Gå til innhold
  • Bli medlem

Hoftebelte hund/hoftebelte sekk


Jame

Anbefalte innlegg

Hei, 

noen som har noen greie løsninger angående det å gå med hund i trekksele (belte) og sekk med hoftebelte? 

Vi skal på ukestur til sommeren, bikkja skal være med og skal gå med trekksele. Jeg vil helst ha begge hendene fri.. Har prøvd å ha både hoftebelte til hund og sekk på samtidig, men det blir fryktelig klumsete og på sikt ubehagelig. Hvordan fester dere hunden i slike settinger? Noe sier meg å koble den rett på magebeltet til sekken ikke er veldig greit, da spenna er på midten hvor også lina til hunden vil havne.

Del gjerne bilder av løsningene deres om mulig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoftebelte kan vel på de fleste sekker justeres så det kommer litt på siden og ikke på midten. Trodde jeg hadde funnet den optimale løsningen med denne fra fjellpulken. Som festes i hoftebelte på sekken

Men metallet er så tynt at bikksja dro den i filler etter første tur.

art_767_krok_for_4b727faa663e8.jpg

Endret av Bjørn Erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jan-Eilert Pedersen skrev:

Jeg bruker tau i pulkfestene på sekken. En U-slynge i hver ring og en karabinkrok på midten. 

Smart. Her vil man også ungå belastning på spenner. Har opplevd at bikksja litt mer en overivrig hopper til så jeg nesten deiser i bakken og spennene nærmer seg bristepunket.

Men det handler vel mer om dressur:grin:. Hvor kraftig tau bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også prøvd hoftebelte samtidig med sekk og det er knotete om man går langt og med tung sekk. Har også gjort som Jan-Eilert og brukt sekken som hoftebelte men da må det nesten være ringer som fungerer til slik bruk.

Sekken jeg har nå har ikke noe slikt så blir ofte til at jeg går med båndet i hånden om jeg ikke da går med hoftebeltet under. Syns det tar for mye på knærne å ha 1-2 huskyer som skal trekke mens jeg må gå å bremse så vi har trent våre hunder til å gå bak når vi vil det. Så får de heller hjelpe litt til når det kommer stigninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fester bikkjestrikken med et slippstikk til hoftebeltet. Klarer å løse ut strikken raskt ved å dra i tampen. Har ikke opplevd å nappe av spenna, sjøl om jeg har trekkvillig hund på ca 30 kg. 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fester hurtigkoblingen fra baggenbeltet mitt rett i hoftebelte på sekken. Fungerer best om man har en hund som ikke drar, kan være litt vanskelig med tung sekk, balanse og en hund som urøyver det hele ved å dra. Men hurtigkoblingen er i alle fall lett å åpne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke noe fornuftig og komme med, men har selv samme problemet når jeg skal på tur i sommer. Har et bredt og godt belte så vurderer å feste det over beltet til sekken da jeg syntes beltet på sekken er lavt nede. Evt vurderer jeg å feste en strikk jeg har på det gamle hundebeltet mitt i hoftebeltet på sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en løsning som tidligere nevnt. En innfesting på hver side av sekken, har man flaks så er sekken ferdig utstyrt med dette, har man litt flaks så lar det seg gjøre å lage det med litt kreativitet og har man uflaks så går ikke dette. Jeg bruker tre karabinere, to til sekken og en tredje til båndet. Dette setter jeg sammen med et sterkt nok tau omtrent som følger:  Knyt tampen i senterkarabinen, tre igjennom en av sekkekarabinene, tilbake via senterkarabinen og igjennom den siste sekkekarabinen og fest til slutt enden i senterkarabinen igjen. Dette gir deg en form for selvjusterende anker om hunden til tider skulle finne på gå/dra litt skrått.

Dette er hakket mer avansert en en "U-slynge" og hvor mye man får igjen for det er jeg litt usikker på, men jeg er fornøyd med denne løsningen så da ble det sånn her i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Omtrent som Jan- Eilert, men med hanefot.

Jeg har i flere år brukt en gammel hoftebærereim fra sekk med 2 påsydde D-ringer som trekkbelte til pulk og nå som trekkbelte til snørekjøring med hund. D-ringene er av nylon - en type som blir brukt i fiske-trål. De kan formentlig skaffes fra et trålbinderi. De fås også som runde ringer. De tåler utrolig juling!

Sveiset, rustfri D-ringer kan også brukes, men litt tyngre og skrangler med karabinkroken. De fås i båt- og dykker butikker.

Til snørekjøringen bruker jeg en hanefot av dobbelt kraftig snor fx. paracord, fast bundet i den ene enden og med en karabin i den andre. Dette syns jeg fungerer bedre enn "kroksystemet" på de fleste autoriserte kjørebelter, fordi trekket følger hundene, når de går ut til siden. Dermed blir beltet ikke rotert 

Loppemarked kan formentlig levere hoftereim fra gammel sekk.

Spræk og Magasinet selger et tilsynelatende brukbart trekkbelte noenlunde rimelig og i det ny Jula katalogen så jeg at det har et sikkerhetsbelte med 2 stål D-ringer og verktøysring til ca. 300 kr. Dette er komfortabelt, så det bruker jeg også, men med et annet spenne foran.

se gammel tråd:  

Jeg har en sekk med D-ringer for pulk, hvor jeg setter en hanefot på samme måten så hundenene kan trekke meg - og så pulken.

