Gå til innhold
  • Bli medlem

Slipe sett for kniv/øks ?


kenny28

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Mareng said:

Hvilke er den billigste worksharp modellen man kan bruke til kniv og økssliping?

https://www.skittfiske.no/worksharp/155722/work-sharp-wskts-i-kniv-and-verktøysliper-sliper-raskt-og-enkelt-barberblad-skarpt

Det er den billigste modellen. Jeg valgte å gå for https://www.skittfiske.no/worksharp/155723/work-sharp-ken-onion-kniv-and-verktøysliper-sliper-raskt-og-enkelt-barberblad-skarpt

Den har litt større fleksibilitet samt at jeg kan kjøpe ekstrautstyr om jeg skulle finne på å trenge det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 timer siden, Gal Krokfot skrev:

For øks var det frå gamalt av to måtar å sette opp øksa på, voleslipa og lunneslipa.
Voleslipt er med rund egg og lunneslipt har rett egg. Val av vinkel og type sliping avheng av tresort, årstid
og bruksformål.

Er dette dialektuttrykk eller alminnelig, men gammel norsk? Googlet uten  treff på voleslipa voleslipt lunneslipa lunneslipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, zimwalker said:

Er dette dialektuttrykk eller alminnelig, men gammel norsk? Googlet uten  treff på voleslipa voleslipt lunneslipa lunneslipt.

Alminnelig norsk, om et emne som det nok snakkes mindre om i dag enn før.

"Begrepene voleslip og lunnslip brukes om hverandre mange steder i landet. Nordover brukes benevnelsen ”bileslip” og ”økseslip”. Når en øks blir voleslipt (økseslip) får eggen en konveks form, mens en øks som blir lunnslipt (bileslip) får en mer plan egg. Til skogsarbeid ble øksene alltid voleslipt."

Fra s. 117 fra denne doktoravhandlingen - https://core.ac.uk/download/pdf/30800044.pdf

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Bjørja skrev:

Alminnelig norsk, om et emne som det nok snakkes mindre om i dag enn før.

"Begrepene voleslip og lunnslip brukes om hverandre mange steder i landet. Nordover brukes benevnelsen ”bileslip” og ”økseslip”. Når en øks blir voleslipt (økseslip) får eggen en konveks form, mens en øks som blir lunnslipt (bileslip) får en mer plan egg. Til skogsarbeid ble øksene alltid voleslipt."

Fra s. 117 fra denne doktoravhandlingen - https://core.ac.uk/download/pdf/30800044.pdf

Takk :) Laster ned avhandlingen. Bileslip og økseslip mener jeg å ha hørt brukt før.  Er nok mange ord og utrykk som går tapt med gamle handverk. Godt noe bevares i litteraturen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 12/22/2017 den 10.51, Gal Krokfot skrev:

Sjølv om den tek for seg meir generelt om skogsdrift finn du litt om dette i Johannes Kåsa's lærebok Skogsnytting.

Takk, nysgjerrig som jeg er bestilte jeg denne hos Tanum nå, kr 240 (frakt inkl.)
https://www.tanum.no/_fagboker/teknologi-transport-og-landbruk/skognytting-johannes-kåsa-9788270835171

SIkkert mulig å få låne på/via biblioteket også - for den som vil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nuh gjort det hele så meget enklere for meg selv og har en krok inne i et kjøkkenskap hvor det henger en fin og en grov Rudolfstropp (begge har "poleringsside). Har gått gjennom kjøkkenknivene en runde nuh og det ga resultater. Det er enklere enn brynestav og gir så ufattelig mye bedre resultat.

Dette var både så enkelt og så skarpt som jeg vil ha det. Turknivene står for tur snarlig...
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Skal du bruke kniven til trearbeid, så trenger du en skarpere kniv, enn om du bare skal bruke den til matlaging eller sløying av fisk. En mye brukt kombinasjon blant treskjærere i Norge er DMT diamantbryne brukt i kombinasjon med "gjennomsiktig" hard Arkansas stein. F.eks et rødt DMT bryne.

Jeg har selv et diamantbryne med en korning på 8000 fra DMT. Dette er etter enkeltes mening et "se hva vi kan lage produkt". Folk som faktisk bruker kniver mye foretrekker så vidt jeg vet naturlige eller kjeramiske steiner. Ihvertfall til den siste "finishen" på kniver som skal brukes til trearbeid. 

