Gå til innhold
  • Bli medlem

På ski til Glitterheim


Rams

Anbefalte innlegg

Hvor er det greit å plassere en bil for å gå inn til Glitterheim? Altså, hva er best utgangspunkt for turen?

(Både før og etter at veien over Valdresflya har åpnet)

vært litt for lite i Jotunheimen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om sommeren kan du kjøre Veodalen inn til grensen for nasjonalparken, der det er gode parkeringsmuligheter. Men her snakker du altså om ski. Jeg er usikker på når de brøyter veien, men mener at det er ganske sent. I så fall blir det en drøy skitur inn dit. Antakelig nesten like raskt å ta turen fra Spiterstulen. Noen andre som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du fra sør ligger det en godt skjult avkjøring opp til høyre rett før Hindsæter (oppkjørselen ligger på enden av en rett strekke og svinger av hundre meter før en bro og krapp sving). Følger du veien oppover kommer du til hyttene/setrene nederst i Veodalen, og da er det bare å følge dalen innover. Det er en drøy (lang) tur men det vil det bli uansett hvor du starter fra, hvis ikke veien inn fra Randsverk er brøytet. Nå har vel Glitterheim åpnet så kanskje en ide å ringe dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du fra sør ligger det en godt skjult avkjøring opp til høyre rett før Hindsæter (oppkjørselen ligger på enden av en rett strekke og svinger av hundre meter før en bro og krapp sving).

Kommer en fra sør, må det vel bli venstre istedenfor høyre? Eller høyre når en kommer nordfra. Ellers så blir det feil side av veien i forhold til Glitterheim...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sør mener jeg fra Randsverk.

Joa. Det var jo logisk. :)

Det er vel det korteste. Er denne veien åpen for fri ferdsel? Hvor langt kommer man oppover der? Hvis man formoder at rv 51 er brøytet i alle fall opp til Gjende, hvor langt blir denne seterveien og inn, kontra å parkere ved brua over Russelvi og gå opp til Russvatnet og videre langs sommerruta over til Glitterheim?

Nå er det (dessverre?) mulig å få transport av pikkpakk og deg selv med beltebil inn til Glitterheim, i alle fall i påska om du skal bo fast på stedet. Men du skal kanskje ikke inn i påske, eller du skal ikke bo på stedet? Kan hende du kan få transport lell bare du betaler bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa. Det var jo logisk. :?

Og kommer man sørfra, Randsverk, skal man opp til høyre. :!:

Denne seterveien har aldri vært brøytet når jeg har beveget meg i området, men det er flere hytter her så muligheten er vel til stede rundt påske. Veien går ca. to-tre kilometer inn, ca til tregrensen, hvor de siste setrene ligger. Grunnen til at jeg benytter meg av denne er det praktiske: man bare følger veien til man kommer over tregrensen, deretter følger man bare Veodalen innover til man er på Glitterheim.

Denne kontra over Russvatnet tør jeg ikke anslå, men det er en drøy tur, jeg brukte en full dag på å komme meg inn til Glitterheim, da med ukes-oppakning og så lite snø at jeg måtte ta av skiene flere steder. Dvs. jeg anslår den til en drøy dagstur, frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det greit å plassere en bil for å gå inn til Glitterheim? Altså, hva er best utgangspunkt for turen?

(Både før og etter at veien over Valdresflya har åpnet)

vært litt for lite i Jotunheimen... :!:

Hei !

Da jeg gikk på ski til Glitterheim, det er noen år siden nå, startet jeg i Veoli på samme sted og sammen med beltebilen som fraktet gjester inn til Glitterheim. Jeg parkerte bilen på en opparbeidet p-plass på venstre side av veien. Jeg kom fra Randsverk.

Jeg avsluttet turen på Gjendesheim og fikk et lite problem med å komme meg tilbake til bilen i Veoli, men jeg fikk sitte på med en annen påsketurist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt ikke helt forstått hvordan man kommer sørfra når man kommer fra Randsverk og skal mot Glitterheim (sørover, ja), men det så....

