Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjest fightingfalcon

Anbefalte innlegg

Gjest fightingfalcon

Hei! Jeg er på utkikk etter en nødpeilesender til å ha med til nettopp denne funksjonen(nødstilfeller) og er usikker

på hvilken type jeg burde gå for. Jeg så at en lignende diskusjon var på forumet, men dette var ei god stund siden, når disse duppedingsene var nye.

Nå har det gått litt tid og folk har kanskje fått prøvd disse og sett fordeler og ulemper med de? Evt, om det er en annen produsent å anbefale?

Jeg har sett på reviews på youtube, men disse er som oftest fra USA og kan være vanskelig å sammenligne med Norge når det kommer til dekning.

 

Setter stor pris på alt av svar :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har inreach explorer, nå har jeg ikke akkurat testa sos-funksjonen men det lille jeg har brukt den har den da fungert bra i alle fall. Liker å ha muligheten til 2-veiskommunikasjon selv om den stort sett ligger i sekken. Koble den sammen med telefonen fungerer også fint, kan jo da bruke den til litt mer enn bare sos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Inreach SE her. Fantastisk duppedings! Anbefaler den på det sterkeste. Enkel å bruke. Funker alltid. Toveiskommunikasjon er både praktisk og gir tryggehtsfølelse for både de som er på fjellet (får svar fra de hjemme og vet dermed at det som sendes ut blir mottatt hjemme) og de som er hjemme (får meldinger fra de som er på fjellet).

Nyttig dingseboms, uten tvil! Er alltid med. Selv om den ikke alltid er på. Men det er jo også kult at de hjemme kan følge med på hvor du er, med sporloggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Dal-z skrev:

Har Inreach SE her. Fantastisk duppedings! Anbefaler den på det sterkeste. Enkel å bruke. Funker alltid. Toveiskommunikasjon er både praktisk og gir tryggehtsfølelse for både de som er på fjellet (får svar fra de hjemme og vet dermed at det som sendes ut blir mottatt hjemme) og de som er hjemme (får meldinger fra de som er på fjellet).

Nyttig dingseboms, uten tvil! Er alltid med. Selv om den ikke alltid er på. Men det er jo også kult at de hjemme kan følge med på hvor du er, med sporloggen.

Fås ikke disse 'duppedingsene' kun med oppladbare batterier nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In Reach uten tvil, ser ikke at spot er i nærheten i funksjonlaitet, kun brukt på min på siste 40 dagers tur, 2 veis kom, full dekning med Iridum, god brukervenlighet, bra bateri...Uten å ha brukt Spot så vil jeg påstå at Spot faktisk ikke er i samme klasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor Magne skrev:

Fås ikke disse 'duppedingsene' kun med oppladbare batterier nå?

Inreach SE har oppladbart batteri ja. God levetid på det, og det er enkelt å lade det opp i felt med usb (bare å ta med en bateripakke, de får du i alle størrelser småe som store) eller lad med solceller (gitt at der er sol....) eller sett den på kun når du skal sende eller sjekke for meldinger., da kan den jo så godt som vare evig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inreach SE. Det var to årsaker til at jeg valgte Inreach:

  • Muligheten for toveiskommunikasjon 
  • At Inreach benytter iridiumnettverket. 

Eneste grunnen til å velge Spot må være prisen. 

Sitat
1 time siden, Tor Magne skrev:

Fås ikke disse 'duppedingsene' kun med oppladbare batterier nå?

Eneste problemet med dette må være at man ikke kan bytte ut batteriet, når det er utslitt.

Endret av zupertramp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, zupertramp skrev:

Du bør også vurdere en PLB. Denne har kun SOS funksjonen. Til gjengjeld tror jeg den er litt mer pålitelig enn både Inreach og Spot.

 

Godt produkt det også. For min del så faller den vekk fra vurderingen, siden jeg hovedsaklig ville bruke den til å betrygge de hjemme om at alt er ok. Og det kan man jo som kjent ikke gjøre med en PLB. Men trenger du KUN en "SOS knapp" så er en PLB perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Hvor mye er abb. for InReach i året? Er det noen som har erfaring med InReach nordafor? Er det med grei kobling til et eget kart man kan dele?

