Gå til innhold
  • Bli medlem

Stanley termos :(


Dal-z

Anbefalte innlegg

Jeg synes du skal gå tilbake med termosen din. Jeg har flere stykker av Stanley termosen og er fornøyd. Men for to år siden klarte jeg å kjøre fra termosen min på vei opp på fjellet. Stoppet og kjøpte meg en ny. Å dæger'n, for noe mainnskjit. Det ble kaldt tvert! Brente meg nesten på hendene, på utsiden av termosen. På tilbaketuren, stoppet jeg og returnerte termosen. Selger sa han hadde vært borti en del feilvarer de siste åra. Så jeg fikk pengene tilbake uten noe spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutter siden, Nissemor skrev:

Jeg synes du skal gå tilbake med termosen din. Jeg har flere stykker av Stanley termosen og er fornøyd. Men for to år siden klarte jeg å kjøre fra termosen min på vei opp på fjellet. Stoppet og kjøpte meg en ny. Å dæger'n, for noe mainnskjit. Det ble kaldt tvert! Brente meg nesten på hendene, på utsiden av termosen. På tilbaketuren, stoppet jeg og returnerte termosen. Selger sa han hadde vært borti en del feilvarer de siste åra. Så jeg fikk pengene tilbake uten noe spørsmål.

Når jeg leste denne historien din så begynte jeg å tenke på han karen som glemte thermosen på fjellet - fant den igjen året etterpå - "og tro det eller ei" - kaffen var varm enda!

Jeg har for øvrig kontaktet importørens representant om denne saken - han har bruker hos oss også, så vi får kanskje en forklaring. Jeg hadde tenkt å kjøpe en ny termos selv - og den som Stanley ligner jo veldig på den klassiske gamle som jeg husker fattern hadde som alltid var varm, men det er tydeligvis forskjell.

Egentlig så burde vi tatt inn en haug med thermoser for en "videnskapelig" test her i forumet - kunne vært litt morro, for det er lett målbart hva som er bra og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fylte min med kokende vann kl halv fem, og har hatt den stående ute i ca 0 grader til nå, vannet var fortsatt vondt varmt. Så det er jo bra. Men den der mystiske lyden liker jeg likevel ikke, spesielt om ikke andre har den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 3 stk Thermos Works og 2 stk Thermos Light & Compact for noen år siden da de var på tilbud hos Jernia (godt under halv pris, så vidt jeg husker). Meningen var å ha litt "beredskapsgaver" i skapet, når en eller annens dag kom litt bardust på meg :?  De som fikk var strålende fornøyd med ypperlige termoser, og jeg - som beholdt en av hver - var også fornøyd med Light & Compact. :) 

Så kom dagen da en lengre kjøretur med tre personer skulle forberedes - da ville vi ha med de ekstra 2dl i Works-en, så garantipapirer og merkelapper ble ble plukket ut, termosen ble vasket og fylt med varmt tappevann for å forvarmes mens kaffetrakteren gikk. Men da ble det retur til Light & Compact, gitt - den Works-en var det ene mandagseksemplaret av de 5 jeg kjøpte. Utsiden ble ila få minutter 40-50°C, det var nesten så man kunne tro at varmtvannet hadde rent ut av den indre beholderen og ut i mellomrommet. Det hadde det ikke, men varmen hadde jo definitivt gjort nettopp det...

Så moralen er: Mandagseksemplarer finnes hos alle. Men jeg kan uforbeholdent støtte at Works og Light & Compact er ypperlige når de er som de skal være. :) 

OT: Den termosen er forresten en bidragsyter til min ignorering av Jernia-konsernet. Jernia-butikken der jeg hadde kjøpt  var totalt uinterressert i å hjelpe til med å effektuere Thermos sin 15-års garanti på produktene sine, med mindre jeg tok med papirkvittering. Den hadde jeg ikke (ironisk nok ville jeg hatt den elektronisk om jeg hadde kjøpt på nett istedet), så jeg ba dem kassere den ubrukelige termosen de hadde solgt meg, gikk ut av butikken og startet min personlige lille ignoreringsaksjon som fortsatt pågår... Jeg orker ikke kjefte, jeg lukker lommeboken i stedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kjell Iver skrev:

Når jeg leste denne historien din så begynte jeg å tenke på han karen som glemte thermosen på fjellet - fant den igjen året etterpå - "og tro det eller ei" - kaffen var varm enda!

