Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Nova+ med filterproblem


nesning

Anbefalte innlegg

For noen uker tilbake kjøpte jeg en brukt Optimus Nova+ som min første bensinbrenner. Det første jeg gjorde var å demontere saken for sjekking og rensing. Tilstanden var god men det manglet messinghylsa med filteret på slangen ved pumpa. Jeg bestilte delene, ettermonterte dem og livet var fint.

Under første overnattingsturen lagte jeg merke til at brenneren tok veldig lang tid for å slukne etter flaska ble snudd på "off". Neste morgen var det ikke mulig å tenne på brenneren. Ingen kaffee, ingen frokost, turen ble avbrutt. Etter demonteringen hjemme kunne jeg se at filteret var som hardpresset og en liten kule. Det var ikke mulig å blåse eller suge gjennom slangen. Brenneren går fint uten filter, men jeg lurer på hvordan filteret kan bli slik. Kanskje forrige eieren hadde samme problem? Det var dessverre vanskelig å finne fram i primushjelpetråden, så beklager hvis en slik sak allerede ble diskutert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om det er samme filter som hiker+ med nova brenner. Der havnet filtert på høykant og da virket den ikke. Dog var det og andre ting der då etter 2 eksemplarer som ikke virket så ga jeg opp. Det var vel none serier med nova brennere som var av litt ymse kvalitet for et par år siden etter de flyttet produksjonssted.

jeg ville nok kjørt den uten filter. Jeg bruker bare renset bensin og fyller tanken med en trakt med filter. Begrenset hvor my dritt som kan havne inni der da.

Det at det tar lang tid før den stopper på off kan også gjøre at den ikke brenner. Plastslangen 7i pumpa må være bøyd slik at, den spriker ut fra selve pumpa. Hvis ikke havner den ikke over bensinen når den lagges i off. Da vil den brenne til nivå i flaska har havnet under slangen.  Dette kan også være grunnen til at den ikke brenner. Er slangen inntil selve pumpa og det  ikke er så mye bensin i flaska så kommer ikke slangen ned i bensinen.  se på bilde på denne linken så sermdu hvordan plastslangen bør være bøyd http://shop.katadyn.com/product/8018463?catalog_id=0&language_id=4

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv 2x Nova+ som jeg har kjørt mye rart på. Aldri hatt problemer med filtret på den, men har skiftet det ved generell service på brennerne. Kjører nå alkylatbensin fra Biltema på mine og testbrente den ene i overkant av 4t uten problemer. Mine har ellers blitt kjørt på parafin, diesel og mye annen "morro". Men nå er planen å teste bensin fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare brukt renset bensin på brenneren. Hvordan filteret på hiker+ ser ut vet jeg dessverre ikke, men det må være en annen patent enn på nova siden der sitter filteret, som er en liten sylindrisk filtsak, i hylsa på enden av plastslangen. Selve slangen ligger bøyd vekk fra pumpa som den skal. Jeg antar at brenneren har suget drivstoffet inn ved flensen der slangen er festet siden filter var tett. Kan det ha vært for høy press slik at filteret ble til en hard kule? Hvis andre har god erfaring med filtrering av drivstoffet så dropper jeg også filteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun gammeldags Nova, har kjørt med den så lenge jeg kan huske, uten å skifte filter.  (manns minne ble et eller annet sted betegnet til ca 15 minutter, jeg har i hvertfall brukt min i 15 år) Antar at det har gått 20-40 liter parafin, whitespirit, lampeoje, bensin i ulike kvaliteter og blandinger. Jeg bare fyller med det jeg har. Jeg er alltid nøye med filter i trakta!

Flaska er like ren, blank og fin inni etter alle årene.

Hadde vel ikke nølt med å kaste det lille filteret mellom slangen og ventilen hvis det ble problemer, grovfilteret på sugeslangen er nok lur å ha, også er det viktig at den slangen blir bøyd skikkelig så den ligger godt mot den veggen som er ned når du fyrer. Husker at det måtte jeg bøyetil selv når brenneren var ny.

