Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du i førstehjelpsettet ditt?


opas

Anbefalte innlegg

Det kjem an på kva tur eg skal på :) 

Nokre turar berre grunnleggande førstehjelpspakke frå Norsk folkehjelp pluss sportstape og ekstra gnagsårplaster.

På nokre turar supplerar eg etter behov og sannsynlege risikoar. Stegjarn/isøks osv; litt meir for kutt og sårbehandling. Vinter; meir utstyr for varmekonservering enn på sommar. Langtur vekk frå folk; meir medikament for infeksjon og lette plager, som urinvegsinfeksjon, betennelse i musklar og senjar, allergimedisin, auka mengde sårstell og/eller brannskadestell. I enkelte tilfeller sutur, og sett for tannfylling. 

Mine førstehjelpspakkar kan variere mellom 200 gr og over eit kilo.

Så litt OT, bed om tilgiving før eg syndar, men brenn for dette og ser ofte at fokuset er varierande hjå folk; Det viktigste er at ein kan å bruke det ein har med. 

Så med i "førstehjelpspakken" min ligg det jamnleg oppdatering av førstehjelpskurs, gjerne annakvart år, med variabelt innslag av grunnleggande førstehjelp og temaspesifikk førstehjelp. Det kan til dømes være førstehjelp for kalde omgjevnader, eller særskilt fokus på eit eller anna tema.

Gjenkjenningskompetanse på akutt sjukdom er kanskje det eg synes er vanskelegast å bygge, men faktisk det ein statistisk sett (har eg blitt fortalt hjå Raude Kross) har størst sjangse for å måtte bruke, også i fjellet! (hjerneslag, hjartetrøbbel osv).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Har alltid med Forsvarets sanitetsveske enkeltmann. + litt småting som gnagsårplaster, vanlig plaster, flåttfjerner og smertestillende(reseptfritt).

Kan virke litt "overkill" for den vanlige turgåer, men jeg tar heller med meg for mye enn for lite. Mange av turene jeg drar på er over flere dager, litt lengre vekke fra folk. Fokuset mitt er å kunne behandle større skader som oppstår på meg selv, eller andre. Har opplevd at turfølge brekker foten, skjærer seg med kniv/øks eller får illebefinnende. Da er det bedre å være safe than sorry. I tillegg har også hunder en tendens til å få litt skader her og der... (ormekur er med, om hund er med)

Samme sanitetsvesken ligger også alltid i bilen, så hvis det skjer en ulykke har jeg mulighet til å bistå i litt større grad.

Som Tessatroll over her sier, så er det viktig å kunne bruke det man har med! Dårlig stemning å prøve å finne ut hva man har, og hvordan det fungerer når uhellet først har skjedd.

sanitet.png

Edit: Torniquet er ogå med for å behandle større blødninger i armer og ben, den var avbildet men stod ikke skrevet på siden.

 

Endret av Vestlendingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Den 23.6.2016 at 21.33, Gittiamo skrev:

Nei det svir ikke i det hele tatt. Får blodet til å koalugere så blødninger stopper. Ville ikke satsa på det om en pulsåre gikk, men noen ganger blør mindre sår ganske mye. 

Mye brukt på hest da de fort kan tråkke seg i koder ol på mer rufsete turer. Men er et gammelt kjerringråd for mennesker. 

Det finnes små penner med en slags vel til å koagulere blod med. Jeg er bløder og det en er obligatorisk når jeg skal på tur, spesielt alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så at Gittemo nevnte antihistaminer og da kom jeg til å tenke på en tur jeg var turleder for en gang for noen år siden. For de som er lokalkjent så kan jeg nevne at vi var på vei fra Nilsebu, sørover opp den bratte brekka mot Heiafjellet, og omtrent midt i bakken gikk vi på et vepsebol som lå nede i bakken, Sansynligvis "jordveps" (Vespula vulgaris), eller vanlig veps som den også kalles. Jeg gikk først og det ville vel være mest naturlig at jeg ble stukket, men selvfølgelig stakk de ikke meg som garantert ikke reagerer på slike stikk. Selvfølgelig ble en av de andre turdeltakerne stukket, en tysk dame. Jeg og et par andre hadde sikkert bare hisset opp vepsene og så stakk de den første de så når de kom opp fra hullet i bakken. Det første som slo meg var at hvis hun nå fikk en allergisk reaksjon så hadde vi verken mobildekning eller antihistaminer eller noe annet å hjelpe oss med, og en helikoptertur fra Stavanger til Nilsebu tar ganske lang tid. (Jeg vil tippe ca. 80 - 100 km i luftlinje.)  