De har mange ulike abonnementer, bare å velge en som passer bruk og lommebok Delorme subscription plans. Jeg betaler ca 130 kr/mnd ($ 14.95/ freedomplan safety).
Min Inreach konto har et slikt mapshare: Mapshare hvor man kan følge ruta, hvis den som går med inreachen har aktivert (og betaler for) funksjonen for tracking points, jeg er ikke noe flink til å bruke den ... men muligheten er nå der :P 

  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fightingfalcon
16 timer siden, Heriks skrev:

Jeg har inreach explorer, nå har jeg ikke akkurat testa sos-funksjonen men det lille jeg har brukt den har den da fungert bra i alle fall. Liker å ha muligheten til 2-veiskommunikasjon selv om den stort sett ligger i sekken. Koble den sammen med telefonen fungerer også fint, kan jo da bruke den til litt mer enn bare sos. 

Tusen takk for mange gode svar :) Når folk nevner PLB, mener dere en slik? http://www.seatronic.no/nodpeilesender-sart-c-87_455/gme-mt410-plb-med-gps-p-200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, fightingfalcon skrev:

Tusen takk for mange gode svar :) Når folk nevner PLB, mener dere en slik? http://www.seatronic.no/nodpeilesender-sart-c-87_455/gme-mt410-plb-med-gps-p-200

Jeg går ut i fra at de mener en sånn eller en annen type fastfind .. klikket på lenken din og reagerte på at denne må jo programmeres fra leverandør (man må oppgi geografisk bruksområde eks. "fjellene i sørnorge"??) mens Inreachen kan man jo ta med seg hvor som helst i verden såvidt jeg har skjønt i alle fall. Vil ikke det begrense bruken noe? Jeg vet ikke nok om PLB til å sammenligne denne eller spot med Inreach (som er den eneste jeg kjenner) er i alle fall ganske sikker på at inreach er noe av det nyttigste jeg har valgt å legge litt penger i .. jeg føler meg i alle fall hakket tryggere på tur når jeg kan komme i kontakt med omverden om det er nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Heriks skrev:

Koble den sammen med telefonen fungerer også fint, kan jo da bruke den til litt mer enn bare sos. 

Er det sånn å forstå at det er plundrete eller umulig å ha 2-veis kommunikasjon uten å koble til telefon? Og om noen sender melding til enheten - blir de da liggende i kø til man slår den på for kvelden f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

23 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Er det sånn å forstå at det er plundrete eller umulig å ha 2-veis kommunikasjon uten å koble til telefon? Og om noen sender melding til enheten - blir de da liggende i kø til man slår den på for kvelden f.eks.?

Nei, fungerer uten telefon også .. men er jo litt mer pludrete, blir mer som å sende melding på en gammeldags telefon må bla deg gjennom alfabetet til du kommer til riktig bokstav for å skrive melding og slikt, meldingene kan ikke være lenger enn 160 tegn osv. Man kan fint både lese og sende meldinger fra selve inreachen, men skjermen er liten. Men jeg synes spesielt når jeg bruker kartfunksjonene at det er veldig kjekt å ha den koblet med telefonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter flertallet på forslaget om Inreach. Har hatt min et års tid og har (heldigvis) ikke hatt behov for SOS-funksjonen, men det å kunne sende en beskjed hjem om at alt er bra og få f.eks. værmelding tilbake er helt suverent. Har aldri hatt problemer med den.

Iridium har visstnok også vesentlig bedre dekning og kapasitet enn Globalstar som Spot bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjell Iver skrev:

Hvor mye er abb. for InReach i året? Er det noen som har erfaring med InReach nordafor? Er det med grei kobling til et eget kart man kan dele?

Har brukt Inreach i Øst Finnmark og Nord Finland, Fungerte helt suverent, Motaker av melding får opp en link, der du får opp et kart som viser din nøyaktige posisjon, veldig enkelt og greit.

