Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken sko å velge


Alexander Nilsen

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å kjøpe meg noen skikkelige sko til friluftsliv. Bor på vestlandet, så myrer og mye vått føre er ofte stikkordene. 
Ønsker å bruke dem hele året, men mest til de våte og kalde periodene. Har sett meg ut et par sko forløpig, men ønsker innspill og erfaringer.

Mammut Comfort High GTX® Surround Men Graphite-Skyblue
https://www.fjellsport.no/mammut-comfort-high-gtxr-surround-men-graphite-skyblue.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-product1

og 

Crispi Skogshorn Plus GTX Sort/grønn
https://www.fjellsport.no/crispi-skogshorn-plus-lett-2013-sort-gronn.html

Noe innspill i hva som kan passe best for meg, jeg er ikke ekstremt aktiv, så blir kanskje 4-6 telt turer i året, og litt ukentlig kort turer.
2000-2500kr er maks prisen min. 

 

takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det en ting å gjøre: Gå i en butikk og prøv flere forskjellige typer sko. 

Det viktigste er at de passer foten din. 

Anbefaler også et søk i forumet her, finnes masse info.  

"Problemet" ditt blir deretter at du finner veldig mange ulike svar. Nettopp fordi det er veldig forskjell på hva som passer den enkelte. 

Ett første steg kan være å bestemme seg for hvor høye sko du ønsker til ditt bruk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte de Crispi støvlene du linker til tidligere i år og har så langt vært fornøyd. ikke at jeg har testet de med skikkelig sekk på rykken og røft terreng men til å ta noen turer i skogen med bikkja. 

De høye "lærstøvla" har jeg lagt langt inn i boden. 

Så at myr og vått føre= Lærstøvler er det sikkert like mange meninger om som det finnes støvler. 

men enig med Frilufta. PRØV støvlene før du kjøper. for det viktigste er at de passer Din fot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg og holder også til på Vestlandet. Ville bytte ut mine 10 år gamle Garmont av den tunge kraftige lærstøvel-typen med noe lettere.

Har nå prøvd følgende sko:

Crispi Rauma; Tror disse er en budsjett-utgave (simplere såle) av Crispi Valdres som selges eksklusivt av XXL. De mest behagelige sko jeg noengang har hatt på foten. Disse er noe smalere enn den gjennomsnittlige fjellsko, noe som passer mine føtter ypperlig. Min foreløpige favoritt.

Salomon Quest Prime; En lett, smal og solid sko men opplevdes som vond på foten iforhold til Crispi Rauma. Ble returnert samme dagen.

Hanwag Comox; En lett, solid og behagelig sko med kjempegod snøring. Opplevdes likevel som for bred for min fot slik at jeg returnerte den også.

Alfa Capra Mid: Etter hukommelsen ganske lik passform som Hanwag Comox, altså litt for bred i passformen for min fot. Virker veldig solid. Blir returnert.

 

Sko jeg sikler etter:

Crispi Valdres; ser ut som en mer for-seg-gjort utgave av Rauma, men da jeg fikk Rauma for 1000kr klarte jeg ikke å rettferdiggjøre å betale 2500kr for Valdres. Kommer disse på tilbud før min tur-sesong begynner slår jeg nok til på disse og returnerer Rauma.
Arcteryx Bora Mid 2: liker konseptet og designet. Har ikke prøvd disse selv men kona har noen og de er både lette og har en smalere passform. Foreløpig litt for dyre for min smale student-lommebok.

 

Konklusjon:

Sier som de andre; prøv ulike merker og se hva som passer din fot best. Mange nettbutikker opererer med gratis retur av sko slik at du bare returnerer dem om de ikke passer. Hadde jeg vært deg ville jeg bestilt Salomon Quest Origins fra Fjellsport.no som er på tilbud denne uken. Også ville jeg tatt meg en tur innom XXL og prøvd Crispi Rauma (disse koster nå 2000kr). Blir disse for smale for foten din ville jeg prøvd Alfa Capra Mid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller, aller, aller viktigste er at skoene passer din fot. IMO er skoene den viktigste turartikkelen du har. Du tar jo bare ett par med deg på tur, og ingenting ødelegger en tur så totalt som dårlige sko. Og ikke kan du låne noe hos de andre hvis dere er flere heller.Alt annet utstyr lar seg fikse, bytte, låne men ikke sko. 

De fleste (i alle fall jeg) er jo litt naturlig gjerrige. Vi vil liksom ikke betale mye mer for et litt bedre par sko, og ender derfor noen ganger opp med dårlige eller i alle fall halv-bra sko. IKKE GJØR DET! Kjøp de beste uansett hvor mye mer de koster. Snu deg vekk så du ikke ser beløpet du betaler når du trykker pinkoden for bankkortet ditt. Det hjelper litt. :-D 

Tips: Test at skoene akkurat passer, ikke for store men i alle fall ikke for små. Foten utvider seg litt når du blir svett og varm. Jeg hadde før litt for store sko og det merket jeg når jeg fikk noen som var helt passe. Særlig det å gå sideveis i skrått terreng ble så uendelig mye lettere. 

Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.