Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Svalbard 2016 - endeleg ei skikkeleg jakke?


Tessatroll

Anbefalte innlegg

Annonse

Tror jeg må ha gått glipp av noe oppimellom her, for jakka på bildet i linken ser da vitterlig ut som en forenklet versjon av Norrøna Svalbard "Ousland" jakka mi ?   Som ble solgt tidligere..

Hva er nytt med jakkene i linken kontra Ousland jakken?

 

image.jpeg.474494d68dde4cebebabe2617234f

 

 

Og så en liten "morsomhet" som kom opp da jeg søkte etter bilde av Ousland jakka:

Kan dere finne @Tessatroll på bildet

image.png.4ff07b70b0308ea59ba670612043c2

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet jakka på posten, og egentlig fornøyd. Men etter litt tafsing, som jeg ikke fikk gjort når jeg prøvde jakka på norrøna-sjappa, så har jeg kommet frem til følgende:

-fronten burde ha fullengde borrelås, ikke bare 5cm biter med 10cm mellom hver

-glidelåsen er sikkert bra nok den, men blir ikke helt overbevist, de burde ha montert noe mer solid

-hetta er stor og god, bra justeringer, men savner ståltråd til å bøye hetta etter egne preferanser

-stramminga i midja har låsene helt på sida, dvs at man strammer ryggen, ikke fronten, er litt skeptisk til plasseringa av disse mtp pulksele/magebelte

-masse fine lommer, men brystlommene burde ha en liten hempe, så man kan tjore fast ting man ikke vil miste (kompass) (er en liten innerlomme, som man kan putte lomme-EDBen i, eller andre ting man vil ha kontroll på).

 

blir spennendes å prøve denne jakka, er ikke helt overbevist om kvaliteten til norrøna lengre, men denne måtte prøves.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker Norrøna Svalbard 2014-modell (eller 2015, er usikker), og er noko nøgd. Då Norrøna lanserte denne vart eg nøgd; eg sende inn mine eigne ønske om utforming og desing, men dei tok nok i alt til etterretning, sjølvsagt.

Eg har prøvd denne jakka i Concept Store, og synest også at borrelås-klaff ikkje her heilt på plass. Med skikkelege trykk-knappar kunne ein stola på at jakka haldt seg lukka, viss ein ikkje har lyst å bruke glidelåsen (pga ventilasjon). Lommene burde òg ha trykk-knappar, ikkje borrelås.

Men alt i alt er jakka romsleg og flott. Men eg held meg nok til den førre Svalbard-modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 1.3.2016 at 22.30, Walle skrev:

Tror jeg må ha gått glipp av noe oppimellom her, for jakka på bildet i linken ser da vitterlig ut som en forenklet versjon av Norrøna Svalbard "Ousland" jakka mi ?   Som ble solgt tidligere..

Hva er nytt med jakkene i linken kontra Ousland jakken?

 

image.jpeg.474494d68dde4cebebabe2617234f

 

 

Og så en liten "morsomhet" som kom opp da jeg søkte etter bilde av Ousland jakka:

Kan dere finne @Tessatroll på bildet

image.png.4ff07b70b0308ea59ba670612043c2

 

Haha, artig :)  Jau kva som er nytt kan eg fortelje deg utan å ha sett jakka, den kjem i damemodell! :D For ei litt kortvokst dame som i mange år har måtte slitt med herre/unisexmodellar er det god knall. No slit eg framleis på mi Ouslandjakke (herremodell) men vurderar hamstre ei damejakke no, berre for tryggleiks skuld, då den, til tross for at den ikkje er optimal (finnast det?) saman med ein klattermusenmodell er det beste alternativet for korte "midtbreie" kvinner per i dag :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.3.2016 at 23.46, Sig Man skrev:

Hentet jakka på posten, og egentlig fornøyd. Men etter litt tafsing, som jeg ikke fikk gjort når jeg prøvde jakka på norrøna-sjappa, så har jeg kommet frem til følgende:

-fronten burde ha fullengde borrelås, ikke bare 5cm biter med 10cm mellom hver

-glidelåsen er sikkert bra nok den, men blir ikke helt overbevist, de burde ha montert noe mer solid

-hetta er stor og god, bra justeringer, men savner ståltråd til å bøye hetta etter egne preferanser

-stramminga i midja har låsene helt på sida, dvs at man strammer ryggen, ikke fronten, er litt skeptisk til plasseringa av disse mtp pulksele/magebelte

-masse fine lommer, men brystlommene burde ha en liten hempe, så man kan tjore fast ting man ikke vil miste (kompass) (er en liten innerlomme, som man kan putte lomme-EDBen i, eller andre ting man vil ha kontroll på).

 

blir spennendes å prøve denne jakka, er ikke helt overbevist om kvaliteten til norrøna lengre, men denne måtte prøves.

Ventar på rapport etter bruk over litt tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk brukt jakka fra Haugastøl til Finse, samt noen småturer her og der. Mine førsteinntrykk står jeg vell for enda, det største minuset er egentlig hetta, her Norrøna valgt å lage en kombinert stramming for dypde og åpning for hetta, dette fungerer sånn passe, men jeg vet norrøna kan lage bedre løsninger..

