Gå til innhold
  • Bli medlem

Msr Dragonfly vs Primus Omnifuel


Morild

Anbefalte innlegg

Da har jeg testet Trangia X2 Multifuel halvannet år og er i grunn litt lei. Mye søl når jeg skal demontere slange fra flaske (ja jeg er flink til å snu flaska for å brenne ut resten), og dårlig effekt. Det tar år og dag å smelte snø ute i felten (ja jeg er flink til å holde trykket oppe med å pumpe....), og biffen blir under ingen omstendigheter stekt. Pumpe og brenner blei sågar sendt inn for sjekk- intet i veien med brenner, men fikk ny pumpe. Det er i grunn synd, ettersom jeg liker konseptet til trangia med (kaffi)kjele, vindskjerm og kokekar i ett kompakt kolli, med plass til brenner i kjelen. Og det er innmari smart med tanke på kajakk og hardhendt pakking for å få plass til alt. Gassbrenneren til Trangia fungerer derimot utmerket så jeg skjønner ikke helt hva Trangia holder på med....

Uansett- nok er nok. Men hva velger jeg til vinterbruk i teltet, primært til fjells? Jeg har sett på MSR Dragonfly og Primus Omnifuel, men finner ikke helt ut av det. Plastpumpa til MSR trekker ned og Omnifuel søler leser jeg, so what to do?

Kriterier:

1.God effekt vinterstid. Den må fungere til snøsmelting uten at hele formiddagen går vekk til det og i kuldegrader sjøl om jeg nok foretrekker sofaen i minus 20

2. Trinnløs justering av effekten er et must sånn at biffen ikke svir seg

3.God på matlaging

4. Driftssikker

5. Søler lite drivstoff

6.Noenlunde stabil fordi det er innmari kjedelig med suppe ut over hele leiren

7. Jeg driter i om den bråker bare punkt 1-6 er oppfylt

Brennere uten slange, men med stang vil ikke bli vurdert fordi den må tåle hardhendt pakking i kajakk. Noen som har erfaringer der ute de vil dele?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt min MSR Dragonfly i nærmere 10 år eller så.

1) Lager mye lyd, men demper kan kjøpes. Den har jeg ikke, men andre her på forumet har gode erfaringer.

2) Pumpen har jeg måttet skifte en gang. Den nye typen har fungert greit. Jeg bruker dog sjelden min i temperaturer under -10c. 

3) Svært lett å finstille effekten. Dette fungerer særdeles bra.

4) Forholdsvis grei å vedlikeholde, selv for en med ti tommeltotter. 

5) Deler er betydelig dyrere i Norge enn i Nord-Amerika. Stort sett har jeg kjøpt alt av deler i Quebec, når vi er over der. 

6) Det blir fort en dråpe eller to med bensin når slangen kobles fra, men jeg har ikke opplevd dette som et stort problem.

7) Støtten for gryte/panne er bred, men kan kanskje være litt glatt avhengig av gryten. Jeg har en liten plate som brenneren står på, og det fungerer fint. Finnes også en egen MSR plate om du vil ha noe "ready-made".

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med Omnifuel, men har brukt dragonfly med demper fra berniedawg i 2 år, og er svært fornøyd. 

Som nevnt er kjelestøtten svært bra,  og effektjusteringen presis. 

I år kjøpte jeg en aluplate fra kokiro som underlag, og den passer lengden på slangen bra. Godt fornøyd med setupen nå. 

Kan trygt anbefale dragonflyen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mye rart, og kan vanskelig si at det ene er mye bedre enn det andre, men den ny plastpumpa til MSR er av et helt annet kaliber en de gamle, her er det virkelig et bedre produkt. For tiden er Coleman favorittmerket mitt.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger! Skjønner det blir litt ellemelle her og at det ene kan være like godt som det andre. Ser at slange/pumpe på Omnifuel likner mistenklelig mye på Trangia, og Trangia sin søler i overkant mye hvilket taler til fordel for Dragonfly..........Vet du når MSR kom med ny plastpumpe, dsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om Dragonfly har en annen pumpe enn de andre MSR brennerene, det er mulig art denne var først ute for jeg kan ikke se noen endring på pumpene jeg har funnet bilder av på nettet i nyere tid. Ta en kikk på denne tråden:  http://classiccampstoves.com/threads/msr-pumps.7167/  Spesielt innlegget til Doc Mark som har en del bilder.
Doc er en absolutt pålitelig kilde.

 

dsk    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet Dragonfly men har hatt Omnifuel i over 10 år. Aldri noe tull med den, litt smøring av pumpelæret innimellom. Den bråker jo en del men synes ikke det gjør noe spes. Ikke hatt noe problem med lekkasje. Ikke alltid jeg snur flaska for å tømme ut trykket. Da setter jeg flaska rett opp og skrur ut pumpe forsiktig. Da kommer det et par dråper på flaska men det er ikke mye. Kjører jeg den tom ved å snu flaska så er det sjelden det kommer noemi det hele tatt. Har stort sett kjørt den på renset bensin og litt på gass. Den har regulator ved brennerhodet så jeg synes det er enkel å justere effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, dsk said:

Det ser ut som om Dragonfly har en annen pumpe enn de andre MSR brennerene, det er mulig art denne var først ute for jeg kan ikke se noen endring på pumpene jeg har funnet bilder av på nettet i nyere tid. Ta en kikk på denne tråden:  http://classiccampstoves.com/threads/msr-pumps.7167/  Spesielt innlegget til Doc Mark som har en del bilder.
Doc er en absolutt pålitelig kilde.

