Gå til innhold
  • Bli medlem

Forum for klassisk og skøyting? Et eller annet sted?


squidman

Anbefalte innlegg

Vet dette er feil forum, men til nå har jeg bare funnet kondisjonsforum når det gjelder smøring av ski, osv, og det viser seg at det er veldig lite aktivitet der (gjelder innkjøp av skating ski). Håper på at noen av dere kan peke meg mot en forum der det er mer aktivitet.  Hyggelig å være tilbake! Bruker mest tid på topptur/frikjøringsski, (Volkl One og Beast 16), føler meg nok mest komfortabelt her og i friflyt sine forum, men finne ut av dette med spenn FA verdi osv på skøyteski viste seg å være fryktelig vanskelig.

Her er lenken til opprinnelig tråd da...http://forum.kondis.no/viewtopic.php?f=7&t=3348

Jeg er langt fra å være noen mosjonist! Men noe hjelp for oss vanelig dødelig bør jo kunne oppdrives der ute på nettet...

Takker!

Edit: I first joined this forum way back in 2006? while in grad school in Ithaca, NY. At the time and over the years I probably whinged a lot about Norwegian forums and lack of English etc.  Wow! Props to admin and others for making this a bilingual forum (very apropos, man I spent a lot of time pushing this forum vis-a-vis english speakers abroad as the best place for info regarding everything outdoors Norway). Again, very well done! Kudos man! :-D Fully sick!

Endret av squidman
needed editing...;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Landsem

Dette er en av de få sakene du fremdeles må gå live i butikk for å få greie på. Fagmann vel og merke. De fleste som kan lite om ski/er i innstegsfasen er gjerne litt ivrige til å gjøre ting mer komplekse enn de er. Stive ski for harde forhold og mykere til løse forhold, da er du oppe i to par. Så er det våt snø og tørr snø, oppe i fire. Med mindre du er eliteutøver som går renn er det da bedre å rykke tilbake til start med et kompromispar og bruke mer tid på motorikk og trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja men jeg har et par ski som jeg fortsatt kan ta tilbake til butikken mens jeg sitter her på usta, og da de er skøyte-ski (har ikke noe særlig erfaring der) lurer på om hallingdølen som solgte de til meg har gjort en 'hallingdøl'..er ikke helt uvitende, men kan ikke ta en spesial tur helt bort til oslo for å få skikk på billig skøyte-ski! Bor i Beeerghen der det er lik null kunnskap om bortover ski.

Stive ski harde forhold og det motsatte visste jeg allerede. Men det var dette med spenn på skøyteski da, og min vekt/høyde....og FA verdier på Fischer ski...hvis du leser lenken, ser du at jeg er kun 60kg og 160 i sokkelesten som har kjøpt junior RCS carbonlite ski (anbefalt av eksperten i butikken) imot mye billegere senior ski...så det var da snakk om spennet blir helt feil. Så vidt jeg vet må jeg enten til en av circa 3? butikker i Oslo for å få virkelig tilpasset skøyteski (milslukeren? et par andre kankjse?) eller bare synse meg fram. 

Nei vi har ikke måling av spenn osv i Vestlandet! Eksisterer ikke! Ikke få meg til å le! Ikke de fleste steder i Hallingdal heller....(måling av spenn der jeg kjøpte de på Intersport Geilo ble aldri nevnt, men mulig Sport1 Geilo eller den andre har det, men de hadde heller ingen skøyte ski som var korte nok).

Korteste av dagens speedmax er jo 176cm, som blir jo aaaltfor lange når jeg er 160, mens det finnes fortsatt noen 14/15 RCS carbonlight (kun i warm dog) på 171 som jeg kan levemed. Men det blir jo ifra Brukås sport og internet bestilling osv, og ikke her og nå. Hadde likevel vært greit å vite om spenn på jr skiene er helt bak mål mht til min vekt eller ikke...(derfor prøver finne ut av FA på de).

nuff said! men takker for innlegget FA! begynner å bli litt frustrert, ikke mye info der ute om skøyte ski på nettet mht spenn, vekt osv...bortsett fra 5-10 cm mer enn din kroppshøyde...og variasjoner av 100-120 av FA nummer...eller var det 50%...og hvor på skiene det ligger hvis i det hele tatt...!! Herregud for noe rot..

Endret av squidman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, bare prøver å finne ut om jeg har gjort fullstendig feilkjøp eller ikke...lengden er jo riktig, men det var jo dette med spenn da...ganske annerledes med skøyteski enn klassisk...

Siden jeg kjøpte jr ski...er de beregnet på barn som veier 40-50-60 eller noe feite 70kginger`? Det burde kunne jo lese av (ok spenn burde jo kunne leses av) på siden eller på klistremerket...) men kan ikke finne ut av det...det finnes omtrent ikke skøyte ski ned i 171cm og kortere...og jeg har framdeles mulighet til å bytte...

Såkalt FA verdi er ihvertfall en liten pekepinne...det jeg prøver finne ut av, men finner det ikke noe sted på skiene...mulig jeg har kjøpt ski som er tilpasset jr på 40 kg! Er tross alt lav og tung sammenlignet med en jr!

Edit: ok min BMI sier jeg er ikke en fatty enda...bare på grensen! Født med korte ben, og på grensen til å lide dwarfism...så det var nå bare stappe meg inni en sånn kondom drakt...puff puff..sliter..puff...der gikk det! NÅ blir det sex på hardangervidda gitt!

Endret av squidman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Da ville jeg dratt tilbake til butikken og forhørt meg der. Et par litt stivere jr-ski høres ut som riktig. Merke spiller ingen rolle. Høres merkelig ut om det ikke er sportsbutikk på Geilo som har utstyr til å måle spenn med det skimiljøet som er der.  

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.