Gå til innhold
Prebb

Fjellskitur i nærheten av Bergen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurte på om noen har noen anbefalinger på dagsturer uten overnatting på fjellski i nærheten av Bergen. Tenkte kanskje å gå over vidden, men jeg er litt usikker på snømengden nå med den varmeperioden som er. 

Jeg kan godt kjøre et stykke, men ikke mer enn en time da jeg har en el-bil med rundt 12 mils rekkevidde i minusgrader. Kvamskogen er et alternativ siden jeg kan hurtiglade på Trengereid.

Forslag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bynært er det veldig fint fra Osavatn til Gullfjellstoppen eller Søre Gullfjellstoppen, Njåstad-Bruviknipa på Osterøy en en ypperlig fjellskitur, det er også Båtaleitet-Rispingen på Osterøy, mye å velge mellom i Bergsdalen og i Teigdalen hvis du ikke vil gå i kø på Kvamskogen, og så bortetter. God tur!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 3/15/2016 at 22.10, TR skrev:

Bynært er det veldig fint fra Osavatn til Gullfjellstoppen eller Søre Gullfjellstoppen, Njåstad-Bruviknipa på Osterøy en en ypperlig fjellskitur, det er også Båtaleitet-Rispingen på Osterøy, mye å velge mellom i Bergsdalen og i Teigdalen hvis du ikke vil gå i kø på Kvamskogen, og så bortetter. God tur!

Osavatn til Gullfjellet-ruten jeg har gått sommerstid er jo rimelig bratt. Da ville jeg heller valgt randoski tror jeg. Har dessverre ikke feller til fjellskiene, men burde sikkert hatt det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Erik Haaland
      Autumn is well on its way in the county and this time I opted for a hike on a mountain area I have never been at before, parking at Gilja and then heading north. A very calm and quiet Sunday afternoon today with neither rain nor wind,  something we do not get too often this time of year around here. Much appreciated :-)   The website UT.no and trail info there suggested this to be a five hour route (without breaks) in very varied terrain and the odd lost path. I therefore decided to download the GPX file to use as guide should I miss those areas that there was no visible trail (as mentioned in the trail info). I highly suggest you do the same.   Suffice to say I was not disappointed hiking along the wonderful small scenic lakes, autumn painting its colors on the trees and underbrush, finally ending up with panorama views of the majestic fjords of Høgsfjord and Frafjord.   I´ll let the pictures do the rest of the talking....   Erik     Beautiful start

Troll (ish)

Looking over at the Frafjordhatten peak

This must be heaven during summer also

Høgsfjord

Lunch tarp setup
    • Av Memento mori
      Av og til går det ikke helt som planlagt. Men fikk fikset billetter fra Hønefoss og til Finse for en dagstur. Veldig uvant med en dagstur til høyfjellet, men flott vær fristet. Ble mye fine bilder, og vil gjerne dele det med dere. 

Mye sykler som kan leies på Finse, Jøkulen i bakgrunn.

Vi fulgte merket løype Nordover for og komme litt opp i høyden.

Flere former for vern i området

Finsevann, og rallarveien til høyre

Ikke en sky, og bare en liten trekk.

Første hvil, men litt kaffe, og konemor fikk tatt litt bilder for bruk i "Snap"

På turen inn, må det passeres under et trollgjerde.

Enkel kryssing av bekk, en stav er greit ved kryssing syns jeg og konemor.

Forbauset at det var så få i løypa vi gikk. Men det er langt til neste hytte/stopp på denne stien.

På vei inn i parken. Lett og gå i dette område.

Vann på 1432 MOH uten navn. Snøen begynner og ligge noen steder. 

Fint og kjenne litt snø under beina igjen.

Speider etter et sted vi kan raste.

Hvis noen lurer på hvor mønstret til Jervenduk kommer fra, så må det være stein fra vidda. 

Eggemat på tur smaker alltid bra. 

Litt til kaffen hører også med. 

Vi er på 1495 MOH og det vaket. Vi var oppi 1540 meter på det høyeste.

Mange fine teltplasser i område. 

Alltid klart fint vann, får følelsen av renhet.

Varmt og være sau, men setter stor pris på at det er dyr som beiter. De holder veksten nede.

Utsikt langt mot øst. 

Litt blomster også i høyden

Sola i mot, så caps og solbriller er kjekt og ha, ikke insekter overhode i høyden.

Veien tilbake med nedoverbakke går alltid mye raskere enn opp, selv om vi hadde lette sekker.

Noen lager merking på frihånd, vi som liker å sikte får oss en god latter når du har både skinner og kant for å lage linja riktig/rett

"Dagens overraskelser" stod NSB for, kjedelig og vente 40 minutter ekstra. På toget var det mange slitne og støle mennesker som hadde vært på tur, enten rallarveien eller fottur. Mange tunge sekker og se. Men dagsturen funket, og frister til gjentagelse.
    • Av siapelan
      Jeg har hytte ved løypenett. En av løypene er ca 40 minutter 'rett opp', og deretter forholdsvis flate løyper så langt øyet ser  . For oppoverbakken trenger jeg feller, og siden jeg trenger spikerfeste og ikke glid i det hele tatt (i bakken) tenkte jeg på syntetiske fullfeller, som funker på alle føre og som jeg tar av når jeg er oppe. Jeg har prøvd/lånt noen av naboen, de festet jeg på tuppen med et metallfeste, og lim bakover, 'rundt' bak-kanten og resten oppå bakskia. Han sa de var ca 20 år gamle.
      Jeg har søkt litt på fullfeller, og de fleste har feste bak og framme, men litt uklart om det er lim på de. Jeg har derfor et par spørsmål:
      Jeg var ganske fornøyd med de jeg lånte - lette å ta av/på, og de satt som støpt. Er det en fordel å ha 'lim' på fullfellen, slik at de sitter skikkelig på skia? For meg (syntetiske fullfeller) - hvilke feller anbefaler du for spikerfeste til en grei pris? Skal ha til hele familien på 5. I utgangspunktet tenker jeg fullfeller, kan ikke akseptere mindre enn spikerfeste når ungdommen skal gå oppover ... Takk for alle tips du kan ha  

• Av Æljmækk
      Jeg har behov for ski som bærer litt som også går fint i spor.
      Tenk 2 milsturer med noen få km i terreng og resten i spor.
      Bør fungere greit i terrenget.
      Når det gjelder integrert fell så er jeg helfrelst.
      Derfor lurer jeg på om noen har erfaringer med disse:
      Åanes mountain race skin
      https://www.asnes.com/produkt/mountain-race-48-skin/
      Eller noen andre ski med lignende egenskaper dere vil anbefale...
    • Av Aadnef
      Jeg går mye hytte til hytte-turer om vinteren. Jeg har lenge hatt med meg forsvaret sine fotposer på tur, og vært svært fornøyd med disse.  Mine Alfa bc-fjellskisko passer fint inni disse og de brukes både ved pauser med skiskoene på, og alene når jeg må ut fra hytta for å hente ved/på toalettet . 
      Jeg har nå gått over til skisko med 75mm binding (Alpina Alpinist 75mm), og får ikke disse ned i forsvarets fotposer. 
      Finnes det noen andre fotposer, gjerne med såle, som fungerer med 75mm-sko, og i tillegg kan brukes alene? Jeg har str 45-46.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.