På en annen og mindre sekk har jeg selv på sydd D-ringer og på et par rumpetasker har jeg trukket en liten slynge av paracord gjennom selve beltet, men med omtanke, således at snoren krysser noen av de påsydde webbing remser for å oppnå best styrke. Dette har nå holdt i flere år til brutale rykk og napp fra 2 huskyer. Så vanlige hofteremmer tåler sådanne modifikasjoner.

Hilsen

Elgen

trekkbelte.jpg.160cbac2873a6a0ceb3f55419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.3.2016 at 21.40, Vimsehue skrev:

Hvilket hoftebelte har du? jeg har baggen belte sammen med sekken, og syns det fungerer topp, den er ganske tynn, så jeg merker lite til den :)

Har også Baggen sitt - er smalt/tynnt nok til noen timers tur, men på lengere turer syns jeg ikke det er en optimal løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/3/2016 at 0.17, Ann Christin skrev:

Lurer litt etter å ha kikket rundt om kanskje MR kobbel og fest i D-ringene ment for pulk drag kan være en løsning!

Hei

jeg vet ikke helt hvordan MR-kobbel er, men forsøkte å google det og fant en svensk hjemmeside  http://www.mrkoppel.se/produkter/koppel-leash

Jeg kan ikke helt se, at det skiller sig vesentlig fra mange andre kobler med strikk. Ethvert kobbel/tynnt tau - helst med strikk - går an å koble på en hofterem med 2 stk D-ringer i siden til pulk-drag - etter min mening. Så kan man diskutere lengden.

Jeg syns at det fungerer best ved å ha en noe slakk line (klatreslynge kan også brukes) mellom de 2 D-ringer (bundet til den ene -liten karabin i den andre). Dette er en hanefot i det maritime språk. Så kobler man kobbelt på med en passe stor karabin, så den skli fra side til side på hanefoten mellom D-ringene. Dermed kan hundene gå litt skeivt for deg uten at du får noe særlig skeivt trekk. Dessuten vil belastningen ligge i D-ringene og over korsryggen din - ikke i spennet foran på beltet. En hanefot bør ha en trekkvinkel på under 60 grader, så har du nesten 2 ganger bruddstyrken på den line du bruker. (Det finnes tabeller for dette for heis av last!)

Jeg rigger selv mine kjøreliner med eller uten strikk, fordi det er vesentlig billigere og det er mulig å få tak i hulflettet tau, strikk mm. enn de ferdige du kjøper.

Jeg kjørte opprinnelig med en "panikk- utløser" (skjøtekrok) på kobbelet, men er opphørt med dette, da den i blant utløste ved feil. Jeg har ikke savnet den. Tar hunde pluselig avsindig fart i utfor bakke, så må jeg bare legge meg ned - "danske bremsen". 

 

Hilsen Elgen

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, elgen skrev:

Hei

jeg vet ikke helt hvordan MR-kobbel er, men forsøkte å google det og fant en svensk hjemmeside  http://www.mrkoppel.se/produkter/koppel-leash

Jeg kan ikke helt se, at det skiller sig vesentlig fra mange andre kobler med strikk. Ethvert kobbel/tynnt tau - helst med strikk - går an å koble på en hofterem med 2 stk D-ringer i siden til pulk-drag - etter min mening. Så kan man diskutere lengden.

 

Jeg tenkte MR kobbel ettersom de har flere festeringer nedover på kobbelet og dermed kan tres igjennom D-ringene på sekken min og så festes i seg selv.

Hanefot er en ide, men tørr ikke helt når jeg har to hunder som er glad i å trekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kjører også med 2 hunder og trekklinen med strikk er festet med karabin i "hanefoten". Den kan løsnes så rask du klare med en karabin. I stedet for karabinen kan du bruke en skjøtekrok = "panikk-krok". Så må du bare akseptere noen "feil utløsninger" i blant. Ikke noe problem hvis hundene kommer på innkalling.'

Hvis jeg forstår din måte å ville bruke MR.kobbel på,  vil det egentlig sitte like eller mer fast i hoftebeltet.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei 
Jeg bruker en klatresele til dette, også til snørekjøring. den ligger fint under hoftebeltet på sekken, og jeg opplever ikke den som i veien. i tilegg så flytter den ikke på seg, og du kan stole på at den tåler trekket til bikkjene ( i motsetning til plastspenner og sånt) :) det fungerer i alle fall for meg! bruker en karabiner mellom bånd/strikkebånd og min sele, enkelt, raskt og trygt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I forhold til å feste hund i sekk/hoftebelte så har jeg fått påsydd kraftige D ringer på hoftebeltet på dagstursekken av seilmaker. Jeg har flatt klatretau mellom D-ringene med bgb krok i hver ende. Trer strikkbånd inn på det når jeg går. Viktig med strikkbånd slik at det gir etter litt og ikke all kraft havner på D-ringen ved rykk. På langtursekken bruker jeg strikken fra hoftebeltet jeg går med til vanlig. Har et Baggen X2 hoftebelte som jeg bruker mest. Skal jeg bære tungt drar jeg selve strikken ut av beltet og trer det gjennom korsrygg støtta på sekken slik at det kun ligger løst innenfor hoftebeltet til sekken. Har laget en liten trådstump som jeg fester til strikken når jeg drar den ut av hoftebeltet slik at jeg lett kan få den igjennom igjen når jeg er ferdig med å bruke det på sekken. Uansett viktig med noe som fjærer hvis du har stor hund som rykker av og til.

I tillegg bruker jeg ALLTID skrukarabin beregnet for klatring mellom belte/kobbel.

Endret av Chris B.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.