Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til lange sykkelturer? :)


Hege Storlien

Anbefalte innlegg

Vil til sommeren trene meg opp så jeg kan sykle lengre distanser. i første omgang bare fra vinstra til otta, men i det lange løp utvide fra vinstra til lom, å så helt til slutt vinstra til molde på en slags sommerferie. 

noen tips til hvordan jeg skal klare de lengre distansene hvor jeg så klart må overnatte (best med telt eller motell?). hvordan skal jeg evt få med meg et telt? det blir jo for bredt tenker jeg til å legge på tvers, i tilleg til at jeg må ha med sovepose osv på lengre turer. 

tar imot alle tips. alt fra oppakking (skal ordne sykkelvesker bak og fremme for å unngå unødvendig vekt på ryggen) til mat og andre tips dere kommer på :) 

kommer til å bruke sykkelen flittig med tanke på å komme meg fra a-å på turer hvor jeg skal overnatte i telt også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Att få med ett tält är inget problem. Jag brukar surra fast mitt på bagagebrettet i bak. Ett helt vanligt Hilleberg Akto, i orginal packpåse.

Kör jag med lättviktsgrejjor så tar jag det på ena sidan på framgaffeln (thermrest neo-air + lite annat på andra sidan. 

Men bagagebrettet i bak fungerar för alla.

http://www.fjellforum.no/forums/topic/37312-bikepacking-nordmarka-rekesalat-og-kondens/

Här är några bilder från i hösats, med lättviktstältet på höger sida på framgaffeln, så det är "special".

Endret av Johan2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å klare de lengste distansene og for å klare flere dager på sykkelsetet så bør du ha en del kilometer i beina. (Mengdetrening.)  Når du trener så er det ikke så viktig å trene fart, du må også trene deg i å sitte på sykkelen i time etter time. Dette krever ikke bare muskler i beina, men også at du er vandt til å sitte på sykkelsetet i timer og dager. proffsyklistene bruker å smøre seg med en spesiell krem for å unngå gnagsår bak på grunn av setet.

Denne er best, men så koster den også litt mer. (Jeg betalte kr. 199,-  i min lokale sykkelbutikk, men den er siket litt billigere på nettet.)

56ea731ee9114_WEB_ImageAssosChamoisCreme

http://bikeshop.no/Sykkel/Personlig-pleie1/Chamois-krem/Assos/Assos-Chamois-Creme-Forhindrer-s%C3%A5rhet-og-infeksjonASSOS017-p0000013729

Ikke tenk på å ha ting på ryggen når du sykler. det blir alt for tungt og så flytter du tyngdepunktet på sykkelen en god del oppover. Sykkeltasker fremme og bak går greit, og så kan du bruke bagasjebrettet bak.  Hvis du skal ha sykkeltasker foran så finnes det også bagasjebrett for montasje foran som taskene kan henges på. Da får du litt ekstra plass foran.

porteur-1.jpg.63fcb9a3ca5cda4df56c02ef9d

Selv sverger jeg til tilhenger. Jeg ar en slitt, vanlig tohjuls barnehenger som snart er 20 år gammel, men den fungerer bra som varehenger også.

Men hva med en henger med et hjul?

bob-yak.jpeg.990ab6f2fc4ec709b5061b9e477

Ellers kan du kanskje få et pat tips på denne siden;

http://heftig.org/norge-pa-langs-2013/utstyrsliste-for-norge-pa-langs-turen/

Husk på at sykkelen oppfører seg noe annerledes når du lasrer på en haug med bagasje. Prøv å holde tyngdepunktet så lavt som mulig. Dette klarer du best ved å pakke tunge ting nederst og lettere ting øverst. Og så må du sjekke at bremsene på sykkelen er gode nok til å stoppe en så tung sykkel.

Jeg fant et par pakkeeksempler på nettet:

transportsykkel-0111.jpg.ada701c8dea284asylvie.jpg.049e7db3a9e5f0f0fdfa629e5008e

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Jeg skal nok ikke påberope meg å vite alt for mye om sykkelturer, så noe fasit har jeg ikke.

Jeg har imidlertid vært på noen turer og har funnet ut av ting som har fungert greit for meg. Kanskje kan du få noen innspill slik at du kan gjøre noen valg som passer deg og din sykkeltur.

