Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Flott! Gode gamle ting blir som nytt, ingenting er bedre! Har selv en gammel to bluss parafinbrenner i en båt-bysse jeg skal forsøke og få liv i før båtsesongen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk enda mer lyst på en 210, nå gitt! Tror jeg skal finne et standard repsett på eBay elns og ha liggende, så slår jeg til når jeg kommer over en jeg synes ser bra ut. Har mest lyst på en forniklet Høvik, synes de ser ekstra flotte ut - men mistenker at det ikke er så mange av dem. Håper sagaen din her fortsetter med flere lærerike innlegg :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

111 i knallblå ble jo helt nydelig, men noen er bare nydelige uansett hva de har på seg :-)

Skulle jeg være avhengig av en primus for å overleve i lengre tid så ble det 111 med bråkebrenner, men til vanlig velger jeg diverse for moroskyld.

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, a_aa skrev:

Fikk enda mer lyst på en 210, nå gitt! Tror jeg skal finne et standard repsett på eBay elns og ha liggende, så slår jeg til når jeg kommer over en jeg synes ser bra ut. Har mest lyst på en forniklet Høvik, synes de ser ekstra flotte ut - men mistenker at det ikke er så mange av dem. Håper sagaen din her fortsetter med flere lærerike innlegg :) 

Ja, den forniklede er virkelig fin. Mye penere enn min utgave. Mener jeg så en på finn for ikke lenge siden, men selger svarte ikke på hendvendelse så...

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, dsk skrev:

111 i knallblå ble jo helt nydelig, men noen er bare nydelige uansett hva de har på seg :-)

Skulle jeg være avhengig av en primus for å overleve i lengre tid så ble det 111 med bråkebrenner, men til vanlig velger jeg diverse for moroskyld.

dsk

Alt kler den smukke, sies det. :) Ja, jeg er enig med deg, og bruker endel forskjellig ute på tur, alt etter hvor nostalgisk jeg føler meg. Fra Omnifuel og alukjeler til 111 med jerngryte, Bushbuddy med kvist og kongler, og snuskburken, ikke minst! :)

Men dette med brenne-vs bråkebrenner: Er bråkeren så mye mer pålitelig, eller hva grunnen til at de aller fleste sverger til bråker'n? Ved riktig forhåndsvarming og bruk er det vel lite som kan klønes til på en 111t? Eller? Setter pris på å forstå dette nå, og ikke ute på tur...

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du det så går det bra, men er du slurvete med å sørge for at de to løse delene på toppen ikke ligger på plass, da er det lett å få underburn. Her dreier det seg om erfaring og fingersptsgefuhl.  Forøvrig er det letter å fjerne sot fra bråkebrenneren om du skulle ha måtte kjøre på noe dårlige greier. 

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponerende arbeid Bomsen, dette kan du! Veldig fint å se noen som gir liv i de gamle tingene. Har en primus av den gamle typen der liggende på hytta med boksen og hele pakka, mener den er i ganske god stand også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Rismyhr skrev:

Imponerende arbeid Bomsen, dette kan du! Veldig fint å se noen som gir liv i de gamle tingene. Har en primus av den gamle typen der liggende på hytta med boksen og hele pakka, mener den er i ganske god stand også.

Det er det som er det artige, jeg har aldri skrudd på en primus før dette. Ikke bytta pakning på gamle Omnifuelen engang. :) Så jeg kommer nok til å spørre og gnåle mye her inne om dimmensjoner og lengder og årsmodeller, hehe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, Imp skrev:

Jeg er overhodet ikke interessert i slik demontering og mekking, men nå ble jeg imponert. Du er jo rene Reodor Felgen!

Hahaha! Jeg når ikke godeste Reodor opp til anklene engang, men takk alikevel! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av Fjellfilmeren
      Hei
      Jeg har noen 10 år gamle bensinflasker til Omnifuel som jeg tenker nok burde hatt nye o-ringer til tetting. Vil vanlige o-ringer fra biltema fungere eller trenger jeg spesialgummi for å håndtere bensinens virkninger?
      Man skal jo ikke ha bensin på vanlige plastflasker f.eks., da bensinen kan virke etsende.
    • Av Pulksliter'n
      Hei! 
      Jeg skal handle en multifuelbrenner for å ha i backup i tilfelle noe skulle skje med min Primus. Av alle brennere som er der ute har jeg kommet frem til to stykk jeg ikke klarer å velge mellom, Soto Muka Stove eller Optimus Hiker+, så da spør jeg dere her inne om hvilke erfaringer dere har med disse to brennerene. 
      Litt pros & cons
      Hvorfor Soto Muka Stove? Den krever ikke forvarming, pakkes lett sammen og blir utrolig liten og hendig, meget fleksibel slange, hurtigkobling fra slange til pumpe samt den brenneren med best effekt tilgjengelig på markedet. 
      Hvorfor Optimus Hiker+? Nostalgi. Den er/oppbevares i en firkantet stålboks noe som gjør den robust og den da tåler å ligge slengt i pulken. Stabil/veltesikker i mine øyne, halve effekten av Soto Muka Stove, tung vekt.
      Jeg synes egentlig tallene taler for seg og burde vel strengt tatt følge sunn fornuft å gå for Soto Muka, men har også lyst å følge hjertet. Så da spør jeg dere erfarne fjellfolk, hvilken brenner burde jeg gå for? 
      PS. 
      Jeg er på jakt etter en kjele med varmeveksler i bunn til snøsmelting og vannkoking. Tanken bak det er å redusere bensinforbruket og dermed ta ned vekten i pulken, samt korte ned tidsforbruket ved snøsmelting, det er jo så dørgende kjedelig 🙄
      Har dere noen anbefalninger til kjele som rommer 3-4 liter? 
      Pulkslitern
    • Av fightingfalcon
      Jeg har lest en del poster på dette forumet om disse to brennerne er litt nysgjerrig på om noen har erfaring med begge.
      Som jeg har forstått så er Dragonfly et klart valg når man skal kokkelere, da denne kan justere intensiteten på flammen. Derimot har denne flere bevegelige deler
      som kan gå i stykker underveis på en tur. XGK EX står frem som ekspedisjonsbrenner nummer 1 og jeg ser folk anbefaler denne over en lav sko. I tillegg har denne kommet bra ut i kullostester.
      Jeg er veldig interessert i en brenner som fungerer uansett, men også kan kokkeleres med (Kanskje et umulig ønske? evt. må ha begge?). Er det noen her som lager mat med XGK?  eller er det bare snøsmelting og koking? Jeg har lest her tidligere at man kan justere intensiteten på XGK ved å pumpe mindre trykk på flaska. Er "simmering" med XGK så omstendig at man heller bør gå for en dragonfly? eller er dragonfly så robust at den kan være det beste av begge? 
       
    • Av dsk
      Det er alltid vanskelig å få tak i deler til noe som ikke er hyllevare i sportsbutikken, så jeg håper vi kan samle noen kilder her.
      Etterhvert vil nok noen av kildene til resevedeler bli borte, men vi har en tråd å lete i.

      Gjennom de siste årene har Finn Hjelmerud solgt deler på finn.no  
      På Ebay dukker det opp og forsvinner selegere, i dag fant jeg denne: https://goo.gl/AB2JSa  med tradisjonelle brennere for parafinprimuser uten innebygget ventil/rensenål.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.