Gå til innhold
  • Bli medlem

Langeskavltind, kan dette stemme?


kjetilkl

Anbefalte innlegg

Hei!

Har planer om tur i Jotunheimen i mars, utgangspunkt fra Tyin. Planen er å gå på Langeskavltind og har sett på flere ruter både opp og ned som ser trygge ut ved gode forhold og som har under 30 graders helning (mindre rasfare). Tenker det kan være en fin tur å gå opp i sørenden av Langeskavlen og holde ryggen hele veien opp. Tilbake kanskje samme veien hvis vær og utsikt er helt topp, ellers har jeg også vurdert å gå opp eller ned i vestsida like nedenfor Uranosbreen. Østsiden av Langeskavlen har jeg ikke engang vurdert siden det ser veldig bratt ut, kanskje skavler som følge av vestavinden(?). Høres ut som en god plan, hvis været og forholdene er bra? 

Så fant jeg nettopp et turforslag på eidsbugarden.net som beskriver akkurat denne turen: http://www.eidsbugarden.net/langeskavlting-pa-ski-2014-moh/

"Det finnes en rekke mulige nedfarter fra Langeskavltind. Man kan velge en nedfart på vestsiden av eggen mot Mjølkedalen. Disse nedfartene ligger i bratt og ofte skredutsatt terreng, og man skal derfor være bevisst på skredfare og veivalg dersom man velger en av disse rutene. På østsiden av eggen finnes det derimot flere trygge og morsomme nedfarter hele veien langs eggen. Ønsker man mest mulig utsikt og minst mulig trasking, velger man samme vei ned som man kom opp."

De kaller nedfarten på vestsiden av eggen mot Mjølkedalen som den bratte og rasfarlige, mens østsiden har fine nedfarter? Er det noe fundamentalt jeg har misforstått eller har de byttet om øst og vest i denne beskrivelsen :-)?

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.