Jeg har for øvrig kontaktet importørens representant om denne saken - han har bruker hos oss også, så vi får kanskje en forklaring. Jeg hadde tenkt å kjøpe en ny termos selv - og den som Stanley ligner jo veldig på den klassiske gamle som jeg husker fattern hadde som alltid var varm, men det er tydeligvis forskjell.

Egentlig så burde vi tatt inn en haug med thermoser for en "videnskapelig" test her i forumet - kunne vært litt morro, for det er lett målbart hva som er bra og ikke.

"

Vedr varm kaffe året etter. .  Jeg hørte denne historien på midten av 80 tallet på et snøredningskurs på Finse i regi av Røe kors.

Vedkommende som fortalte den var lensmann og het ett eller annet på Lars.

"Noen Røde kors karer var oppe på Finse en vinterdag.  En av dem satte fra seg sekken, men senere på dagen var fant han den ikke igjen,og måtte forlate fjellet uten sekk.  Ut på våren fant noen av de samme folkene sekken igjen, man fortalte dette ikke til mannen.  I stedet presset de på for å få han opp og lete etter den.  De reiste sammen oppover, med unntak av en som tok et tidligere tog.  Han beregnet tiden, kokte kaffe og fylte den på termosen i sekken.  Det hørte med til historien at da mannen oppdaget underet gikk han så voldsomt ut, skulle kontakte avisen og TV, slik at det ble vanskelig for de andre å fortelle han sannheten". 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en ståltermos fra Stabilotherm i flere år. Kan fylle den med varm kaffe om kvelden, og nyte varm kaffe om morgenen. Beste termosen jeg har hatt. Og jeg har hatt mange. Det eneste som kan brukes på en Stanley er den medfølgende koppen.

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hege P. skrev:

Jeg har hatt en ståltermos fra Stabilotherm i flere år. Kan fylle den med varm kaffe om kvelden, og nyte varm kaffe om morgenen. Beste termosen jeg har hatt. Og jeg har hatt mange. Det eneste som kan brukes på en Stanley er den medfølgende koppen.

Denne mattermosen http://www.stabilotherm.se/main_butik3.asp?category_Id=151&id=313
er tilsynelatende identisk med mattermosen min fra Thermos.

Ser ut til å være sånn i termosproduksjon også som i mange andre bransjer, at samme produkt produserers for flere ulike merker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic: Sjekket prisen på thermos work på prisjakt.no. Der ser jeg at prisen på termosen steg dramatisk på fredag 19. januar, fra 349 til 579kr. 19. februar var samme dagen som thermos work første gang ble nevnt i denne tråden.

Kan noen bekrefte at det er slik nettbutikkers pris-roboter fungerer, altså at feks Jernias robot er satt opp til å overvåke fjellforum og raskt justerer prisen opp til en øvre grense når produktet nevnes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, speedbird skrev:

Jeg har også stanley termos 0,5L. Jeg synes den holder varmen bra. Det eneste jeg har å trekke for, og det gjelder samtlige termoser jeg har prøvd, er at vannet smaker utrolig ekkelt etter det har vært et par timer på flasken. Det er sannsynligvis plastkorkene som gjør dette, og det eneste jeg kunne ønsket meg annerledes på en termos er kork i stål eller glass.

De aller fleste små termoser, ca. 0.5 liter, holder mye dårligere enn de store på 1.0 liter +. Jeg har hatt flere typer små termoser til barna og ingen av dem kunne måle seg med en stor termos.

Det er mange termostester på nettet, og de varierer både i resultat og når de er foretatt, men her er en som ikke er så veldig gammel.

http://www.abcnyheter.no/livet/tester/2015/09/23/194873382/vinneren-er-solid-har-stor-kopp-og-holder-drikken-varm 

Har lett etter en test av disse små termosene, men den eneste testen jeg fant var fra 2013.

http://www.klikk.no/foreldre/tester/article846439.ece

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, REs skrev:

De aller fleste små termoser, ca. 0.5 liter, holder mye dårligere enn de store på 1.0 liter +. Jeg har hatt flere typer små termoser til barna og ingen av dem kunne måle seg med en stor termos.

Det er mange termostester på nettet, og de varierer både i resultat og når de er foretatt, men her er en som ikke er så veldig gammel.

http://www.abcnyheter.no/livet/tester/2015/09/23/194873382/vinneren-er-solid-har-stor-kopp-og-holder-drikken-varm 

Har lett etter en test av disse små termosene, men den eneste testen jeg fant var fra 2013.

http://www.klikk.no/foreldre/tester/article846439.ece

 

Jeg har ikke noe problemer med temperatur på min lille, smaken derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en grønn 1,1 liter Stanley-termos helt lik den som vises i diverse eklamer her.

