Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvo til familie på 4 pluss hund


Shania

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vi har tenkt litt på å anskaffe oss en lavvo, for å komme oss ut på turer de helgene vi har fri og mulighet. Vi har sett på en type lavvo, Helsport Nordmarka 8-10 komplett, https://www.xxl.no/helsport-nordmarka-8-10-lavvo-komplett/p/1117791_1_style

Regner ikke med vi drar på de mest stormfulle helgene, men det bør jo tåle litt vind, i og med vi bor på Vestlandet.

Er det noen av dere som har kunnskaper om denne typen lavvo og kan anbefale den? Barna er altså store barn på 12 og 14 år, og hunden er en Rhodesian Ridgeback.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker selv lavvu både når det er bare meg og hunden på tur, eller vi er en gruppe voksne+hund.

Jeg har en Tentipi Olivin 2 som er en minilavvu for 2+hund, også har jeg en Tentipi Safir 7 bp, som er en kraftig lavvu med bommulspolyesterduk. Jeg bruker begge mine Tentipi Lavvuer til alle årstider, og forskjellig bruk, fra høyfjell til camping. Komforten og tryggheten i dem, også i elendig vær er noe jeg setter stor pris på. Vil på det varmeste anbefale Tentipi når det kommer til Lavvu.

Man får tilpasset prisen til bruksområdet også, uansett hva man velger så får man en høykvalitets lavvu med alt tenkelig av ekstrautstyr tilgjengelig. Fra tørkestativ til ildboks til fullverdig vedovn med pipe.

Enkelt sagt så er Onyx den enkleste modellen, deretter Zirkon også er Safir topmodellen for de mest ekstreme forholdene.

De finnes i 5, 7, 9, osv personsutgaver, og for 4+hund vil jeg nok anbefale 7'er modellene. 

Deretter kommer valget om lettvektsduk (lett/light) eller bomullspolyesterduk (bp/cp). Bp er overall bedre, med bedre inneklima og ikke noe behov for innertelt for å unngå kondens, men veier også mye mer.

Det er mye god info og hjelp til å velge rett type Lavvu fra tentipi på Tentipi.com. Skal du gå for en Tentipi burde du finne ut akkurat hvilken du vil ha ved hjelp av infoen på deres nettsider, det er mange alternativer.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruke lavo? Vi har et Helsport Svalbard telt, som er et 6 manns telt. Det er stort og romslig, jeg forstår at en lavo er enda større...men da også enda tyngre.....

smaken er vel som baken her? :)

Endret av Dal-z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Dal-z skrev:

Hvorfor bruke lavo? Vi har et Helsport Svalbard telt, som er et 6 manns telt. Det er stort og romslig, jeg forstår at en lavo er enda større...men da også enda tyngre.....

smaken er vel som baken her? :)

 

Kanskje pga dette:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.... fantastisk bra svar. :)

jeg har ikke den erfaringen med mitt Svalbard 6, nå har det ikke stått oppe i det værste snøfallværet heller da... Men jeg anser ikke det som at det skal bli noe problem. Men når det er sagt, i kraftig snøvær så ville jeg måkt av teltet uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Varanger. Og ikke fall for fristelsen for 4-6 manns. Den blir for liten.

jeg foretrekker lavvo på tur og bruker helsport Finnmark. 

Har også et Svalbard 5 mannstelt  men det blir for trangt på vintertur når man ikke bare skal sove i teltet og er 3 voksne 2 hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Yup:) Jeg også slår et slag for Varanger 8-10 personer. Vi har denne og er tre + en liten hund, akkurat passe noek plass til oss og masse utstyr:D  Anbefaler den som er linket til over, og bunnduk + innertelt. :rolleyes: Vi har brukt den mye siden vi kjøpte den i fjor, og er svært fornøyde. Nå har vi denne og et helsport telt vi bruker. Klart den veier litt, men når man skal på tur over flere dager, så er det bra med comfort i dårlig vær:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.