Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva mer trenger man?


1337

Anbefalte innlegg

Hei,

Samboer har snart bursdag, og jeg trenger hjelp til å finne en ålreit gave. Han har i det siste blitt ekstremt interessert i friluftsliv, og har kjøpt inn en god del dyrt og fint utstyr. Det skal også sier at han ikke har vært på noe særlig turer enda, og de turene han har vært på har vært en kort gåtur, med mye bålkos og god mat! 

Dette utstyret har han: Skalljakke og bukse, boblejakek, masse ullundertøy, ullgenser, ullsokker, votter, lue, buff/balaklava, sko, ski, sekk, telt, liggeunderlag, pulk, gps, kartmappe, kompass, trekopp, "light my fire"-bokser, sag, øks, kniv, fjellduk, vanntette pakkeposer, termos, gass-basert kokeutstyr med to kjeler og en stekepanne, kaffekanne, karabinkroker, hodelykt og lommelykt, kuldekrem, sovepose for vinter og sommer, "lakenpose" til soveposen, bestikk, tennstål, førstehjelpsutstyr.

Noen som har forslag til hva mer han trenger? Har så lyst til å imponere med en skikkelig bra gave som han ikke veit at han ønsker seg! 

Om noen har andre forslag til gaver, så setter jeg pris på det også! 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man har kjøpt alt utstyret man trenger begynner man å se etter hva man ikke trenger å ta med på tur :D

Men siden han sikkert ikke har kommet til det stadiet enda så kan jeg komme med noen forslag:

1. Tarp. På høsten, våren og vinter (tider uten mygg) trenger man egentlig ikke telt, og tarp veier som regel mye mindre enn et telt. Tarp kan også som tillegg til teltet. 

2. Hengekøye. Hengekøye er lettvekternes førstevalg. tarp og hengekøye er en fin kombinasjon mange bruker, men du kan jo velge selv hva du vil starte med. Tror også du fint kan finne noen fine hengekøyer til lav pris. 

3. Liker han å fiske? 

 

Endret av Friluftsnoob
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med heller å få han ut så han får brukt alt dette her?

Jeg vet ikke hva slags turer han ser for seg, men det finnes jo guidete turer for alle fortiden. Så la han få en real turopplevelse kanskje? Beste er vel om kanskje du også blir med. Kanskje også gi han et gavekort på en langtur sammen med deg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han går mye på vinteren (ser han har pulk) så er multifuelbrennere et langt bedre alternativ enn gass. Om det blir turer over tregrensen så er det ikke så lett å lage seg bål heller. Tarp er også bra. Det går fint an å bruke både telt og tarp om man har tenkt å slå leir i litt mer enn et par timer. Da blir det ekstra koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bergmann. Ta ham med på tur. Overrask ham gjerne, allièr deg med sjefen hans så du kan hente han tidlig på jobben e.l. I hemmelighet har du pakket det du trenger for en kjærestetur feks til en skitur på fjellet (det ser ut som utstyret er i boks!). Super overraskelse, og den beste gaven noen kan få, er min mening, tid med den de er glad i...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, 1337 skrev:

Dette utstyret har han: Skalljakke og bukse, boblejakek, masse ullundertøy, ullgenser, ullsokker, votter, lue, buff/balaklava, sko, ski, sekk, telt, liggeunderlag, pulk, gps, kartmappe, kompass, trekopp, "light my fire"-bokser, sag, øks, kniv, fjellduk, vanntette pakkeposer, termos, gass-basert kokeutstyr med to kjeler og en stekepanne, kaffekanne, karabinkroker, hodelykt og lommelykt, kuldekrem, sovepose for vinter og sommer, "lakenpose" til soveposen, bestikk, tennstål, førstehjelpsutstyr.

Noen som har forslag til hva mer han trenger? Har så lyst til å imponere med en skikkelig bra gave som han ikke veit at han ønsker seg! 

Om noen har andre forslag til gaver, så setter jeg pris på det også! 

Takk!

Jeg skulle mene at men en sånn "garderobe" så vil det nok gå ganske lenge før han savner noe som helst. Det eneste jeg kan tenke meg, er et soveposetrekk. Det er ganske praktisk når du sover i telt eller snøhule, eller bare under åpen himmel. Det finnes sikkert flere typer, men jeg har et trekk av typen Mammut grevling, og det er jeg godt fornøyd med.  https://speider-sport.no/grevling-emt.html

Helsport har også et som heter Cover Zip, men den har jeg ingen erfaring med. http://www.helsport.no/cover-zip 

Før du handler, sjekk at lengde på sovepose og trekk er den samme.

Ellers så må det bli noe i kategorien "Kjekt å ha", men som ikke er nødvendig.

 

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjekt å ha".

Brødrister til primus: http://www.dinside.no/922364/smart-tur-brodrister  (Den tørker brødet mer enn rister det.)

Vaffeljern: http://www.friluftslek.no/products/eagle-products-vaffeljern

Toastjern dobbelt:http://www.dinside.no/923153/test-toastjern-for-baal

Toastjern enkelt: https://www.fjellsport.no/muurikka-h1-smorgasjarn-med-pase.html?utm_source=prisguide_no&utm_medium=cpc  (Denne typen jern ga meg førstepremie, kr. 20.000,-, hos Polarbrød.)

Du skriver at han har sag, og hvis han er litt kvalitetsbevisst så har han kanskje kjøpt en Turbocut ARS GR-17 fra Eagle produkts.

 61KdzcnWjmS._SX522_.jpg.d218a67b45474054 replacement-blade-ars-GR18-lrg.jpg.c7098  

Da kan du f.eks, ta med et par ekstra blad. Jeg har en sånn sag og den brukes nok mer hjemme i hagen enn på tur, og hvis den får nærkontakt med en spiker eller noe annet som den ikke er laget for så er det bare å skifte blad.

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.