Den er kjempegod, holder godt på varmen og virker fjellsolid. Den er en del større enn min favoritt 1,0 liter Light and Compact fra Thermos, så det er Thermos'en som blir med på lengre turer enn sånn "Familietur i fjæra med god plass i sekken". Der er Stanley'en helt OK.

Nå skal det sies at jeg alltid forvarmer termosene uansett - men konklusjonen er at jeg har ingenting å utsette på Stanley-termosen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt en 0.35 l Light&Compact for å bruke i stedet for Lifeventure thermal mug på dagsturer der jeg ikke har behov for 1 literen av L&C. Thermal mug fungere greit nok på korte turer eller som drikkekopp.

Kan prøve å kjøre ensammenligning av de to størrelsene når jeg får 0.35 literen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, qwer993 skrev:

Litt off-topic: Sjekket prisen på thermos work på prisjakt.no. Der ser jeg at prisen på termosen steg dramatisk på fredag 19. januar, fra 349 til 579kr. 19. februar var samme dagen som thermos work første gang ble nevnt i denne tråden.

Kan noen bekrefte at det er slik nettbutikkers pris-roboter fungerer, altså at feks Jernias robot er satt opp til å overvåke fjellforum og raskt justerer prisen opp til en øvre grense når produktet nevnes?

Jeg kan ikke bekrefte eller avkrefte det, men kanskje vi kan teste det ut på noe vis, med andre produkter?
Det er kanskje mer sannsynlig at flere har vært inne og sett på den og at det har ført til prisøkning, enn akkurat at det har blitt nevnt på forumet?
(Helt uten at jeg har peiling, ren gjetting. Men ble nysgjerrig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Miamaria skrev:

Jeg kan ikke bekrefte eller avkrefte det, men kanskje vi kan teste det ut på noe vis, med andre produkter?
Det er kanskje mer sannsynlig at flere har vært inne og sett på den og at det har ført til prisøkning, enn akkurat at det har blitt nevnt på forumet?
(Helt uten at jeg har peiling, ren gjetting. Men ble nysgjerrig.)

Min erfaring med prisjakt.no er at den sjelden er oppdatert. Jeg har flere ganger funnet at billigste prisjakt.no pris er mye høyere enn det du finner med et enkelt søk på de største nettbutikkene. Jeg har bedre erfaring med kelkoo.no Men så kommer jo frakt i tillegg.

https://www.flust.no/sport-og-fritid/reise--og-friluftsliv/termos-og-drikkeflasker/thermos-work-12-ltr/?cid=_kelkoo_cpc 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får vel teste selv, om det ikke er fullt så vitenskapelig, så gir det inntrykk av sammenligning, og vi kan selv bestemme hva som er godt nok.

Et nettsøk etter tester gav blandt andre disse treffene.  Den 3. lister opp noen tester.

http://testbasen.tv2.no/test/174/test-av-staltermoser    

Metode:   Villmarksliv har testet 17 ståltermoser fra 0,9 til 1,2 liter som skal kunne brukes til generelt friluftsliv og kunne være med i sekken både sommer og vinter.

Alle termosene er først forvarmet, deretter er de fylt opp med kokende vann og lagt i fryseboks i 20 minusgrader. Termosene har blitt sjekket hver tredje time i 24 timer.

De tre varmeste termosene ble også målt etter 36 timer        

http://www.dinside.no/927998/her-er-termoskongen

Kultetesten er tatt ved å følge temperaturutviklingen på termosene i 20 kuldegrader, over 24 timer. Termosene er forvarmet med kokende vann, og altså satt på frys fylt med kokende vann. Vi har målt temperaturen etter 2, 5, 8, 12 og 24 timer.

http://www.itest.no/Sport-Fritid/Termos-Flasker.aspx

Jeg mener at vi kan bli enige om en enklere testprosedyre slik at alle her kan teste enkelt å melde tilbake.

Hvor enkelt kan vi gjøre det? 

