Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturbukse, skall/softshell eller bomull?


Maggie324

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe bukse til topptur og tenker at den burde vere lett og puste godt. Har skallbukse og ender stort sett opp med at fukta ikkje slepp ut, tenkte fyrst at kanskje soft shell kunne vere eit godt alternativ, men har også begynt å sjå på bomull. 

Kjører telemark så viktig at det er god beveglighet i buksa. Buksa bør ha god pusteevne. Pris er også eit tema, ønsker ikkje å bruke alt for mykje på bukse tenker at eg burde komme langt med eit par tusen kroner. 

Så lurer eg på om det er noen gode forslag her inne på kva bukse ein bør velge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Softshell funker utmerket på topptur/skitur generelt! Jeg har Arcteryx Gamma SK, usikker på om denne fortsatt lages. Puster bra men gir også god beskyttelse. Veldig god passform for telemark. Kjøpte den brukt for en billig penge, og bruker den på vinteren når det er kaldt. Fikk også Bergans Osatind bukse i fjor, var på salg til 800,-. Denne puster også veldig bra, men kjennes noe kaldere da den er noe lettere i materialet enn Gammaen. Brukes når det er utrygt for sol og plussgrader. Og sist men ikke minst, Outdoor Research Ferrosi bukse - puster veldig bra, men er tynn og brukes til sene vårskiturer/sommerturer (kjøpte en i lys farge). Tror du får den til under en tusenlapp?

Hmm, jeg er kanskje noe i overkant utrustet med toppturbukser! Men de blir nå brukt i alle fall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fleire gode tips TR

Sett på ganske mykje forskjellig, er nesten for mykje å velge mellom :)
Funnet ut at Norrøna Lyngen hybrid ser veldig intressant ut. Det samme gjelder Arcteryx Procline FL http://www.tromsoskiogsykkel.no/bekledning/toppturbekledning/toppturbukse-herre/arcteryx-procline-fl-bukse-herre-15/16

Har frå før ei Norrøna Lyngen bukse som fungerer bra til våte dager men er jo problemer med pusteevna spesielt når det vert varmt i været. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett lyngen hybrid, men har sikla litt på arcteryx alpha comp. Blanding av softshell og goretex. Tror det kan funke bra til mye. 

Personlig går jeg for det meste i skall. Har arcteryx theta sv. Vil si den er ganske optimal til topptur da du kan ta den på deg med alpintskoa på. Det er supert på godværsdager der jeg gjerne går opp i stilongs eller shorts og hiver på meg buksa på toppen. 

Hvis jeg vet at jeg ikke kommer til å kave i løssnøen går jeg gjerne i turbukse. Da foretrekker jeg softshell (type Norrøna Svalbard flex) da den er litt tykkere. Jeg syntes bomull funker fint, det også, men føler kanskje at softshellen er litt lunere hvis det blåser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag brukar gå med 2 par byxor. Ett par lätta överdragsbyxor på vägen upp och sedan ett par "crash pants" på väg ned. Att gå upp i Gore-TEX eller softshell är inte aktuellt.
Undantag för turer i kallt eller blåsigt väder.

När det gäller softshell verkar det vara en väldig skillnad mellan olika fabrikat. 

Allmänt: Toppturbyxor skall gå att ta av och på medan man står på skidorna, alltså full-längds glidelås.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Tierra softshellbukser som jeg er utrolig fornøyd med. De har glidelås opp til kneet med "ekspansjonsstoff", slik at buksa kan være smal i bena når det ønskes, og går utenpå en åpen Telemark eller randostøvel når det er behov for det. Vet ikke om den er i salg enda, men den er vanvittig god, siden den er både vindtett og har masse stretch.

Den kunne sikkert hatt lange glidelåser som Johan2000 skriver om, men jeg løser det med å ha ziplongs under, slik at jeg kan ta av og på longsen med støvler og ski på. http://www.northernplayground.no/nb/ Jeg gjør det samme med varmebuksa. http://www.mountain-equipment.co.uk/compressor-pant-3-4

Dersom det er fare for vått vær, så tar jeg med ei tynn gtx-bukse i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport sin Fenris Fusion er også et svært kompetent alternativ. En kombi mellom soft/hard shell som tåler veldig mye og puster svært bra. Har brukt denne selv siste to årene og er veldig fornøyd. Tørker veldig raskt også om man blir våt. Blir det skikkelig regnevær så kan man trekke over en liten tynn regnbukse bare. Stoffet er også svært elastisk slik at buksen aldri føles "klam" eller trang ved aktivitet eller om man sitter på huk o.l.

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.