Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellheimen for nybegynner


nanab

Anbefalte innlegg

Jeg har vandret milevis Oslo-marka så jeg er godt trent, og tåler lange turer. 

Nå vil jeg utforske fjellheimen, og trenger litt inputt.

Jeg har ikke bil, så jeg er avhengig av at det går buss/tog (også "hotell"-buss, som plukker opp folk på stasjon/holdeplass) umiddelbar nærhet til hotell/betjent hytte, så jeg har ett sted å base for dagsturer. 

Gjerne et sted hvor det er lagt opp til forskjellige ruter, så jeg kan bli 2-3 dager og gå ny tur hver dag.

Eventuelt om det er mulig og dra fra "basen" og ha en dagstur (4-5-6 timer) og komme til en ny "base" som igjen er lett tilgjengelig for transport tilbake til Oslo. 

Virker sikkert sær og kravstor, men uten bil, og som helt uerfaren i fjellet er det greit å starte safe. 

Er godt kjent med DnT hytter i marka, men da er bare "kom-sov-gå" innenfor gårekkevidde av Oslo-gryta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et hav av muligheter der ute. 

Klassiker-svaret er vel Finse. Enkelt med tog fra Oslo, overnatting på enten dnt-hytta eller Finse 1222 (hotell). Masse turmuligheter.
Ev. ta toget til Hallingskeid og bo på dnt-hytta der, og så forflytte seg til Finse eller Geiteryggshytta (hvor det går ruter til Finse igjen bla) etterpå.

Ta bussen som går til Gjendesheim i Jotunheimen. Enten bli på Gjendesheim og gå turer der, nok å velge av (men og mye folk), som feks Besseggen. Kan ta båt videre til Memurubu eller Gjendesbu. Og gå mellom de hyttene, hvis man ønsker en ny 'base'.

Buss til Haukeliseter. 

For forslag til turer fra de forskjellige stedene, sjekk ut.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går der ikke bus fra Otta til Mysuseter? Tog til Otta kan vel ikke tage mere end et par timer fra Gjøvik. Fra Mysuseter kan man fint nå at gå ind til Rondvassbu, selv om man først er fremme på Mysuseter ud på dagen, og når du først er fremme på Rondvassbu har du mange muligheder: topture på Veslesmeden eller Storronden, evt. Rondslottet, en rundtur, hvor du den ene dag går til Bjørnhollia enten den direkte vej gennem Illmanndalen eller omvejen gennem Langglupdalen, og næste dag går tilbage igen den anden vej, eller du kan bare støve rundt i området, som du har lyst til. På sidstedagen skal du ud til Mysuseter igen for at nå ned til Otta og hjem til Gjøvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren går det buss inn til Eidsbugaarden. Der kan man enten sove på Eidsbugaarden hotell eller sove på Fonsbu. Starter du turen din her er det enkelt å gå en runde fra hytte, eller bare velge å bo på hotellet å gå turer i området. Det finnes mange mange fine dagsturer og toppturer i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

 Ser det allerede er nevnt her. Hardangervidda fra diverse stasjoner på Bergensbanen. Dovrefjell (Hjerkinn st, Kongsvold st, Dombås st), Rondane (Hjerkinn st, Dombås st, Dovre st, Otta st), Trollheimen (Oppdal st, Berkåk st) samt Forollhogna ( Berkåk st ) fra Dovrebanen. Du kan også gå inn i Dovrefjell fra Lesjasida fra stasjoner på Raumabanen. Også kort anmarsj til Reinheimen fra andre siden av dalen der.  Jotunheimen har egen bussrute (Norgesbuss Valdres) som leverer fra dør (Oschlo Citty) til dør (ønsket stopp) og vil neste sommer ha forlenget rute fra nåværende terminus, Gjendesheim, rundt om Lom og til Leirvassbu. Det er også stopp på Beitostøyle og det patinerte "høyfjellshotellet" på Bygdin. Dette blir det nye syden, så her er det umulig å gå feil. Følg lukta av nyinnkjøpt GoreTex. Ellers har vel Norgesbuss Oslo - Årdal rute som stopper på sørvestsida av Jotunheimen og, ved Tyinkrysset. Her er det kort anmarsj til Eidsbugaren og ruta inn til Olavsbu. Er du sprek kan du også gå til Jotunheimen fra Vinstra st på Dovrebanen, via Skåbu og Sikkilsdalen, i Jo Gjendes gamle landskap ( privat turisthytte i Sikkilsdalen, med rolig stemning og god ørretmiddag. Mange lokale i godt hold putrer opp i bil for å spise på fine dager sommerstid, så mulighet for haik om du sliter ). Og ende opp på den sjarmerende campingplassen ved Gjendesheim. Rolig i Sikkilsdalen før du kommer opp til plasic fantastic på Gjendesheim. Ellers er det mulig å nå Femundsmarka fra Rørosbanen. Litt anmarsj påkreves der også. God tur. 

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.