Gå til innhold
  • Bli medlem

Reklamasjon på Arcteryx bukse


guffen2015

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg et par Arcteryx Alpha Comp Pant i slutten av november. Brukte dem et par gang på topptur før og etter Jul før jeg oppdaget at de var slitt der øverste spenne befinner seg på randonee skoene. Jeg håpet at det ble med de "små" skadene men slik gikk det ikke: Nå har jeg store slitemerker på utsiden av begge buksebeina.

Skandinavisk høyfjellsutstyr i Tromsø hadde mottatt en tilsvarende reklamasjon tidligere. Ved bruk av samme sko, Dynafit TLT 6. Arcteryx melder at de "tar buksene inn til vurdering".

Er det andre som har hatt tilsvarende erfaringer med bukser og randonee sko? Er dette noe man må forvente seg og bare limme på lapper, eller?

Skandinavisk melder at det vil ta 1 til 4 uker før jeg får tilbake buksene. Det er uakseptabelt midt i sesongen! Samtidig frykter jeg at jeg mister reklamasjonsretten dersom jeg ikke leverer buksene inn nå...

.20160226_120105.thumb.jpg.a346a1a775aa94

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver utsidan men jag tycker det ser ut som insidan??

Gjorde en sökning på din pjäxa och på ovan-/undersidan av spännet sitter det kabelfästen i metall. Jag tänker att de kan nöta på innertyget och då är det inte en reklamasjon utan ett felaktigt brukande av dig.

Det finns inget i loven som säger att undersökningen måste gå snabbt men när den väl är klar och den eventuellt kommer fram till att det var ett fabrikasjonsfeil så kan du återigen ställa krav.

Ska bli intressant att följa hur det går!

 

Endret av Björn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Björn skrev:

Du skriver utsidan men jag tycker det ser ut som insidan??

Beklager: Innsiden er korrekt.

3 timer siden, Björn skrev:

Gjorde en sökning på din pjäxa och på ovan-/undersidan av spännet sitter det kabelfästen i metall. Jag tänker att de kan nöta på innertyget och då är det inte en reklamasjon utan ett felaktigt brukande av dig.

Her skjønner jeg deg ikke: Hva mener du? Mener du at jeg skal gå med spennene stramme på tur opp??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme på min bukse. Gjør det så mye da? Er jo bare lineren på membranen som slites, og det på et område som uansett bare dekker den vanntette plaststøvelen.

Har Scott Cosmos støvelen. Blir nok slik når man går randonee og buksa ligger stramt rundt åpne spenner på vei oppover i timesvis hver uke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje en sånn situasjon som dette, bare med buksa trukket ned over spenna, som har slitt hull på belegget på stoffet?

4130.jpg.6a1e3b2b3c533c3dbc393b561f087604133t.jpg.0b4309ea8cd3be769f9f3205a1718c

Nå kjenner ikke jeg alle detaljene i kjøpsloven, men jeg ville tro at produsenten burde vurdere dette som en svakhet i konstruksjonen av buksa, gi deg ny bukse og endre designet på de nye som blir produsert. Det er jo bare å sette på en forsterkning eller å bruke et annet stoff nederst.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, guffen2015 skrev:

Beklager: Innsiden er korrekt.

Her skjønner jeg deg ikke: Hva mener du? Mener du at jeg skal gå med spennene stramme på tur opp??

Hur du skall lösa det får vara upp till dig :-)

Men att din pjäxa skaver sönder insidan av byxan är i mina ögon inte ett fabrikasjonsfeil (mangel) utan ett fel från din sida.

Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven), kapitel 4. Forbrukerrådet har en mer "lättläst" förklaring här.

Vad din reklamasjon ger blir intressant att följa. Det kan ju bli så att man väljer att hantera det som ett Goodwill ärende!

