meg i tillegg var at den var selvtreende. 

20160330_113351.jpg20160330_113407 (640x480).jpg

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel si at til det bruket så er det å kjøpe en brukt, overhalt maskin tingen. Husqvarna er nevnt av mange. Noen av de gamle modellene har også krabbegear for tykt /flerlags stoff om det skulle trenges. På Finn kan det være bra maskiner - men det kan også være en god grunn til at eieren vil ha en annen. Overhalte bruktmaskiner er som regel tryggere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en 70-talls Singer maskin til mine prosjekter som jeg fikk brukt (men overhalt) for ca 15 år tilbake. Prosjektene har blitt mange (se diy forum her) og maskinen har fått en del tøffe oppgaver, men hittill har den klart det med glans.

image.jpg

Endret av esw
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, ai, ai - tusen takk for mange gode råd her :) !

Jeg tror jeg drister meg til å oppsummere med at om jeg tar sjansen på et bruktkjøp, så vil en gammel men nyoverhalt Husqvarna eller Singer være fornuftig, mens hvis jeg derimot vil ha ny kvalitet (og er viullig til å betale mer) så kan Janome være noe av det beste. Da har jeg fått litt å spekulere på, og sette meg litt mer inn i - så får jeg vel ta meg en liten runde på sybutikker snart :) 

Takker til alle igjen :thumbsup: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, smgj skrev:

Jeg vil vel si at til det bruket så er det å kjøpe en brukt, overhalt maskin tingen. Husqvarna er nevnt av mange. Noen av de gamle modellene har også krabbegear for tykt /flerlags stoff om det skulle trenges. På Finn kan det være bra maskiner - men det kan også være en god grunn til at eieren vil ha en annen. Overhalte bruktmaskiner er som regel tryggere.

Burde vel ha sagt at de brukte maskinene jeg kjøpte var alle verkstedsoverhalte, men uten at det var noen suksess.  Husqvarna Viking Classic derimot har fungert helt perfekt, selv på tykk webb.  Om jeg skulle valgt om igjen ville jeg gått for den oppgraderingen som Karita nevner, Janome.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Tom42 said:

Burde vel ha sagt at de brukte maskinene jeg kjøpte var alle verkstedsoverhalte, men uten at det var noen suksess.  Husqvarna Viking Classic derimot har fungert helt perfekt, selv på tykk webb.  Om jeg skulle valgt om igjen ville jeg gått for den oppgraderingen som Karita nevner, Janome.

Janome har vært veldig bra, jeg kjenner ikke til de nyere maskinene derfra. Når det gjelder bruktkjøp av overhalt maskin så fikk jeg garanti på min. Husker ikke om det var 3 eller 6 måneder. Det kan jo være verdt å spørre om dersom man velger å se etter overhalte i stedet for nye. (Og selvfølgelig sy som f... den perioden. :D )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en overhalt Husqvarna 2000 (6030) for noen år siden som jeg bruker på mine prosjekter. Den kan sy gjennom det meste med jeansnål og virker svært driftsikker. Er fra begynnelsen av 70-tallet tipper jeg, så da laget de solide saker:)

Om du bor i Osloområdet så kan denne være verdt en nærmere titt:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=72722706

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoff og Stil har butikk i Bergen og de har Janome-maskiner. Rådene du har fått om å gå i butikker og forhøre deg syns jeg er lurt. Snakk litt med dem! :)

Ellers: Det finnes forum/Facebooksider med en stor mengde folk som har gode sykunnskaper om du vil få gode tips om butikker/maskiner.


Selv har jeg en Singer -69modell arvet av en tante, den går som en traktor og jeg har ingen planer om å bytte den ut ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg stod I din situation for 3 år siden, og valgte at købe brugt. Faktisk købte jeg hele 3 forskellige ældre Singer maskiner for 150 kr. pr. styk og forskellige steder. Om det er maskiner, som er fra 70-talet eller tidligere, så vil de nomalt være holdbare. Senere typer kan have flere plasticdele, med tvivlsom holdbarhed. Om du finder en brugt maskine på nettet, så bed om typenummer og slå maskinen op på nettet og læs om andres erfaringer. De roterende dele kan godt være gået helt fast, men normalt vil de med lidt olie og lirken kunne komme fri og komme til at arbejde helt fint og godt igen. Jeg synes at en maskine som minimum bør kunne sy baglens (reversere), så man let kan låse sømmen. Nogle af de helt gamle maskiner kan ikke det.

