Gå til innhold
  • Bli medlem

Isforhold på Tyin i mars og Jotunheimtur i mai.


kjetilkl

Anbefalte innlegg

Hei!

Isforhold på Tyin i mars:
Skal på tur over Tyin og innover Jotunheimen i midten av mars og har regnet med at Tyin har mer enn trygg nok is å gå på ski over midtvinters, hvis man holder seg unna bekke- og elveos. Men så fant jeg NVE sitt kart om isforhold (http://gis3.nve.no/link/?link=SvekketIs). Når jeg så zoomer inn på Tyin så viser det at det er ofte farlige isforhold i nord ved Fiskeøynene (over hele bredden). Vannet er regulert så jeg skjønner at det kan være spesielle forhold, men så for meg at det er trygt der oppe på denne tiden (hvis det ikke er spesielle is/snøforhold). Har aldri gått på ski på Tyin før, så bare lurer om noen har tips om dette :-)?

Med det samme så lurer jeg også på mulighetene for skitur med pulk og telt innover Tyin rundt 17.mai. Pleier det være mulig å gå på ski da? Høyere oppe regner jeg med det er greit, men innover Tyin kan jo være en annen sak. Har vært en del på Hardangervidda på den tida, rundt 1200moh, og opplever alt fra råtten snø til full vinter eller full vår, omtrent på samme tid, så jeg skjønner det kan variere. Men Tyin ligger jo ennå lavere, men kanskje beltevognløypa som regel er farbar på ski innover på den tida? Isen på Tyin kan vel forøvrig ofte være ganske våt da tipper jeg (overvann)....(?)

Eller kanskje noen vil anbefale et bedre utgangspunkt for Jotunheimtur på ski, tung pulk og telt i midten av mai?  Tyin virker fint ut fordi det er flatt, lite stigning og man kan ta med mye utstyr, fra en leirplass er det uante muligheter for dagstur både med og uten topper :-)

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ikke til så mange av de punktene du snakker om her, som isforhold, hva som er trygt og erfaringer. Det har jeg faktisk ingen av når det gjelder dette området.
Det jeg i motsetning vet noe om er forholdene der akkurat nå, og hvordan det har vært i vinter.
Januar var kjempefint, vi har ikke bare snakket om det en gang at det hadde vært fint med en hundeslede tur der, men det skal også legges til at det var i Januar.
Oppe i høyden er det nok flate fine forhold som du sier, men hele Tyin har vært preget av lite snø, mildvær og hard vind fra vest gjennom hele vinteren.

Ta dette i betraktning når du beveger deg mot dette området og ha en ellers fin tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt omöjligt att säga något nu om snön 17e maj. Det vaierar väldigt från år till år. Jag har i Jotunheimen träffat på allt från perfekt till helt oduglig snö i mitten på maj. Vissa år är det bart vid tyin i mitten på maj, andra minst 1 meter snö. Skulle Tyin vara helt knas kan du köra bil ca 1,5 timme till. Då hamnar du vid sognefjell turisthytte. Parkera där och dundra iväg västerut. Helt annan typ av område, men nästan garanterat mer snö. Du kan också gå österut, men där är det mycket bre, och desa kan vara allt mellan helt säkra och halvfarliga. Finare område österut, helt klart. Jag gick Storebjørn för några år sedan en 18e maj. Snön var som knäck, men fin tur ändå. Mycket tack vare den fina utsikten när vi kom upp (50 meter under toppen såg man knappt handen framför sig).

Så planera för tur! Skulle det inte fungera vid Tyin så finns andra lösningar inte allt før långt undan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra Tyinstølen til Uranostind 2mai i fjor over hele vannet, 0 problem. Men helt innerst og lengst vekk fra tyinholmen der det er merket rødt på kartet var det åpent. Gikk ut,  på vannet omtrent der vikinghusene fra tv realityen står. 

I pinsen som var i slutten av mai var det helt fint å gå på veien, beltebilene gikk ikke, og veien blir ikke brøytet før i begynnelsen av juni. 

Nå var det litt spesielle snøforhold i fjor, det ble liksom ikke påskeføre før tidlig i mai. Så det er vanskelig å si noe nå hvordan det vil bli i år allerede nå. 

Det er kvistede løyper på Tyinvannet, når de er tatt bort bør det utvises større forsiktighet ved ferdsel der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.