Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur i nærheten av Ustaoset


Anbefalte innlegg

Annonse

Ustaoset er kanskje ikke et topptur-eldorado, men Ustetinden er kanskje det beste alternativet. 

Dere kan på vannet fra undergangen som går under jernbanen mellom butikken og stasjonen. Eventuelt parkere der veien svinger omtrent 90 grader til venstre et bittelite stykke fra Ustaoset retning Geilo, det blir kortest anmarsj derfa. 

Skal dere opp på Hallingsskarvet f.eks via Prestholtskaret er det kanskje 7km før det virkelig begynner på stigningen opp på Skarvet, korteste veien er da den kvistede løypa som går "rett oppover" fra området mellom butikken og hotellet.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ustetinden fra veien er det ca 9km t/r. GPS tiden min (kun tid i bevegelse) fra en tur i april i fjor var 1.35, da var jeg ikke helt opp til hytta på toppen. Så mye er gjort på ca 3t totalt, er det for liten tur er det bare å snu og ta turen opp en ekstra gang. Det er ca 400m høydeforskjell.

Har ikke loggført tur opp på Hallingsskarvet, men det er en mye drøyere tur. Kanskje 22-25km tur/retur og vel 900 høydeforskjell (kanskje 1200 høydemeter oppover), den turen kan ta 8-10 timer og kan fort bli vestenlig røffere værmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus: Mener du topptur med tungt utstyr eller på fjellski/langrenn? Ustetind er en langrennstopp.

Hallingskarvet er vesentlig nærmere Ustaoset enn det Omnilite svarer (han har trolig angitt avstand fra Geilo). Finns skikjøring der for tungt utstyr, ikke alt er  i sjangeren lett.

En veldig fin tur uansett utstyr er fra Ustaoset og opp Eimeskaret opp på Skarvet. Husk å sjekke varsom.no og ta egne vurderinger – det gikk nylig et stort skred ved Urundberget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundløypa fra Ustaoset over Hesteberget via Prestholdt og korteste vei til Ustaoset tilbake i er 13.9km. Det er 3.2km fra Prestholdt til Hesteberget. Så det er nok 5km fra Ustaoset korteste vei via langrennsløypa til Prestholdt, og litt mer transport fra Prestholdt til toppturen egentlig begynner opp på Skarvet, altså et sted mellom 6 og 7km som er mer eller mindre transport. 

Det mest rundt Ustaoset er egentlig  langrennstopper bortsett fra Skarvet. 

Ustetinden er det minst transport til og litt vest for langrennsløypa er det litt brattere. Siden det er en nybegynnertur er det kanskje et greit sted å begynne og kanskje ta turen opp 2 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite:  En typisk topptur fra Ustaoset på Skarvet med tungt utstyr vil bare begrenset utstrekning følge skisporet. Og man trenger ikke gå via Prestholt. Den tidsbrukangivelsen du oppgir stemmer ikke – ikke i nærheten. Som du sier er det kort vei til Hestberget. Tar man direkte opp Eimeskaret, og retur samme vei vil jeg anslå romslig tid 5 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper trådstarter har fått noen fine turer i helgen!?

Skal ikke gjøre tråden om til en diskusjon rundt rutevalg til Skarvet, men har lagt et bilde av løypa fra Ustaoset (der preppemaskinen står), til Prestholdt (koppen), Prestholdtskaret (musepekeren). Totalt er rundløypa 13.9km i følge skisporet.no. Fra Prestholdt til Hesteberget (den rette streken øverst) er den som er 3.2km, det betyr at det er mer enn 5km fra Ustaoset til Prestholdt via den korteste delen av rundløypa. Selvsagt kan en bryte ut av langrennsløypa og gå rett opp retning Prestholdskaret, men en vil uansett ikke gå rett opp Prestholdtskaret, men på skrå, selv om fellene sikkert sitter som fjell. Da kan en like godt gå via Prestholdt og ta en pasue der på veien opp. Så spørs det hvilken topp man velger om det er Skarvenden eller høyeste punktet på 1859. Det betyr at turen kan bli 17-20km avhengig av toppunkt og rutevalg.

