Gå til innhold
  • Bli medlem

Trolløypa i vinterferien


Aneande

Anbefalte innlegg

Hei :-D

Jeg har fått litt uplanlagt fri i vinterferien (nåkommende uke) og har sett på muligheten for å gå Trolløypa Sør fra Venabu til Lillehammer. Er det noen som har gått denne i år eller tidligere?

Har gått endel i fjellet alene, men ikke så mye på vinterstid før! Men en gang må være den første. Har forhørt meg litt på de ulike fjellstuene som er langs løypa, og det virker som det er fine forhold med en god del preparerte løyper lang Trolløypa.

Noen tips eller råd? 

Anette :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk fra Venabu til Sjusjøen for et par år siden. Kjempefint og enkelt terreng. Jeg brukte ikke hyttene så kan dessverre ikke si noe om dem, men sikkert andre her inne som kan det. Jeg gikk med pulk og brukte lang tid, men noen bekjente hadde en overnatting på samme strekning. 

Legger ved en film fra nevnte tur.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rayun skrev:

Gikk fra Venabu til Sjusjøen for et par år siden. Kjempefint og enkelt terreng. Jeg brukte ikke hyttene så kan dessverre ikke si noe om dem, men sikkert andre her inne som kan det. Jeg gikk med pulk og brukte lang tid, men noen bekjente hadde en overnatting på samme strekning. 

Legger ved en film fra nevnte tur.

 

Herlig tur :) Var det oppkjørte/merka løyper hele veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har gått i Ringebu/Øyerfjellet flere ganger. Troll løypa pleier å være fint preppet og merket hele veien. Men det pleier også å være en mulighet for å gå en løype over fjellet: "Staurløypa"

Denne er en kviste løype og altså ikke ordentlig preppet. Det gir også mulighet for overnatting på DNT hytter - noe avstikker fra Troll løypa, men ikke så langt, kvistet. Gråhøgdbu, Jammerdalsbu, Vetåbua, Djupslia. Sjekk på kart og ruteveileder på DNT - UT.

Det er også flere åpne fjellstyrebuer i området, men da må du ut på eget spor. Noen er bedre enn andre!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja løypa var både merket og godt preparert. Og hele dette strekket går i et særdeles vennlig terreng. Tenker min neste tur går samme vei, men vil nok da prøve Staurløypa som @elgen nevner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere :-D

Sitter på toget til Ringebu nå. Satser hovedsakelig på å følge Trolløypa fra Venabu til Lillehammer. Med avstikker i dag fra Trolløypa til Jammerdalsbu for overnatting. Videre til Vetåbua, Pellestova og Lillehammer. Hvis strekningen mellom Vetåbua og Pellestova blir for lang er det mulig å ta en avstikker til Djupslia underveis. Sekken veier 12 kg så er spent på hvor stor forskjell jeg vil merke, som stort sett bare går med sekk på sommerstid.

Ser på ut.no og Lillehammer sin anbefaling av turen at de legger ruten om Hornsjø fjellhotell. For meg ser det ut som en lang omvei ut av Trolløypa?

 

Anette :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super tur, gikk der i fjor og brukte da hyttene. Som alle er trivelige. Jammerdalsbu er kanskje den som gir mest "høyfjellsfølelse", og derfra er det fint å følge "stolperuta" videre hvis det er godvær (ett par åpne saubuer underveis) er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Glemte helt å svare etter turen jeg! (litt uforskammet) kremt!

 

Det var en helt fantastisk tur! Hadde kjempefint vær og fint føre. Gikk med smørefrie turski, så merket jo at med 12 kilo på ryggen var det ikke så mye gli på disse. Første dag gikk jeg fra Venabu til Jammerdalsbu. Traff faktisk ett nederlandsk ektepar som ventet på taxi på Ringebu skysstasjon, som også skulle gå Trolløypa. De hadde startet på Høvringen, men måtte gi seg på slutten i nærheten av Eldåbu eller Gråhøgdbu, da de vasset i mange meter snø med tung pulk og sekker. Delte taxi med de, men de hadde pulk og telt, så de så jeg ikke resten av turen. Været var topp og Jammerdalsbu var like sjarmerende som jeg husker fra Rondanestien i sommer. Ikke en sjel verken på sikringshytten (hundehytten) eller hovedhytten. Dag to gikk jeg fra Jammerdalsbu og til Vetåbua. Supert vær og fint føre i dag også. Traff litt folk i ny og ne underveis, men ikke en sjel på Vetåbua heller. Her også er det egen hytte for oss med hund og en hovedhytte. Ingen dekning på telefonen og må si det var litt herlig det også! Hytta var faktisk noenlunde varm når jeg kom, da det hadde overnattet noen her natten før ifølge hytteboka. Neste dag var jeg litt usikker på om jeg skulle gå til Djupslia eller ta turen til Hornsjøen som noen anbefalte. Været og føret var kjempefint og var allerede på Djupslia ca kl.12.00. Med sol og så god tid fant jeg ut at jeg heller ville slå til med en lang etappe på litt over 4 mil. Gikk selvfølgelig feil på slutten og 4 ble til 6 mil, men med snilt terreng gikk det helt fint det også. Skiløypene var lagt om i år pga bilveien, og jeg stolte litt blindt på kartet på slutten og trodde jeg hadde lenger igjen enn det jeg faktisk hadde. På Hornsjø var det 3 retters middag, badstu og badebasseng. Gammelt, men sjarmerende! Leste litt om knivdrapet der når det var en kristen resiende høyskole som holdt til der. Sjarmerende plass uansett! Det var meg og ca 4 andre som bodde der. Veldig hyggelige folk og rimelig overnatting og mat. Siste dagen gikk superfort fra Hornsjø via Sjusjøen og til Birkebeinerstadion på Lillehammer. Totalt ble turen ca 140 km!

 

Kan absolutt anbefale denne turen til alle!

12801490_10154049885395086_1851092018421391124_n.jpg

10422231_10154049885620086_7526517061481496317_n.jpg

12794575_10154049885710086_8483388603013553845_n.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.