Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyring av omnifuel


tereng

Anbefalte innlegg

Dette temaet er diskutert i mente her på forumet, men finner bare gamle tråder så tillater meg å starte opp en ny. Hva anbefales når en ikke skal bruke gass til fyring? Ser det er parafin eller bensin diskusjonen går på. Hvis en skal se realistisk på tilgang er vel da alternativene 4-takts miljøbensin eller tennvæske?? Kan noen hjelpe meg med fordeler og ulemper. Er det andre parafintyper som er bedre? Tenker da på parafintyper man kan få kjøpt på vanlig bensinstasjon, Biltema et.c.... Vet at lampeoljer er uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fyrer utelukkende med bensin og da helst primus power fuel eller hva det heter. Jeg synes dette gir best effekt og er enklest i bruk, men jeg har også hatt god erfaring med 4-takts miljøbensin. Det er veldig enkelt og greit å forvarme med bensin også, og dersom det skulle bli søl er det bare og vente litt så fordamper det meste vekk.

Jeg gidder ikke stri med rødsprit til forvarming derfor har jeg aldri kjørt omnifuelen på parafin. Gass syns jeg gir for dårlig og ustabil effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gass på sommeren, men snur alltid boksen opp-ned etter ca 20 sekunder, det øker effekten betraktelig. Bruker gass fra Biltema/Jula. 

Ellers har jeg brukt Powerfuel, har noen flasker Coleman fuel liggende i påvente av at Powerfuel'ene skal ta slutt. Kjøper en ladning hver gang XXL har vennefest, da er det 25% og prisen blir ganske grei (er aldri ellers på tilbud).

Synes det er greit med litersflasker, da er det bare å nappe med seg en flaske, og greit å slippe kanne som alltid må helles over i noe annet for å få med mer fuel enn pumpeflaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker også Powerfuel. Synes den er litt mindre eksplosiv enn miljøbensin under oppvarminga, spesielt om det ikke er veldig kaldt.

Primus sin Wintergas har imidlertid imponert meg i vinter. Brenner bra ned til 20 minus og boksen blir helt tom uten veldig stor reduksjon av effekten på slutten (bruker en brenner som har forvarming av gassen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Oddbjørn skrev:

Primus sin Wintergas har imidlertid imponert meg i vinter. Brenner bra ned til 20 minus og boksen blir helt tom uten veldig stor reduksjon av effekten på slutten (bruker en brenner som har forvarming av gassen).

Må si jeg også er imponert over vintergassen til Primus.

Har prøvd den på en Optimus Vega, der jeg uten problem eller merkbart mindre effekt, fikk tømte gassboksen. Var ca -8 eller der omkring.
Har i tillegg brukt gassen på en Primus EasyLight Gasslykt. Tipper det var rundt -5 da jeg fyrte den opp, og så sank tempen ned mot 10 kalde i løpet av kvelden, og lykten greide faktisk å holde litt lunk i teltet. ( Skal nevnes at den fikk hjelp av Svea'n innimellom ;) ) 

DSC_0077.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for det meste brukt Power Fuel eller Coleman sin bensin. Da har Omnien fungert jevnt og trutt i over 10 år med minimalt vedlikehold.
Jeg har ikke testet miljøbensin. Sommerstid kjører jeg gass men da bruker jeg en Optimus Vega brenner som er litt mindre og lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sam Houlder skrev:

Biltema's 4-takts alkylatbensin funker greit og er rimelig i innkjøp. Den lukter kanskje litt skarpere i flytende tilstand men IMO ingen merkbar forskjell fra Primus' bensin når den brenner. 
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Alkylatbensin-4-takt-2000031607/

Bruker den samme. Ikke hatt noe problemer med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lampeolje er det noke til greie å bruka, har enten multifuel eller omnifuel og er det Eg har brukt Dei få gangene Eg har brukt den. Men den bør forvarmas ganske lenge.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

32 minutter siden, can skrev:

Lampeolje er det noke til greie å bruka, har enten multifuel eller omnifuel og er det Eg har brukt Dei få gangene Eg har brukt den. Men den bør forvarmas ganske lenge.

Anbefaler ikke lampeolje til primusfyring. Mye voks i denne som kan føre til tetting av diverse. Miljøbensin (4-takts) eller tennvæske (parafin) anbefales :)

jens petter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt lampeolje, parafin, 4takst bensin fra Statoil, Biltema, Jula, Coleman og Primus. Lampeolje og parafin droppet jeg for sikkert 8 år siden, etter bensinredselen slapp taket. Kort forvarming, og det at jeg nå slipper ekstra fuel til forvarming har overbevist meg om bensin er tingen.