Om du skal sy med lidt kraftigere tråd på en husholdningsmaskine, så vil jeg se efter dette: At maskinen kan sættes I et lavt gear og er elektrisk. Om du har mekanisk snilde, så kan man lave en ekstra udveksling og to remmer. Det er normalt bedre at maskinen ikke klarer siksak. Tråden skal puttes gennem nålen fra siden og ikke forfra. Det kan blive nødvendigt for dig at kunne øge trådspændingen ved at købe en kraftigere fjeder til dette. Normalt vil du på denne vis kunne sy med op til 40-tråd og måske op til 20-tråd om du optimere det hele. Men vær forberedt på, at det kan tage tid at få erfaring og nå hertil. Og nogle husholdningsmaskiner holder ikke til det.

Om du skal sy lidt større kraftige materialer, så bør du gå efter en industrimaskine til formålet. Her vil også brugte maskiner være forholdsvis dyre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lige en kommentar mere. Om du køber en ældre maskine, så hold dig til nogle mærker, som dengang blev solgt I store styktal. Det kan f.eks. være Singer eller Pfaff. Der producers stadig ret billige reservedele til dem. Og om der er et problem, så vil der være forums, som omtaler samme problem og løsningen - det er en fordel for dig. Det kan du ikke automatisk regne med for mindre producenter. En god indikator er, om du stadig kan købe en dækplade (needle plate) til maskinen på ebay til en rimelig pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Nå er det mange måneder siden jeg startet denne tråden, og jeg er fortsatt uten symaskin - tror jeg bare må sette som mål at jeg kjøper en innen utgangen av måneden. Har bestemt meg for at jeg vil ha en ny (greit med reklamasjonstid) og at jeg vil holde prisen ned - helst under 3000,-.

Har sett litt på disse: https://www.prisjakt.no/product.php?j=656895,2009683,827592,1066567,1463262,350837

Begge Brotherne har vært på topp i tester av "begynnermaskiner", Husqvarna sin ble positivt omtalt lengre opp, Singer sin virker skikkelig kraftig men har veldig varierte omtaler, og Janome sin blir nok for dyr.

Jeg heller mot Brother DS120, den virker svært enkel å bruke og har det jeg trenger. Ser at det sies at motoren er stille og sterk, og at den klarer mange lag jeans uten å mukke. Greit "bortstuvbar". Største minuset er at jeg synes "armhulen" virker litt liten? Hvis jeg skulle ønske å lage meg en 3m x 3m tarp, går det fullt der da? Synes også at original Brother overtransportør ("Walking foot") var dyr, 5-600 for en slik er mye - men der finner jeg vel noe uoriginalt antar jeg. 

Hovedalternativet er Husqvarna Viking H-Class E20, det må da være veldig mye maskin for pengene?

Hva tror dere - hvilken av Brother eller Husqvarna tror dere er det beste kjøpet for en som ikke skal lage finklær, men ta kjappe reparasjoner og kanskje et og annet frilluftsprosjekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da ble det til slutt Brother DS120 :) Pakken kom i dag, og jeg har i kveld lært meg å spole undertråd, få på plass overtråden og bruke nålitrederen - ja, har til og med tatt i bruk en billig vandrefot jeg fikk fra Kina for noen dager siden :thumbsup: Aller første prosjekt var en gammel favorittshorts der sømmene hadde revnet i skritt og ved lommene - det gikk helt fint. Skal ikke hevde at den ble "god som ny", men den vil nå holde ennå en stund uten at jeg kan bli anklaget for usømmelig påkledning :P

Maskinen oppfatter jeg som stille og enkel. En god del plast, men virker likevel ganske "tight". Arbeidslyset er under pari (en bitteliten LED-diode), og "armhulen" er nok litt i minste laget for større prosjekter - jeg er nok i så fall tvunget til å bruke tynne lette stoffer, he he ...

Etterskrift 1:
Billige vandreføtter ble mer tull enn jeg trodde - jeg kjøpte en med åpen tå, og en med lukket tå til ca 100-lappen hver inkl frakt.

Jeg reagerte litt på at den jeg monterte først (lukket tå) å ut til å være veldig smal. Før jeg brukte den i shortsreparasjonen, sjekket jeg med nåla i venstreposisjon og dreide den heldigvis ned manuelt - da gikk nåla rett i foten, gitt. Godt jeg ikke tråkket pedalen i bunn :) Det gikk greit å bruke den med nåla i midtposisjon, selv om jeg syntes det var rart at ikke mate-rillene (i maskin og fot) lå rett ovenfor hverandre. Man det viser seg altså at den foten er for en maskin med maks stingvidde 5mm, mens DS120 har maks 7mm - og ja, materillene skal ligge rett ovenfor hverandre, ikke forskjøvet. Har bedt eBay-selgeren om å foreslå en løsning på situasjonen - han oppga Brother-delenummeret jeg skulle ha, men leverte altså noe annet.

