Gå til innhold
  • Bli medlem

Selebukse i Gore-tex


esw

Anbefalte innlegg

Annonse
6 hours ago, Larix said:

Det så jo mildest talt jævlig bra ut!

Har du noen form for stramming nederst på bena?

Ingen stramming nederst, men buksebeinene er ikke romsligere enn nødvendig (med fjellstøvler/fjellskistøvler) nederst. Vurderer om jeg skal lage integrert gamasje med hempe i front og mulighet for festestropper under skoa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med skikkelig smal benavslutning, og kanskje littegrann skaft på støvlene vil det vel tette brukbart uansett. Så i hvert fall, som sagt, innmari bra ut. Likte spesielt snittet(Selv om det neppe hadde vært spesielt vellykket på min tønneformede kropp.) og lommeløsningen. Skulle ønske jeg var i stand til å gjøre slike ting. Med litt sære preferanser så hadde det vært skikkelig fint. Dessverre er jeg latterlig klønete:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken har vært å ha en, mer eller mindre vanntett, men kald lomme på låret og en varm, men ikke vantett lomme i overdelen. Har stoff og glidelås til å lage en lårlomme på andre siden også, men venter litt med denne for å se om det er praktisk behov for denne. Ønsker i utgangspunkt å holde det så enkelr og rent som mulig. Det som kanskje ikke vises så godt på bildene er forsterkningene på knærne. Her har jeg beholdt en liten åpning på undersiden, slik at jeg kan legge inn kneputer, slik at det blir litt mer behaglig å sitte på kne i leiret vinterstid. Har ikke prøvd dette før selv, men fikk tips fra noen erfarne vintercampere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Larix skrev:

Med skikkelig smal benavslutning, og kanskje littegrann skaft på støvlene vil det vel tette brukbart uansett. Så i hvert fall, som sagt, innmari bra ut. Likte spesielt snittet(Selv om det neppe hadde vært spesielt vellykket på min tønneformede kropp.) og lommeløsningen. Skulle ønske jeg var i stand til å gjøre slike ting. Med litt sære preferanser så hadde det vært skikkelig fint. Dessverre er jeg latterlig klønete:-(

Ved å gjenta dette utsagnet mange nok ganger så blir det nok en realitet til slutt. Alternativet er å skaffe seg en symaskin og begynne å sy. Start med små lette ting. Enkle reparasjoner, små og store poser til oppbevaring av diverse ting etc. etc. 

Jeg er ingen mester til å sy, og jeg er redd for at trådstarter hadde gått meg en høy gang, men symaskinen har vert en god venn mange ganger og etter hvert så blir man bedre og bedre.  

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Dal-z said:

Fantastisk kreasjon. *respect*
Kan jeg spørre hvilken tråd du bruker når du syr slikt?

Bruker "vanlig" polyestertråd, som man får kjøpt hos de fleste forretninger som selger sytilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, REs said:

Ved å gjenta dette utsagnet mange nok ganger så blir det nok en realitet til slutt. Alternativet er å skaffe seg en symaskin og begynne å sy. Start med små lette ting. Enkle reparasjoner, små og store poser til oppbevaring av diverse ting etc. etc. 

Jeg er ingen mester til å sy, og jeg er redd for at trådstarter hadde gått meg en høy gang, men symaskinen har vert en god venn mange ganger og etter hvert så blir man bedre og bedre.  

Der er nok slik jeg har startet også. Har ikke gått kurs eller hatt noe formell utdanning. Har heller ikke hatt mulighet å lære mye av slekt og venner. Men med litt teknisk innsikt og ved å studere hvordan plagg og utstyr er laget lærer man ganske mye. Og så er det selvfølgelig youtube som pleier å ha noe svar når man står litt fast.

Mht symaskin trenger ikke kravene å være så høye. Bruker en 70-talls Singer som jeg kjøpte brukt for over 10 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pffft, jævla bedreviter:wink:

 

Jeg syr faktisk stadig(eller ok da, innimellom) vekk, men det ser alltid ut som en dass, og jeg blir ikke bedre til det likevel. Dog holder det til enklere reparasjoner og små modifiseringer. Større prosjekter er jeg realistisk nok til å ikke begi meg ut på. Det gjelder å kjenne sine begrensninger:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Larix skrev:

Pffft, jævla bedreviter:wink:

 

Jeg syr faktisk stadig(eller ok da, innimellom) vekk, men det ser alltid ut som en dass, og jeg blir ikke bedre til det likevel. Dog holder det til enklere reparasjoner og små modifiseringer. Større prosjekter er jeg realistisk nok til å ikke begi meg ut på. Det gjelder å kjenne sine begrensninger:cool:

Du har rett i at det ofte kan være viktig å kjenne sine begrensninger, spesielt ved utøvelse av den aktiviteten som omtales her på forumet,men noe jeg har lært meg i løpet av et langt yrkesliv som konsulent, er at det viktigste er ikke alltid å kunne ting, men å vite hvem som kan. Hvis du hører på "brønnpisserne" eller pessimistene som sier at du ikke får det til så får du det ikke til.

Du har kanskje hørt om da en mus og en frosk falt ned i et spann med fløte. Etter å ha svømt noen runder i spannet så mente den pessimistiske musen at det ikke var mulig å komme ut. Musen sluttet å svømme og så druknet den i fløten. Frosken som var optimist fortsatte å svømme rundt og rundt i fløten og etter en stund så ble fløten til smør og frosken klatret opp på smørstykket og hoppet ut.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp å vite hvem som kan, og for den saks skyld hvem som ikke kan, er vel for meg essensen i det hele:wink: Jeg kan ikke... Men så er det kanskje andre ting jeg kan, som ikke alle andre kan, så det jevner seg nok ut. Jeg er ganske hendt med motorsaga, men den egner seg så dårlig til å lage klær8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Dette står det respekt av! Liker at den er så høy, og det ser ut som gode lommer. Et fantastisk stykke arbeid. Riktig å ordne slik "drop seat" eller rumpeluke. Ville kanskje hatt en trykknapp eller to øverst, for å kunne bruke glidelåsene til lufting på sidene uten å åpne hele luka? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Haugelarsen said:

Wow! Dette står det respekt av! Liker at den er så høy, og det ser ut som gode lommer. Et fantastisk stykke arbeid. Riktig å ordne slik "drop seat" eller rumpeluke. Ville kanskje hatt en trykknapp eller to øverst, for å kunne bruke glidelåsene til lufting på sidene uten å åpne hele luka? 

Godt observert. Trykknappene var ikke på plass ensa da bildene ble tatt. Har dem både øverst og nederst ved glidelåsene nå, slik at de kan brukes til lufting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte opp et bar turbukser jeg har fra før og tegnet et grovt mønster ut fra dette (litt romslig). Brukte plastfolie isf mønsterpapir og tapet det hele sammen for litt prøving og tilpassing før jeg la det på stoffet og klippet ut. Ingen steg-for-steg guide desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.