Heldig vis gikk det bra, hun var visst av samme rase som meg og tålte dette ganske bra, men et enkelt vepsestikk kan faktisk være dødelig for personer som er ekstra allergiske. Slike personer burde kanskje ha med seg en sprøyte med motgift, adrenalin og antihistaminer, (jeg mener å huske at dette kalles en Api penn eller noe i den duren) men problemet er bare at mange ikke vet at de er allergiske siden de kanskje ikke har blitt stukket, og så er det så viselig innrettet at reaksjonen kan bli sterkere og sterkere for hver gang du blir stukket. Noen kan faktisk være som meg, fullstendig uten reaksjon, f.eks. birøktere. De blir stukket hele tiden uten å reagere, men plutselig en vår når de åpner kubene etter en lang vinter så kan et enkelt stikk være "den siste spikeren i kista". Dette hendte med en birøkter her i området. Et enkelt stikk, det første det året, og så tok det mindre enn en halv time og, i følge ham selv, så var lyden av helikopteret det siste han hørte før han våknet opp på sykehuset et par timer senere.

Antihistaminer er ikke så dumt å ha med. I de verste tilfellene så hjelper nok ikke vanlige allergitabletter, men du kan kanskje kjøpe deg litt ekstra tid med en solid dose av disse.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt lært meg å sitere deler av en tekst så svarer deg bare her @REs

 

Som turleder/guide/følgeperson og what not så (dette er et langskudd og flesteparten av leger vil være betenkelig med dette) kan du ta kontakt med din fastlege, forklare at du er turleder for større grupper i områder hvor det finnes jordveps(eller sett inn valgfritt dyr/innsekt som man kan få anafylaktisk sjokk fra) og deretter spør om å få utskrevet en EPI (Epinefrin)-Pen for å ha i i førstehjelpslommen din i sekken fordi du/dere beveger dere i områder uten mobilkdekning etc. 

Vet at det er fler som har gjort dette før de skal på langtur hvor de vet at noen i følge er allergisk og da har fått en EPI pen som turleder har på seg i tillegg til personen sin egen. 

 

Med god forklaring på hvorfor du trenger det, god dokumentasjon på at det du sier stemmer etc så kan du få EPI-pen selv om du ikke er allergisk selv. 

 

 

Og som du sier, man kan bli stukket 10000ganger uten at man får en reaksjon, men neste gang kan man få fullt utslag med i værste fall opphovnet strupe som stenger for lufttilførselen. 

Endret av TomasOH
Lagt til mer informasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Foam plaster (Genialt!)

- Norgesplaster

- Micro saks

- Kompress

- Sår strips

- Rense servietter

- Pinsett

- Blodfortynnende smertestillende.

Alt som ikke kan fikses med dette bør man komme seg til sivilisasjonen ASAP, så da benyttes i tilfelle inReach. Ser ikke vits i å ta med mer.

Ser mange har med blodfortynnende pga hjerteinfark osv. Bare husk at ved hjerneblødning skal ikke dette gis. Og symptomene er veldig like på blødning og blodpropp i hode hvor det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ofte turleder, og har derfor nokså mye med just in case. Men det har ikke vært så ofte man har bruk for ting, heldigvis. Men da dukker det jo opp et annet spørsmål etter hvert - hvor lang holdbarhet har de forskjellige tingene? Hvor ofte bytter man ut plaster, sårservietter osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Miamaria skrev:

Jeg er ofte turleder, og har derfor nokså mye med just in case. Men det har ikke vært så ofte man har bruk for ting, heldigvis. Men da dukker det jo opp et annet spørsmål etter hvert - hvor lang holdbarhet har de forskjellige tingene? Hvor ofte bytter man ut plaster, sårservietter osv? 

