Gå til innhold
  • Bli medlem

Kartdatum-innstilling på GPS for riktige koordinater på 1:50000-kart.


ahb

Anbefalte innlegg

Jeg har en magellan explorist 100, og jeg prøver å stille den inn til å vise kartkoordinater til standard 1:50000-kart.

Koordinatsystemet er UTM, det er greit. Men hva skal jeg stille inn kartdatum på? Det står ikke oppgitt på karta jeg har sett på. Jeg kan velge mellom haugevis med innstillinger som ser ut til å være landsspesifikke, eller sette kartdatum-innstillingene manuelt.

Noe tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

På M711 kart med blått rutenett er det WGS84.

På eldre kart med svart rutenett er det European 1950 (ED50).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opererer stort sett utifra "tusen-rutene" når man bruker papirkartene ute i naturen.

Du vil fort oppdage at GPSen viser ALLE sifrene i UTM-koordinatene, også de små sifrene som står foran hver "titusen-rute på papirkartene. (Gjerne med en ekstra null foran.)

Når du har satt datum, vil GPSen automatisk angi korrekt sonebelte.

Kanskje ikke så vanskelig å se denne sammenhengen når man har kartet foran seg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.