Endret av Björn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Björn said:

Hur du skall lösa det får vara upp till dig :-)

Men att din pjäxa skaver sönder insidan av byxan är i mina ögon inte ett fabrikasjonsfeil (mangel) utan ett fel från din sida.

Designfeil går også inn under mangel. 

Randoneepants skal man tre ned over støvelen mens man går oppover. De skal ikke stappes ned i støvelen f.eks., så stoffet må tåle den belastningen produsenten og kunden forventer at oppstår rundt metallspenner i bevegelse, sånnsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er bukser forsterket på utsiden, og ikke så mye fra innsiden. At det finnes utstyr som har skarpe kanter som sliter på bukser fra innsiden er kanskje ikke helt å forvente at produsentene skal ta høyde for.

Lettvektsprodukter har også ofret en del av slitestyrken.

Jeg har samme støvler, har nettopp tatt de i bruk så jeg har ikke sett noe slitasje på buksa mi enda, men jeg kommer til å tre en "reklame buff" utenpå støvlene for å unngå slitasje i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Omnilite said:

 At det finnes utstyr som har skarpe kanter som sliter på bukser fra innsiden er kanskje ikke helt å forvente at produsentene skal ta høyde for.

Say what?

Skal ikke en randonee bukse passe sammen med randonee støvler?

Mine Cosmos har ikke skarpe kanter. Spennene er avrundede og fine. Har ikke brukt alpint utstyr med buksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den prisen en betaler for dette (latterlig)dyre merkevare bør en få pengene tilbeke OG ny vare på kjøpet. Nevnte varemerke har jo vært ganske så profilert her på forumet så om de ikke lever opp til sin (sinnsvake)pris bør jo hvermannsen få med seg det. 

Endret av 353
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Martin Gjellestad skrev:

Say what?

Skal ikke en randonee bukse passe sammen med randonee støvler?

Mine Cosmos har ikke skarpe kanter. Spennene er avrundede og fine. Har ikke brukt alpint utstyr med buksa.

Du kan ikke forvente at buksa tåler hva som helst uansett hvordan du bruker den. Og som du sier så er det "bare" lineren på membranen, og det var det som var poenget mitt : stoffet kan være så kraftig det vil på utsiden, men veldig ofte er lineren i membranen det samme uavhengig av tykkelse på stoffet og dermed tåler den ikke mer uansett siden slitasjen er på innsiden.

TL6 har øvre spenne åpen i gå modus, da er den alt annet enn rund og fin, jeg har den støvelen og er ikke overrasket over at sen gnager for da er det også mer bevegelse . Alle bilder av støvelen er stirt stort sett med spennene igjen.

tlt6_rom_12x.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Martin Gjellestad skrev:

Designfeil går også inn under mangel. 

Randoneepants skal man tre ned over støvelen mens man går oppover. De skal ikke stappes ned i støvelen f.eks., så stoffet må tåle den belastningen produsenten og kunden forventer at oppstår rundt metallspenner i bevegelse, sånnsett.

Du har helt rätt att designfel är en mangel. Alla fel som är från tillverkaren/producenten är det!

Det är kanske din åsikt att det är så i detta fallet?

Går man in på Arcteryx hemsida och läser vad som står om byxorna så är dessa avsedda för klättrare. Finns inget angivet om randonee. När det gäller förstärkningar så sitter dessa på utsidan. Precis vad jag förväntar mig på en byxa avsedd för klättring.

När man väl är där så kan man titta på deras byxor avsedda för skidåkning. De har någon form av flexibel inre manchett i benslutet (powdercuff), i första hand för att hindra att snö tränger in men det ger också ett skydd mot skador på byxorna orsakade av pjäxorna.

Är detta ett designfel? Nej, inte enligt min åsikt. Utan som jag skrivit tidigare är det ett fel från brukarens sida.

Ser dock fram emot att få höra hur reklamasjonen behandlas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet fra trådstarter gjelder membranen på innsiden av buksa. Hvis han hadde ventet lenger så vil jeg anta att spørsmålet ville dreid seg om hull i stoffet.

