Gå til innhold
  • Bli medlem

Når blir fisken uspiselig?


Kleppeliten

Anbefalte innlegg

Jeg fant ikke noe tråd på dette, og som fersking i å fiske, så lurer jeg veldig på: hvor lenge kan man gå med fisken i sekken/utenfor sekken etter den er tatt?

La oss si at jeg er på telttur, telter vet et vann, får en svær(eller liten) ørret på kroken om morgenen, men skal vandre videre samme dag. Kanskje 1.5 mil. Er det sjans for å bli dårlig hvis man da tilbereder fisken på kveldinga igjen? Kommer kanskje an på været? 

Noen som har erfaringer å dele?

 

(jeg har til gode å få min første ørret opp av vannet... Snøret røk... sommer 2015)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Hvis du renser fisken (sløyer den) og ikke slenger den rundt på bakke eller lar den ligge rett i sola, er an dagsmarsj på 1,5 mil ingen stor problem.

Ikke legg fisken rett i plast, da surner den fort. Ta med avispapir, rens fisken, pakke den i papir og deretter i en plastpose. Helst en ikke-gjennomsiktlig pose. Legg så fisken i sekken, gjerne sammen med en halvlitersflaske med iskaldt vann :) Da holder den seg fint, i hvertfall om du ferdes i normale temperaturer i Norge.

Hvis det er veldig varmet, mye sol og du må ga leenge til middag: Stek fiske før du går videre. Bruk nok salt og krydder så er jo også kaldt, stekt ørret OK middag hvis du har potetmos til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt er det beste konserveringsmiddelet. Sløy fisken og skyll den godt. Strø godt med salt både på utsiden og inni buken. Bruk rikelig. Før du tilbereder den så skyller du av saltet igjen. I tillegg til å konservere fisken, bidrar saltet til at fiskekjøttet blir fastere, og det fremhever ikke minst smaken. Ellers støtter jeg rådet om å holde den borte fra sola. Avispapir er sikkert fint, men det har ikke jeg brydd meg om. Har den rett i brødposer med saltet, og så nedi sekken. Hvis jeg har en lengre rast ved vann, kan man legge hele posen (med fisken inni) nedi vannet for kjøling.

Jeg bruker ikke vanlige bæreposer til direkteoppbevaring av mat da disse produseres av gjenvunnet plast hvor det kan være uheldige bakterier bevart. Har man det pakket i papir inni bæreposen er det naturligvis greit. Har du tilgang på torvmose så kan fisken pakkes direkte inni den også (etter at den er saltet). Torvmose har antibakterielle stoffer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kleppeliten skrev:

 

La oss si at jeg er på telttur, telter vet et vann, får en svær(eller liten) ørret på kroken om morgenen, men skal vandre videre samme dag. Kanskje 1.5 mil. Er det sjans for å bli dårlig hvis man da tilbereder fisken på kveldinga igjen? Kommer kanskje an på været? 

Noen som har erfaringer å dele?

 

(jeg har til gode å få min første ørret opp av vannet... Snøret røk... sommer 2015)

Det er ikke antallet km som avgjør om fisken holder seg eller ikke, :grin: men temperaturen og tiden den tilbringer som død. 

Det er et uttrykk som sier at "det er med gjester som med fisk, de lukter etter tre dager".

Hvis fisken blir renset, skyllet godt i rent vann og pakket i avispapir så burde den holde minst et døgn, og kanskje enda lenger. Det kommer an på hvor varmt det er. Bare lukt på den så kjenner du om den er dårlig. 

Men hvordan lukter dårlig fisk?

Fersk fisk lukter ingen ting, men hvis den lukter fisk så er den som regel gått ut på dato.

De fleste fiskebutikker selger fisk som er tre dager gammel og kaller den fersk, men da har den som regel ligget på is eller i kjølerom. Fet fisk tåler mindre enn mager fisk. Makrell er fet fisk og vill ørret er mager fisk.

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. bruk av avispapir til å pakke inn mat. Hva med trykksverte, er det bra å pakke mat inn slik at avispapir kommer i direkte kontant med maten? Da jeg var i tidlig i tenårene var jeg ofte med min far, som var hobbyfisker,  til Stavanger for å selge fisk direkte fra båten. Han pleide å pakke fisken inn avispapir før han leverte den til kunden.

En dag stoppet det en fyr på bryggekanten og kauket så iltert at min far nesten gikk på rygg i havet der han stod og pakket fisk til en kunde: "Du må da for all del ikke pakke fisken inn i avispapir, fordi trykksverte blant annet inneholder bly!"

Jeg vet ikke hva de bruker i trykksverte i dag, kom bare plutselig til å huske den sinna fyren på brygga for rundt 45 år siden. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykksverte er ikke giftig lenger! Husker ikke i farta hvilket årstall det var. Beit meg merke i det der med trykksverten. For jeg har marsvin, som kan være noe tander.  Før var det no'good å ha dem på avispapir pga av giftstoffene. Nå når formulaen er giftfri,  gjør det ingenting om de tar seg en jafs av avisa :-)

Endret av Nissemor
teit autokorrektur
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 1956 og da jeg gikk på barneskolen så lærte vi at trykksvarte fra avisen ikke var farlig. Den gang ble både fisk og annen mat pakket inn i avispapir. Det eneste blyet som kunne forekomme på en avisside måtte være fra bokstavtypene som ble brukt i trykkeriet. Den gang var ingen ting digitalt og når de laget tekst i setteriet så satt typografen og skrev på en skrivemaskin på størrelse med en liten bil. Det han skrev kom ut som som "brødtekst" bestående av blybokstaver som så ble satt sammen med bilder og overskrifter. Overskriften ble satt for hånd med bokstaver som typografen plukket ut av en "settekasse". Avissiden ble så montert og gikk så videre til trykkeriet.  

