Gå til innhold
  • Bli medlem

lavvo ovn


Anbefalte innlegg

Hei, vurdere nå sterkt og annskaffe meg en ovn til en lavvo varangercamp 4-6

ser at det er flere merker og velge på, og lurer derfor på hva folk har, og vilken erfaringer dere har med disse, styrker og svakheter.

har vurdert ett par forskjellige, men regner med at det finnes flere typer og merker en de jeg til nå har vurdert, så derfor skal jeg ennå ikke nevne det jeg har tittet på.

på forhånd takk for alle bidrag.

mulig dette ligger under feil underforum, men jeg tenkte en lavvoovn bør også kunne brukes til og steke mat på.

Endret av Trond Arvid Hagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en gammel Helsport lavvo med en frisport (tror jeg) ovn som jeg har hatt i sikkert 10-12 år. Denne ovnen er sylinderformet og har toppmating og tar derfor ikke så mye plass i en ellers ganske liten lavvo. Ovnen brenner fint, men krever forholdsvis finkløyd ved. Ser at de ikke har denne modellen lenger, men de har en som er lignende, sekskantet med toppmating.

Skal du lage mat på ovnen må du ha en med frontmating og litt størrelse. Jeg tror kanskje det kan bli i største laget i en så liten lavvo? Tror jeg ville vurdert om det kan fungere med en toppmatet ovn og heller bruke primusen til matlaging.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaringer med andre ovner enn Tentipi Eldfell, men den kan en fyre Faan sjøl ut av Helvete med...ulempen er at den er på størrelse med reaktoren i et middels kjernekraftverk og jeg blir ofte i dårlig humør av å bære rundt på den. I følge kjerringa er den fin å lage mat på...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv tenkt å gå til anskaffelse av ovn. Har kjørt bål i lavo mange ganger, men særlig i sterk, skiftende vind er bål/åpen ovn tidvis plagsomt når vinden slår hardt ned i toppluka, med påfølgene røykhelvete. Samtidig har jeg, aller, aller mest lyst til å kunne bruke ovnen både til kano-/sykkel-/bilcamping med Tentipi-lavvoen på 11 kg -- ooooog til ryggsekkturer med Duomid: Altså, liten, lett ovn.

Løsningen her er nesten garantert amerikanske lettvektsovner i titan. Eller i verste fall lage noe sjæl.

Lukkede, "skikkelige" vedovner:
TiGOAT cylinder stove, 12": 737g inkludert pipe
TiGOAT WiFi stove, small: 737g inkludert pipe (foreløpig favoritt)
Kifaru Parastove: 1.04 kg inkludert pipe
Kifaru Oval Stove: 566g inkludert pipe
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, pahatlem skrev:

Har selv tenkt å gå til anskaffelse av ovn. Har kjørt bål i lavo mange ganger, men særlig i sterk, skiftende vind er bål/åpen ovn tidvis plagsomt når vinden slår hardt ned i toppluka, med påfølgene røykhelvete. Samtidig har jeg, aller, aller mest lyst til å kunne bruke ovnen både til kano-/sykkel-/bilcamping med Tentipi-lavvoen på 11 kg -- ooooog til ryggsekkturer med Duomid: Altså, liten, lett ovn.

Løsningen her er nesten garantert amerikanske lettvektsovner i titan. Eller i verste fall lage noe sjæl.

Lukkede, "skikkelige" vedovner:
TiGOAT cylinder stove, 12": 737g inkludert pipe
TiGOAT WiFi stove, small: 737g inkludert pipe (foreløpig favoritt)
Kifaru Parastove: 1.04 kg inkludert pipe
Kifaru Oval Stove: 566g inkludert pipe
 

Kan du bruke denne som mal?  Evt sette den på høykant slik at den bli4.jpg.a05a9f38b1c8cee1b22f460dff949c9a.j5.thumb.jpg.6d0c8f486bc19984863d35cc2f7dr lik 16 manns teltovnen.  Vekt:  Under 1 kg. kilo.   56bf39e310ae8_post-6671-0-89968700-14091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Helsport sin http://www.helsport.no/lavvo-vedovn i min Helsport Finnmark lavvo og er godt fornøyd med det, men ikke til de lengre turene. Til det blir det for tungt. (Med mindre man er såpass mange på tur at man får fordelt fellesutstyret så godt at det blir overkommelig å bære med ovnen også...)