Jeg mener at have læst et eller andet sted, at i Gudbrandsdalen med sidedale er traditionel terminologi:

nord = opstrøms

syd = nedstrøms

Hvis ikke Dalegudbrand skulle følge traditionel terminologi :!: , hvem skulle så gøre det :? Så bliver det jo helt logisk :!:

Lars M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt ikke helt forstått hvordan man kommer sørfra når man kommer fra Randsverk og skal mot Glitterheim (sørover, ja), men det så....

Har vel mer med at jeg er fra distriktet, og pendler hjem, når vi så drar til denne delen av Jotunheimen kommer vi alltid sørfra, langs E6, og med Gjende som det definitive endepunkt. Når man da har kjørt 350 km fra Oslo så blir også de siste 5 kilometrene regnet som "sørfra." Det er kanskje ikke den vitenskapelige riktige betegnelsen og jeg burde selvsagt tatt høyde for at ikke alle er like liberale med retningsanvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kontra over Russvatnet tør jeg ikke anslå, men det er en drøy tur, jeg brukte en full dag på å komme meg inn til Glitterheim, da med ukes-oppakning og så lite snø at jeg måtte ta av skiene flere steder. Dvs. jeg anslår den til en drøy dagstur, frem og tilbake.

Kikket litt på kartet på nettet og målte kjapt opp avstand ved de 2 alternative rutene, og sånn cirka er avstanden til Glitterheim med start der elva Russa krysser rv 51 i Sjoadalen, via Russvatnet og gjennom skaret mellom austre og vestre Hestlægerhø:

20 km, høydeforskjell blir fort 800 meter. Ruta gjennom Tjønnholet er vel noe rasutsatt om vinteren har jeg lest.

Fra Veolie (seterveien litt nord for Hindsæter) til Glitterheim gjennom Veodalen:

22 km, høydeforskjell 400 m (hvis man kan kjøre helt opp til hyttene).

Så og si det samme altså.

Kortest er det fra Visdalen, ved å ta av veien litt nord for Spiterstulen. Da blir det ca 17 km (via skaret sør for Veopallan. Veslglupen skal være rasutsatt :? ), men det er jo noe lengre å kjøre da hvis du kommer fra øst. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man gå Veoli/Veodalen fra riksveien er det kanskje like greit å starte fra Hindsæter som å gå omtalte (ubrøytede) vei opp til Veolisetrene.

Glitterheimveien fra Randsverk åpnes først ut på sommeren (og er etter min smule erfaring ganske ille like etter åpning) - men jeg lurer på veien opp til og langs Tesse - den kommer jo innpå førstnevnte vei omtrent ved tregrensa, og med kraftsverkaktiviteten i Tesseområdet skulle jeg tro at den traseen muligens er brøytet - i så fall starter man ganske høyt, går over Rindtjønnområdet og

suser ned mot elvedelet i Veodalen. (Sitter på jobben, så jeg har ikke sjekket avstander på kartet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man gå Veoli/Veodalen fra riksveien er det kanskje like greit å starte fra Hindsæter som å gå omtalte (ubrøytede) vei opp til Veolisetrene.

Glitterheimveien fra Randsverk åpnes først ut på sommeren (og er etter min smule erfaring ganske ille like etter åpning) - men jeg lurer på veien opp til og langs Tesse - den kommer jo innpå førstnevnte vei omtrent ved tregrensa, og med kraftsverkaktiviteten i Tesseområdet skulle jeg tro at den traseen muligens er brøytet - i så fall starter man ganske høyt, går over Rindtjønnområdet og

suser ned mot elvedelet i Veodalen. (Sitter på jobben, så jeg har ikke sjekket avstander på kartet)

Hei ! Løypa fra Veoli til Glitterheim er kvistet og på kvistekaret for i år står det at den er 26 km. Selv om jeg ikke har gått de andre rutene som er omtalt ovenfor tør jeg mene at kvisteløypa må være det mest fornuftige valg for en som er ukjent i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.