Jeg har tre par høye gamasjer som brukes jevnlig. Den tiden av året da det ikke er snø så brukes de utenpå mine Lundhags Syncro eller Alfa Hjerkin pro.  Disse skoene har kroker opp langs skaftet som lissene festes i. Alle gamasjene har et sted hvor det er slitt hull på membranen på innsiden og på et par er det hull gjennom stoffet. 

CIMG7779.JPG.89f77dfe36d6b73c7aaee7dbd6fCIMG7777.JPG.f6aff8caf093836d7297a2da911

Jeg har ikke brydd meg om å ta dette opp med selger eller produsent. Jeg anser dette for å være normal slitasje som man bare må regne med når gamasjene brukes på den måten. (Svaret fra selger eller produsent ville sikkert vert at de er beregnet på lave sko uten lissekroker.)

Der det er hull har jeg bare reparert med et stykke spinnakertape på innsiden og så får de holde så lenge det holder.

CIMG7778.JPG.681253f247bad474df58f9dcc67

Spinnakertape hadde sikkert hindret trådstartres bukse i å bli slitt som vist på bildene, men jeg er helt enig i at dette burde produsenten tenkt på. spesielt for en så dyr bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Björn said:

Går man in på Arcteryx hemsida och läser vad som står om byxorna så är dessa avsedda för klättrare. Finns inget angivet om randonee. När det gäller förstärkningar så sitter dessa på utsidan. Precis vad jag förväntar mig på en byxa avsedd för klättring.

Disse buksene ble ikke solgt som klatrebukser av butikken der jeg kjøpte dem. Der ble de solgt som randoneebukser, og det er vel derfor det også er egen glidelås nederst for å gjøre plass til skistøvler.

Klatrere bruker også ofte ski for å komme seg frem til rutene de skal opp, særlig i alpint høyfjell. Det er to grener som går ganske nært hverandre. Til ren klatring, så ville det ikke vært nødvendig med plass til skisko (randonee i åpen modus som sådan) nederst.

Men jeg har ikke reklamert. Denne slitasjen skjer nederst, der hvor det uansett er plaststøvel bak så jeg trenger ikke vanntett membran der. Hvis støvelen gnager hull i ytterstoffet, så kommer jeg til å klage :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Martin Gjellestad skrev:

Disse buksene ble ikke solgt som klatrebukser av butikken der jeg kjøpte dem. Der ble de solgt som randoneebukser, og det er vel derfor det også er egen glidelås nederst for å gjøre plass til skistøvler.

Også jeg kjøpte buksene til randonee. Det var ikke snakk om annet bruk under kjøpet. Bjørn mener at jeg har brukt buksene feil: Det er bare tøv. Det betyr at det blir kontakt mellom spenna på skoen og buksa, noe jeg forventet at de skulle tåle.

Som de sa i butikken da jeg var innom med problemet: De fleste kommer med buksene etter flere år, da blir det vanskelig. Dersom jeg hadde visst at det var bare innestoffet som ville bli skadet så hadde det vært til å leve med.

Noen som har erfaring med hvilke lapper som sitter godt og slitestyrken på disse?

Endret av guffen2015
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at butikken har solgt deg en bukse som kanskje ikke er så slitesterk som den burde. Da er det ikke nødvendigvis kvaliteten til Arcteryx det er noe feil med men butikken. 