 

Mange slike ting har en holdbarhetsdato, sterile ting er vel ofte sterilt i 5år tror jeg, skal uansett stå en dato både for når det ble pakket og når det går ut på dato. Sårservietter har du til de enten kjennes tørr ut når du gnir på pakken eller at de er blåst seg opp, da byttes de. Plaster har jeg sålenge de ser greie ut, er de blitt full i drit (Norges plaster for eksempel) så bytter jeg de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.12.2016 at 2.19, TomasOH skrev:

Har ikke helt lært meg å sitere deler av en tekst så svarer deg bare her @REs

 

Som turleder/guide/følgeperson og what not så (dette er et langskudd og flesteparten av leger vil være betenkelig med dette) kan du ta kontakt med din fastlege, forklare at du er turleder for større grupper i områder hvor det finnes jordveps(eller sett inn valgfritt dyr/innsekt som man kan få anafylaktisk sjokk fra) og deretter spør om å få utskrevet en EPI (Epinefrin)-Pen for å ha i i førstehjelpslommen din i sekken fordi du/dere beveger dere i områder uten mobilkdekning etc. 

Vet at det er fler som har gjort dette før de skal på langtur hvor de vet at noen i følge er allergisk og da har fått en EPI pen som turleder har på seg i tillegg til personen sin egen. 

 

Med god forklaring på hvorfor du trenger det, god dokumentasjon på at det du sier stemmer etc så kan du få EPI-pen selv om du ikke er allergisk selv. 

 

 

Og som du sier, man kan bli stukket 10000ganger uten at man får en reaksjon, men neste gang kan man få fullt utslag med i værste fall opphovnet strupe som stenger for lufttilførselen. 

Hei. Og god jul. Fornuftig innlegg dette. EPI- penn tror jeg de fleste leger skriver resept på uten å dille. Jeg hadde i hvert fall gjort det. 

Men stusser litt på oppfatningen at man plutselig skulle bli allergisk mot feks veps i voksen alder. Jeg tror, basert på kunnskap jeg fikk da jeg tok min doktorgrad i immunologi, at det er svært lite sannsynlig. Hvor vepsen stikker kan ha betydning for potensiell alvorlig reaksjon. Men at immunsystemet plutselig skulle "overreagere" på et stimuli det har vært eksponert for før er usannsynlig. Nesten alle som har tålt 1000 vepsestikk, er enten veldig gamle, eller tåler 1000 stikk til ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke diskutere på din doktorgrad, men dette var informasjonen og lærdommen vi fikk når vi hadde om temaet anafylaktisk sjokk og allergiske reaksjoner på Ambulansefag. Jeg har også venner som har blitt stukket fler ganger uten å vist tegn til allergi men som plutselig har fått problemer etter et stikk. Den ene endte på sykehus med livstruende problemer. 

" - Det er helt umulig å vite dersom du ikke er blitt rammet av slike reaksjoner tidligere. Bi- og vepseallergi er ofte en allergi som først manifester seg i voksen alder. Reaksjonene kommer helt uventet, som "lyn fra klar himmel". Mange vet ikke på forhånd at de er allergiske verken mot insekter eller noe annet. Kanskje har de til og med blitt stukket tidligere – uten å ha fått noen uvanlige reaksjoner. For å kunne reagere allergisk, må man først ha blitt sensibilisert, dvs. ha blitt stukket av veps eller bi, og man må ha IgE-antistoffer mot disse insektsgiftene i blodet. "

Siteringen over kommer fra overlege Per Arve Lier ved Medisinsk klinikk, Ullevål sylehus i denne saken http://www.sinnetshelse.no/helsenyttarkivet/artikler/vepsestikk.htm'
Det er dog en gammel artikkel men nyere artikler støtter fremdeles opp at folk kan være allergisk og ved stikk få en alvorlig reaksjon selv om de ikke har fått det ved tidligere stikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
3 timer siden, Epletre skrev:
  • 10x engangspinsett i plast, til sårbehandling (ikke sterile)
  • 100 små pakker med 70% isopropyl alkohol angivelig (for rengjøring av utstyr, og ikke sårbehandling)
  • 2x 30ml pet spray flaske, transparent, til å fylle opp med Pyrisept senere (Pyrisept-flaskene er for store til å ta med på tur i min mening)
  • 1 pakke med sterilt skalpellblad + håndtak i plast
  • 5 par engangshansker latex nitril
  • 2 bokser med 3.5g kjøling gele til kjøling av brannsår
  • 12 x store sikkerhetsnåler i rustfritt stål
  • 1 rull elastisk bandasje (Biltema)

Skal du langt på tur eller? 