Lommene er fine og romslige, man får plassert litt småstæsj rundtom, uten at alt må ligge i brystlommene. Luftinga under armene er lang og god, og jakka er god og lang slik at den dekker godt over baken. Plasseringen av strammelåsene i midja skapte ingen problemer for min del, selv om jeg var litt skeptisk mtp gnagsår (bruker ekspedisjonsela fra fjellpulken).

Men i disse dager, da de fleste jakker som lages er tekniske klatrejakker, eller fjasete motejakker, så har man ikke så mange valg lengre. Alt i alt så er svalbardjakka en bra jakke, men hadde de laget hetta etter gammel modell (ståltråd, egen stramming for åpning, og egen for dybde), kraftigere glidelås i front og lengre striper med borrelås i front, så hadde de endelig kommet med ei skikkelig fjelljakke igjen.

det positive i forhold til ouslandjakka, er at dem har fjernet navestripa til han Børge ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Noen flere med tanker her? Er på vippen til å bestille denne nå. Sliter dog med å bestemme meg for L vs XL. Ender vel opp med L, da den allerede der er lengre enn Bergansjakka som aldri har vært vanntett på tur(bærer med Oljehyre i tillegg...). Med XL sitter ikke hetta fast i hodet selv om jeg strammer den maks. Vet ikke om norrøna har dummet seg ut eller Bergans traff perfekt med Isogaisa sin hette, men Norrøna svalbard er herlig lang :D

Jah...  Overbeviste kanskje meg selv her nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Etter som eg har forstått så er "nye" Svalbard laga med eit lite nikk til Norrønas eigne produkt frå 1970-åra. Ideen er jo god, for vintage-stilen appellerer sikkert til mange, ikkje minst til oss som ikkje lir av anoreksi eller har planar om å dingla rundt i tau oppi nutane, og heller ikkje kler neongult. Sjølv har eg kjøpt den nye Svalbarbuksa, som eg likar godt. Minus er lår-lommene, som eg tippar er utforma på same måte som på jakka. Dei har den same falde-klaffen med berre nokre bitar borrelås til lukking. Her burde Norrøna spandert på oss moderne vasstette glidelåsar, slik som dei har gjort på stikklommene lenger oppe på buksa. Med regnet her vestpå kan lårlommene ikkje brukast til å oppbevare saker som ikkje tåler vatten. (Eg fekk redda mobilen i siste liten.) Det same problemet vil eg tru gjeld jakka. På jakka er eg også skeptisk til plasseringa av lommene. Med min lange rygg vil hoftebelte på sekken legge seg rett oppå dei nederste lommene. Kanskje hoftebelt treff midt mellom lommene på andre?      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2016 den 22.30, Walle skrev:

 

Og så en liten "morsomhet" som kom opp da jeg søkte etter bilde av Ousland jakka:

Kan dere finne @Tessatroll på bildet

image.png.4ff07b70b0308ea59ba670612043c2

 

Denne har eg ikkje sett før no :P Håpte på det skulle vere meg medmagerutene unde rnettingen øvst der, men pokker om det var :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
30 minutter siden, Terka skrev:

Disse Svaldbard GTX jakkene, er de store/volumiøse i fasongen sammenlignet med mer alpine/klatremodeller av jakker, eller bør man gå for stor str?

(Bruker str M og L på andre skalljakker avhengig av hvor mye jeg ønsker å ha plass til under. )

hør med @Sig Man . Han hadde den jakken en liten periode her i fjor. Før han fulgte mitt eksempel å kjøpte "bunadsjakken" (originalen) :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Terka skrev:

Høres ut til at det egentlig er den jeg burde ha også, ref tidligere kommentarer fra deg og @graham på disse jakkene. 🤔 Men lettere å få tak i denne nyeste modellen?

Tror det er lettere. De jeg klarte å spore opp som hadde igjen noen av de gamle er nå tomme. Men ta en prat med Sig Man om jakka før du handler. Det er visstnok en del forskjeller å spore skjønte jeg. I tillegg så har han vel skrevet litt om den lengere opp i posten her. Den gamle jakken måtte jeg ha i Xl for å få lange nok armer, den er dog ganske romslig ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Disse Svaldbard GTX jakkene, er de store/volumiøse i fasongen sammenlignet med mer alpine/klatremodeller av jakker, eller bør man gå for stor str?

(Bruker str M og L på andre skalljakker avhengig av hvor mye jeg ønsker å ha plass til under. )

Jeg har den gamle modellen. 

Min Norrøna "Dovre" er i medium, og sånn passe stor, men litt trang med mye under. Min gamle Norrøna Trollveggen er i "large" og her får jeg plass til noe ekstra under om nødvendig.

Min Norrøna "Svalbard" er i medium, og den er STOR. Lang på armene, godt under fingrene, og med plass til det meste om nødvendig. Jeg mener svalbardjakka (medium) er større på det meste i forhold til min Trollveggen (large)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både den gammle og nye modellen, den nye er mindre i størrelsen og vesentlig forenklet. Jeg valgte å oppgradere til børge-modellen når jeg fikk tak i den til en rimelig penge, og det var det verdt

har en svalbard (2016 mod) i xxl (tilsv normal xl) liggendes om noen er intr i å kjøpe brukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.