Gå til innhold
  • Bli medlem

Kort telttur til helgen - Østmarka


RSH

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg fristes av å ta kommende helg i teltet i Østmarka. Utenom den generelle lysten til å være ute har jeg også noe utstyr jeg gjerne skulle testet før påsketuren på vel 4-7 dager, drøye to uker frem i tid.

Spørsmålet gjelder to forhold:

1) Værmeldingen. Det er meldt overskyet med mellom minus to og to varmegrader gjennom helgen. Mye null grader. Min (begrensede) erfaring med vinterturer er fra kaldere vær. Dette har vært tørt og fint. Vil null grader bli rått veldig og vått?

2) Jeg planlegger tur uten ski. Er det noen som har vært utenfor skiløypene i Østmarka i det siste som kan si noe om snømengden? Det kommer vel også en del nedbør de neste dagne (15-20 cm) - dette vil naturligvis også spille inn.

Alle tips mottas med stor takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var en  dagstur med bikksja på Lørdag. Ekstrem lite snø inne i skogen. gikk da utenfor stier og løyper. Ingen problemer med fottur der. De neste dager er det spådd opptil 30 cm da.

Hvor i marka går turen. Er godt kjent i Nordmarka men etter å ha flyttet til oppegård er jeg interessert i gode turforslag her ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før snøfallet kunne man gå overalt unntatt skiløypene i Østmarka, så lenge man hadde litt skikkelig fottøy. OK, alt for mange i Østmarka går også i skiløypene. 

 

I Østmarka er det sånn at der det er mange hundeluftere blir det fort isete og best med piggsko, ellers er ikke dette alltid nødvendig. 

Stiene brukt av syklister og hundeluftere vil være fint farbare til helgen, om det ikke kommer mer snø. Om siktemålet er å teste utstyr og ikke logge antall kilometer ville jeg kanskje vurdert et av høydedragene øst for Skullerudåsen. Trolldalsåsen for eksempel. Her er det sikkert mulighet for å møte litt folk, men neppe folkevandring. Litt vassing i løssnø må kanskje til,men du kommer hvert fall opp på Skullerudåsen på oppgåtte stier, for eksempel fra Skullerud og Flyktingruta til Rundvann eller du kan gå fra Rustadsaga, grusen et lite stykke, se etter en merket sykkelsti, "Pioneren". 

Blir det mest minusgrader kan kanskje myrdragene med spennende navn som "Fugleleiken" o.l. være fine å gå. 

Tørrgranåsen nord i marka har jeg også gått vinterstid, var en godt oppgått sti, så den er nok også klar til helgen. 

Skal du lenger inn i marka tror jeg det blir vanskelig uten truger til helgen. Det er stort sett i sentrumsnære områder det blir gått opp mye stier. For å få et bilde av hvor det kan være muligheter, ta en titt på dette kartet. Mesteparten av stiene øst for Elvågå vil by på muligheter til fots. 

http://mtbmap.no/#15/59.8675/10.8579

Om du vil gjøre det helt enkelt har du selvsagt muligheter på Katisa (Nøklevann), Rundvann og Solbergvann med lett ankomst. Men her blir du ikke alene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn som det snør nå er jeg i tvil om hvor mange områder som vil være gått opp til helgen. Er så store snømengder i marka nå at de fleste nok venter med å ta beina fatt til det slutter å snø. Så tar det gjerne et par dager før hundelufterne har fått tråkket opp skikkelige stier. Bukkeberget og områdene nord for Østmarkssetra er kanskje det tryggeste valget. Mange fine teltplasser ved Solbergvann, for eksempel. Eller Bukkeberget nede ved Nøklevann. Men man blir ikke alene her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppfølgingen Larsdx.

Når du sier at man ikke blir alene ved Solbergvann og/eller Bukkeberget - tenker du da på tur og skiløpere som kommer forbi, eller andre som ønsker å telte i 0 grader og sludd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei, jeg tror ikke du vil slite med å finne teltplass akkurat. Men på vestsiden av Solbergvann går det en sti som brukes mye. Om du finner en plass på øst eller nordsiden får du kanskje vært litt mer i fred fra "trafikk". 

På kveldstid er det også selvsagt færre folk, men en og annen hundelufter og syklist må du kanskje regne med at passerer. 












 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.