Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Svea 123, gammel eller ny?


Bomsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei

 

Har kun "gamle" svenskproduserte Optimus Svea 123.  Holder en knapp på de gamle selv om jeg ikke har noen Østen produsert. De tidlige modellen kom uten innebygd rensenål og mange mener de er bedre enn de nyere med rensenål -kalt 123 R (Også solgt som Optimus Climber)

For øvrig er det enkel mekanikk og etter min mening en grei "enmanns" primus :)

jenspetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, færre bevegelige deler betyr jo færre deler som kan ryke ved bruk. Vet du hva jeg må regne med å betale for en svenskprodusert 123? Er ingen dårlig skjult "ønskes kjøpt-annonse" dette altså, det er bare med tanke på samling fremover i tid jeg spør. :)

Dere som har kinesiske- eller taiwanske 123'er, er dere fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he - skal man først samle, må man jo ha en med skrå spindel uten rensenål, en med rensenål "Made in SWEDEN" og en med rensenål med pynteskrift "SWEDEN" :D 

Selv har jeg to av sistnevnte, og antar at de er asiatisk - begge kjøpt på samme sted og vilkår som @Omnilite kjøpte sin. Den første jeg kjøpte får meg til å tro at det nok er litt større sjanse for å få et uoptimalt eksemplar nå - der var det en feil med dysen som gjorde at den brant skjevt og jeg la også merke til at messingstøpen ikke var 100% god der gjengene for å skru fast brennerhodet er. Men grunndesignet er jo bombesikkert og har masse slakk for feil - og etter at jeg fikk ny dyse fra Optimus, funker den flott på Biltemas alkylatbensin :) Tror imidlertid det er laget en liten batch med "skjeve" dyser som man med uflaks kan risikere å få, men du får ny tilsendt fra Optimus om du sier i fra. 

Den neste (som jeg kjøpte fordi jeg ønsket å ha en Svea tilgjengelig en flyreise unna uten å risikere krangel med flyselskap) var helt perfekt fra esken og er det fortsatt. :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei

Du kan ha flaks å få tak i en til 100 kroner . Akkurat nå ligger de på Ebay fra 200 til 1700 kr. Følg med på Finn.no etc. Plutselig dukker det opp noe :)

Å bli bitt av primusbasillen kan være "krevende".

jenspetter

Endret av jenspetter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en pen "garasjeprimus" på Ebay:) Såg veldi pen ut men bar preg av å stått lenge, Nå ser den veldi brukt ut og funker som juling. Handlet en silentcap som gjør at man kan fortsette praten under matlagingen og bonusen er at brenneren ikke går seg like varm som med orginal plate.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en PAK kopi av 123 uten rensenål. Funker like godt som 123, men er lettere, og i tynnere blikk.  Egentlig ikke redd for å bruke den, men den har ikke gått så mange timene i mitt eie.  Når jeg bruker SIGG TOURIST  så er det SVEA 123 R som blir med.  Det har bare blitt sånn, uten at jeg har tenkt så mye på det.

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Bomsen said:

Hei!

Jeg har såvidt begynt å snuse på primus- og lampesamling, og leser at Optimus Svea 123 lages i Taiwan. Merkes det på kvaliteten kontra de eldre, svenskproduserte, slik det er med Petromaxlamper/kinalamper?

Min är köpt ny för några år sedan och producerad i Portugal. Fungerar helt OK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, jeg setter pris på å høre deres erfaringer. Det blir nok en eldre 123 uten rensenål på meg. Og en 96. Og en 210, og en Army no.7 og, og...:shock: Jeg skulle aldri forvillet meg inn på dette forumet. :grin:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bomsen said:

Takk for alle svar, jeg setter pris på å høre deres erfaringer. Det blir nok en eldre 123 uten rensenål på meg. Og en 96. Og en 210, og en Army no.7 og, og...:shock: Jeg skulle aldri forvillet meg inn på dette forumet. :grin:

 

Rensenålen måtte brukes litt i starten da det var litt irr inni men nå er det langt imellom de gangene jeg må ta den frem. Ikke vinterprimus men passer veldi fint resten av året. Primusdilla kan fort bli kostbart ja:) Kunne ha strekt meg langt etter en Optimus Halmia nr9..  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/18/2016 at 17.38, Timmey78 skrev:

Rensenålen måtte brukes litt i starten da det var litt irr inni men nå er det langt imellom de gangene jeg må ta den frem. Ikke vinterprimus men passer veldi fint resten av året. Primusdilla kan fort bli kostbart ja:) Kunne ha strekt meg langt etter en Optimus Halmia nr9..  

