Gå til innhold
kenny28

Slipe sett for kniv/øks ?

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Bjørn Erik skrev:

worksharpen så veldig spennende ut. Har alltid hatt problemer med sliping av økser og kniver. Derfor sendes de alltid over til gamlefar. Kan man her forvente å bruke en formue i slipebånd?

Neppe dersom det er snakk om normalt "husbruk". Men vær obs på at med Worksharp presser du kniven mot et elastisk slipebånd...og resultatet blir da en konveks egg. Fint på øksa, men ikke så kjekt på Morakniven og andre kniver med så kalt skandinavisk egg (sabre grind, se feks. Skjult lenke - logg inn for å se den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, REs skrev:

I gamle dager da bonden slo gresset med ljå så ble ljåen slipt på en slipestein før slåtten startet, og så brukte han et bryne, som ofte hang i beltet som en slirekniv, hver gang ljåen ble litt sløv.

Sånn bruker også jeg å  forklare forskjellen, og man oppdager jo raskt om folk ikke vet hva en ljå er. Min bestefar syns forøvrig jeg ofte var svært ujevn i draget når jeg dro slipestenen hans. Anyway, om jeg ikke surrer med terminologien nå, så "setter" man en egg (sliper, "grind" på engelsk) eller gjenoppretter den (bryner, "hone" på engelsk), se feks.  Skjult lenke - logg inn for å se den  Mange velger å "stroppe" kniven på en lærstropp (eller annet høvelig materiale) fremfor å bruke et bryne av sten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Øyvind Joppe Gutierrez Lindheim skrev:

Jeg bor på fjellet store deler av året uten støm så da måtte jeg finne ett bra alternativ til å holde knivene mine skarpe og da gikk jeg til innkjøp av ett Lansky diamant slipesett som funker kjempe bra, tar litt tid men resultatet er knall bra! 

Og fordelen med slike innretninger er jo at man klarer og holde vinkelen forholdsvis konstant (med litt konsentrasjon).

En annen innretning  som jeg selv har hatt stor nytte av, av samme grunn og fordi den er så enkelt og kjapp å bruke, er Spyderco sin Sharpmaker.

Mange videoer videoer på youtube som viser denne i bruk :   Skjult lenke - logg inn for å se den

her en kopi av instruksjons dvden som følger med i pakken:  Skjult lenke - logg inn for å se den

selges bl.a. av lamnia.com (netthandel i Finland) og av utepaatur.no.  De har den også hos  www.topsecret.no  (koster litt mer der)

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 16.3.2016 at 8.12, kenny28 skrev:

Jeg har lyst å lære å slipe kniv/øks, men har dessverre null peiling på dette.

Alt du vil vite om økser og mere til .. An Axe to Grind Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, Bendik Kolding Bendiksen skrev:

Tar opp en gammel tråd her, har en Brusletto Rondane. Vakker kniv, men sliter med å få den skarp (til å barbere meg)
Jeg har stropper den på lærbeltet mitt med green honing compound, dette fungerer ganske bra. Men utgangspunktet var ikke "barberskarpt" når kniven var ny.

Jeg kom over denne video på Youtube, er det noen som har erfaring med å slipe Konveks kniver på denne metoden?

Hei. Har prøvd musematte metoden ja, men lenge siden sist, da jeg nå har en Worksharp beltesliper, så da blir det til at jeg bruker den som regel til konvekse kniver og øksene mine. Det du erfarer, at kniven ikke blir ordentlig skarp igjen etter at du har stroppet kniven etter bruk over en viss tid, så har nok det å gjøre med at eggen har blitt buttere  slik at du nødvendigvis må fjerne litt stål (les slipe) for at du skal få den skarp igjen.

Ligger veeeldig mange videoer på youtube som viser og forklarer hvordan både stroppe og slipe med musematte og slipepapir.  Anbefaler at du titter på noen flere. Lettere å lære slikt ved å se på når andre gjør det enn å lese om det. Skjult lenke - logg inn for å se den. Selvsagt også lurt å høre på hva de sier om hvorfor de gjør som de gjør.