På tungt toppturutstyr bruker en mye lengre tid enn en gjør på fjellski, fordi man går hvert steg der man ikke kjører, det tar også tid å ta av feller for å kjøre ned. Jeg var f.eks i Hemsedal og gikk topptur i to dager, totalt 25km på de to dagene, 1900 høydemeter opp og 2350 høydemeter ned. Snittfart 4.4km/t både opp og ned, kun tid i bevegelse er logget.
Altså på en 17km tur vil det trolig være vel 4 timer bare kontinuerlig i forflytning, så skal man ha pust i bakken, spise, ta bilder, nyte utsikten og ta av feller og konvertere til kjøremodus minst 3 ganger. Da kan det fint ta 8 timer eller mer.

untitled.bmp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite – her tar du simpelthen feil. Jeg er ikke ute etter å arrestere deg, men hvis folk søker opp denne tråden får de jo helt feil informasjon. Du viser liten forståelse for hvordan folk går på topptur i vår tid. Hvorfor er du så opptatt av Prestholt? Hvorfor må man forbi der? Finns mange steder å komme opp eller ned. Har du vært på Skarvet med tungt utstyr?

 

Folk får se på kartet og gjøre seg opp sin egen mening. Fra Ustaoset til foten av Skarvet er det 4-5 kilometer. Derfra og opp er det roughly 600 høydemeter. Man trenger IKKE drive å ta feller av og på flere ganger, og er du vant tar det et par minutter. Er du vant med topptur, vet du selv best hvor lang tid du bruker på 600 høydemeter. Ned går det jo fort. 

 

Man kan fint bruke hele dagen på Skarvet, men man trenger det ikke.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ikke så optatt av Prestholdt, men det er heller ikke snakk om veldig mye ekstra lengde på turen for å få med seg litt mer på turen enn å labbe opp og feie ned igjen på kortest mulig tid. Og har man en hel dag på tur, så hvorfor ikke bruke den, og er Prestholdt åpen, så er det et fint sted å ta pause på vei opp.

Jeg har gått nok på tur med for tungt utstyr til at jeg har skaffet meg noe lettere. Riktignok har jeg ikke vært på Skarvet på rando, men jeg har vært der flere ganger på fjellski.
Er utstyret tungt kan det selvsagt være en metode å ta den "Norske" som er å gå "rett på" altså gå opp det bratteste uten å gå på skrå. Nedover i Europa legges "skin track'ene" mye slakere enn det vi Nordmen gjør normalt, vi går rett opp. I dette tilfellet så vil man gå opp der man skal kjøre ned om en går rett på, det er kanskje heller ikke noe man ønsker å unødig lage spor der man skal kjøre. Å gå på skrå er totalt sett lettere enn å gå rett opp, selv om det er lengre.

Trådstarter var nybegynner og ikke kjent i området, den letteste måten å finne frem på er å følge løypa.
Bildet viser Hallingskarvet, skaret til venstre er Prestholdskaret hvor en skal opp, deretter kan en velge om en går på toppen øst for skaret  (høyre) eller vest (venstre). Bildet er tatt omtrent der løypa fra Ustaoset gjør en sving. Herfra kan en altså feie rett ned og gå direkte på Skarvet, eller kjøre litt på skrå, gå via Prestholdt som er bygningene litt til høyre i bildet, ta en pause, deretter går man på skrå opp retning Prestholdskaret. IMG_2147.thumb.JPG.b2b8166b773925136c4dcEn kjører ned den bakken man står på toppen av, deretter ned fra Skarvet, og så ned resten bak der bildet er tatt, det blir 3 konverteringer feller av/på.

:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt seint med tilbakemelding, men likevel... Ble en fin tur oppover mot prestholten, men snøen som var kombinert med nivået på partneren gjorde at det var lite vits i å prøve å nå toppen. Likevel så fikk jeg rekognisert litt i området, og tenker at rennekjøring på vårparten kan være vel verdt et besøk til. De tilbakemeldingene jeg har fått tidligere(ikke her vel og merke) om at det ikke finnes muligheter i området der er hvertfall helt feil, men problemet sånn som jeg fikk inntrykk av er at det finnes lite kjøring mellom veldig lett og veldig krevende..

Likevel, takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.