Den neste med åpen tå er korrekt for 7 mm stingbredde - men selvfølgelig ble det tull der også. Når den ble skrudd fast, var den off centre med ca 1 mm, i stedet for 4 mm åpning på hver side av nålens midtposisjon, var det 3 mm på venstre og 5 mm på høyre. Så for å bruke den, måtte jeg lage et mellomlegg på 1 mm tykkelse (3 lag tilklippet halvtykt papir og litt tynn dobbelsidig tape) - da funket den faktisk helt greit, prøvde den med 7 mm bred sikksakksøm uten problemer. Skal lage en mer permanent modifikasjon etterhvert, er nok ingen heksekunst :thumbsup:

Men burde nok heller ha kjøpt en dyr original vandrefot i Norge, tror jeg - i hvert fall om jeg verdsetter min egen tid og unngåtte ergrelser høyt nok...

Etterskrift 2:
eBay-selgeren spurte om jeg aksepterte en løsning der han sendte meg en ny vandrefot, denne gang for 7 mm, uten noen kostnader for meg - og det svarte jeg selvsagt ja til :) Har fått tilsendt sporingsinformasjon til sendingen fra ham, så jeg antar at ting løser seg, og at jeg snart kommer til å spørre om en FF-er trenger en gratis vandrefot for 5mm stingbredde som jeg har tilovers...

Endret av a_aa
Endret ved å legge til etterskrifter om billige vandreføtter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kom i mål med symaskin-trenings-prosjektet mitt i dag - døpt "Fish Bug Bivy" - uten å ødelegge noe mer en knekt nål, gitt. Mye krokete ujevne sømmer i starten, rettere og penere mot slutten :) Mer arbeid enn jeg tenkte, og tok mer tid enn jeg ventet - på sett og vis godt at det har vært mye Bergensk innevær i det siste. Hva en "Fish Bug Bivy" er? En svær bag som skal henges under takskjegget på boden ved familiens fristed, baksiden er PU-belagt ripstop nylon, framsiden er finmasket netting med en lang glidelås og inni er det webbing for å henge et kosteskaft vannrett. Jeg kan knapt tenke meg noen gjester som vil være mindre tilbøyelige til å klage på ujevne sømmer enn fisk som tørker i brisen under kosteskaftet, beskyttet mot fluer :) Må se å få hengt den opp ila påskeferien, får ta et bilde da.

Vandrefot var grei å bruke for å få jevn mating, ser for meg at med enda glattere og/eller elastiske stoffer vil være enda mer hjelp i det. Men etter at eBay-selgeren sendte meg en ny og korrekt 7 mm-fot, har jeg altså en vandrefot til overs som ikke passer min maskin. Den har betegnelse "# 10449" eller "P60444", er for maskiner med 5 mm stingbredde og ser nøyaktig ut som denne: http://www.sewingpartsonline.com/walking-foot-low-shank-p60444.aspx. Der er det også oppgitt symaskiner som den skal passe til. Dersom noen har en passende maskin og ønsker å få seg en vandrefot, så send meg en PM med adressen, så hiver jeg den i posten - ingen pengetransaksjoner er nødvendig for dette småtteriet :thumbsup:

Etterskrift: Da har det meldt seg en ny bruker av vandrefoten som var til overs, veldig bra at den kommer til nytte :) 

Endret av a_aa
Lagt til etterskrift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Det ble ikke fisk på plass i Fish Bug Bivy før i juni, noe som jo egentlig er alt for sent, men det var vel sikkert dårlig fiskelykke, da ...

Uansett, det lukter tørrfisk, ikke råttenfisk, av innholdet :) Juni var heldigvis kaldere enn normalt, så den rakk forhåpentligvis å tørke tilstrekkelig til at den ikke råtnet i varmen. Og ikke noe har blåst i filler ennå, selv om vinden på kysten av Nord-Trøndelag ikke alltid er like mild og sivilisert.

5988b3294ba7c_Trrfisk(IMG_20170807_100319930).jpg.9356fd078b6c1b9f00bf16b8a39fed31.jpg

Da erklærer jeg mitt første syprosjekt med min første symaskin for en suksess :thumbsup: (At jeg egentlig burde ha kuttet høyden 30-40 cm er å regne som rent flisespikkeri å nevne i en sådan stund.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.