Den Arkansas steinen som ofte brukes av treskjærere har en korning på 1500- 1800. Tror jeg.

Eze-Lap har etter enkeltes mening bedre diamantbryner enn DMT, men jeg er godt fornøyd med begge deler. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har en haug med billige spikkekniver jeg må slipe, men er usikker på hva jeg skal bruke. Har kjøpt denne uten å ha pakket den opp, men lurer litt på om jeg skal legge på en tusenlapp og bytte til denne fordi jeg da får med bryne og også en "jigg" til å holde knivene med. Er det noen som har erfaring med denne maskinen eller noe lignende? Jeg har mange kniver og vil ha noe lettvint å bruke til å få dem skarpe igjen.

Endret av Eivind Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Eivind Eriksen skrev:

Jeg har en haug med billige spikkekniver jeg må slipe, men er usikker på hva jeg skal bruke. Har kjøpt denne uten å ha pakket den opp, men lurer litt på om jeg skal legge på en tusenlapp og bytte til denne fordi jeg da får med bryne og også en "jigg" til å holde knivene med. Er det noen som har erfaring med denne maskinen eller noe lignende? Jeg har mange kniver og vil ha noe lettvint å bruke til å få dem skarpe igjen.

Worksharp.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Eivind Eriksen said:

Jeg har en haug med billige spikkekniver jeg må slipe, men er usikker på hva jeg skal bruke. Har kjøpt denne uten å ha pakket den opp, men lurer litt på om jeg skal legge på en tusenlapp og bytte til denne fordi jeg da får med bryne og også en "jigg" til å holde knivene med. Er det noen som har erfaring med denne maskinen eller noe lignende? Jeg har mange kniver og vil ha noe lettvint å bruke til å få dem skarpe igjen.

Den du linker til er en kopi av Tormek T4 https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/bearbeidingsmaskiner/vatsliper/vatslipemaskin-242069/

Jeg har Tormek-modellen, og har aldri hatt bedre verktøy for å få skarpe kniver - og jeg har prøvd en del forskjellig. Det er jiggene og vinkelmåleren som gjør forskjellen. Ved hjelp av dem får du en helt jevn eggvinkel over hele bladet, og samme vinkel hver gang du sliper den. Det er vanskelig å oppnå med "manuell" sliping. En annen spesiell ting med Tormek er kvaliteten på slipesteinen. Den kan varieres mellom korn 400 og 1000 ved hjelp av en stein som følger med. Veldig greit å begynne med 400 og ta sluttslipingen med 1000.

Den kopien fra Scheppach du nevner fungerer på samme måte som Tormek T4, men steinen og det meste annet er av dårligere kvalitet. Likevel kan det være et godt kjøp nettopp fordi du kan bruke jigger. Den er i hvert fall en mye bedre løsning enn den billige kombimaskinen til 500 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god hjelp! Du nevner to steiner. Er det et "must", eller vil det fungere med én? Og brynen er til for å polere bort smuss og andre rester på bladet er det riktig? Jeg er helt grønn på området og håper det er en god bruksanvisning når det gjelder bruk av vann og evt. brynepasta.

Knivene jeg har er som sagt billige så jeg får prøve meg litt fram. Er det slik at man kan gjøre en kniv ubrukelig om man sliper feil, eller er det alltid en mulighet til å rette det opp ved å slipe riktig på andre forsøk?

Jeg fikk lyst til å koste på meg Tormek-modellen for å være ærlig.

Endret av Eivind Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Eivind Eriksen said:

Tusen takk for god hjelp! Du nevner to steiner. Er det et "must", eller vil det fungere med én? Og brynen er til for å polere bort smuss og andre rester på bladet er det riktig? Jeg er helt grønn på området og håper det er en god bruksanvisning når det gjelder bruk av vann og evt. brynepasta.

Knivene jeg har er som sagt billige så jeg får prøve meg litt fram. Er det slik at man kan gjøre en kniv ubrukelig om man sliper feil, eller er det alltid en mulighet til å rette det opp ved å slipe riktig på andre forsøk?

Jeg fikk lyst til å koste på meg Tormek-modellen for å være ærlig.