Hvis du f. eks ser på den siste modellen av Norrøna Lofoten, så er det forsterkninger og "slitasje dempende" stoff på innsiden av beina. Men Lofoten buksa er også et "different animal", en tyngre bukse som gir god gammel XCR følelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg ned og finles forbrukerkjøpsloven! Du gikk til butikken og definerte ditt behov. De solgte deg en vare de mente skulle dekke dine behov. Så langt helt greit. Men så gikk varen i stykker når du brukte den til det den var kjøpt for. Da har selger rett til å reparere varen 3 ganger. Greit det og. Men så er det dette med at reparasjon tar tid, og blir en vesentlig ulempe for deg midt i sesongen. Da er det ikke greit lenger, og butikken plikter da å gi deg en erstattningsvare som du kan slite på under tiden det tar å reparere din vare. Så får du buksen din tilbake og bruker den to ganger til før den viser tegn til å gå i stykker på nytt - og hele dansen på nytt. Så hør med butikken om du like gjerne kan få hevet kjøpet ditt med en gang. (Derfor du må ha klart lov verket før du tropper opp i butikken.)  

Blir jo mer som da jeg kjøpte meg truger i fjor, for å lufte hunden oppi marka her i Trøndelag på vinterstid.  Hadde selger da gitt meg et par som ikke tåler kuldegrader.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kontaktet butikken, Tromsø Sport AS/"Skandinavisk Høyfjellsutstyr Tromsø", etter at jeg fikk vite at reperasjon tar 2 til 4 uker:
"Det går ikke!
Jeg kan ikke være uten turbukse i Påska. For så vidt heller ikke ukene før eller etter Påske.
Leverandøren må komme opp med en løsning."

Først fikk jeg svaret "Da venter vi til våren". I dag fikk jeg nytt svar som ikke var så kundevennlig:
"Du kan levere buksa til oss når du har tid (Du må levere den til oss innen 2 månder etter at du oppdager saken du ønsker og reklamere på)"

Jeg vet ikke om det er Arcteryx som står bak den nye innstrammningen eller om butikken selv har lest noen regler.

Noen som kan vise til noen paragrafer eller dokumentasjon på lovanvendelse ad hvilke rettigheter jeg har:

  • Ad hvorfor fort jeg må levere inn buksa?
  • Har jeg rett på "lånebukse" mens jeg venter?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, guffen2015 skrev:

Jeg kontaktet butikken, Tromsø Sport AS/"Skandinavisk Høyfjellsutstyr Tromsø", etter at jeg fikk vite at reperasjon tar 2 til 4 uker:
"Det går ikke!
Jeg kan ikke være uten turbukse i Påska. For så vidt heller ikke ukene før eller etter Påske.
Leverandøren må komme opp med en løsning."

Først fikk jeg svaret "Da venter vi til våren". I dag fikk jeg nytt svar som ikke var så kundevennlig:
"Du kan levere buksa til oss når du har tid (Du må levere den til oss innen 2 månder etter at du oppdager saken du ønsker og reklamere på)"

Jeg vet ikke om det er Arcteryx som står bak den nye innstrammningen eller om butikken selv har lest noen regler.

Noen som kan vise til noen paragrafer eller dokumentasjon på lovanvendelse ad hvilke rettigheter jeg har:

  • Ad hvorfor fort jeg må levere inn buksa?
  • Har jeg rett på "lånebukse" mens jeg venter?

Som jeg sa litt lenger oppe: forbrukerkjøpsloven. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34  Der står det ganske greit, det som jeg nevnte. Skriv ut denne og ta med i butikken :-) Les fra kan. 4 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Nissemor.

Jeg fant følgende som er relevant for min situasjon:

  • "§ 27.Reklamasjon...Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen."
    Jeg har påberopt mangelen innen 2 måneder da jeg oppdaget manglen. Jeg ønsker bare ikke å levere fra meg varen til vurdering av produsent før mer enn 2 måneder etter at jeg oppdaget mangelen.
  • "§ 30.Gjennomføring av avhjelp... Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."
    Buksene er kjøpt til toppturer om vinteren. Dersom jeg må levere fra meg buksene før om ca. 2 måneder vil jeg være forhindret fra noen av disse turene: Da har jeg vel rett på erstatningsgjenstand etter min vurdering!?

