Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til lett fjellbukse?


-Tine

Anbefalte innlegg

Hei på dere:) 

i sommer skal jeg ut på min aller første fjelltur.(besseggen) Jeg har nesten ingen utstyr/klær ifra før og trenger tips til hva slags bukse jeg burde bruke. Er redd for at jeg skal velge en som er for varm og klam. Har ingen peiling på hvordan klimaet er på fjellet om sommeren så håper noen har testet noen fine bukser:) jeg har sett litt på norrøna falketind men etter mye google søk så virker det som den kan bli for klam på sommeren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GoreTex/membran-klær er forbeholdt regnvær.
I finevær er det pustende tekstil som gjelder. "Allroundbuksa" fins ikke. 
Finn deg ei på www.stormberg.no, eks. http://www.stormberg.com/no/langelien-bukse-dame.html#10005960013
Trenger ikke koste skjorta :))

EDIT: Nokså utsolgt den der, men det fins mange alternativ: http://www.stormberg.com/no/lia-d-stretchbukse-hoved.html#10114150031

Endret av Skar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har googlet litt på den lia buksa også:) Ser ålreit ut den.

Men prisen har ikke så mye og si så lenge jeg får en god bukse . 

Jeg tenkte og ha en vanntett bukse til og bare slenge på utenpå hvis det skulle begynne og regne :) er bare så redd for og velge en for varm bukse. For det er litt kjipt og finne ut det midt på fjellet . Hehe

Endret av -Tine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg ivrig short-bruker på sommeren, men for et lite hakk kjøligere vær synes jeg Norrøna Bitihorn Lightweight Pants (jeg bruker naturlig nok herremodellen) er et godt alternativ. Glidelåsene nederst på bena åpner for en benvidde som er vid nok til at du kan brette opp buksen over leggmusklene, og få en nesten-shorts. Glidelåsene på siden av lårene gir godt med ventilasjon der. Du har tre lommer med glidelås, og i tillegg to åpne baklommer. Stoffet synes jeg er behagelig, med litt stretch der det behøves. Tørker på et blunk om den blir våt. Den kjennes ærlig talt ikke ut som den er særlig slitesterk, men den har overrasket meg positivt så langt. Og som navnet sier er den lett, 2-300g for en bukse er ikke mye :) 

Ser at prisen er høyere enn da jeg kjøpte min for et knapt år siden, da mener jeg veil pris var 1199,- og jeg betalte 899,- på salg. Tipper den kan dukke opp til rundt tusenlappen her eller der og av og til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde faktisk den bitihorn buksa på sportsbutikken idag også, men den synes jeg var helt forferdelig og ha på ! Hehe.. Det var veldig merkelig passform på enten buksa eller meg ;) hehe.. Det var nok desverre ikke buksa for meg:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he - det er alltid plagget det er noe plunder med, det er dèt som ikke passer deg - aldri omvendt :) Greit å få utelukket et alternativ, det er mangt å velge i fortsatt - og jeg synes @Herikskom med et godt råd (om du ikke er blant dem med som oppfatter glidelåser rundt buksebeina som mote-harakiri, selv synes jeg det er praktisk i når temperaturen er skiftende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mote, hva skal man nå blande det bort i klær til praktisk bruk for da :P  Bare den er dyr nok og av riktig merke blir man sikkert tilgitt for den eventuelle glippen det måtte være (sånn motemessig altså). Prøv Fjällräven Keb Gaiter eller noe sånt, har ikke prøvd selv så kan ikke anbefale men liker de andre fjällrävenbuksene mine.    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en ikke alt for dyr bukse så burde du se på noen av Norheim modellene hos G-Sport/G-Max. 

I divisjon over så vil jeg anbefale en Lundhags Travers Pants - denne har lufteåpninger med relativ lange glidelås på lårene.

Jeg har hatt luftemuligheter på de fleste av mine skallbukser, og var lenge på utkikk etter en tekstilbukse med glidelås på sidene. Det er flere merker som har glidelås på leggen, men denne Lundhags var den første jeg fant med åpning på låret. For å avkjøling så er det mye mer effekt å få litt trekk inn på lårene enn på leggene. Jeg bruker disse glidelåsene aktivt underveis for å regulere temperaturen, og det er ingen tvil om at det virker. (for ekstra effekt så fjernet jeg nettingen i åpningen).