Nr9 var unik, ja. Har ikke sett den før. Jeg kan forestille meg at den ikke er helt dagligdags...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten laget et elektrolysebad der det i skrivende stund ligger en 111-kasse og bobler. Malinga forsvarets menn hadde klabbet på løsnet raskt, og det blir spennende å se om spor fra "tusen HV-bål" lar seg fjerne når lokket er ferdig.

Fant ikke spor av annen maling enn grønn; altså ingen typisk Optimus-blå eller -grønn lakk under. Samme med en 111-kasse jeg tok i går, et delbart lokk som er svartlakket, uten spor av andre farger under. Disse kan derfor være opprinnelig militære, og vil lakkeres hhv olivengrønn og svart.

Hvis det er interessant, kan jeg legge ut bilder av elektrolyseprosjektet og 111-kassene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart vil vi ha bilder! Har et par "sorte" 111 selv som kanskje burde hatt et bad. Kommer nok til å starte med sitronsyre og salo først;) 

En dag når jeg får ånda så skal det mekkes en no:9 i titan. Brennerdelene ser jo ganske kjente ut:)  Venter bare på større garasje/furtebod.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronsyre og zalo fungerer fint på messingdelene. Men selve kassa må jo i elektrolysebad, eller sauses i malingsfjerner, eller under neg*rkuse på drillen. Elektrolysebad var artig, veldig artig å prøve, og det fungerte fint. Mer enn fint. Når lakken slapp, viste det seg at 111-kasse nr to, den olivengrønne, opprinnelig var lys grønn (typisk O-111-grønn), men den svarte(sorte), den var svart tvers gjennom. Så da blir det å lakkere kasse nr.2 i grønn hammerlakk, eller hva forumets medlemmer anbefaler. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før, under og etterbilder:)

fo1.thumb.jpg.3a231c4ea488dc7a62dbed0e43

111 med bråkebrenner og delbar kasse.

 

fo3.thumb.jpg.b0ae75da7937ac132e40df04e8

111 med stillebrenner og påkladdet maling fra forsvaret, pluss brennmerker fra de beryktede tusen HV-bål:)

 

f04.thumb.jpg.b941f0e6ab5c36dae45e6093a7

Elektrolysebad. Strekkmetall i strips på sidene av en plastkasse, plusspoler fra batteri/batterilader på disse, minus på kassa, krystallsoda i vannet.

fo5.thumb.jpg.d841cd4a1966fda8db1abf3497
Maling og rust har det travelt med å fjerne seg fra kassa:)


fo6.thumb.jpg.0c58c8b187acb34d7d4c9b705d

Ferdig strippet.

fo7.thumb.jpg.3a4e5803de7631775fbfd0c06f

To-tre strøk med grunning...


fo8.thumb.jpg.cb8417ef98b893a884769f02ee
fo9.thumb.jpg.df8a6a2e906d973e793ac7338e

Og det ferdige resulatet, fire strøk med svart matt! Kassa med stillebrenner må vente på riktig flaske grønn spray. Ellers ble det riktig bra, og elektrolysebad anbefales. Det krever lite, Meny har Krystallsoda, og resultatet blir veldig bra.

fo2.jpg

Endret av Bomsen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste bildet som ikke lot seg fjerne på redigering, er altså et FØR-bilde... Denne kassa er nå strippet, grunnet og klar for sin opprinnelige grønnfarge.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.2.2016 at 15.22, Bomsen skrev:

Takk for alle svar, jeg setter pris på å høre deres erfaringer. Det blir nok en eldre 123 uten rensenål på meg. Og en 96. Og en 210, og en Army no.7 og, og...:shock: Jeg skulle aldri forvillet meg inn på dette forumet. :grin:

 

Har 12 primuser jeg, etter å ha snublet inn på Fjellforum. Trengte bare en..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Bomsen skrev:

Herlig vanedannende, ja. Jeg har enda en 111, en 00 og en 210 på vei til meg i posten :)

Tenker også på 210 som et av de hotteste alternativene for å bli min aller første parafinbrenner - det hadde vært veldig interessant om du kunne si noe om dine erfaringer med det kjøpet der etter hvert :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.