Forslag. Tesen utføres ved at termosen ikke forvarmes, men med romstemperatur (20 grader +/-3) fylles den med kokende vann. lukkes og settes i kjøleskap (normalt 3-5 grader) og temperaturen måles etter 8 timer.    (Det er enkelt, gir en grei indikasjon og ingen fryser vil frostsprenge en dårlig termos)

I tillegg ønsker vi jo data om termosen som volum, merke/type og foto. Jeg ser jo at en del av mine gamle termoser ikke har merke lenger, men fot og volum gjør at mange kan kjenne igjen termosen sin.  Testing av gamle termoser gir også en indikasjon om hva som varer. Mange vil sette pris på data som vekt, alder og erfaringer også så her kan det bli mange varianter. 
 

Testen bør også få en egen tråd, hvor kun testresultater legges inn. Er vi heldige så finnes det en entusiastisk moderator som kan samle dataene i en tabell.

siden flere har ulik erfaring med samme termos så er det jo spennende å se ulike testresultater av like termoser.

 

dsk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Omnilite skrev:

Har bestilt en 0.35 l Light&Compact for å bruke i stedet for Lifeventure thermal mug på dagsturer der jeg ikke har behov for 1 literen av L&C. Thermal mug fungere greit nok på korte turer eller som drikkekopp.

Kan prøve å kjøre ensammenligning av de to størrelsene når jeg får 0.35 literen.

Har lekt meg litt med tall her, for å se på forholdet mellom beholdervolum og beholderoverflate. Hvorfor det? Fordi om vi forutsetter at volumet er helt fylt av vann på kokepunktet, så vil varmemengden være proporsjonal med volumet, mens varmetapet vil være proporsjonal med beholderoverflaten.

Dersom vi har en sylindrisk beholder med D=0,8dm og H=2dm, så er volumet 1 ltr, mens forholdstallet mellom overflate og volum er 6.

Hva om vi reduserer både D og H med 30%?

Da får vi en sylindrisk beholder med d=0,56dm og h=1,4dm, med et volum på 0,35 ltr. Forholdstallet mellom overflate og volum er 8,57, ca 40% større.

Det betyr at en full stor termos vil holde mye lengre på temperaturen enn en full liten termos med samme formfaktor, fordi man reduserer "tapsoverflaten" mindre enn man reduserer varmemengden når man nedskalerer geometrien. På den annen side vil en tredels full stor termos sannsynligvis holde mye kortere på temperaturen enn en full tredels-termos fordi man da har beholdt hele "tapsoverflaten" til den store termosen, og kun redusert den totale varmemengden i den.

Blir spennende å se testen din :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Veilederen skrev:

Hei
Jeg jobber hos importør og distributør av Stanley termoser i Norge og Sverige. Det er fint å se engasjementet for termoser. Det er jo viktig turutstyr som vi forventer skal fungere godt dag etter dag, år etter år, på turene våre.

Jeg skal prøve å svare kort på noen av de emnene dere tar opp. Det stemmer at det forekommer produksjonsfeil på Stanley termoser. Disse feilende kan merkes umiddelbart, eller etter en tids bruk. Som regel er det varmegjennomslag som gjør at temperaturen synker svært raskt i termosen. Da kjenner man det raskt på utsiden av termosen etter fylling. Eneste måte å sikre seg mot dette er å forvarme og samtidig kjenne etter på utsiden etter 5 minutter. Men selvsagt kan det oppstå etter hvert også. Mitt inntrykk er at Stanley termoser ikke har flere feil enn andre merker.

Svakeste punkt på en termos (som ikke har feil) er ofte korken. Hvis dere skal teste, er det artig å sjekke forskjeller dersom termosen ligger eller står i fryseren. Det stemmer at forholdet mellom volum og overflate er avgjørende for varmekapasitet, selvsagt også om termosen er full eller ikke. Merk at de fleste produsenter benytter romtemperatur ved testing av resttemperatur dersom ikke annet er oppgitt.

Det er beklagelig når feil oppstår. Stanley har 25 års garanti. Dersom noen erfarer feil, skal dere oppsøke et utsalgssted og få bytte umiddelbart til ny Stanley termos. Byr det på problemer, kontakter dere [email protected]

Det finnes flere gode termos-merker i det norske markedet. Jeg håper Stanley kan være et av disse!

Vet du om det finnes korker i stål eller annet materiale som ikke avgir smak som passer til deres termoser? Jeg har hittil ikke funnet en termos som klarer å holde plastikksmaken unna det varme vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Omnilite skrev:

Steketermometer er fint til å måle med, bare å stappe proben ned i vannet. 

Jau, men om du vil måle temperaturutviklingen over, tja...48 timer, så trenger du en sensor som påvirker resultatet så lite som mulig. Steketermometer krever åpen kork..det er jo ikke heldig :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.