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 2.3.2016 den 13.49, nesning skrev:

For noen uker tilbake kjøpte jeg en brukt Optimus Nova+ som min første bensinbrenner. Det første jeg gjorde var å demontere saken for sjekking og rensing. Tilstanden var god men det manglet messinghylsa med filteret på slangen ved pumpa. Jeg bestilte delene, ettermonterte dem og livet var fint.

Under første overnattingsturen lagte jeg merke til at brenneren tok veldig lang tid for å slukne etter flaska ble snudd på "off". Neste morgen var det ikke mulig å tenne på brenneren. Ingen kaffee, ingen frokost, turen ble avbrutt. Etter demonteringen hjemme kunne jeg se at filteret var som hardpresset og en liten kule. Det var ikke mulig å blåse eller suge gjennom slangen. Brenneren går fint uten filter, men jeg lurer på hvordan filteret kan bli slik. Kanskje forrige eieren hadde samme problem? Det var dessverre vanskelig å finne fram i primushjelpetråden, så beklager hvis en slik sak allerede ble diskutert der.

Hei 

Fant du ut av dette problemet. Har selv hat ein slik optimus nova nå i eit års tid men sliter med å få den til. de første turene virket den fint men nå har jeg problem. forvarimg å den fine blå flammen kommer. men jeg får ikke opp effekten. prøver jeg å skru opp kveler jeg flammen. brukte neste 18 minutt på å koke opp o,7 liter å den skal jo klare 1 liter på 3,5 minutt. Jeg fyrer med fritids parafin og dysen skal jo være en multidyse. er ikke lett å finne folk som sliter med dette da alle skryter så uhemmet kor god denne multifuelbrenneren er. noe må jo være feil eller blir gjort feil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kenneth H skrev:

Hei 

Fant du ut av dette problemet. Har selv hat ein slik optimus nova nå i eit års tid men sliter med å få den til. de første turene virket den fint men nå har jeg problem. forvarimg å den fine blå flammen kommer. men jeg får ikke opp effekten. prøver jeg å skru opp kveler jeg flammen. brukte neste 18 minutt på å koke opp o,7 liter å den skal jo klare 1 liter på 3,5 minutt. Jeg fyrer med fritids parafin og dysen skal jo være en multidyse. er ikke lett å finne folk som sliter med dette da alle skryter så uhemmet kor god denne multifuelbrenneren er. noe må jo være feil eller blir gjort feil??

Har du prøvd å rense dysa? En runde med rensenåla bruker å fikse slike problemer 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kjellis skrev:

Har du prøvd å rense dysa? En runde med rensenåla bruker å fikse slike problemer 😊

ja jeg renser dysa hver gang før bruk. har og skrudd alt fra hverandre og vasket det. var ikke så mye skit da jeg ikke har brukt det så mye 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kenneth H skrev:

ja jeg renser dysa hver gang før bruk. har og skrudd alt fra hverandre og vasket det. var ikke så mye skit da jeg ikke har brukt det så mye 

 

Jeg er ganske ny med multifueslbrenner. ser noen snakker om filteret. trodde det var bare filter på sugeslangen. er det andre plasser? hvor ofte er det normalt å bytte det? Skal jo være en brenner som klarer det meste av drivstoff så jeg sliter med å forstå hvorfor min ikke virker optimalt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Kenneth H skrev:

Jeg er ganske ny med multifueslbrenner. ser noen snakker om filteret. trodde det var bare filter på sugeslangen. er det andre plasser? hvor ofte er det normalt å bytte det? Skal jo være en brenner som klarer det meste av drivstoff så jeg sliter med å forstå hvorfor min ikke virker optimalt 

Nå har jeg skifta filter i sugeslangen. eneste plass som er filter slik jeg ser på oppbyggingen av apparatet på bruksanvisningen. Vet ikke om parafinen harskner litt inni filteret vist det blir stående en stund uten bruk. Uansett fikk jeg ned koketiden fra 18 minutt til 5 minutt på 0,7 liter å apparatet virket mye mer tilfredstillende nå. Men tydligvis er filteret eit problem. enten må mann skiftet dette ofte eller kjøre uten filter. Mulig filteret ikke er så godt egnet til parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kenneth H skrev:

Hei 

Fant du ut av dette problemet. Har selv hat ein slik optimus nova nå i eit års tid men sliter med å få den til. de første turene virket den fint men nå har jeg problem. forvarimg å den fine blå flammen kommer. men jeg får ikke opp effekten. prøver jeg å skru opp kveler jeg flammen. brukte neste 18 minutt på å koke opp o,7 liter å den skal jo klare 1 liter på 3,5 minutt. Jeg fyrer med fritids parafin og dysen skal jo være en multidyse. er ikke lett å finne folk som sliter med dette da alle skryter så uhemmet kor god denne multifuelbrenneren er. noe må jo være feil eller blir gjort feil??

