Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med baknav på vinteren


jnorling

Anbefalte innlegg

Noen som har råd mot ising i baknav om vinteren? Når det blir noen minusgrader kan det virke som om et eller annet fryser i baknavet. Kransen går fri både forover og bakover og jeg kan tråkke aldri så mye uten å komme noen vei. Sykkelen (en Hard Rocx C4 SL) var ny i høst og jeg synes det er irriterende å ikke kunne stole på sykkelen på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tannhjulene kan vel ikke gå i fri uten å trekke hjulet... har du clutch? :?

Hvis det er kjedet som slurer over tannhjula og ikke tar kan det være sørpe som har frysi fast. Det pakker seg lettest mellom de minste tannhjulene bak, der er det minst plass pga kort vei inn til senter. Det merker du ved at de små girene "faller ut" eller hopper, men du kan fortsatt bruke de store.

Jeg løste det første gang med å skrape ut imellom med adgangskortet mitt til jobben... deretter hadde jeg med en skiskrape i plast. Kilte den fast under forskjermen, lett tilgjengelig når det begynte å fryse til. Men det skjedde ikke så ofte, bare akkurat når det var veldig sluddete og rett under null.

Men nå! er det snart på tide å ta av piggdekkene... Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hele frikransen går "i fri" begge veier, og dette er noe som bare skjer av og til (når det er kaldt), vil jeg tro at det er bosset som er dårlig. Frikransen sitter på bosset, som igjen er festet til hjulets nav, og det er dette som gjør det hele til en frikrans. Kanskje er det oljet opp med noe som blir litt for treigt (viskøst, er det ikke det det heter) når det blir kaldt slik at "mothakene" inne i bosset ikke griper. Eller det er noe rustproblemer eller noe sånt der. Du får et nytt og helt greit boss for et par-tre hundrelapper, men du trenger litt spesialverktøy for å fikse det. Evt. lever hele rokken på et verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har og dette problemet. Leste et sted at det er noe som skjer i kulden og ingenting å gjøre med (pga oljen i navet). imidlertid har eg to like nav som fryser ved ulik temp, så det er kanskje ulik olje (mengde).

Det fungerer imidlertid helt fint ned til minus 5.

Uansett har nok ikke sykkelfabrikkene tenkt på at noen galninger sykler året rundt i Norge...

Sjekk på forumet til syklingensverden.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

epp skrev:

Uansett har nok ikke sykkelfabrikkene tenkt på at noen galninger sykler året rundt i Norge...

Nei, men det burde allikevel ikke være noe problem. Jeg har tidligere år syklet året rundt på jobb, og har aldri opplevd problemer med baknavet. Når det nærmet seg minus 15 ble kjedet temmelig tregt, men jeg fant en kjedeolje som var tynnere og da gikk dette også.

Men et annet problem jeg oppdaget etter at jeg skiftet til skivebremser, var at sylindrene var av aluminium som aldeles ikke likte saltede veier. Måtte innom sykkelreparatøren for å få pusset rent og smurt opp i løpet av vinteren. Ellers var skivebremsene suverene på vinterføre, ga alltid bremsevirkning, uansett hvor mye snø det var.

I dag ble det sesongens andre sykkeltur, og føler meg allerede ovenpå; Nå slipper jeg å stå og spise :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.