Varmer godt, plass til kjele og stekepanne på toppen. Finn en flat stor stein og legg oppå om man ønsker å holde lengre på varmen på natta f.eks...

Har modifisert beskyttelsen rundt røykrøret og innfestingen til dette litt da min lavvo har fullt inndertelt og det derfor blir en del mer stoff i toppen. Har fått laget en ekstra halvdel maken til den som følger med som beskyttelse og fått laget "støttebein" mot hovedrøret for disse også. Da er det aldri i nærheten av at det kommer stoff i næreheten av selve piperøret selv om det er en del vind... 

Den blir drøyt varm om du fyller på med ved og vi har flere ganger hatt over 60 grader i  "sittehodehøyde" ved "blodfyring" inne i lavvoen selv ved minusgrader ute... Da tørker tøyet som henger i taket fort for å si det pent... ;-) 

Har etter et par år ikke funnet andre ulemper enn vekten...

2015-05-14 13.58.41.jpg

2015-07-01 11.04.46.jpg

2015-09-05 23.33.20.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.2.2016 at 14.06, Espen Ørud skrev:

Jeg har brukt Helsport sin http://www.helsport.no/lavvo-vedovn i min Helsport Finnmark lavvo og er godt fornøyd med det, men ikke til de lengre turene. Til det blir det for tungt. (Med mindre man er såpass mange på tur at man får fordelt fellesutstyret så godt at det blir overkommelig å bære med ovnen også...)

Varmer godt, plass til kjele og stekepanne på toppen. Finn en flat stor stein og legg oppå om man ønsker å holde lengre på varmen på natta f.eks...

Har modifisert beskyttelsen rundt røykrøret og innfestingen til dette litt da min lavvo har fullt inndertelt og det derfor blir en del mer stoff i toppen. Har fått laget en ekstra halvdel maken til den som følger med som beskyttelse og fått laget "støttebein" mot hovedrøret for disse også. Da er det aldri i nærheten av at det kommer stoff i næreheten av selve piperøret selv om det er en del vind... 

Den blir drøyt varm om du fyller på med ved og vi har flere ganger hatt over 60 grader i  "sittehodehøyde" ved "blodfyring" inne i lavvoen selv ved minusgrader ute... Da tørker tøyet som henger i taket fort for å si det pent... ;-) 

Har etter et par år ikke funnet andre ulemper enn vekten...

 

 

 

Setter du ovnen rett på teltduken?

blir det ikke veldig varmt under

Endret av Trond Arvid Hagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎13‎.‎02‎.‎2016 at 15.22, Tom42 skrev:

Kan du bruke denne som mal?  Evt sette den på høykant slik at den bli4.jpg.a05a9f38b1c8cee1b22f460dff949c9a.j5.thumb.jpg.6d0c8f486bc19984863d35cc2f7dr lik 16 manns teltovnen.  .

   56bf39e310ae8_post-6671-0-89968700-14091

Vekt:  Under 1 kg. kilo, og er gratis.  Vel, ser den ikke så fin ut som de andre her på tråden, men like funksjonell, ikke minst om den skal tas med lengre enn en sekk bjørkeved kan transporteres.

Endret av Tom42
tilleggsopplysninger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest mer enn linjen " jeg vurderer sterkt å skaffe meg lavvo ovn"....

Så før jeg scroller videre på forumet tenkte jeg bare å dele at på Biri, i oppland har forsvaret lagerutsalg på travbanen i disse dager ( frem til 21. februar).

