Gå til innhold
  • Bli medlem

Drikkevann i fjellet


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

:shock: Er det trygt og greit å drikke vann fra bekker i fjellet?

Hva bør man passe på? Må man koke vannet først :?

Skal inn i Jotunheimen en helg - og lurer på om jeg skal bære masse vann med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For all del... Bær ikke vann! Jotunheimen er rikt på fjelltopper, men enda rikere på vann. Brevann kan du likevel forsøke å unngå.. Først og fremst fordi det ikke smaker noe godt, for det andre fordi det fine stienmelet visstnok kan være skadelig for "innideg". Det blir også sagt at døde, råtnende dyr på breene kan føre til forgiftning av vannet.. Tror imidlertid det kun er et begrenset problem i Jotunheimen. Det er imidlertid hundretusenvis av små bekker og elver med snøsmeltevann og regnvann.. Jeg har også drukket vann fra små krystallklare tjern uten å få mageondt selv om det heter seg at vannet skal være rennende...

Ta ikke med deg vann, heller en sjokolade ekstra :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, unngå helst brevann. Etter å ha vandret på Smørstabbreen for 2 uker siden, kommer ihvertfall jeg for evig og alltid til å aldri drikke brevann (noe jeg har unngått til nå også). Hundrevis av døde lemen lå strødd rundt på breen og råtnet, så noe ren kilde er ikke breene akkurat.

Det tryggeste er nok å drikke fra små putrebekker som kommer fra ingensteds, som f.eks. ut fra fjellet. Ellers kan du stort sett drikke trygt fra bekker og elver som renner nedover fjellsidene. Det har jeg gjort i mange år, og har aldri hatt magetrøbbel av det.

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som et lite innlegg, passer det muligens å fortelle en selvopplevd episode:

Amerikaner på sin første tur i den norske fjellheimen (i dette tilfellet Rogaland).

Turen skulle gå ned dalen, 6 timer. Langs elva størsteparten av tiden.

Fyren tok med seg 4 liter vann - fra bøtta på turistforeninghytta.

På spørsmål om "hvorfor", var svaret at han ikke kunne drikke "ubehandlet" vann......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregelen er visstnok at dersom det er husdyr i området, skal man koke vannet eller ha en desifiserende pille oppi. Jeg har inntrykk av at de fleste nordmenn er svært påpasselig med dette i utlandet, men nærmest tar det for gitt at vannet i småbekkene her hjemme alltid er trygt.

Det beiter både kyr, sauer og geiter i flere populære områder i Jotunheimen. Av erfaring er det ukult å drikke urent vann og bli syk, selv her hjemme. (Har tenkt å spare dere for en en nærmere beskrivelse av kroppens reaksjoner.) Det har forøvrig vært en diskusjon i DNT om kvaliteten på drikkevannet ved enkelte av hyttene hvor myndighetene ønsker dyrt renseutstyr installert.

Det er egentlig et spørsmål hva man vil utsette seg for. Er det husdyr i området skader det sikkert ikke å bære med nok drikkevann til man kommer forbi beiteområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg og to kameratar fekk skikkeleg magasjuke etter å ha drukke brevatn under toppen av Glittertind sist på -80talet ein gong. Det gjekk båe vegar - både oppe og nede....Sidan den gongen har eg hatt stor respekt for brevatn, men vanleg bekkevatn frå snøsmelting og regn er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har aldri opplevd at noen er blitt dårlig av vannet på mine kanter av landet.

Selv med 100 000 sauer i området, er vannet drikkende. Vi har da også rimelig kort avstand mellom fjelltopp og dalbunn og mye regn.

I innlandet (og på de høyeste toppene) kan situasjonen være en annen.

Men hva skal nå folk der, vi har nå så mye annen fin natur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at vannet skal renne langt fra breen før det ikke smaker bre av det! Vanlig smeltevann smaker helt annerledes. Det beste vannet er det som kommer opp av bakken innimellom den grønne mosen, ahhhh!

Det er nemlig godt filtrert, i motsetning til overflatevann på breer.

Jeg er ingen stor vanndrikker, men jeg må si at første gangen jeg var på Besshø, fylte jeg opp flasken min med vann fra en av de mange bekkene som renner ned i Bessvatn - kaldt, klart og utrolig godt :wink: Så, Kim - jeg er absolutt enig i utsagnet ditt... ahhhh :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vet at ikke brevann er godt, men er det virkelig farlig å drikke det?

JEg har også hørt utsagn om at ørsmå rester av stein etc kan føre til rifter i mage, tarm etc..... stemmer dette, eller er det bare en "rural legend"?

Jeg har hørt fra mange som "vet skråsikkert" at det er det ene eller andre...så jeg vil gjerne ha svar fra noen som virkelig er sikre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikkevannet i Norge er i en klasse for seg selv i forhold til andre land. Og enda bedre er vannet du finner i fjellet. Mye bedre. Jeg har jobbet en del med vannhygiene i forsvaret da jeg var veterinærassistent.

Brevann kan gi plager i form av magesjau fordi det inneholder mye mineraler som er slipt ned av is-mot-stein gjennom en del år. Egen erfaring sier at blått brevann er fullt av mineraler, men det går fint å drikke små mengder av det. Brunt brevann inneholder mye koliforme bakterier (tarmbakterier) og bør helst ikke drikkes.

Døde mus/lemen oppe på en bre har nok lite innvirkning på vannkvaliteten under breen. Koliforme bakterier finnes naturlig i alle varmblodige mennesker og dyr. Det vil si at de fleste dyr har naturlig slike bakterier i endetarmen. Disse bakteriene er avhengig av en temperatur langt over 0 for å kunne formere seg. I et lemen eller en mus som ligger i isen vil ikke disse bakteriene kunne formere seg ettersom dyrets kroppstemperatur sjelden vil passere 0.

Mengden av koliforme bakterier som man inntar ved å drikke smeltevann inneholder langt færre koliforme bakterier enn det som skal til for å gjøre deg syk. Blått brevann kan være skummelt for magesekken din ettersom det inneholder en del mineraler, mens brunt brevann blir du mest sannsynlig syk av uansett ettersom det er fullt av koliforme bakterier.

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur i Trollsteinskvolven i høst. Vannet i elva der så først rent og fint ut, men ved nærmere ettersyn så vi at det var mange grå larver i det. Ca. 2 cm lange småkryp som fløt nedover, og noen ganger tok seg en dukkert ned mot bunnen.. Ikke spesielt delikat. Samtidig var det få bekker der, så vi tok med oss noe noe vann til matlaging. Sjekket selvsagt at det ikke kom noen larver med i vannflaskene 8)

Men hva kommer disse larvene av? Vannet her kommer i stor grad fra Grjotbreen, og det var tendenser til grå-/grønnfarge i vannet, altså ikke bare brevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Et ordtak sier at "når vannet renner over 7 steiner er det rent". Smeltevann fra bre er ikke noe unntak, men la det være et stykke fra breen og ned til vannkilden din, for sikkerhetsskyld. (ikke tell steiner!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.