Det er bare én slipestein med Tormek, men den er litt spesiell. Med den medfølgende "steinjustereren" kan du forandre kornstørrelsen på slipesteinen. Se her for bedre forklaring:
https://www.tormek.com/sweden/sv/tillbehoer/oevriga-tillbehoer/sp-650-stenjusterare/

Det er en smått genial funksjon. Jeg er ikke i tvil om at det er fornuftig å koste på seg en Tormek, du har en toppkvalitets sliper for resten av livet. Det følger med en svært omfattende bruksanvisning, brynepasta, DVD, steinjusterer, vinkelmåler og litt plaster! På nettsidene til Tormek ligger det også mange videoer med slipeinstruksjoner. Det følger ikke med jigger, så du må kjøpe til de spesifikke slipeoppgavene du skal gjøre.
Det er kvalitetstid å slipe kniver med våtslipemaskin. Det tar tid, og du må jobbe langsomt, det er litt meditasjon over det :-) .
 

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worksharp blir nevnt lengre opp i tråden og er absolutt verdt å ta med i vurderingen. 

Jeg endte selv opp med Ken Onion versjonen og er kjempe fornøyd.  

Den er lett å bruke, tar lite plass,  og viktigst; gir meg sylskarpe kniver. 

Merk at denne ikke gir deg rette egger, men konkave egger, som jeg mener bidrar til å hold knivene skarpere over lengre tid, samt at det er lett å få de skarpe igjen. 

Skittfiske kjører tilbudet akkurat nå: 

https://www.skittfiske.no/worksharp/173376/work-sharp-ken-onion-m-ekstra-slipebånd-knivsliperpakke-med-ekstra-slipebånd

 

Gå gjerne inn via "Fjellforum linken" om du skal kjøpe. (Se nederst på denne feks denne siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Walle skrev:

Merk at denne ikke gir deg rette egger, men konkave egger, som jeg mener bidrar til å hold knivene skarpere over lengre tid, samt at det er lett å få de skarpe igjen. 

*konveks*

Problemet med en konveks egg slipt på et bånd er at man ikke har kontroll på eggvinkelen, og man får samme utfordring når den skal brynes.

Har man en definert eggvinkel kan man bryne denne i samme vinkel. Det sagt så vet jeg at veldig mange er svært fornøyde med WS Ken Onion.

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SnorreL skrev:

*konveks*

Problemet med en konveks egg slipt på et bånd er at man ikke har kontroll på eggvinkelen, og man får samme utfordring når den skal brynes.

Har man en definert eggvinkel kan man bryne denne i samme vinkel. Det sagt så vet jeg at veldig mange er svært fornøyde med WS Ken Onion.

Takk for korreksjonen 👍 gikk litt fort i svingene og Apple synes det var bedre med konkav enn konveks. Må vel freses til for å få konkav egg 😬

Det er jo en sannheter med modifikasjon at man ikke har kontroll på eggvinkelen, jeg synes i hvert fall at jeg har grei kontroll med jig’en som er på WorkSharp’en.  Men det er fortsatt litt frihånds operasjon, så om man ikke er litt nøye med å holde plant med jig/anleggsplaten så blir det skeivt, og derpå mere sliping for å få ordentlig resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SnorreL skrev:

*konveks*

Problemet med en konveks egg slipt på et bånd er at man ikke har kontroll på eggvinkelen, og man får samme utfordring når den skal brynes.

Har man en definert eggvinkel kan man bryne denne i samme vinkel. Det sagt så vet jeg at veldig mange er svært fornøyde med WS Ken Onion.

Man har fortsatt kontroll på vinkelen til en viss grad. Forskjellen ligger i at ytterst eggen så endres vinkelen litt. Dog er konvekse egger (og scandi-slip) overlegne til utendørskniver pga holdbarhet. Sliping på bryne (som japanske slipesteiner) for hånd gir også en noe konveks siden det er vanskelig å ha konstant vinkel gjennom hele bevegelsen.

Er du god med bryne får du knivene sylskarpe, har du en worksharp, tormek, eller andre slipejigger/maskiner så får du sylskarpe kniver selv om du ikke er god til å slipe. Uansett bør man stroppe knivene på lær med slipepasta for å få best resultat. Sylskarpe kniver er veldig gøy, men noen ganger er ikke sylskarpe kniver med spiss eggvinkel så egnet til utendørsbruk. De blir fortere sløve om man ikke har med en liten stropp eller skjerpeblokk/stav ut.

Endret av Prebb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.