 

Har foreløpig ingen ting å utsette på Inreach SE.

Endret av tberg4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Iver skrev:

Er det sånn å forstå at det er plundrete eller umulig å ha 2-veis kommunikasjon uten å koble til telefon? Og om noen sender melding til enheten - blir de da liggende i kø til man slår den på for kvelden f.eks.?

Kun brukt selve enhten til å sende meldinger med, opplevde dette som veldig enkelt og greit å bruke, meldingene som blir motatt kommer når du slår på enhten, Hvor lenge de ligger vet jeg ikke, tror jeg hadde min avslått i 3 dager og da tikket det inn en melding som var 2 dager gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Heriks skrev:

Jeg går ut i fra at de mener en sånn eller en annen type fastfind .. klikket på lenken din og reagerte på at denne må jo programmeres fra leverandør (man må oppgi geografisk bruksområde eks. "fjellene i sørnorge"??) mens Inreachen kan man jo ta med seg hvor som helst i verden såvidt jeg har skjønt i alle fall. Vil ikke det begrense bruken noe? Jeg vet ikke nok om PLB til å sammenligne denne eller spot med Inreach (som er den eneste jeg kjenner) er i alle fall ganske sikker på at inreach er noe av det nyttigste jeg har valgt å legge litt penger i .. jeg føler meg i alle fall hakket tryggere på tur når jeg kan komme i kontakt med omverden om det er nødvendig. 

Pbl kan benyttes i hele verden og vil havne hos ansvarlige redningssentral. Den programeres slik at man vet hvem som utløser den, og hvem som er pårørende og kan kontaktes for verifisering. Bruksområdet er på ingen måte juridisk bindende, men kan være en nyttig indikator for letemannskapene (leter man etter en klatrer, seilfly osv).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Inreach og SPOT fungerer i Norge for å sende nødmelding eller OK melding. Blir en smaksak om en vil ha mulighet for toveiskommunikasjon. 

Bruker selv SPOT, og den har fungert fra Finnmark til sør i Norge uten problemer. Sender en enkel OK melding som vises på kart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jan Erik Hansen skrev:

Bruker selv SPOT, og den har fungert fra Finnmark til sør i Norge uten problemer. Sender en enkel OK melding som vises på kart. 

X2

Kompisen har en Inreach av type jeg ikke husker (den med oppladbare batteri) og min Spot gen3 er langt mindre i volum og vekt. Men han trumfer Spoten min på 2-veis kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inreach SE selv, den har fungert fint. Har heldogvis ikke fått testet sos funksjonen enda. Liker at den kommuniserer 2 veier. Kan bruke den til å sende og notts sms til folk når jeg er i områder uten mobildekning ved behov.  Også greit med den værfunksjonen man kan sende og motta melding til. Rask oppkobling og meldinger går kjapt frem om tilbake.  Batteri varer lenge så lenge den ikke brukes for mye. Greit med den oppklblingen til mobil, fungerer fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt SPOT i mange år og den har kun en OK melding som ikke har kommet frem.  En ting som var avgjørende for meg er at den går på vanlige batterier (AA litium).   Med et par ekstra i sekken er jeg alltid trygg.  

Den har for øvrig sin faste plass i en sidelomme på buksa, godt festet med en snor og karabinkrok.  Da er den alltid tilgjengelig, for jakke tar vi ofte av, likeledes sekk, men stort sett beholder jeg buksene på.   Med referanse til at de fleste ulykker skjer "når jeg bare skulle".

For en stund siden var det  en lengre debatt her på forumet om hvordan en SOS fra Spot ble oppfattet  hos våre to redningssentraler.  En telefon jeg tok til redningssentral S bekreftet at alle nødmeldinger ble tatt seriøst, uansett system.

Om det er av interesse har jeg hatt med SPOTen i Spania i mange år, og på mine fjellturer der sender jeg alltid en OK melding, som alle har blitt mottatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.