Jeg tenker litt hva som faktisk er nødvendig å ha med på tur og hva er "kjekt å ha" ? Hva har dere andre som fast inventar i førstehjelpsskrinet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/8/2016 den 9.41, Tessatroll skrev:

Gjenkjenningskompetanse på akutt sjukdom er kanskje det eg synes er vanskelegast å bygge, men faktisk det ein statistisk sett (har eg blitt fortalt hjå Raude Kross) har størst sjangse for å måtte bruke, også i fjellet! (hjerneslag, hjartetrøbbel osv).

3 enkle leveregler.... Er pasienten:

1. Bevisst?

2. Bevisstløs

3. Livløs

Alt for mange som kan litt førstehjelp roter seg borti ting de strengt talt ikke trenger å tenke på, som igjen gjør at noen kvir seg til å ta tak for de er redd for å gjøre feil. Jo enklere man gjør det jo bedre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, tshansen said:

Skal du langt på tur eller? 

Nei, altså jeg har bare skrevet ned det jeg har kjøpt, jeg tar ikke med alt sammen. Det skal gjerne være smått og lett også. Tanken er at hvis man kan kjøpe noe som er litet og lett, og hvis det tenkes å være ledig plass i førstehjelpsbag'en, da er det bare å slenge med flere småting.

 

Fikk lyst her å forsøke gjennomgå det jeg selv tror at jeg kan om førstehjelp. Jeg har heldigvis noe kunnskap om førstehjelp, men dessverre ingen praktisk efaring å vise til. :)

  1. Jeg tenker at det viktigste først blir å tilrettelegge for at vedkommende får frie luftveier, ellers så risikerer vedkommende å bli kvalt mens man holder på med andre ting. Det sies at stabilt sideleie skal duge, så sant det ikke er andre forhold som vanskeliggjør pusting, slik som blokkering av luftveier av ulike grunner (tja, jeg vet vel bare om en eller kanskje to grunner).
  2. Det andre blir å forsøke stoppe store blødninger, ellers vil personen kanskje blø ihjel, eller krepere pga. komplikasjoner senere som følge av blodtap tenker jeg.
  3. Det tredje blir å fjerne vedkommende litt bort fra et farlig sted hvis dette er å forstå som et relevant problem. Men flytting i seg selv kan være farlig for den skadde.
  4. Tilkalle hjelp, el. andre tiltak

Fritt etter hukommelsen. Man skal vel parallelt også evne å vurdere situasjonen.

Tja, man skal jo selvfølgelig sjekke pust og puls, så hvis vedkommende ikke har pust eller puls, og da også er i ferd med å blø ihjel, da er jeg ikke 100% sikker på hva man bør gjøre, men tenker at man må evt. prioritere det som ansees som mest livstruende.

 

Ang. innhold i førstehjelpsskrin, så tenker jeg at det er kanskje lurt å ta med noe til de som lider av diabetes og som vår vansker. Men, slikt funker vel best på forhånd før det oppstår en livstruende situasjon, uten at jeg veit så mye om akkurat hva som skjer med de som har diabetes.

Det skal påpekes at jeg er neppe kvalifisert til å yte førstehjelp for flere ting, enn de mest typiske problemstillingene, så det kunne vel være greit for meg å ta med en liten bok om førstehjelp som også går litt mer i dybden. Så er det nok et pluss å ha lest boka på forhånd.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter over 20 år med aktivt medlemskap i Røde Kors Hjelpekorps hvor vi hadde det meste og litt til med oss i førstehjelpsveskene så har jeg lært meg at, når jeg er på tur alene eller med andre, så trenger jeg stort sett bare  kunnskap og enkeltmannspakke. Det er som regel ikke behov for annet enn det som trengs for å utføre livreddende førstehjelp. Annen hjelp kan proffene ta seg av.

Men når det er sagt så har jeg selvfølgelig med litt utstyr til å behandle småskader og sår med. Noen sterile kompresser, litt gnagsårplaster, sportstape og av og til kommer det med en støttebandasje. Småsår trenger vanligvis ikke å renses, og hvis de må renses så holder det lenge med vann og av og til litt såpe.  Slike sår behandles lett med litt gasbind og en bit sportstape. Ved større kutt eller andre sår som må behandles hos lege eller på sykehus så er det bare å stoppe store blødninger, tape det godt sammen og komme seg hjem. Rengjøring og sammensying fikser legen.

