Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz UTLAND


Lyngve

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 204
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Pelle: Mt. Logan? Det må jo være Alaska et stykke ned langs kysten mot Canada? Eller`?

Nå er du veldig nærme, Morten. Fjellet på bildet går rett opp fra havet, og er noe lavere enn Logan, men ikke så mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes: Jeg tipper på Mt. Warning :wink:

Helt riktig!

Det er Mount Warning (1157m) som ligger i New South Wales, Australia ganske nær grensen til Queensland. Bildet er tatt fra det beskjedent benevnte "Best of all lookouts" som ligger i Springbrook National park. Som hintet viste kan det sees fra Byron Bay, et verdenskjent surfested og også Austalias østligste punkt. Mount Warning er også kjent for å være det stedet solen først kan sees ved soloppgang i Australia. Fjellet er en nasjonalpark og er på listen over verdens kulturarv. Fjellet fikk faktisk sitt navn av James Cook på sin ferd med Endeavour, som kalte det Mount Warning for å markere noen farlige rev utenfor kysten.

Toppturen er en fin tur, men ikke spesielt utfordrende for oss nordmenn. Er det fint vær trenger man shorts, joggesko, solkrem og masse drikkevann..

http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Warning

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppgave, denne er en skikkelig nøtt. Her er hintet at denne toppen burde vært et interessant samleobjekt for Petter Bjørstad.

Med tanke på Petter må du vel mene primærfaktor?

I alpene kan det jo f.eks være snakk om Piz Bernina (men i såfall er bildet tatt fra en veldig spesiell vinkel). Neppe !!!

Med tanke på Nord-Amerika, kan det være Mount Fairweather, som har en skikkelig gromm PF. Men jeg tror ikke vi befinner oss i Nord-Amerika heller.

Mt. Cook er det ikke.

Så jeg tror vi beveger oss til Sør-Amerika. Jeg gambler på Monte San Valentin i Chile? Eller kanskje Pico Cristóbal Colón som jeg ikke ser noe bilde av i Google Images. Verdens femte høyeste PF !!

HJELP OSS PETTER BJØRSTAD, DETTE ER DITT FAGOMRÅDE !!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, ser jeg er etterlyst, men tror ikke det hjelper..

"Hintet" styrer jo tankene rett mot et norsk omraade "utenfor"

(fastlands?) Norge. Fjellet har hoy PF..

Problemet er at de fleste slike steder ser mer "arktisk" ut enn

bildet. Disse "slentrende" folkene ser ikke ut som de er paa

"ekspedisjon", mer spasertur..

Svalbard - Newtontoppen er det ikke..

Jan Mayen - Beerenberg har jeg sett, riktignok fra sjosiden (nord)

ligner ikke..

Lars Christensen Peak, definitivt ikke

Bjornoya har ingen store fjell..

Mauds land ser antagelig mer "polart" ut..

Flere hint er kanskje noedvendig?

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at de fleste slike steder ser mer "arktisk" ut enn

bildet. Disse "slentrende" folkene ser ikke ut som de er paa

"ekspedisjon", mer spasertur..

Petter

Petter: Nå er det ikke alltid slik at to og to er fire. I dette tilfellet har personene på bildet hverken kapasitet eller ambisjoner om å bestige toppen bak. De har faktisk reist hit av andre grunner (tro det den som vil). Du må nok resonnere på nytt, Petter. Svaret har du allerede nevnt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herfra og inn vil det kun bli gjetting, så da avslører jeg det like godt: Fjellet i bakgrunnen er Lars Christensen toppen, på Norges Biland Peter den 1. øy. Det er ca 1640 m høyt (ifølge mitt kart fra polarinstituttet), og havner dermed høyt på listen over "norges" høyeste primærfaktorer. Mennene på bildet kan dere lese mer om på www.peterone.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig,

Jeg kikket paa noen bilder av Lars Christensens Peak foer

jeg skrev "definitivt ikke", men slik kan bilder

"lyve", fjellet fotografert fra havet saa helt annerledes

ut... Den har hoy PF, men er definitivt utilgjengelig. Jeg tror

derfor jeg prioriterer andre prosjekter fremover..

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at Snilen er veldig opptatt av kommune og nasjonstopper. Og jeg vet at du har vært på Teide. Var det ikke du som gikk fra sjø til topps, dvs ganske mange høydemetre.

Så det var delvis svar på oppgave 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp nummer 1 ligner litt på de tyske alper (ingen isbreer). Kan det være i Konigsee området. Gambler på Watzman som er det høyeste fjellet beliggende helt og fullt innenfor den tyske grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vulkanen i bakgrunnen kan være Gunung Agung (som jeg selv har vært på...)

For jeg husker at det var 2 andre mindre vulkaner nord for denne, og du står på den ene av dem, som heter Batur ?????

Alternativt befinner vi oss på Sumatra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt Lyngve! Jeg står på Batur på Bali, Gunung Agung(3142 m) til høyre i bildet og Gunung Rinjani(3726 m) på Lombok i det fjerne. På toppen traff jeg 2 personer som snakket sørlandsk og strevet med å ta bilde med selvutløser. De blunket ikke en gang da jeg snakket norsk til dem klokka 6 om morran og tilbød min assistanse ! Verden er ikke stor...

Forholdsvis god avstand mellom toppene her, mener å ha sett noen diskusjoner om siktlinjer mellom topper her på dette forum...

Men Utland1 gjenstår, her har nok ikke så mange vært....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.