Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen i juni


Mianne

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å ta med hunden og gå 5-7 dager i Jotunheimen i begynnelsen av juni. Vi er meget god fysisk form, og skal overnatte i telt. Siden det er så tidlig på sommeren er det vel lite aktuelt med toppturer, men regner med at det er fine ruter vi kan gå uansett. Har ikke gått i Jotunheimen før, og håper derfor det er noen som har fine ruteforslag å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har tenkt til å ta med hunden og gå 5-7 dager i Jotunheimen i begynnelsen av juni. Vi er meget god fysisk form, og skal overnatte i telt. Siden det er så tidlig på sommeren er det vel lite aktuelt med toppturer, men regner med at det er fine ruter vi kan gå uansett. Har ikke gått i Jotunheimen før, og håper derfor det er noen som har fine ruteforslag å komme med.

Det verkar klent med respons här. Skälet är kanske årstiden som är mera vår än sommar, med mycken

snö kvar (i allmänhet), stora vatten och - i många fall - inga broar, vilket är livsviktigt.

Broar läggs i allmänhet ut när hyttene öppnar, vilket är senare. Du kan kolla på

http://www.turistforeningen.no när DNT-stugorna i olika områden är öppna. Gjendesheim,

som ligger vid väg, brukar öppna tidigast av alla, och där brukar de veta hur förhållandena

är. Före midsommar (St. Hans) är det nog ingen ide alls att gå. Själv har jag aldrig gått i Sydnorge

före slutet av juli. Försat hälfen av augusti verkar vara den idealiska årstiden.

Sen tror jag de flesta drar sig för att ge tips på hela turer - man måste veta lite mer om förutsättingarna

hos vandraren, och då inte bara kondition. Kanske etapper som andra klarar lätt är för tekniska

för den som frågar, t ex.

Sen vill nog ingen ta ansvar för allt som kan hända

och omkullkastar planerna.

En naturlig veckotur är kanske att följa stugrutten ungefär längs nationalparksgränsen,

se http://www.huthyfs.com 1994 men förlänga och förkorta etapper för att kunna använda tältet.

T ex vill knappast någon tälta nära Spiterstulen, utan hellre en bra bit upp i Visdalen

där något mindre sidoflöde ger klart vatten. Osv. Du ser ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være tidlig med fottur i juni i Jotunheimen, bare så du er klar over det. Selv går jeg ofte skiturer på Valdresflya til midtveis ut i mai. Så følger gjerne en mellomsesong fram mot senere del av juni. Hold deg i alle fall i ØSTLIGE fjellområder, så kan du finne noe barmark. I vestlige deler kan du heller ta ski på denne tiden.

Rondane vil kanskje være mer tilgjengelig for fotturer, ja til og med toppturer, i starten av juni. Kanskje...

hilsen Ole-Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mianne !

Enig i kommentarene fra Marmotta og Ole-Petter !

Kan være brukbart tidlig i juni i lavereliggende områder, mens det i de vestlige områder normalt er flotte skiforhold på denne tiden -og i praksis umulig å gå på beina, - om du da ikke skulle være heldig å få skareføre. Rondane kan imidlertid enkelte år by på bra forhold så tidlig, spesielt i de østre og nordlige områdene. Tar du med hunden, så ta spesielt hensyn til villreinen (med kalv!) på denne tiden !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Mianne.

Jeg har selv planer om å forsøke noen turer i Jotunheimen i juni i år.

Kommer nå nettopp tilbake fra påskeferie på Brimi Fjellstue. Det er allerede snøfattig mange steder i østlige deler av Jotunheimen. Jeg vil derfor tro det vil gå an å gå tur inn til Kvitingskjølen på bena allerede i begynnelsen av juni. Samtidig kan du få med deg to fine 2000-metere - Store Kvitingskjølen (2064) og Kvitingskjølen Vest (2060). Ha gjerne Brimi Fjellstue som utgangspunkt for turen. Der kan du parkere bilen og hvor du i godt vær har utsikt inn mot Kvitingskjølen hele dagen. Halvveis inn mot massivet er det satt opp en steinhytte som du eventuelt kan overnatte i. Ta om nødvendig kontakt med Brimi Fjellstue for ytterligere informasjon. Jeg vil anta det er snøfritt inn til selve kjølen, men hvor det bør være enkelt å gå på snø videre opp mot selve toppene. Vurder eventuelt å ta med truger/tubes.