Hvis det oppstår brudd i armer, bein eller andre steder så er det ikke så mye en kan få gjort med dette mens man er ute. Jeg knakk leggbeinet en gang jeg var ute på tur, og da laget jeg meg en stokk, krykke eller hva vi nå kan kalde det, og så humpet jeg, et par timer, tilbake til bilen. Nå vet sikkert noen at leggbeinet ikke er så viktig. Du klarer deg godt uten leggbein, men det er ganske smertefullt når det er brukket, og da kan det være greit å ha med et par "painkillers" av den litt kraftige typen. Strengt tatt ikke nødvendig, men det gjør livet litt lettere.

 

health-beauty-fracture-hospitals-medical_treatment-doctors-nurses-mfln2506_low.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.12.2016 den 2.19, TomasOH skrev:

Har ikke helt lært meg å sitere deler av en tekst så svarer deg bare her @REs

 

Som turleder/guide/følgeperson og what not så (dette er et langskudd og flesteparten av leger vil være betenkelig med dette) kan du ta kontakt med din fastlege, forklare at du er turleder for større grupper i områder hvor det finnes jordveps(eller sett inn valgfritt dyr/innsekt som man kan få anafylaktisk sjokk fra) og deretter spør om å få utskrevet en EPI (Epinefrin)-Pen for å ha i i førstehjelpslommen din i sekken fordi du/dere beveger dere i områder uten mobilkdekning etc. 

Vet at det er fler som har gjort dette før de skal på langtur hvor de vet at noen i følge er allergisk og da har fått en EPI pen som turleder har på seg i tillegg til personen sin egen. 

 

Med god forklaring på hvorfor du trenger det, god dokumentasjon på at det du sier stemmer etc så kan du få EPI-pen selv om du ikke er allergisk selv. 

 

 

Og som du sier, man kan bli stukket 10000ganger uten at man får en reaksjon, men neste gang kan man få fullt utslag med i værste fall opphovnet strupe som stenger for lufttilførselen. 

Jeg har vert birøkter i noen år og da ble jeg anbefalt, faktisk av fastlegen min, å ha en sånn penn med meg i verktøykassen. Det ble aldri til at jeg kjøpte en sånn, de går jo ut på dato. Men kanskje det er en god idé for turledere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å ha med følgende ting på tur, i en mindre bag/pose for førstehjelp:

  • Speil (til å sjekke egne øye)
  • Plaster med god heft som dekker hele såret (kan sikkert brukes fint også til gnagesår)
  • Flere mindre plaster til småkutt (plaster ramler gjerne av og da er det vel greit å ha med ekstra mengde med plaster)
  • Sterile strips til å lukke åpne sår uten å måtte sy med tråd
  • Pyrisept, desinfiserende væske på liten 30ml trykk-sprayflaske (skal visst IKKE benyttes i øye, eller i øregangen tror jeg at jeg leste)
  • To pinsetter i plast
  • Liten saks
  • Tørkeservietter til briller
  • Små pakker med alkohol til å rengjøre ting men ikke til rensing av sår som sådan (tja, like greit å ta med noe sånt tenkte jeg)
  • Noen sikkerhetsnåler
  • Rull med elastisk selvklebende bandasje
  • Pakke med sterilt blad og håndtak i plast
  • 2 enkeltmannspakker (tror dette er kompress som også har bandasje i en begrenset lengde som man kan benytte til å binde kompresset på plass)
  • Noen små pakker med gele til avkjøling av brannskade (har ingen erfaring med dette)
  • Et par engangshansker, eller to
  • Muligens et par større plaster, burde vel ha plass til dette også
Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epipen brukes til anafylaktisk sjokk. Ikke utmattelse. Folk med livstruende allergisk reaksjon mot f.eks vepsestikk har med en slik. 

Normal person uten slike allergier klarer seg fint med noen antihistaminer i sekken tilfelle allergisk reaksjon. 

Du kan eventuelt spørre legen om kortisontabletter om du føler du skal utsette deg for mer ekstreme påkjenninger. 

