Gå til innhold
  • Bli medlem

Påskens Traumatiske appelsinopplevelser


Håvard

Anbefalte innlegg

Snart er det påske, familien pakker sekken med mors nystekte boller og brød ;) , gjerne litt sjokolade og ikke minst APPELSIN :)

Halvveis inn til dagens mål er det stopp!

Ingen påsketur uten appelsin, det er jo opplest og vedtatt gjennom generasjoner. Frisk vind, kanskje 5 kuldegrader og av med vottene for rensking. Klissete og fæl dyttes appelsinen inn, ansiktet like klissete som klissete og beinfrosne fingerer! Mmmmmm, kjempegodt.......

På med votter. Neste gang vottene tas av, følger halvparten av ulla med fortsatt like klissete fingre.

Jeg regner med at jeg ikke er den eneste med slike Traumatiske barndomsopplevelser. Etter mitt syn en tilnærmet, dog utilsiktet, barnemisshandling!

Takk for at "Rett i koppen" etterhvert kom og endret påsketurens gleder dramatisk :P

Er det fortsatt noen der ute med appelsin i påskesekken :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der har jeg heller aldri forstått. Med mulig unntak for hel, fersk ananas er det knapt noen frukt som egner seg dårligere til å spise på skitur enn appelsin.

Appelsin kan man spise på stranda om sommeren! Skrelle med varme fingre, søle så mye man vil og rett ut og bade etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid meg meg appelsin på denne årstiden! Man må holde på tradisjoner, og det særnorske!

Finnes ikke noe bedre enn å sette seg på en fjelltopp, spise appelsin og brette sammen fellene med klissete kalde fingre i vinden før man setter nedover.. :)

Ingen tur uten appelsin sier nå jeg..Det eneste negative er at man ikke må glemme å hive ut appelsinskallet fra sekken når man kommer hjem... Kan bli noe intens den lukta... :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble fora med appelsin alle påskene da jeg var liten, så sitter jeg ute i sola på vinteren får jeg nesten alltid en liten påskefølelse når jeg spiser appelsin. Gammel vane er vond å vende, og dermed slenger vi ofte oppi noen appelsiner når vi er på skitur. Klissete? Ja, ofte, men det varierer veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for øvrig er Kvikk Lunsj den vondeste av alle sjokolader.

:)

Kokekaffe er vondt, og.

Nei, takke meg til traktekaffe og et par biter av den største Melkesjokoladen til Freia. Alternativt appelsinsjokoladen deres i ferdige appelsinbåter - den er kul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Ble fora med appelsin alle påskene da jeg var liten, så sitter jeg ute i sola på vinteren får jeg nesten alltid en liten påskefølelse når jeg spiser appelsin. Gammel vane er vond å vende, og dermed slenger vi ofte oppi noen appelsiner når vi er på skitur. Klissete? Ja, ofte, men det varierer veldig.

Appelsin er ikke klissete :)

Hva er fjellkniven med for ?

Ellers lurer jeg hele tida på om appelsinskall er sunn foring - hvem kan ha glede av disse i fjellet - mus - rype - rev ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appelsin på skitur er ikke oppskryt, men den egner seg ikke for de kaldeste dagene. Dessuten er det ingen lov som sier at man ikke får lov til å skrelle den og dele den opp i båter hjemme før man drar på tur. Da slipper man mye av klisset underveis, og sparer i tillegg naturen for de ekle skallene som aldri rotner men skjemmer påskenes rasteplasser til langt utover høsten, etter snøen har gått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appelsin på skitur er ikke oppskryt, men den egner seg ikke for de kaldeste dagene. Dessuten er det ingen lov som sier at man ikke får lov til å skrelle den og dele den opp i båter hjemme før man drar på tur. Da slipper man mye av klisset underveis, og sparer i tillegg naturen for de ekle skallene som aldri rotner men skjemmer påskenes rasteplasser til langt utover høsten, etter snøen har gått!

Å dele den opp på forhånd er landssvik, Julia. Jeg må dessverre be deg returnere til Østblokken, da du ikke har forstått vår kultur godt nok til at du passer inn i det norske samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appelsin hører til i en tidsperiode hvor folk gjerne hadde sur kakao på lett-knuselig termos, grå sekk med antiergonomisk utforming 3 centimeter høye gamasjer som strammet rundt ankelene og for kort nikkers slik at man frøs på knærne når de slappe bomullsnikkersstrømpene datt ned rundt fryseboksene av noen skistøvler. Jeg er veldig glad den tiden er over!

