Gå til innhold
  • Bli medlem

Mellomkollen Naturreservat [FILM]


Rismyhr

Anbefalte innlegg

Annonse

Fin film Rismyhr. Det var artig å se. Og litt rart. Jeg ser taket på huset mitt på den filmen, så det er nesten som å se sin egen hage. Gaupekollen er Oslos skjulte perle, som du nettopp har offentliggjort, som jeg støtter helt og holdent, og anbefaler alle jeg kjenner.

Men drister meg til å korrigere deg litt. Toppen med fantastisk utsikt er selve Gaupekollen og ikke Hansakollen. Der hvor dere overnatter, jeg kjenner igjen tretoppene ;) Selv om "kolle og kolle fru Blom". Det er mer et utsiktspunkt. Selve toppen på den gamle tømmerveien ned mot Maridalen. Oslos beste utsiktspunkt, udiskutabelt!

Anbefaler alle tur-kåte Oslofolk å parkere på Movassbekken P-plass, gå opp retn Hansakollen (nord-østover på grusveien, så inn bak "Velkommen til Oslos skoger" skiltet), deretter mot Gaupekollen og til slutt over Mellomkollen hjemover. En av Oslos fineste dagsturer. Ta med kart/kompass, og la sykkelen stå (det er reservat). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
2 timer siden, fumigatus skrev:

"kolle og kolle fru Blom".

Ikke noe å kimse av, det heter tross alt Maridalsalpene..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.3.2016 at 19.19, fumigatus skrev:

Fin film Rismyhr. Det var artig å se. Og litt rart. Jeg ser taket på huset mitt på den filmen, så det er nesten som å se sin egen hage. Gaupekollen er Oslos skjulte perle, som du nettopp har offentliggjort, som jeg støtter helt og holdent, og anbefaler alle jeg kjenner.

Men drister meg til å korrigere deg litt. Toppen med fantastisk utsikt er selve Gaupekollen og ikke Hansakollen. Der hvor dere overnatter, jeg kjenner igjen tretoppene ;) Selv om "kolle og kolle fru Blom". Det er mer et utsiktspunkt. Selve toppen på den gamle tømmerveien ned mot Maridalen. Oslos beste utsiktspunkt, udiskutabelt!

Anbefaler alle tur-kåte Oslofolk å parkere på Movassbekken P-plass, gå opp retn Hansakollen (nord-østover på grusveien, så inn bak "Velkommen til Oslos skoger" skiltet), deretter mot Gaupekollen og til slutt over Mellomkollen hjemover. En av Oslos fineste dagsturer. Ta med kart/kompass, og la sykkelen stå (det er reservat). 

Takk for korrigering, jeg gikk virkelig i surr med alle disse toppene. Vanskelig å skille de fra hverandre på kartet og se hvilket navn som hører til hvem. Tenkte faktisk på dette i det jeg publiserte filmen, at dette er en plass som mest sannsynlig er lite kjent sammenlignet med andre steder i marka. Stiene som var synlige under snøen virket lite opptråkket. Men samtidig tenker jeg at det er en fin ting hvis flere kan få oppleve hvordan en skog som får stå i fred faktisk ser ut. Og hvor mange dyr, insekter og planter som faktisk livnærer seg av gammel skog og døde trær. Hyggelig å høre at du støtter offentliggjøringen av dette flotte området. 

Min far og mor har gått opp til utkikkspunktet via den gamle tømmerveien du beskriver og skrøt veldig av den imponerende tømmerveien som snor seg opp i terrenget. Selv gikk jeg ned denne dalen på ski, utrolig spennende terreng! Blir definitivt en tur opp denne veien når snøen har sluppet taket. Jeg endte opp på Movassbekken P-plass og fulgte den ruta som du beskriver og gikk delvis til fots og på ski tilbake til P-plassen på skar hvor bilen stod parkert. Takk for et fint dagstur tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.