Jeg er usikker hva som var årsaken til at filteret ble hardt og tettet slangen. Muligens har jeg pumpet for mye trykk. Filteret ble fjernet, brenner fungerer fint siden det. Jeg er nøye med å bruke rent/filtret drivstoff når jeg fyller etter. Bruker forresten miljøbensin, ikke parafin. Eneste problem med brenneren er når det blir litt fusking og gul flamme, da må dysa renses, ellers problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt ikke hatt noen slike problemer, men jeg er ganske nøye på at alt som kommer fra beholdere over en liter blir filtrert før jeg reiser på tur.  Dette er spesielt nøye når jeg bruker parafin som har stått på ei halvfull jerrykanne i uminnelige tider. 
Kjører mest på 4-takt miljøbensin fra biltema.  Bruker ofte filtertrakt da også, men har aldri sett noe i filteret. (derfor blir parafinen gammel)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en tidlig Nova og den ble ikke noe trivelig bekjentskap. Jeg vet jo at mange har hatt Novaer i årevis uten problemer. Men jeg vet også at mange har hatt problemer. Filteret ble ett problem tidlig for meg. Det ble byttet 2 ganger. Så løsnet stigerøret , det tynne plastrøret på pumpen som suger opp bensinen. Ny pumpenhet ble etter hvert kjøpt , men problemer var det likevel. Det var ikke slik at den aldri virket . Men det var  mer slik at oftere og oftere på turer måtte den skrues helt fra hverandre for å lete etter løsninger på problemer . Til slutt ble den kastet i sinne og jeg har ikke savnet den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2018 den 22.15, Robinson skrev:

Jeg kjøpte en tidlig Nova og den ble ikke noe trivelig bekjentskap. Jeg vet jo at mange har hatt Novaer i årevis uten problemer. Men jeg vet også at mange har hatt problemer. Filteret ble ett problem tidlig for meg. Det ble byttet 2 ganger. Så løsnet stigerøret , det tynne plastrøret på pumpen som suger opp bensinen. Ny pumpenhet ble etter hvert kjøpt , men problemer var det likevel. Det var ikke slik at den aldri virket . Men det var  mer slik at oftere og oftere på turer måtte den skrues helt fra hverandre for å lete etter løsninger på problemer . Til slutt ble den kastet i sinne og jeg har ikke savnet den...

Er som regel folk som skryter så flott hvordan novaen virker men interessant å høre hvordan andre har hatt problem. Er selv nøye med å ha det rent i forhold til parafinen jeg heller på tanken. Har liksom gjort alt etter boka slik jeg ser andre sier og det står i bruksannvisning om rensing.  Var på tur i helgen å den virket fint med nytt filter første kvelden, men morgen etter kunne virket den noe lunde på maks en hall omdreining. tok litt tid og koke men fungerte i nød. Har lest ein plass at ca 2 omdreininger er ful gass. Ender nok med at jeg må prøve uten filter å kanskje prøve med bensin for å se hvordan det fungerer. Har vært litt skeptisk til Bensin når jeg bruker det i telt, men det hadde nokk gått fint. Jeg er alltid forsiktig under oppvarming og slukking at jeg har panne med vann over. I tillegg  har jeg kjøpt adapter til novaen slik at den passer i trangia kjøkkenet så den er ganske beskyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter litt igjen med følelsen av litt flaks når min har gått så smertefritt i mange år. Jeg har den gamle typen før grønt "ratt" , og en nyere med grønt ratt og made in Sweden. Den eldste er best, den nyeste brenner OK på parafin, men helt strålende med bensin.  For moroskyld har jeg forsøkt med butangass, og det er OK med begge når brenneren er varm. Forvarming må til og det er litt vanskelig med gass.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.