Gå til innhold
  • Bli medlem

Løpe hytte til hytte 2-3 dager


Larsdx

Anbefalte innlegg

Har lyst til å prøve å få litt flere mil under bena til sommeren og har tenkt på å prøve med en hytte til hytte-tur. Problemet er at jeg nok eventuelt bare har 2-3 dager til rådighet. Utgangspunktet er Oslo, jeg vil reise kollektivt, jeg vil til hytter som har mat, så jeg kan pakke så lett som mulig. Jeg er åpen for å ta litt taxi eller løpe litt på grus og asfalt. 

Ser ikke for meg noen ultramaratondistanser. Mellom 3-4 mil er passe, eventuelt 2-3 mil og kanskje mulighet for en topptur underveis. Ser for meg å løp i rolig tempo. Regner med å løpe 10km asfalt på ca. 55 min til våren. Trener ellers mest sykkel, løpingen er bare et supplement, men tenkt å prøve meg på et terrengløp eller to i 2017.

Innspill? 

Har tenkt på trekanten i Rondane, Finse-Hallingsskeid-Rembedalssetra-Finse, Hardangerjøkulen rundt og Finse til Ustaoset eller noe sånn. Siste turen er kanskje den som frister mest siden jeg kjenner terrenget fra før og vet hva som venter, dessuten mange muligheter for avkorting om jeg får trøbbel med beina. 

Tenkt på Jotunheimen også, men innbiller meg at det blir for bratt. Men hva med terrenget mellom Gjendesheim og Valdresflya? Ikke så mange overnattingsmuligheter kanskje? 

Hvis noen kjenner seg igjen i form og ambisjonsnivå og kunne tenke seg å være med, gi lyd. Du må i tilfelle være litt fleksibel, jeg skal jobbe en del i sommer og vet ikke helt når jeg har fri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Terrenget Gjendesheim og Valdresflya er ikke så bratt. Du har jo området fra Gjendesheim til Memurubu og det er enkelt terreng. Og om du holder deg litt øst så har du fantastiske Vinstervann og Haugseter også. 

Så en runde med Gjendesheim, Memurubu, Haugseter, Gjendesheim bør være en fin tur for løping. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke stier ville du valgt mellom Bygdin og Gjendesheim og Haugseter og Beitostølen? 

Hva med å ta bussen til Gjendesheim, løpe gjennom Leirungsdalen og ned til Torfinnsbu og deretter videre til Bygdin og Beitostølen? 

Ikke så langt i antall km, men er jo mange muligheter til å stikke oppom en topp eller to underveis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Andreas Nergaard skrev:

Jeg vil være med.

Hva med å ta alle toppene i Rondane? Eller tatt en 2-3 dagers i Sunnmørsalpene? Fått inn flest mulig høydemeter?

Tror dessverre et toppraid med mål om flest mulig hm. for min del blir for risikabelt med tanke på fare for overtråkk og liknende. Regner med å veie rundt 80kg til juli, så har fortsatt noen kilo å drasse på.  Høres kanskje defensivt ut, men jeg skal sykle Birken og ønsker ikke å bli skadet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Det er flott å løpe Svartdalen mellom Gjendebu og Torfinnsbu og langsmed Bygdin frem igjen. Klassikere som Store-Knut og Svartdalspiggene er fine avstikkere, men er mer klyving enn løping. Du kan jo starte turen fra parkeringa ved Gjendesheim og ta "E6" over Besseggen og Bukkelegeret som første etappe. Skal du overnatte på Gjendebu så pass godt på utstyret, da det er et knutepunkt for akutt fjellkleptomani akkurat der.

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Beitostølen rett opp bak hyttefeltene og på oversiden av skitrekket. Så ned ved Bygdin og krysse veien der.

Fra Bygdin og følg veien på venstre side. Følg her og kryss over ved vandrehjemmet og gå ryggen bak (ingen høy rygg). Følg denne et stykke og gå ned mot Leirungsdalen fra Heimdalsvatnet. Så sti til Gjendesheim.

Fra Gjendesheim over Heimdalshøe og Gråhøe til Haugseter.

Fra Haugseter og over demningen og over til Skreddalsfjellet og derfra rett vest mot Olevann. Herfra er det grusveier rett ned til Beitostølen og Helsesportsenteret.

Denne turen har jeg ridd mange ganger med hest, og det er derfor et enkelt terreng hele veien uten for mye klatring eller for mye myr.

Mitt forsøk på å tegne på kartet ble så som så. Men det er den lilla linja.

 

Jotunheimen_vandre.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du Jotunheimen kan jeg anbefale deg løpetur fra Memurubu-over Besseggen-ned til Gjendesheim. Du tar da båten inn til Memurubu.

Det er en flott løpetur, hard, men heller ikke så hard som mange skal ha det til. En aktiv hobbymosjonist klarer fint og løpe den i rolig tempo, selvfølgelig med unntak av selve eggen, der er det bare og krabbe så fort en klarer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Bård B skrev:

Tenker du Jotunheimen kan jeg anbefale deg løpetur fra Memurubu-over Besseggen-ned til Gjendesheim. Du tar da båten inn til Memurubu.

Det er en flott løpetur, hard, men heller ikke så hard som mange skal ha det til. En aktiv hobbymosjonist klarer fint og løpe den i rolig tempo, selvfølgelig med unntak av selve eggen, der er det bare og krabbe så fort en klarer.

 

 

Har gått Besseggen får. Er nok fint å løpe der ja og bortsett fra første stigningen fra Memurubu og selve eggen går det nok fint å løpe. Men ikke helt det jeg er ute etter. Vil heller ha litt lenger distanse og litt slakere profil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobba på DNT-hytte i Trollheimen var det en del som løpt trekanten der (Gjevilvasshytta, Jøldalshytta og Trollheimshytta). Noen løp alle tre hyttene på en dag (det er rimelig heftig og ikke noe for den normale mosjonist), men de fleste tok to overnattinger, noen en. Alle tre hyttene er betjent i høysesongen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.