Gå til innhold
  • Bli medlem

Hammock - Ticket to the moon


Eikenes

Anbefalte innlegg

Er på tur til Gøteborg, og var innom Naturkompaniet der jeg fikk øye på denne hammocken. Den koster rundt 300 sek i butikken og jeg ble på en side interessert inn kjøpe den for å prøve. Har ingen erfaring med å sove slik. På den andre siden skjønner jeg ut i fra litt googlet at det er veldig lav pris vs andre mer 'profesjonelle' hengekøyer. Noen som har erfaring med denne? Er mest tenkt til 'just for the fun', og se om det kan være noe jeg fortsetter med. Jeg er til info ca 90 kg og 185 cm høy.

http://www.naturkompaniet.se/ticket-to-the-moon-single-moonhammock

Endret av Eikenes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte en TTTM double i januar. opprinnelig så jeg på en dyrere ENO doublenest, men er glad jeg tok TTTM'en. jeg er 189 og har sovet i den en natt i -7. Da med liggeunderlag oppi og et "hjemmelaget" yttertrekk. Det gav mersmak, så nå jakter jeg på myggnetting for å bruke den til sommeren.  Det var helt knall å sove i ift bakken.

-F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale deg Exped Ergo Comfort Combi.

Jeg er 2.00 m høy

Man kan sove veldig komfortable og flat ini, ingen "banana shape". Sammen med Tarp er vekt ~ 1050 g.

Prøvet å sove til - 10 grader iste uke.

20151212_140933.thumb.jpg.34d552c37e5c7a

Jeg ta med en underlag og noen teltplugger.

Unbenannt.jpg.7e13429f87d24ed437820118ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ticket to the Moon er hengekøyer av høy kvalitet, men jeg anbefaler å kjøpe dobbelutgaven, da får du ligge mer på tvers, og dermed flatere (mmen det skal sies at jeg ikke har prøvd enkelutgaven...). TTTM lager også myggnett til hengekøyene sine.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.naturkompaniet.se/ticket-to-the-moon-nautical-rope

 

Jeg kjøpte kingsize-varianten, og gleder meg veldig til å prøve. Men jeg kjøpte, av ren forglemmelse, ikke noe slikt som jeg linker til. Er den dugende? Jeg regner med jeg bruker denne ved å feste den som en line mellom to trær, og lager en haug med knuter som jeg fester krokene på hammocken i en avstand som passer. Har jeg skjønt det riktig? :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Xperiment skrev:

Jeg kan anbefale deg Exped Ergo Comfort Combi.

Heisann med-Kongsbergenser, den så comfy ut, og i en helt annen liga enn TTTM'en.  Du har ikke noen tips til køyeplasser i Kongsbergområdet? Jeg håper å få meg noen turer ut fremover i våren. 

52 minutter siden, Eikenes skrev:

http://www.naturkompaniet.se/ticket-to-the-moon-nautical-rope

Jeg kjøpte kingsize-varianten, og gleder meg veldig til å prøve. Men jeg kjøpte, av ren forglemmelse, ikke noe slikt som jeg linker til. Er den dugende? Jeg regner med jeg bruker denne ved å feste den som en line mellom to trær, og lager en haug med knuter som jeg fester krokene på hammocken i en avstand som passer. Har jeg skjønt det riktig? :P

Det høres ut som slikt man får kjøpt ferdig, så det bør jo virke bra. jeg gikk for en litt annen tilnærming jeg liker bedre; jeg henger opp ett enkelt rep mellom trærne. Dette har jeg på forhånd knytt to små løkker på. så henger jeg køya opp i løkkene, og har alltid "perfekt" vinkel på køya, og får en fin "ridgeline". det er litt tyngre pga lengre rep, men så kan et 15m langt tau komme til nytte til andre ting også. 

Mange muligheter.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mulig spørsmålet mitt høres utrolig uintelligent ut, men det får så være.

Jeg skal ut i skauen og prøve hammocken til helgen. Og synes løsningen med rep mellom to trær slik at jeg får en såkalt "ridgeline" hørtes fristende ut. Men hvilket tau egner seg til slikt? Det er jo en milliard forskjellige tau-varianter på markedet. Nylon, polyester, etc. Tvinnet, flettet, bruddstyrke, osv. Har ingen kunnskap om tau overhode. Hvilket velger jeg? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et 15m langt rep på clas ohlson, bruddstyrke 700kg. det er solid, billig og helt ok. Jeg synes det er en fordel at det er statisk og ikke "strekkes" når det belastes.

hvis jeg skal kjøpe nytt vil jeg nok gå for 4-5mm statisk klatretau. clas ohlson tauet har ikke strømpe så det fliser og blir kanskje slitt ut etter en sesong.

butterfly knot til løkkene fordi den er lett å justere og ta opp etter belastning: http://www.netknots.com/rope_knots/butterfly-knot/ 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.