Gå til innhold
  • Bli medlem

Matlaging i Unnas virtuelle fortelt - fungerer det?


BrumBrum

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha nytt 3-sesongs over-tregrensa-telt til mine turer med hund (Setter) og velger enten Hilleberg Unna eller Fjellrevens nye Abisko Lite 3. Hadde først sett meg ut Unna fordi jeg har lyst på kuppel denne gang, men Lite 3 gir muligens mer plass og fleksibilitet i forhold til lufting, åpning og kanskje plass til matlaging i dårlig vær, så jeg ble litt i tvil. 

Unna får jo masse skryt rundt om, men er det noen her som har testet Unna over tid og som har erfaring med å kokkelere i "forteltet"? (etter å ha knipset av innerteltet og laget plass). Tenker spesielt på avstanden til ytterduken. Ser for meg at sekk og støvler også står i "forteltet" mens hunden breier seg i innerteltet og jeg lager mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unna fungerer slik for meg, alene. Er da forsiktig med varmen, fortrekker gass- eller rødsprit brenner når jeg ligger i posen og lager mat i det virtuelle forteltet/åpningen. Med bensin eller parafin fyrer jeg helst opp i en avstand fra teltet, og trekker inn mot åpningen når brenner/flammene har "roet seg".  Men med hund? Tja, om den ligger rolig...? Har ikke hund selv. Men om du har lagt din elsk på Unna (som jeg og mange andre) så kanskje vurdere en lett tarp/poncho/fjellduk som "overseil" over teltet så du får litt tak over åpningen.  Se f.eks. dette innlegget  av Tom42 med bilde av hans "camp" med Hilleberg Akto og en forholdsvis stor tarp over. Trenger ikke være så stor tarp som den han viser der, men du får nå en ide om hvordan det kan gjøres.  Fjellreven sin nye/kommende Abisko Lite serie kjenner jeg ikke, men de ser jo fine ut, god plass i lengderetningen ser jeg. (1-manns versjonen ligner Hillebergs Akto) Men med skrå endevegger i forteltene i Abisko Lite 3 (og 2) blir vel "kokeplassen" ikke så stor likevel? Tenker på at det jo er en fordel med litt takhøyde over brenneren..  Vel, det var bare noen tanker fra min side. Sikkert andre som mener noe om dette og ev. har litt andre erfaringer....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk zimwalker.
Jeg pakker lett og har noen år i Ringstind Superlight med hund og er vant til små forhold. Brukte kun gass i det.  Sist sommer etter noen dager værfast på Hardangervidda meldte ideen seg om litt større telt. :-)  Tenkte i Abisko Lite 3 å knipse ned innerteltet i front for å få litt større takhøyde og plass v/matlaging. Regner med at det vil fungere bra, men jeg vurderer likevel Unna fordi det kanskje vil gi større romfølelse og albuerom på værfaste dager. Med tarp i tillegg ryker vektargumentet og jeg nærmer meg Fjällräven Abisko Dome 2, Hilleberg Allak o.l. 

Tror jeg skal teste Unna som solotelt denne sesongen, ev med en liten, tilpasset tarp som du sier. Teltet har mange tilhengere og det er jo et godt tegn.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Har du sjekket Hilleberg Niak, et 3 sesongstelt som i prinsipp et Unna, men med fortelt og litt bredere. (kun 10cm) Det er litt lettere og litt dyrere.

Ja, jeg så på Niak, men er usikker på luftingen i det både med tanke på komfort inne i teltet (med hund) og matlaging. Nå tenker jeg mest på værfaste situasjoner -  i godvær med åpne dører og løftede skjørt fungerer vel det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om prinsippet for lufting er det samme som for Enan, men ikke fullt så mye "Villa gjennomtrekk" Det er mulig du har lest dette hos Hilleberg. "Den enda absiden kan rullas upp för att maximera luftflödet genom innertältsdörren i myggnät. Ventilationsöppningarna längs nedre kanten av yttertältet skapar utrymme som både möjliggör ett konstant luftflöde och ser till att yttertältet sträcks ordentligt för optimal funktion. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Mareng

Du nevner Abisko Lite, hva med Abisko shape (evt endurance)? Jeg har Abisko Shape 3, og der kan du fyre primus mer enn du orker i forteltet, og luftemulighetene er formidable, også i nedbør ved å rulle opp enden av forteltet og man kan ha døren i halvåpen stilling. Men det blir gjerne tungt? De selges innertelt i mesh for bedre lufting og lavere vekt, om ønskelig.

Om du ikke er veldig kort vil fotenden av soveposen komme i kontakt med innertelt, men det vil ikke bli kontakt mellom inner og yttertelt. (Min erfaring).

Tar man ut det omfattende repkittet med silikonlim, stangledd til alle stenger, duk, nål, tråd rephylse, bardun stemmer fjellrevens opgitte vekter bra.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2016 den 12.40, BrumBrum skrev:

Ja, jeg så på Niak, men er usikker på luftingen i det både med tanke på komfort inne i teltet (med hund) og matlaging. Nå tenker jeg mest på værfaste situasjoner -  i godvær med åpne dører og løftede skjørt fungerer vel det meste.

Luftingen på Niak er veldig bra, nesten litt for bra til bruk på høyfjellet om det blåser ordentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det går an å bruke primusen i Unna, men det er smått..... Ta en kikk på Hilleberg teltet i dette blogginnlegget: https://villmarkshistorier.no/2013/08/19/finnmark-2/ Nallo2GT... Dette er mitt favoritt- telt på aleineturer over tregrensa (barmark)... Unna er suveren under tregrensa blant annet der man fyrer bål foran teltet. Dersom man satser mest på primus syns jeg Nallo 2GT er et veldig godt alternativ. Du som også har hund vil sette pris på plassen.

mvh

Jan-Eilert Pedersen

Endret av Jan-Eilert Pedersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikka på Nallo før jeg kjøpte telt og havna på Unna.
Utrolig befriende å vite at man kan sette det opp overalt uten å måtte ha skikkelig pluggfeste bla. 🙂
Synes heller ikke det er noe problem å bruke gassbrennern i Unna. Må jeg ha mere plass så hekter jeg av litt av innerteltet.
Men det har jeg bare gjort en gang for å prøve.

 

En ulempe med å ha kuppeltelt er at man får denne komentaren fra tunnelteltfolka når man skal slå opp camp:
Greit at jeg setter opp teltet mitt her? (Steder med pluggfeste)
Og så havner man selv på slike plasser 😁 :

2017-07-14 16.06.52.jpg

Endret av tubbs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.