Når du først er i dette området, anbefaler jeg at du etter turen til Kvitingskjølen kjører inn Veodalen og parkerer bilen ved bommen ved grensen til nasjonalparken. Herfra kan du vandre inn mot Trollsteinkvolven, et nokså bortgjemt og lite bevandret område av Jotunheimen, men med mange fine teltplasser og en rekke 2000-metere i området. Jeg har som sagt selv tenkt meg inn i dette området i juni og regner med det også skal gå greit å plukke noen topper på dette tidspunktet, bl.a. Grotbreahesten (2018), Svartholshøe (2067), Trollstein Rundhø (2170), Dronningi (2189), Trollsteineggi (2300) med flere. I Trollsteinkvolven bør du fint kunne telte 2-3 netter med flere muligheter for dagsturer slik jeg har nevnt. Har du flere dager igjen nå kan du for eksempel gå Nautgardstind fra Glitterheim, deretter østover Nautgardsmassivet mot Stornubben og så tilbake til bommen i Veodalen hvor du har parkert bilen.

God tur og lykke til ! Kanskje vi sees !

Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takker dere for gode tips. Det får bli som dere sa, enten Rondane eller Kvitingskjølen/Veodalen-området. Håper at det varme været som har vært har satt litt fart på snøsmeltingen.

Har ikke helt bestemt meg enda hvor vi skal gå, men er i full gang med forberedelser. Vi tar oss en 2-3-dagers tur i Etnefjell-området i neste uke som en oppvarming. (Og for å se hvordan det går å sove i telt, litt skummelt alene) :)

Har sett en del på kart over Jotunheimen. Har målestokk 1:100 000, er det nok?

Hvis man først er på toppen av Trollsteineggi, kan man da likegjerne fortsette opp til Glittertind?

Er litt skeptisk til å gå på isbre.

Hilsen en forventningsfull Mianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du klarer nok fint å sove i telt aleine :) hadde min første aleinenatt i lundadalen ifjor, og såg ikkje et menneske på 24 timer. det føltes helt greit, savnet ikkje folk... det føltes derimot mye mer ensomt og skummelt å være aleine nede i sivilisasjonen igjen, flere dager til eg hadde en avtale, og ingen anelse om hvor eg skulle dra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker dere for gode tips. Det får bli som dere sa, enten Rondane eller Kvitingskjølen/Veodalen-området. Håper at det varme været som har vært har satt litt fart på snøsmeltingen.

Har ikke helt bestemt meg enda hvor vi skal gå, men er i full gang med forberedelser. Vi tar oss en 2-3-dagers tur i Etnefjell-området i neste uke som en oppvarming. (Og for å se hvordan det går å sove i telt, litt skummelt alene) :)

Har sett en del på kart over Jotunheimen. Har målestokk 1:100 000, er det nok?

Hvis man først er på toppen av Trollsteineggi, kan man da likegjerne fortsette opp til Glittertind?

Er litt skeptisk til å gå på isbre.

Hilsen en forventningsfull Mianne

Det anbefales å anskaffe Jotunheimenkart aust og vest, som er 2cm kart.

Hvis ikke du har tenkt deg på Nordveggen til Glittertind, må du bortimot Glittertindoksle, og da blir det bre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mianne

Ikke så enkelt å komme videre opp på Glittertind fra Trollsteineggi med mindre du klatrer eller går rundt på bre. Mye løst og en uberegnelig fonn på toppen gjør at klatringen trolig er for spesielt interesserte !

Anbefaler kart 1:50 000 for toppturer, spesielt i de vestlige områdene. I de snillere områdene i øst kan 1:100 000 være OK. Se ellers linken under:

http://www.etojm.com/Galleri/Galleri31_40/G31Jotunheimenvinter/Glittertind.htm

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.