Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur på Hardangervidda


Anbefalte innlegg

I påsken skal jeg og min datter på 20 gå på ski på Hardangervidda. Jeg gleder meg stort, ikke minst fordi datteren min endelig har kommet på banen igjen, etter mange års totalvegring mot alt som lukter av friluftsliv.

Jeg har gått over Hardangervidda en gang før - fra hytte til hytte (Finse Rjukan), men det er fryktelig lenge siden nå. Etter å ha tatt en titt på DNT's "pakkeliste" for vinterturer fra hytte til hytte, har jeg mistet litt motet. Jeg har ganske enkelt ikke råd til å kjøpe for eksempel superlette soveposer som har comforttemperatur på - 10. Jeg har heller ikke GPS, og jeg har bare enkle fjellski (Åsnes Vikafjell) som må smøres på gamlemåten. Tenkte å leie ski til datteren min på Finse. Jeg lurer dermed på:

- Må man ha med sovepose når man går fra hytte til hytte? 

- Er vindpose viktig?

- Er det viktig med GPS?

- Har noen tips til en fin, ikke alt for krevende rundtur på Hardangervidda? Vi kan bruke opptil 6-7 dager. Vi er begge i ok form - datteren min er sprekere enn meg, men jeg har mer tur- og skierfaring.

Planen er uansett å se an vermeldingen på stedet, og legge opp turen deretter. 

Den gangen jeg gikk fra Finse til Rjukan, gikk jeg med markaski, vanlig anorakk og basic sikkerhetsutstyr (kart og kompass, spade, nødrakett). Skiene var riktignok noe herk, men ellers gikk det greit, selv med et en dag i kuling og null sikt. 

Jeg har allerede brukt en god del penger på å oppgradere bekledning og sekk til datteren min (hun er lutfattig student), og vil nødig bli mer loppet nå ...

Jeg er takknemlig for alle tips og synspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du følgjer kvistaløyper og ser ver og føre ann, samt kjenner deg trygg på kart og kompass, bør du klare deg godt utan gps.  Vindpose har eg heilt ærleg nesten aldri hatt bruk for, men det er ein ekstra trygghet. Og så kan du bruke den til vindsegl. I god vind og godt føre erdet ei flott oppleving. Det er ikkje eit turlag du kan låne av? 

Friluftsliv er etterkvart blitt reine utstyrshysteriet, og vi lar oss alle påvirke. Første gang eg gjekk vidda vinterstid var det i sjølvsydd anorakk i dunlerret og natoplank. Ikkje mykje hightec. Gjekk fint det og!

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.