De som er gamle nok husker kanskje hvor stor makt typografenes fagforening hadde i "de gode gamle dager".

 

settemaskin.jpg.14263c2ad2baa9fdb367aa66Settekasse2.gif.87126273d0c1deae89b15a58

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎22‎.‎02‎.‎2016 at 15.26, Hege P. skrev:

Ang. bruk av avispapir til å pakke inn mat. Hva med trykksverte, er det bra å pakke mat inn slik at avispapir kommer i direkte kontant med maten? Da jeg var i tidlig i tenårene var jeg ofte med min far, som var hobbyfisker,  til Stavanger for å selge fisk direkte fra båten. Han pleide å pakke fisken inn avispapir før han leverte den til kunden.

En dag stoppet det en fyr på bryggekanten og kauket så iltert at min far nesten gikk på rygg i havet der han stod og pakket fisk til en kunde: "Du må da for all del ikke pakke fisken inn i avispapir, fordi trykksverte blant annet inneholder bly!"

Jeg vet ikke hva de bruker i trykksverte i dag, kom bare plutselig til å huske den sinna fyren på brygga for rundt 45 år siden. ;)

I mitt tidligere liv som yrkesoffiser flyttet vi mye.  Til å pakke inn kopper og kar gikk vi alltid til et trykkeri, om dt fantes på stedet og bommet et par små ruller.  Når rullene, aviskvalitet, begynner å bli tomme under produksjonen tas de av og går til resirkulering, før de får trykksverte på seg.  Jeg har alltid fått et par slike.  For å lage "flak" bruk Stanlykniven og skjær på langs og evt på tvers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Du kan selvsagt også varmebehandle den (eller filéene av den) før du går og har oppvevaringsmulighet for den (lettetallboks, etc). Da kan du også fortære den på turen.. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de meste som blir sagt her. Fisken kan fint holde seg en dag eller tre, avhengig av temperatur. Kan også nevne at fisken mister litt holdbarhet ved filetering. Med andre ord bedre å sløye/rense fisken, men vent med å filetere den. Utsagnet om at brødposer er bedre en handleposer fra butikk støttes også. Punkt nummer 1 blir uansett å sløye fisken umiddelbart.

Er det et lite vinddrag så anbefaler mange å la fisken ligge å "tørke" i vinden til kjøttsiden har dannet en liten hinne. Denne fungerer som beskyttelse og gjør at den holder seg lengre. Denne teknikken gjelder mest hvis du ikke salter fisken. Saltet vil ødelegge denne hinnen.

Salting øker holdbarheten og gir god smak, men bidrar også til å trekke fuktigheten ut av kjøttet (gjøre det fastere, men også potensielt mindre mørt og saftig). Dette blir litt smak og behag.

På mange turer har jeg varmrøyket fisken i en enkel hjemmelaget røykovn á la Abu-røyken. Her er en vanlig oppskrift å salte fiskestykkene et par timer (mange anbefaler også dagen før) før røyking. Med andre ord så holder fisken seg fint et par dager.

Det er også verdt å tenke på hvor i sekken du legger fisken. Skal du gå lenge i en retning, så unngå at den ligger helt ytterst i sidelomma eller i den delen av sekken som er eksponert mot sol. Finner du ei snøfonn graver du den ned der ved leirslåing, pauser osv. Å grave ei grop i myr kan også gi kjøleskaptemperatur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ser her at de fleste anbefaler å skylle fisken i vann ved rensing. Dette lærte jeg av min bestefar man ikke skulle gjøre da vannet gjør at fisken raskere blir vassen og dårlig. Har man papir skal den bare tørkes også legges i avispapir og pose. Skyll heller fisken før den skal tilberedes. Dette har med slimhinnen som fisken har naturlig ikke skal forsvinne slik jeg forsto det. 

Andre som har vært borti dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bladde i siste nummer av Villmarksliv på butikken i dag, der var det en flere siders artikkel om nettopp det å ta vare på fisk når man er på tur. Det så ut for at det var mange gode tips.
Personlig mener jeg salt er et "must". Gni inn et tynt lag salt i buken, og gjerne utenpå fisken, det forlenger holdbarheten betydelig.
Jeg har også hørt det som nevnes over, at man ikke skal skylle fisken i vann hvis man ikke skal tilberede den med en gang. Sløy og rens den nøye, tørk den med papir, dryss litt salt på den og pakk den i papir. Ikke en tett plastpose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående problemstillingen brødpose vs handleposer så er nok det mer nyansert. Det laveste smeltepunktet for noe plastmateriale er ca 105 grader, så at produksjonen/gjenvinningsprosessen i seg selv skulle gi den ene større risiko for farlige bakterier er lite trolig. Nå er det nok slik at bruken av posene gir brødposene et fortrinn. De vil tross alt som regel befinne seg på en rull fram til bruk, mens en handlepose gjerne blir eksponert for mye mer. Avispapir funker. Jeg har selv også forsøkt silkepapir, men bare i et par dager under relativt moderate temperaturer så jeg er usikker på den. Ellers så er jo torvmose et ypperlig middel til å bevare fisk og annen mat.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.