 

dsk    

Det er den "Dragonfly" pumpen jeg har nå. Den kjøpte jeg i Quebec. Har fungert helt fint. Den opprinnelige pumpen utviklet etterhvert en sprekk ved ventilen. Jeg byttet ut pumpen før den sprakk helt. Da var vel pumpen rundt sju år gammel eller noe slikt tror jeg. Kunne sikkert ha brukt den lenger, men det er jo maksimalt kjedelig om pumpen ryker mens man er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumper er vel noe man må beregne å bytte ut fra tid til annen, kanskje? Pumpa til Trangia har ikke utskiftbart filter, så den havner fort i kategorien må skiftes ut ved iherdig bruk like vel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.2.2016 at 21.26, Morild skrev:

Da har jeg testet Trangia X2 Multifuel halvannet år og er i grunn litt lei. Mye søl når jeg skal demontere slange fra flaske (ja jeg er flink til å snu flaska for å brenne ut resten), og dårlig effekt. Det tar år og dag å smelte snø ute i felten (ja jeg er flink til å holde trykket oppe med å pumpe....), og biffen blir under ingen omstendigheter stekt. Pumpe og brenner blei sågar sendt inn for sjekk- intet i veien med brenner, men fikk ny pumpe. Det er i grunn synd, ettersom jeg liker konseptet til trangia med (kaffi)kjele, vindskjerm og kokekar i ett kompakt kolli, med plass til brenner i kjelen. Og det er innmari smart med tanke på kajakk og hardhendt pakking for å få plass til alt. Gassbrenneren til Trangia fungerer derimot utmerket så jeg skjønner ikke helt hva Trangia holder på med....

Uansett- nok er nok. Men hva velger jeg til vinterbruk i teltet, primært til fjells? Jeg har sett på MSR Dragonfly og Primus Omnifuel, men finner ikke helt ut av det. Plastpumpa til MSR trekker ned og Omnifuel søler leser jeg, so what to do?

Kriterier:

1.God effekt vinterstid. Den må fungere til snøsmelting uten at hele formiddagen går vekk til det og i kuldegrader sjøl om jeg nok foretrekker sofaen i minus 20

2. Trinnløs justering av effekten er et must sånn at biffen ikke svir seg

3.God på matlaging

4. Driftssikker

5. Søler lite drivstoff

6.Noenlunde stabil fordi det er innmari kjedelig med suppe ut over hele leiren

7. Jeg driter i om den bråker bare punkt 1-6 er oppfylt

Brennere uten slange, men med stang vil ikke bli vurdert fordi den må tåle hardhendt pakking i kajakk. Noen som har erfaringer der ute de vil dele?

 

Måtte lese starten en gang til, så jeg ikke bare henger meg opp i pumpene. Hvis gassbrenneren til Trangia gir OK stekeresultat burde X2 også klart det.

Jeg støtter igrunn erfaringene forøvrig, og er enig i at Trangia har mange fordeler.  Til Trangia kan du tilpasse mange brennere, blant annet Optimus Nova som var den opprinnelige multifuelen til Trangia. Den hadd også en del problemer med søl i forbindelse med hurtigkoblingen. Med dagens 3 generasjons kobling på Optimus Polaris så burde dette være historie, denne kan også bruke pumper fra mange andre leverandører.  På den annen side koster den jo en del.....  
Det finnes forøvrig en interessant men utgammal dansk test som viser tilpassing av ulike brennere i Trangia.

http://www.aye.dk/multifuel/

Alle disse brennerene er slik at de må pakkes utenom Trangiasettet.

Det er slett ikke sikkert at denne løsningen er akseptabel, men med X2 puma og bensin på flaska, samt rikelig forvarming av bøylen på Trangia gassbrenneren (bruke pasta eller esbit) så funker den faktisk på bensin, men hvor lenge og hvor bra?

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Har også Dragonfly. Dog med en slik Bernie Dawg Dragontamer (silencer) noe som jeg synes er et must på denne flymaskinen. Justeringsmuligheten er jo det beste jeg har vært borti, like bra som optimus 111T stillebrenner. Aller best er den på matlaging, gode kjelestøtter som er store. Brenneren vid nok for en stor stekepanne. Jeg opplever den som driftssikker. Har den montert på en Kokiro primusplate og skal nå bruke denne på isfisketuren i vinterferien. Tar med mass bensin og den skal få stå og fyre kontinuerlig i min våkeperiode i teltet ;-)

Har tenkt å la den bruke opp minst 4-5 liter drivstoff på 3 døgn hehehe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.