Gå til innhold
Det er 864 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Flott! Gode gamle ting blir som nytt, ingenting er bedre! Har selv en gammel to bluss parafinbrenner i en båt-bysse jeg skal forsøke og få liv i før båtsesongen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk enda mer lyst på en 210, nå gitt! Tror jeg skal finne et standard repsett på eBay elns og ha liggende, så slår jeg til når jeg kommer over en jeg synes ser bra ut. Har mest lyst på en forniklet Høvik, synes de ser ekstra flotte ut - men mistenker at det ikke er så mange av dem. Håper sagaen din her fortsetter med flere lærerike innlegg :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

111 i knallblå ble jo helt nydelig, men noen er bare nydelige uansett hva de har på seg :-)

Skulle jeg være avhengig av en primus for å overleve i lengre tid så ble det 111 med bråkebrenner, men til vanlig velger jeg diverse for moroskyld.

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, a_aa skrev:

Fikk enda mer lyst på en 210, nå gitt! Tror jeg skal finne et standard repsett på eBay elns og ha liggende, så slår jeg til når jeg kommer over en jeg synes ser bra ut. Har mest lyst på en forniklet Høvik, synes de ser ekstra flotte ut - men mistenker at det ikke er så mange av dem. Håper sagaen din her fortsetter med flere lærerike innlegg :) 

Ja, den forniklede er virkelig fin. Mye penere enn min utgave. Mener jeg så en på finn for ikke lenge siden, men selger svarte ikke på hendvendelse så...

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, dsk skrev:

111 i knallblå ble jo helt nydelig, men noen er bare nydelige uansett hva de har på seg :-)

Skulle jeg være avhengig av en primus for å overleve i lengre tid så ble det 111 med bråkebrenner, men til vanlig velger jeg diverse for moroskyld.

dsk

Alt kler den smukke, sies det. :) Ja, jeg er enig med deg, og bruker endel forskjellig ute på tur, alt etter hvor nostalgisk jeg føler meg. Fra Omnifuel og alukjeler til 111 med jerngryte, Bushbuddy med kvist og kongler, og snuskburken, ikke minst! :)

Men dette med brenne-vs bråkebrenner: Er bråkeren så mye mer pålitelig, eller hva grunnen til at de aller fleste sverger til bråker'n? Ved riktig forhåndsvarming og bruk er det vel lite som kan klønes til på en 111t? Eller? Setter pris på å forstå dette nå, og ikke ute på tur...

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du det så går det bra, men er du slurvete med å sørge for at de to løse delene på toppen ikke ligger på plass, da er det lett å få underburn. Her dreier det seg om erfaring og fingersptsgefuhl.  Forøvrig er det letter å fjerne sot fra bråkebrenneren om du skulle ha måtte kjøre på noe dårlige greier. 

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponerende arbeid Bomsen, dette kan du! Veldig fint å se noen som gir liv i de gamle tingene. Har en primus av den gamle typen der liggende på hytta med boksen og hele pakka, mener den er i ganske god stand også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Rismyhr skrev:

Imponerende arbeid Bomsen, dette kan du! Veldig fint å se noen som gir liv i de gamle tingene. Har en primus av den gamle typen der liggende på hytta med boksen og hele pakka, mener den er i ganske god stand også.

Det er det som er det artige, jeg har aldri skrudd på en primus før dette. Ikke bytta pakning på gamle Omnifuelen engang. :) Så jeg kommer nok til å spørre og gnåle mye her inne om dimmensjoner og lengder og årsmodeller, hehe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, Imp skrev:

Jeg er overhodet ikke interessert i slik demontering og mekking, men nå ble jeg imponert. Du er jo rene Reodor Felgen!

Hahaha! Jeg når ikke godeste Reodor opp til anklene engang, men takk alikevel! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 864 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av esphojo
      Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?
      Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?
      For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).
      Noen med tanker rundt dette?
    • Av ost
      Som nevnt i primussamletråden fant jeg en Optimus nr. 00 på loppemarked nettopp. Her skal jeg prøve å lage en liten samling av bilder fra pussing, rensing og drift, samt det jeg finner om historiske fakta knyttet til når denne primusen er fra. 
      Først boksen - fin stand, men litt bulker i lokket. Primusen har så løse bein at det er vanskelig å sette den i boksen uten at beina folder seg ut igjen, med det resultat at lokket får bulker når man prøver å trykke det  ned over en metalldel som stikker opp. 

      Selve primusen ser fin ut, sotete og brukt, og parafinen har lekket ut i boksen. 


      I boksen ligger også en pose. Den er gjennomvåt av parafin, og det er vanskelig å lese hva som står på den.

    • Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
    • Av Hammer
      Investerte i en MSR Whisperlite Universal i fjor vinter. Brukte den da som nr.1 primus resten av vinteren med bensin. Og den fungerte utmerket! Svært fornøyd!
      Når sommeren meldte sin ankomst, så byttet jeg munnstykke og koste meg stort i fjellet og marka med en god Whisperlite med gass fyring.
      I mellomjulen begynte jeg å gjøre klart til årets første tur som skulle gjøres første helgen i januar. Det ble byttet tilbake til bensin munnstykket (ja! jeg er helt sikker på at det er riktig). Fyrte opp primusen, og den startet på normalt vis men hadde relativt gul flamme. Tenkte det var pga. at den ikke hadde blitt ordentlig varm enda. Slukket den kjapt, og dro på tur.
      Hele den turen var det mye gul flamme og synes kanskje ikke den leverte så mye varme som den normalt har gjort. Pusset og ordnet litt på den, men fortsatt ikke bedre. Var ute på en ukes tur nå nettopp, hvor det ble tilbragt en del timer i no koyer o.l. hvor jeg demonterte, skyldte gjennom slange, prøvde annen pumpe etc. flere ganger. Fortsatt gul flamme og litt liten effekt. 

      Nå er jeg tom for ideer. Håper Fjellforum Orakelet kan komme med et tips eller ti.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.