Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med AARN Load Limo 75L


bostis

Anbefalte innlegg

Er i markedet for ny sekk og kom da over AARN Load Limo 75L, sekken veier 1,98 kg. Det jeg da lurer på er om noen har erfaringer med denne , ser jo rimelig solid ut i fra bilder, men....

Sekken selges bla. av xxl og da til en pris av 2499.-

Jeg bruker vanligvis en Bergans Powerframe 130L, men er ingen ungdom lenger så jeg må gjøre noe drastisk med vekta på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Load Limo er en solid sekk, som gjerne kunne hatt tynnere stoff for å spare vekt, men det er bare min mening. Opplegget med frontsekker gjør dette til en bra og ganske unik bærefølelse som må oppleves, og med frontsekker kommer du opp i 90 liter.  Klarer du deg med rundt 75 liter totalt ville jeg sett på AARN Effortless Rhytm 79 liter inkl frontsekker. 

Jeg var i samme situasjon som deg og solgte min Bergans Alpinist 130 liter, og investerte i nytt lettere telt, liggeunderlag, sekk og sovepose. Er nå nede i litt under 15 kg inkl. mat og fiskeutstyr på ukesturer i fjellet. Kom tilfeldigvis over AARN og jeg må si at jeg ble helfrelst av bæresystemet med frontsekker. Har til nå gått med AARN Peak Aspiration 61 liter  men må opp en størrelse til Guiding Light 69 liter etter at teltet Ringstind Superlight er byttet ut med et Hilleberg Unna.
 
Jeg har skrevet en artikkel om AARN her, (og gjør oppmerksom på at jeg har en nettbutikk som bla. fører alle AARN-sekkene og tilbehør som tas inn til landet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aarn load limo og er knallfornøyd med sekken. Med frontlommene er det nesten en fryd å gå med tung sekk. Men pass på å ta deg god tid til å justere, for det er et hav av reimer, klips og justeringsmuligheter på denne sekken. På hjemmesiden til aarn ligger det noen videoer som viser hvordan du får denne helt riktig justert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk BrumBrum for godt svar og informativ artikkel, fine greier! Må nok investere i lettere telt også, har idag Hilleberg Allak, dette blir litt tungt for fotturer, men helt ypperlig på kano/kajakkturer. Tenker, som du har gjort, på Unna som er over et kilo lettere, men fremdeles solid. Låner et gammelt Stetind inntil videre....bra det også  :-D

Hei dørvakta...sjekka hjemmesida, nok av reimer å tulle seg bort i ja, men kanskje ikke et ankepunkt for ikke å kjøpe?

Endret av bostis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innstillinger for rygglengde, skulderstroppbredde og vinkling hoftebelte vertikalt/horisontalt (pluss bøying av alu-ryggskinne på noen modeller)  i tillegg til tradisjonelle innstillinger. Enig med dørvakta at man bør ta seg tid til å stille inn riktig. Da oppdager man at dette bæresystemet fungerer godt, med vektfordeling, flytende hovedsekk/frontsekker som står i ro/ikke følger kroppens sideveisbevegelser - og det er spesielt på lengre og tyngre turer det kommer til sin rett synes jeg. 

Her kan du se AARN i bruk - fra en ukestur i fjor sommer:
http://tiurfot.blogspot.no/2016/01/rret-on-rocks-ukestur-pa-iskald.html

 

©Tiurfot-AARN-hardangervidda.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hvordan er denne sekken for mindre folk? Er selv 165cm og merka godt at den gamle sekken min (Bergans Trollhetta 95L) eldre versjon er for lang for min rygg.

15 eller 25kg, like ubehagelig er den uansett etter ett par dager ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.