 

.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun gått der i billige bukser helt uten merke kjøpt på Coop. Og en tynn regnbukse i sekken. Zip off er å anbefale. Og solfaktor. Tror ingen av mine tidligere turbukser kosta mer enn 200,- men de har da fiksa flere turer over der, samt mye klatring også og teltturer. 

Men du kan sjekke ut Arc'teryx sin Gamma bukse. Tynn shoft Shell. Den har jeg forelsket meg i 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satser på at Keb Gaiter fra Fjällräven og en overtrekksbukse i goretex blir mine 2 venner i sommer når det kommer til bukser. Men jeg kommer nok ikke til å legge helt bort Svalbardbuksen min fra Norrøna eller 2 av de andre Arcteryx softshellbuksene mine :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke nødvendig å gjøre store innkjøp for en enkeltstående fjelltur. En tights er komfortabel å gå i og for dere jenter er det jo også mer "akseptabelt" enn for oss mannfolk (hender jeg lurer på meg en 2/3 eller lårkort tights når ingen ser meg) :-D En softshellshorts er også behagelig å gå i. 

Har du en regntett overtrekksbukse og en ullstillongs i sekken har du det du trenger om det skulle slå om til kaldere vær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sverger jeg til nikkersen både sommer og vinter og har slitt ut en Bergans  med for, og er nå i ferd med å slite en fra Fjellreven. Men hvis du vil ha lang bukse så ville jeg anbefalt en enkel bomullsbukse eller en sånn Zip-off bukse, og hvis du vil spare noen kroner på regntøy så fungerer det greit med et sett "lårings" i stedet for en hel regnbukse. https://www.xxl.no/helsport-larings-medium/p/1001057_1_style  og hvis du i tillegg skaffer deg en regn poncho så vil den også dekke over ryggsekken.

http://www.magasinet.no/bekledning/regntoey-poncho/regnponcho-dovrefjell-groenn  

Ingen ryggsekker er 100% vanntette og verre blir det når de blir litt slitt.

Jeg har en enkel fjellreven bukse som jeg har hatt i mange år. Den er veldig behagelig å gå i, men nå er den nesten utslitt. Siste innkjøp var en Lundhags Traverse bukse som var på tilbud hos XXL. http://www.lundhags.se/Produkter/Klaeder/Byxor/Stretchhybrid-byxor/Traverse-Pant/(color)/680  De sorte feltene på knærne og bak er et stretch stoff som ikke er vindtett. Den har også lufting på begge sider ca. fra hoftehøyde og ned til knærne. 

En annen bukse som jeg er veldig glad i er en Zip-off bukse fra Lowe alpine, Jeg mener den heter Atacama. Veldig behagelig bukse laget av 100% nylon. Nylon krymper ikke, men noen steder ser det ut som tråden som den er sydd med har krympet. Da blir den litt skrukkete akkurat langs sømmen.  (Kanskje den er vasket på for høy temperatur.) Nylon tåler dårlig nærkontakt med bålet eller primusen, men jeg har klart meg i mange år uten at det er brent hull i den.

Ta deg en tur innom noen butikker og prøv. Det viktigste er at buksa føles bra når du har den på.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, -Tine skrev:

Jeg har googlet litt på den lia buksa også:) Ser ålreit ut den.

Men prisen har ikke så mye og si så lenge jeg får en god bukse . 

Jeg tenkte og ha en vanntett bukse til og bare slenge på utenpå hvis det skulle begynne og regne :) er bare så redd for og velge en for varm bukse. For det er litt kjipt og finne ut det midt på fjellet . Hehe

Jeg har stormberg sin liabukse. Veldig fornøyd. Veier veldig lite, behagelig å ha på og tørker svært fort. Fortsatt behagelig å ha på selvom den er gjennomvåt av regn. En kan også ta av bena, slik at du har shorts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Falketind kan bli klam på gode sommerdager. Mine to favoritter til godværsbruk er Norrøna Bitihorn lightweight og Norrøna Fjørå flex1. Sistnevnte har svært gode luftemulighheter langs låret, og er veldig behagelig i bruk. Men ingen av disse tåler mye regn, så du bør ha en tynn vanntett overtrekksbukse i sekken, f.eks. Norrøna Fjørå dri1, den veier 250 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Bjørn J skrev:

Norrøna Falketind kan bli klam på gode sommerdager. Mine to favoritter til godværsbruk er Norrøna Bitihorn lightweight og Norrøna Fjørå flex1. Sistnevnte har svært gode luftemulighheter langs låret, og er veldig behagelig i bruk. Men ingen av disse tåler mye regn, så du bør ha en tynn vanntett overtrekksbukse i sekken, f.eks. Norrøna Fjørå dri1, den veier 250 gram.