Appesin gjør seg best i likørform, eventuelt som smakstilsetning på sjokolade eller som juice. Må man på død og liv være nostalgisk er mandariner tingen. De er lette å skrelle, klisser ikke, er passe store og iser ikke i tenna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk vind, kanskje 5 kuldegrader og av med vottene for rensking. Klissete og fæl dyttes appelsinen inn, ansiktet like klissete som klissete og beinfrosne fingerer! Mmmmmm, kjempegodt.......

På med votter. Neste gang vottene tas av, følger halvparten av ulla med fortsatt like klissete fingre.

Kjempegodt skrevet, Håvard.

Jeg trodde jeg var alene om å ikke sette pris på denne lille orange klumpen som kalles en appelsin. Kanskje vi burde starte en egen støtteforening for oss med posttraumatiske appelsinopplevelser? Det er godt å få snakket ut om det - få det ut av kroppen liksom. Og som den grinebiteren jeg er, må jeg tilføye at det ikke er noe pent med alt det appelsinskallet som noen av disse appelsinspisende folka hiver fra seg. Og ikke nok med det; jeg biter negler og kommer meg ikke gjennom det ekle, vondtsmakende appelsinskallet uten å måte bite meg gjennom slik at mine avstumpede fingre kan få tak og kan rive av skallet.

Appelsinen er oppskrytt.

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg biter også negler. Kanskje det er det indre opphavet til traumene mine rundt appelsinskrelling ute. Bittert og fælt er det skallet, pføy, og fullt av sprøytemidler.

Jeg foreslår Foreningen Mot Uteappelsiner!

Med Freias sjokoladeappelsin som logo. Søkte, men fant den ikke :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En støtteforening var jammen et godt forslag Peder K og lph. Tror kanskje Panda vil være glimrende mht til å fikse en foreningslikør. Godt for å roe kropp og sjel, samtidig som ens tanker rundt temaet lettere kommer til syne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Panda! Den første beskrivelsen din her må jeg si jeg kjente intenst igjen!

Jeg får si som min venn pakistaneren: "Ja da lodde jeg en lang le!" :roll:

Appelsin er jo forbannet godt da, men noe skikkelig klin på tur. Passer bare sammen med gult klister for våt og grovkornet snø...

Og med ullfor i votta attåt, så har man jo pels til langt uti uka etterpå. Akkurat som skia, som har sjegglav, konglefrø, hår, barnåler, og sneiper og bikkjemøkk fra parkeringsplassen under hele såla.

Åååh så fint med påske! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har bestandig med appelsiner på skitur i påsken. Det hører med.

Klissete, ok. Men bruker å vaske hendene i sne, da får du varmen også.

Og en ekstra kommentar, den beste kaffen koker du på bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som skia, som har sjegglav, konglefrø, hår, barnåler, og sneiper og bikkjemøkk fra parkeringsplassen under hele såla.

Og lemen. Ikke glem rester av døde lemen.

Biologiske skifeller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si dette var et engasjerende tema! Aldri påsketur - eller skitur generellt - uten appelsin! Ja det blir klissete , men enten vasker man henda i snøen eller så benytter man den lille våtservietten som man lett kan stikke i lomma på sekken. Jeg forutsetter at alle tar med både appelsinskall og rester av våtserviett tilbake til siviliasjonen. Jeg gleder meg voldsomt til lukta av appelsin og lukta av kaffebål og nykokt kaffe i deilig påskesol! God tur til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lofotbritt, med eller uten appelsin og kaffe!

Skal du svette litt, så husk å ta med annet drikke enn kun appelsin og kaffe. Juice er like væskedrivende som kaffe, så da vil jeg tro den fæle gule klumpen er det samme :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ozzi, jeg har dette med juice og vanndrivende fra kosthold-/ernæringseksperter. Har ikke spurt videre hvorfor etc.

Vitamin C samt høyt proteininntak er vanndrivende! Mulig det ligger noe der?

Strekt utvannet juice skal vistnok være grei væske under fysisk utfoldelse.

Leser man fra "Norsk kaffeinformasjon" viser de til forskning hvor kaffe ikke er mer væskedrivende enn vann. Mulig det er stor uenighet blant "ekspertene"?, på lik linje med øk.eksperter som er uenig mht til rentesetting etc.

Man kan jo ikke stole på andre enn Teknokrater for tiden :?:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke stole på andre enn Teknokrater for tiden :?:)

Nemlig! :D

Men prøv blandingen 60-70% eplejuice / 30-40% vann - friskt, godt, næringsrikt, og ytterst tørsteslukkende.

Anbefales! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine favorittappelsiner da jeg var lita:

Stikk et hull i appelsinen (med kniv eller pekefingeren). Putt inn så mange sukkerbiter som du får plass til. Kna godt, og slurp i deg safta som kommer ut av hullet. Når det blir lite saft river du opp appelsinen og spiser restene rett fra skallet.

Noen som har andre appelsinfavoritter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.