Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem produserer skallbekledning uten miljøgifter?


Lompa

Anbefalte innlegg

Det er ille at det enda ikke er kommet forbud mot klær med fluorkarbonforbindelser. Inntil Norrøna, Hagløfs, Arc'teryx og alle de andre legger om, så kan man jo legge kronene hos andre som produserer giftfritt. Tenkte å foreslå at vi kunne få til en liste over produsenter (av både klær og tekstilene som klærne lages av) som ikke bruker disse kjemikaliene.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/vil-forby-milj%C3%B8gifter-i-kl%C3%A6r-1.690188

Kan jo starte med Klättermusen. Noen flere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
42 minutter siden, Martin Gjellestad skrev:

https://www.patagonia.com/pdf/en_US/pfoa_and_flourochemicals.pdf

Patagonia jobber med utfasing og forskning. Det kan vel sies å være det amerikanske Klättermusen, da de har en sterk miljø og menneskelig ressurs profil.

Å jada, alle sier de skal fase ut, men de bruker like fullt Goretex..

Jeg liker Patagonias profil, men det kan fort lyde litt hult når de prøver å få det til å fremstå som om de gjør ting de ikke gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Jeg tror ikke du vil klare å finne produsenter som er helt kosher med tanke på gifter. Selv de som profilerer seg som grønne avtrykk blir tatt med buksa nede innimellom. Og det er ofte uklart hva som er miljøvennlig. Klærne blir f.eks ikke nødvendigvis giftfrie av at de er et resultat av resirkulering, selv om det skaper et tilsynelatende mildere avtrykk. Den beste løsningen med tanke på gift og avtrykk samla er å gjenbruke gamle klær, også gammel utvaska Gore-Tex. Membranen og gifta er minimalisert, så er også vannbeskyttelsen. Det er prisen for popen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en større kilde til fluorforbindelser i naturen, er skivoks og glidere. Dette slites jo av mens man går, og det har blitt pekt på dette som syndebukk tidligere. Det blir liggende i vegetasjonen, som blir spist av lemen, som i sin tur blir spist av reven, og da samler fluorforbindelsene seg i store konsentrasjoner.

Av den grunn bruker jeg ikke fluorprodukter på skiene mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er vel 100 %. Men Klattermusen bruker fluorkarbonfrie materialer. Ellers er det som nevnt Houdini med sine resirkulerte og resirkulerbare klær (du kan også leie klær hos dem), Patagonia som har spesielt fokus på dun i alle fall. Bergans sin Dermizax er nok ikke bedre enn GTex, men Bergans og mange andre har Bluesign-sertifiserte klær. Fjellreven sine skall eco-shell (resirkulerte og fluorkarbonfri) er også ganske miljøvennelige i forhold til de andre store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
16 timer siden, Martin Gjellestad skrev:

Jeg tror en større kilde til fluorforbindelser i naturen, er skivoks og glidere. Dette slites jo av mens man går, og det har blitt pekt på dette som syndebukk tidligere. Det blir liggende i vegetasjonen, som blir spist av lemen, som i sin tur blir spist av reven, og da samler fluorforbindelsene seg i store konsentrasjoner.

Av den grunn bruker jeg ikke fluorprodukter på skiene mine.

Dette er et problem som har eskalert de senere åra, men heldigvis er det først og fremst gjort merkbart høye målinger i habitat ved store skiutfartsteder og konkurranseanlegg. Det er f.eks gjort veldig høye målinger i Holmenkollen, ikke uventet. Her burde det nesten vært gjort pålegg om kontroll med dreneringen fra konkurranseløypene. Det er egentlig bare tull at folk som ikke er i en konkurrransesituasjon skal måtte bruke disse produktene. Jeg har sett folk som skal lære seg å gå på ski bli anbefalt av selgere å glide skia sine med fluor på XXL, og det er fullstendig meningsløst. For all skirenning der man ikke er i toppen av konkurranser, der alle andre marginaler er skjaltet vekk, (optimalisert fysisk form samt optimalt, aerodynamisk antrekk) er det tullete å bruke denne gifta under skia. For de flestes fysiske og tekniske kapasitet er fabrikkstruktur evig godt nok, for ikke å snakke om når det kommer slitasje inn i bildet. Da vil det utjevne seg enda mer. De fleste ser også ut til å være mer enn fornøyd nok med hastigheten i nedfarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt sett virker Fjellreven og Klattermusen som de der tar både miljø- og dyreverd ansvar mest på alvor. Mange søk på nettet viser dette, og mange organisasjoner følger med. 

Her er en artig side, men dette eksempelet viser dyrevelferd rundt sine produkter.

http://down.four-paws.org/en/?locale=en_US

Og så har Greenpeace en grundig sjekk på gang:

http://www.greenpeace.org/norway/no/press/releases/2016/Flere-populare-friluftsprodukter-er-fulle-av-skadelige-kjemikalier/

Endret av opas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å finne fluor-frie klær, men det er ikke lett.

Nå bruker jeg stort sett en Bergans Finse jakke som har vevd inn silikontråder i bomullen. Det gjør at den tåler litt regn i korte perioder, men den er absolutt ikke vanntett.

Har prøvd å finne en lett og regnjakke jeg kan ta på om det blir vått, men nesten alt jeg har funnet har en eller annen slags membran.

Det virker som alt sportstøy som selges for tiden må være mettet med fluor.
Selv den nye bomullsanorakken "Morgedal" fra Bergans er impregnert med teflon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎26‎.‎02‎.‎2016 at 18.12, Landsem skrev:

Jeg tror ikke du vil klare å finne produsenter som er helt kosher med tanke på gifter. Selv de som profilerer seg som grønne avtrykk blir tatt med buksa nede innimellom. Og det er ofte uklart hva som er miljøvennlig. Klærne blir f.eks ikke nødvendigvis giftfrie av at de er et resultat av resirkulering, selv om det skaper et tilsynelatende mildere avtrykk. Den beste løsningen med tanke på gift og avtrykk samla er å gjenbruke gamle klær, også gammel utvaska Gore-Tex. Membranen og gifta er minimalisert, så er også vannbeskyttelsen. Det er prisen for popen. 

Helt enig! Det er produksjonen av Goretexen som er sterkt forurensende. Det beste er derfor å strekke dens liv så langt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.2.2016 at 15.48, opas skrev:

Totalt sett virker Fjellreven og Klattermusen som de der tar både miljø- og dyreverd ansvar mest på alvor. Mange søk på nettet viser dette, og mange organisasjoner følger med. 

Her er en artig side, men dette eksempelet viser dyrevelferd rundt sine produkter.

http://down.four-paws.org/en/?locale=en_US

Og så har Greenpeace en grundig sjekk på gang:

http://www.greenpeace.org/norway/no/press/releases/2016/Flere-populare-friluftsprodukter-er-fulle-av-skadelige-kjemikalier/

Hvis en leser rapporten i lenken til Greenpeace, så omtales det en hel del produsenter og utstyr. Vaude og Jack Wolfskin har iiht rapporten to jakker uten miljøgifter-Vaude Fjordan jacket (regnjakke) og J. Wolfskin Amply 3in1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.