Har også et par utgaver av Bitihorn Lightweight og er veldig godt fornøyd. Har også en short av samme typen, anbefales absolutt.

Ser mange skriver bra om Norrøna Fjøra flex1. Synd at Norrøna skal ha små mye logo og nanv på den buksen, for meg fremstår den veldig "glorete". Kunne tenkt meg den med mindre logo og navn, som på bitihorn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

En enkel , lett shorts, ullunderbukse og regnbukse pleier å være med her sommerstid. Regnbuksa pleier å gjøre jobben over shortsen når det blåser opp. Trenger ikke noe dyrt med fancy membraner og solfilter etc. På kaldere dager med mye bevegelse er det godt med en tykkere tight over ull, selv om jeg muligens ville tenkt meg to ganger med så tett bekledning med litt over romslig BMI. Vært der selv og sett mye rart. Softshell over ull til litt kaldere dager for den korpulente og mer tungpustede garde. Regnbuksa klar i sekken. 

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besseggen tas på en dag, og da vet man som regel hvilket vær det blir over. Gikk over Besseggen for et par år siden og det var varmt. Jeg gikk da i en lett Norrøna Svalbard bomulls bukse. Deilig å gå med, puster godt og tørker fort. Dessuten ser man ut som man er på fjelltur og ikke på joggetur eller topptur om vinteren :-)

Så lenge det er en dagstur over Besseggen tror jeg ikke du trenger å tenke på regnbukse så lenge været er fint når du starter og værmeldingen sier pent hele dagen. Eventuelt kjøp en rimelig og lett poncho til og ha i sekken eller rumpetasken.

Jeg likte godt Gore-Tex, Dermisax og diverse andre moderne "regntette" stoffer før, men etterhvert har jeg funnet ut at disse er mindre behagelig, mindre pustende og bråker mer enn naturstoffene. Et alternativ kan være G-1000 som finnes i blant annet Fjellreven klær. Tåler en liten skur, puster godt og er behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innmari mange fine anbefalninger :D som noen her over skrev så er det ingen vits i og kjøpe dyrt utstyr pga en tur, men dette er bare begynnelsen ;) jeg har mange andre turer på lista mi som skal gjennomføres både dagsturer og ukes turer(litt frem i tid såklart) så det er fint og begynne og kjøpe seg litt diverse. Jeg tror jeg skal kjøpe meg den stormberg lia zipp off buksa nå først og prøve den litt i skog og mark og se hva jeg synes om den. Men jeg vil nok kjøpe meg ei lett regnbukse av no slag nå som jeg har i tilfelle. så kan jeg heller invistere i en dyrere fjellbukse etterhvert hvis jeg føler behov for det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Mye interessant her.

Bruker mye Fjellreven Keb bukse på tur. Trenger noe som er vanntett i tillegg. Vurderer regnbukse/membranbukse eller overtrekksbukse. Har sitt på alt fra Bergans Superlett eller Helium, Berghaus Packlite (veg berre 185 gr...) og Norrøna Fjøro Dri1 (dette er i grunn ei bukse designa for stisykling, men iflg DNT egner den seg også veldig godt til generell turbruk). Synspunkter/tips rundt dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, RI said:

Hei

Mye interessant her.

Bruker mye Fjellreven Keb bukse på tur. Trenger noe som er vanntett i tillegg. Vurderer regnbukse/membranbukse eller overtrekksbukse. Har sitt på alt fra Bergans Superlett eller Helium, Berghaus Packlite (veg berre 185 gr...) og Norrøna Fjøro Dri1 (dette er i grunn ei bukse designa for stisykling, men iflg DNT egner den seg også veldig godt til generell turbruk). Synspunkter/tips rundt dette? 

Jeg bruker en Arc'teryx Alpha SL bukse til denne bruken. Egentlig er jeg ikke så glad i å ta den på. Det blir litt sånn som når man var liten, og ikke ville ha på "regnbuksa". Litt klam er den. Passformen er veldig god, og buksa sitter godt. Du kan sikkert finne en bukse som dekker dette behovet for en rimeligere penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.