Blant de forskjellige bensinvariantene klarer jeg ikke å se noen store forskjeller som forsvarer 2x pris på primus og coleman.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker miljø bensin så lenge jeg får tak i det, men i vinter da jeg skulle proviantere på nytt i Nord Finland hadde di ikke miljø bensin så da ble det parafin..fungerte selvfølgelig helt fint det, mye lengre forvarming MEN det jeg oppdaget var at jeg kunne justere brennern mye mere ned så små koking var ikke no problem, så ser fordelen med parafin om du skal kokkelere mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke … kanskje det er verdt å ta med i diskusjonen hvor koselig det er å søle parafin kontra flyktige væsker som f.eks. bensin. Bensinsøl er selvsagt ikke koselig, men å søle parafin på duk, klær og hender. Nei takk. – Ikke at det er så fryktelig viktig; jeg har opplevd lekkasje én gang (brukerfeil etter pumpedemontering) og jeg har ikke skvettet drivstoff siden jeg oppdaget meningen med «OFF» på flasken helt i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg så er alkalytt bensin bedre med tanke på gris en parafin. Alkalytt bensinen fordamper iløpet av noen sekunder og setter lite lukt/merker mens parafin blir liggende mye lengre og kan være antenelig også ganske lenge. Litt søl med alkalytt lager i værste fall litt ekstra "poff" i det man tenner på brenneren men disse flamme-poffene inneholder svært lite energi/varme og utgjør ingen særlig stor risiko slik jeg ser det. Det viktigste er uansett at man opererer brenneren riktig med tanke på passe mengde fuel ved forvarming og at man snur flasken til OFF og lar det brenne ut når man skal demontere den, altså du bør ha operert den endel ganger og kjenne den godt før du drar den inn i telt/fortelt. Har aldri forstått denne forkjærligheten noen har for parafin....

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte parafinprimusen 111 for noen uker siden og bruker kun gass og bensin pr i dag. Parafin er for mye lukt om du søler, sittet igjen på fingre og klær, riktig uheldig så lekker det på telt/sovepose og utstyr. Så var det forvarmingsstyr også. Jeg bruker Gass som regel, er det kaldt så varmer jeg en liten kjele med lunkent vann som jeg setter boksen oppi, funke veldig bra. Ellers så går det i msr wisperlite og russisk kopi av optimus 8r(funke som bare det) og da er det renset bensin som gjelder for meg. Ulempen er at som regel er det mye utstyr/flasker/brennstoff å dra med seg. Bruker forøvrig håndsprit til forvarming på msr'en, slår to fluer i ett smekk da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så mange andre mye bedre alternativ hvis man skal bruke gass, at min brukes kun på miljøbensin. Parafin blir for mye greier, og man slipper å risikere rævfoss hvis man søler og får det i seg.

Så hvis du skal kjøre gass, kjøp deg en billig gassbrenner i tillegg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett bare brukt tennvæske på omnifuel, vært veldig fornøyd med det. Blitt brukt mye i telt på vinteren.

Men nå har jeg byttet til whisperlite pga mindre støy. Den bruker jeg kun felleskjøpet sin alkylatbensin.

Fordelen med tennvæske er ganske lavt brenselforbruk. 

Fordelen med alkylatbenin er kortere oppvarmingstid, og viss man søler, fordamper bensinen. Det gjør ikke tennvæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Har til no brukt lampeolje/varmeolje på min multifuel, dette er om sommaren. Ser at det er delte meininger om dette er bra for primusen. Bør eg gå øve til ein type bensin i staden for, for å unngå problem eller kan eg berre fortsetta med "ugagnet" mitt? Har tilgang til stihl sin motorsagbensin samt aspen bensin. Er littegran skeptisk til bensin er jo så brann samt eksplosjonsfarligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, can said:

Har til no brukt lampeolje/varmeolje på min multifuel, dette er om sommaren. Ser at det er delte meininger om dette er bra for primusen. Bør eg gå øve til ein type bensin i staden for, for å unngå problem eller kan eg berre fortsetta med "ugagnet" mitt? Har tilgang til stihl sin motorsagbensin samt aspen bensin. Er littegran skeptisk til bensin er jo så brann samt eksplosjonsfarligt.

Motorsagbensin er for 2-taktsmotorer, så den er tilsatt smørmiddel (oljestoffer) - ikke bruk den til primus. Aspen lager både 2- og 4-takts bensin, det er sistnevnte du skal bruke. Biltema selger forresten rimelig 4-takts bensin. Mange foretrekker Coleman fuel (nafta) til primus, den er renere enn alkylatbensin og er visstnok ikke fullt så eksplosjonsfarlig. Men den er en del dyrere - tror jeg ga rundt 70.- pr liter på XXL.
Hvis du skal bruke bensin på primus er det viktig at primusen er i god stand, at alle pakninger og ventiler er tette slik at det ikke er risiko for lekkasjer. Sånn sett er parafin tryggere siden den ikke er eksplosjonsfarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er tennvæske berre ein rein form for parafin mon tru? isåfalll bør jo da kunne brukast vis ein vil bruka parafin da. Se at biltema har både det samt 4 takts bensin som eg fekk tips om før i tråden.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brent opp ca 4 runder med "den grønne fireliterskanna" og det blir gangske billig pr liter, men de siste gangene har jeg handlet tilsvarende bensin på tilbud på Biltema og det er med solid margin det billigste jeg har funnet pr liter. Så nå har jeg egentlig en bra stabel med sånne litersflasker fra Biltema stående. Ikke hatt noe problem med de heller. Eneste jeg har hatt problemer med med en av tilleggsflaskene jeg har handlet til mine Omnifuels er at en av litersflaskene (husker ikke fabrikat) haddde et belegg innvendig som tydelivis reagerte når de ble fyllt med bensin og flaket av slik at jeg fikk noe i flaskene som lignet løs tynn hus som tettet ventilen. Lot seg løse med en vanlig rens + å helle den bensisnen som allerede var på flasken gjennom en tøybit (ofret en sokk ;-) )

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.