Selv har jeg et par plaster, sportstape og håndsprit med på tur. Detter jeg ned fra fjellet er det lite en rull med bandasje hjelper uansett :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Epletre skrev:

Tanken er at hvis man kan kjøpe noe som er litet og lett, og hvis det tenkes å være ledig plass i førstehjelpsbag'en, da er det bare å slenge med flere småting.

Lettpakkere tenker helt motsatt, hva kan jeg ta ut!

Du trenger snart større sekk med alt du har kjøpt siste tiden😱

Vil anbefale å lese gjennom hele tråden, i den ligger den mye erfaring. Det heter seg at vi pakker våre frykter, er du redd for å fryse blir det ekstra tøy, er du redd for å bli sulten -ekstra mat. Du er nok redd for å skade deg ifølge denne regelen. Et førstehjelpskurs er også fint å ha med i bagasjen, ikke veier det så mye heller. 

Til diabetes trengs bare sukker eller mat, alt virker - resten er for helsepersonell. Diabetikere på tur går tomme, og får føling. En sukkerbit på tunga redder det meste, før de får i seg mere mat. 

Til vanlig har jeg bare med gnagsårplaster og sportstape, og et par knallsterke trekantmerka tabeletter. Pinsett er i multikniven. Ikke noe mere. Er vi flere har jeg med en Sam splint 36 tommer også. IMG_2525.thumb.JPG.3a6dbea05bd91d81b8d752f0880abcdf.JPG

Kjøp 2 så har du en du kan leike deg med også. Mye fine filmer som viser bruk på YouTube. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen plaster (tar liten plass, veier ingenting)

Ett par sterile kompress (tar liten plass, veier ingenting)

En pakke strips (tar liten plass, veier ingenting)

Ett sterilt gassbind (tar liten plass, veier ingenting)

Ett par svigermødre (tar liten plass, veier ingenting)

En liten beholder som jeg har helt over pyrisept på (kanskje 10-20 ml)

En pinsett

Litt sportsteip og ett par utvalgte gnagsårplaster

Noen imodium og vanlige smertestillende

Noen antihistaminer

Noen engangspipetter med øyedråper mot allergi (jeg har litt pollenallergi, kun defor)

 

Jeg pleier også å ha med en porsjonspose med Watergel (i tilfelle brannsår fra bål/primus), men er det noe poeng i denne? Jeg har stort sett en flaske med vann tilgjengelig i nærheten. Men det er gjerne greit å kunne smøre på watergel etter man har brukt opp vannet i flasken? Spesielt om man brenner seg i ansiktet?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. ...vel, jeg har på en del turer med et førstehjelpskit jeg egentlig aldri har hatt brukt for. (Men jeg har f.eks. vært på turer med bruddskader, og alene i fjellet med turkompis som har fått hodeskade med hukommelsestap, osv. )

Viktigste ting jeg omtrent alltid har med i sekken: sportstape, gaffatape, Paralgin Forte, bandasje, kniv, og evt støttebandasje. (Og selvsagt vindbeskyttelse & varmende klær)

Hva med kompetanse? Kan dere førstehjelp?  Hva skal man gjøre/hvilken rekkefølge? (Hva menes med ABC?). Hva kan man gjøre og hva skal man ikke gjøre?

http://www.forstehjelp.info/ulykker-i-fjellet/

https://www.redningsselskapet.no/sikker-til-sjos/hjerte-og-lungeredning/

På samme måte som at skredkurs (kompetanse) er å anbefale for dem som gåt toppturer op vinteren, er førstehjelpskurs (bygge egen kompetanse) å anbefale i ift alle lokasjoner (fjellet, sjøen, etc.) hvor du/dere er langt unna muligheten til å få rask hjelp av andre. 

Er du komfortabel med å gi hjerte og lungeredning? Eller å stoppe en kraftig blødning raskt?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at lysten på å bruke penger når det kommer til alt mulig utstyr som skal hjelpe oss om uhellet er ute er stor, men å tilegne seg kunnskap via et kurs eller 10 ikke alltid er like høyt prioritert. Førstehjelp er sjokkerende enkelt, men oppleves fryktelig komplisert for de som kan noe eller litt. Terskelen for å hjelpe må være så liten at selv barn kan bidra. Å ha gode kunnskaper på dette feltet er langt viktigere enn hva du har i førstehjelpskrinet (tenker jeg) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.