Krever nok litt trening, kan derfor være greit å begynne med en billig kniv og uansett begynne med finere slipepapir, ikke starte med grovere enn det kniven trenger.  Musematte teknikken baserer seg på at når du trykker kniven ned mot slipepapiret og den myke musematten, så former underlaget seg etter knivbladet, og du opprettholder tilnærmet slik den vinkelen/kurven du har på bladet fra før. (Ergo du kan bruke annet underlag enn enn musematte av den gamle typen, bare det er av ca tilsvarende mykhet og tykkelse. Noen bruker lær som underlag. (Liggeunderlag av skum tror jeg kanskje blir for mykt og tykt). Samme skjer jo når noen sliper med en båndsliper. Når man trykker kniven mot slipebåndet gir det jo litt etter og man får derfor en konveks slipning.

På en måte burde det være lettere å slipe et konvekst blad enn ett med rett slipning (skandinavisk) fordi med sistnevnte er det jo om å gjøre å holde samme vinkel hele tiden når man sliper på sten, og det er ikke alltid like lett.  Men om man sliper et konvekst blad på sten er det derimot om å gjøre å ikke holde samme vinkel hele tiden, men variere den. Noen starter derfor med bladet helt flatt og løfter det gradvis etter som de beveger bladet bortover stenflaten, andre lager en vuggende bevegelse mens de beveger bladet frem og tilbake over stenen. Sikkert flere måter å gjøre det på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om vi lar musematten ligge....for den som vil prøve....her ser dere et par karer som sliper sine konvekse kniver for hånd, med hhv diamantbryne og "lommesten". På første videoen slipes en kniv som forøvrig ikke er så ulike Brusletto sin Rondane etter det jeg kan se, og måten han gjør det på er slik mange også vil gjøre det med ei øks.

ESEE Tech Tip-Edge Maintenance with James Gibson (Convex Edge) - (Randall's Adventure / ESEE)
Skjult lenke - logg inn for å se den

Stone Sharpening a Convex Edge - (William Collins)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bark River Knives holder seg som regel til konvekse egger på sine kniver. På kanalen til Derrick Bohn (er forhandler, KniveSshipFree.com) fant jeg en spilleliste med 11 forholdsvis korte videoer av en som tar en forholdsvis grundig gjennomgang  av  hvordan bryne og slipe konvekse kniver.  Verdt å se  enten man vil holde seg til musematta og lærstroppen - eller etterhvert også forsøke seg på frihåndsslipning:  Skjult lenke - logg inn for å se den

PS: Navnet på webshopen, KnivesShipFree gir nok bare mening i USA, der de sender gratis. Det gjør de ikke til Europa og Norge, til oss er fraktprisen nokså høy.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føyer bare til at de har kommet med en mindre modell som nok bare egner seg til kniver etter hva jeg kan se, den heter Worksharp Combo.  Alle tre modellene kan man se her: Skjult lenke - logg inn for å se denFor å se dem i bruk, søk på Youtube, ligger mange videoer der

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, Gal Krokfot skrev:

For øks var det frå gamalt av to måtar å sette opp øksa på, voleslipa og lunneslipa.
Voleslipt er med rund egg og lunneslipt har rett egg. Val av vinkel og type sliping avheng av tresort, årstid
og bruksformål.

Er dette dialektuttrykk eller alminnelig, men gammel norsk? Googlet uten  treff på voleslipa voleslipt lunneslipa lunneslipt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 minutter siden, Bjørja skrev:

Alminnelig norsk, om et emne som det nok snakkes mindre om i dag enn før.

"Begrepene voleslip og lunnslip brukes om hverandre mange steder i landet. Nordover brukes benevnelsen ”bileslip” og ”økseslip”. Når en øks blir voleslipt (økseslip) får eggen en konveks form, mens en øks som blir lunnslipt (bileslip) får en mer plan egg. Til skogsarbeid ble øksene alltid voleslipt."

Fra s. 117 fra denne doktoravhandlingen - Skjult lenke - logg inn for å se den

Takk :) Laster ned avhandlingen. Bileslip og økseslip mener jeg å ha hørt brukt før.  Er nok mange ord og utrykk som går tapt med gamle handverk. Godt noe bevares i litteraturen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 12/22/2017 den 10.51, Gal Krokfot skrev:

Sjølv om den tek for seg meir generelt om skogsdrift finn du litt om dette i Johannes Kåsa's lærebok Skogsnytting.

Takk, nysgjerrig som jeg er bestilte jeg denne hos Tanum nå, kr 240 (frakt inkl.)

SIkkert mulig å få låne på/via biblioteket også - for den som vil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.