 

Endret av guffen2015
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal trekke flaksen din for langt her. Dette ligger kanskje litt i en gråsone. Du påberoper deg en mangel etter paragraf 15; buksen holder ikke til det bruk du fortalte selger du hadde. Dette har ingenting med produsent å gjøre. Men mellom deg og butikken. Jeg har ingen kjennskap til hverken bukse eller hva produsent har laget den til. Du bør nok levere buksa til butikken så snart som mulig. Ellers kan de jo si du har gjort skaden større, og det vil den jo bli med mer bruk. Men klart du trenger bukse nå, så butikken får hoste opp ei tilsvarende du kan slite på. Så du kan jo prøve deg på å heller få hevet kjøpet. Det vil nok være billigst for butikken, og de slipper mye prakke.  Men ta med deg utskrift av loven, og strek under det viktigste! Da blir du kunden fra Helvete,  og utrolig hva som da kan skje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå, men jeg synes det er synd at buksa har blitt skadet, men det er nok ikke kvaliteten eller produsenten som kan lastes for dette.
Kanskje kan du håpe på velvilje fra butikken fordi de har solgt deg noe som kanskje ikke var det rette produktet.
Du vil kunne få et svar som er "feil bruk".

Buksa er laget i N40P som er det tynneste Gore tex stoffet Arcteryx bruker i 3 lag, men selv det tykkere N80P ville ikke hjulpet fordi det har det samme stoffet laminert på innsiden.
Buksa har fortsterkninger på utsiden, men det er kun på innsiden av buksebeina, og innsiden er trolig lik.

For å tåle slitasjen fra en TLT6 med åpen spenne må du ha en bukse som er forsterket rundt hele buksebeinet nederst, og som er forsterket på innsiden.
Eventuelt kan du tre en "Buff" av billigste sort (eller reklame-buff) over støvelen for å få et stofflag i mellom.

 

Vedlagt er et bilde av buksa, hvor forsterkningen synes godt, og av støvelen i gå modus, spenna ligger på utsiden av foten og vil gnage på alle bukser som ikke har en forsterkning på innsiden. Eventuelt kan du feste en reparasjonslapp på innsiden av begge beina eller som @REs foreslo bruke spinnakertape på innsiden, og bytte den når den blir slitt.

Alpha-Comp-Pant-Genepi-Green.png.24daaee20160302_171214.thumb.jpg.5f24d6a916f07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg ser at jeg skylder dere som bidro til løsning en endelig oppdatering etter at saken ble avsluttet med Arcteryx.

Jeg kontaktet Arcteryx direkte i mars/april og de ba meg sende inn buksa. Dette nektet jeg selvfølgelig ettersom vi var i høysesongen for toppturer og da hadde jeg bruk for favorittbuksa mi. De ga meg da tilbud på annen bukse mot at jeg betalte mellomlegget. Dette aksepterte jeg og mottok etter noen dager en Alpha AR bukse. Dvs. merkelappen sa at det var en Alpha AR men buksa var en Lithic Comp!!

Arcteryx hadde latt meg beholde den opprinnelige buksa som jeg hadde brukt noen hundrelapper og tid på å teipe til brukbar funksjonalitet. I tillegg var våren kommet og regnet med den så jeg ba i stedet om pris på mellomlegg til en Alpha AR jakke som uansett var på ønskelista mi. Jeg aksepterte å betale mellomlegget Arcteryx ba om men de syntes nok at jeg hadde hatt uvanlig mye bryderi så de ga meg jakka uten ytterligere mellomlegg. Kostnaden ble da det jeg allerede hadde betalt i mellomlegg for AR buksa samt noen fraktomkostninger.

Alpha AR jakka brukte jeg sist på fjelltur i går i regn og snøvær og er strålende fornøyd med den. Den opprinnelige Alpha Comp buksa har jeg akkurat gjort noen ytterligere reparasjoner på og vil nok fungere tilfredsstillende også kommende sesong. Tross en del eposter og styr ble det en happy end.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.