Ut fra hva du beskriver vil jeg si at du har 2 valg for hvordan du gjennomfører turen. Den ene vil være å reise lett. Altså ha drikke og et enkelt måltid lett tilgjengelig, men i hovedsak å satse på at måltider inntas på butikker, bensinstasjoner, veikroer, campingplasser etc. Likeledes tar du nettene på et overnattingsted som tilbyr en oppredd seng. Dette syns jeg først og fremst passer om du sykler langt og / eventuelt har dårlig tid, eller rett og slett ønsker å reise lett. 

Alternativ 2 ligger mitt hjerte nærmere da det innebærer total frihet hva gjelder mat og overnatting. Det blir da straks mer vekt fordi du medbringer dagens drikke, mat + litt i backup, sovepose og telt. Vil du at noe av mat og drikke skal være varmt trenger du også en varmekilde og kjele. Fordelen er at du kan spise når du er sulten og det vil ikke haste og komme fram til overnattingsstedet forutsett at du finner et egnet sted til teltet.

Jeg har prøvd begge deler og som du ser liker jeg alternativ 2 best.  Det er imidlertid noen ting en må være oppmerksom på og dette gjelder uansett alternativ. Anbefalte sykkelruter følger stort sett mindre trafikkerte veier og dette er klart mer avslappende enn å sykle på E6. Du slipper nærgående bilister, støy og eksos som er et klart pluss som syklist. Du slipper også de fleste servicetilbud som butikker, bensinstasjoner, campingplasser og lignende, som er et helt klart minus. For ikke å snakke om rasteplasser.

Du sitter på sykkelen det meste av dagen og når du ikke sitter der, sitter eller ligger du på bakken. Etter et par dager savner du virkelig en rasteplass med bord og benk. Men sideveien du er på har ikke slike lenger.

Og så var det teltplass da. En ville tro at det ikke skulle være vanskelig å få satt opp teltet langs våre mange veier. Men tro meg, det er langt mellom egnede teltplasser om du liker å ligge sånn nogenlunde flatt.

Det kanskje viktigste å legge seg på minnet er å pakke lettest mulig. For at jeg selv skal greie det bruker jeg bare vesker bak. Bagasjebrettet til telt, sovepose og liggeunderlag og de nevnte vesker med klær, mat, kjøkken. på styret har jeg en styreveske hvor jeg oppbevarer verdisaker og det som skal være lett tilgjenglig mens jeg sitter på sykkelen.

Jeg kjøper inn mat for sånn ca 1-2 dager av gangen avhengig av mulighetene for proviantering de neste par dager. Overnatting foretrekker jeg å ta på campingplasser pga dusjmuligheter og også for å kunne leie en hytte når ting skal vaskes/tørkes. Tar du turen på forsommeren (som jeg foretrekker) slipper du plagsomme insekter og du får som regel campinghytta til en svært hyggelig pris siden sesongen ikke riktig er kommet i gang ennå. 

Og helt til slutt, sørg for at du har noen mil på sykkelsetet. For min egen del er vond bakende værre enn manglende form.

På youtube har jeg en film fra en av turene mine. Denne har vært igjennom noen konverteringer så kvaliteten er desverre dårlig. Den er delt inn i episoder og i del 1 er det noe om forberedelser og utstyr. Se link nedenfor. Ikke noe å nøle på, sykkelferie er helt topp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å kjøpe ny sykkel til sønnen min og i den anledning hentet jeg ned en sykkelperm fra bokhylla. Der hadde jeg samlet mange gode råd for valg og innstilling av sykkel. Alt er hentet fra nettet og her er en link som kanskje kan hjelpe deg også.

http://aktivtrening.com/trening/landeveissykling/slik-innstiller-du-sykkelen

Her er det også et kapittel som heter "gode råd for en smertefri sykkeltur".

http://aktivtrening.com/trening/landeveissykling/8-gode-rad-for-en-smertefri-sykkeltur

Ta en titt på disse sidene så kan det hende at du ender opp med en riktig tilpasset sykkel pluss en litt mer behagelig tur enn det ville ha blitt uten disse tipsene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.