Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose kun for vinter


JonesN3

Anbefalte innlegg

Jeg har sett på soverposer en stund, og har funnet ut at to separate poser, en for vinterstid og en for 3-sessong , er en god ide.

Nå er det vintersoveposen jeg er på utkikk etter. Synes det er vrient å sammenligne soveposer fra forskjellige produsenter, da mange har forskjellige måter å merke tempraturgrensene, selv det virker som de fleste nå har satt komfort/limit eller komfort dame/mann.

Soveposen bør da være god og varm, men har ingen store planer om å ligge i under -20 grader. Posen bør holde god komfort hvertfall ned til -15 grader, da det kun er vinterstid den er beregnet for. Har ikke noen erfaring med dun vs syntetisk, men jeg heller mot dun, generelt er jeg fan av lavere vekt på utstyr.  Prismessing vil jeg ikke strekke meg særlig lengre enn 4-4,5k dersom det nødvendig, og kan gjerne holde meg godt under 4k dersom det er mulig.

Har tittet mye på fjellsport.no, helsport.no, xxl.no. Tar gjerne imot forslag om andre nettbutikker.

Endret av JonesN3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du skal ha dunpose med komfortemp på rundt -20 må du nok noe opp i pris.

Bruker du pulk eller sekk på vinteren? Om du bruker pulk er det helt kurant med en mer volumiøs kunstfiberpose. Tåler mer fuktighet og er mye billigere.

F.eks. Mammut Tyin EXP 5 season er et meget godt kjøp, spør du meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg nå brukt 2 vinter sesonger https://www.fjellsport.no/kampanjer/vinterparty/mountain-equipment-glacier-1000-light-ocean.html Er Komfort for herrer på -16 ble brukt på en 40 dagers tur i Øst Finnmark og Nord Finnland, opplevde 1 eneste gang at jeg ble litt kald, frøys ikke men litt kald, tempraturen ute var da - 40 grader, hadde også flere netter med 30-40 Minus uten at jeg frøys, er utrolig imponert over denne posen, men som du sikkert vet er jo et skikelig underlag også utrolig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke med pulk, men har heller ikke begitt meg ut på langturer (typ mange dager) vinterstid, så det kan jo være en mulighet. Går til vanlig med en 85 liters sekk. Mammut Tyin EXP 5 har kun oppgitt en tempratur på -25. Vil det da tilsvare 'men comfort limit', eller vil denne målingen vært høyere?

Endret av JonesN3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, -25 er men comfort limit slik jeg har forstått det.  Jeg har selv denne posen og jeg kan si at den garantert holder deg varm i -25 forutsatt at du har et godt underlag. Jeg bruker Exped Downmat og når det er varmere enn -15 syntes jeg posen nesten er i varmeste laget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må kanskje invistere i et bedre underlag også om jeg skal ha en god vintersøvn. Er egentlig ikke fan av oppblåsbare underlag, men det må kanskje til på grunn av isolering? Har brukt dobbelt opp av Bamse Extreme ved -10 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellsport har jo også dette gode liggeunderlaget på tilbud i halvannen time til: https://www.fjellsport.no/therm-a-rest-neoair-xtherm-large.html

Det er svindyrt, ja, selv på tilbud. Men det er bra (i hvertfall hvis du kan leve med knitrelydene), og det er er ganske så sterkt, kompakt og lett. Om det er verdt pengene er vel en personlig avveiningssak - det er jo fri frakt og fri retur, så man kan jo gjøre den avveiningen hjemme... Jeg kjøpte den rektangulære MAX-utgaven i fjor sommer, og angret med det samme jeg trykket "Betal", men endte opp med å beholde den og er happy med det - du er herved advart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg går for en Mammut Tyin EXP Winter, god pris og -18 komfort holder nok til mitt bruk. Dunpose blir rett og slett for dyre for så lave tempraturer. Tester hvordan det funker med dobbelt bamseunderlag før jeg går til innkjøp av noe dyrere luftbasert, venter eventuelt til en mer omfattende fjelltur.

 

Takk for alle forslag og tips!

Endret av JonesN3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.