Der selger de lavvo ovn til 1100 kroner, samekniver til 300, og en hel haug av ullundertøy og andre ting til under hundrelappen....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Trond Arvid Hagen said:

Setter du ovnen rett på teltduken?

blir det ikke veldig varmt under

Nei. Faktisk ikke - og det til tross for at sidene kan bli rødglødende. Men da fyrer vi også oppå risten som ligger inni og ikke i bunn av ovnen. Har sjekket temp på duken mange ganger til å begynne med og aldri noe problem. Men normalt så oppbevarer vi ved (til tørking) osv under ovnen og da er det i hvert fall ikke noe problem. Jeg bruker normalt et telt til vinterturene da de gjerne er lengre og på mer vindutsatte steder på fjellet enn det jeg bruker lavvoen til ellers. Men jeg har laget en plate i brannsikkert materiale (som ofte brukes som underlag ved legging av varmekabler) i tilfelle jeg skal bruke den på vinteren. Hovedsaklig fordi det da er mykere underlag og ovnen derfor trenger noe å stå på for å ikke synke nedi + for å unngå at det smelter grop under ovnen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.2.2016 at 14.06, Espen Ørud skrev:

Jeg har brukt Helsport sin http://www.helsport.no/lavvo-vedovn i min Helsport Finnmark lavvo og er godt fornøyd med det, men ikke til de lengre turene. Til det blir det for tungt. (Med mindre man er såpass mange på tur at man får fordelt fellesutstyret så godt at det blir overkommelig å bære med ovnen også...)

Varmer godt, plass til kjele og stekepanne på toppen. Finn en flat stor stein og legg oppå om man ønsker å holde lengre på varmen på natta f.eks...

Har modifisert beskyttelsen rundt røykrøret og innfestingen til dette litt da min lavvo har fullt inndertelt og det derfor blir en del mer stoff i toppen. Har fått laget en ekstra halvdel maken til den som følger med som beskyttelse og fått laget "støttebein" mot hovedrøret for disse også. Da er det aldri i nærheten av at det kommer stoff i næreheten av selve piperøret selv om det er en del vind... 

Den blir drøyt varm om du fyller på med ved og vi har flere ganger hatt over 60 grader i  "sittehodehøyde" ved "blodfyring" inne i lavvoen selv ved minusgrader ute... Da tørker tøyet som henger i taket fort for å si det pent... ;-) 

Har etter et par år ikke funnet andre ulemper enn vekten...

2015-05-14 13.58.41.jpg

2015-07-01 11.04.46.jpg

2015-09-05 23.33.20.jpg

Ser du fyrer i ovnen uten å åpne bunnduken. Går det greit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.2.2016 at 0:22 PM, Ahorn said:

Venter i spenning på erfaringer. Vet du om det følger med bag? Har kikket litt på ovnen til Helsport, og der virker det som bag er tilleggsutstyr.

 

 

Min Helsportovn kom i bag med alt inkludert. Bestillt direkte fra Helsport fra noen år siden. Men det er mulig å kjøpe bagen separat så vidt jeg vet. Sikkert fordi det er en viss sjanse for at den ryker lenge før ovnen ;-)

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 12.2.2016 at 13.03, pahatlem skrev:

Har selv tenkt å gå til anskaffelse av ovn. Har kjørt bål i lavo mange ganger, men særlig i sterk, skiftende vind er bål/åpen ovn tidvis plagsomt når vinden slår hardt ned i toppluka, med påfølgene røykhelvete. Samtidig har jeg, aller, aller mest lyst til å kunne bruke ovnen både til kano-/sykkel-/bilcamping med Tentipi-lavvoen på 11 kg -- ooooog til ryggsekkturer med Duomid: Altså, liten, lett ovn.

Løsningen her er nesten garantert amerikanske lettvektsovner i titan. Eller i verste fall lage noe sjæl.

Lukkede, "skikkelige" vedovner:
TiGOAT cylinder stove, 12": 737g inkludert pipe
TiGOAT WiFi stove, small: 737g inkludert pipe (foreløpig favoritt)
Kifaru Parastove: 1.04 kg inkludert pipe
Kifaru Oval Stove: 566g inkludert pipe
 

Hei, har du erfaring med WiFi Stove? http://www.titaniumgoat.com/stove-WiFi.html Jeg skal ha med Lavvo`en (8-10 pers.) på kortere fiske -og fjellturer med samober og 3 barn, og ser at en Lavvo brenner ikke er helt ideell mtp varme og tørking av klé (mye røyk). Ønsker derfor å kjøpe en veldig lett lavvo ovn.. Har du bestilt en slik fra utlandet (sikkerhet ved betaling, levering, toll etc..?) og fått testet den i en Lavvo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.