Gå til innhold
  • Bli medlem

Fischer e99 crown xtralite vs e99 easy skin?


Jerosberg

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse

Har ikke erfaring med Fisher crown eller Easyskin, men med Amundsen som jeg har 2par av..

De er av litt forskjellig årgang og de har fellefestet litt over 10cm forskjellig selv om skiene er like lange. Åsnes flyttet fellefestet bakover på alle modellene sine for ca 3 år siden for å treffe bedre i smørelomma.

Hvis du ikke har kuttet fellene så må du klippe av det som er lengre enn bak hælen, det reduserer bremsing. Det er også mulig å slipe et spor litt forsiktig med en Dremel for å forsenke fellefestet litt. Jeg har dog ikke funnet det nødvendig å gjøre det med mine.

Hvilke feller har du? Jeg bruker 45mm Mohair eller 35mm Syntet. Mohair på tørt føre og syntet på vått. Det gir mer enn nok feste, og jeg prøver konsekvent å gå der det er ørlite grann løst underlag, og ikke der det er kjørt og hardt. Er underlaget litt løst bremser det mindre. Egentlig synes jeg ikke Amundsen bremser mer enn en kan forvente med pels under skiene. Som sagt har jeg ikke prøvd Fisher, men jeg tviler på at det er den helt store revolusjonen i forhold til Amundsen. 

Amundsen er uansett en fenomenal lettgått ski og en skikkelig Vidde-racer, og det nærmeste du kommer en langrennski i en fjellski. Jeg foretrekker aller helst å smøre mine, ihvertfall om det er -1 eller kaldere, da er det nærmest umulig å smøre seg bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Jeg har brukt (tilpassede) kortfeller på Åsnes Rago (som nå heter Amundsen) og på Fischer Xtralite E109. Jeg kjøpte meg også et par Fischer Xtralite Crown E99 smørefrie i fjor vår (med 70% rabatt kunne jeg ikke motstå fristelsen :-) ). Jeg har også prøvd smørefrie Fischer for noen år siden. Jeg bruker også kortfellene Madshus Intelligrip, som passer alle typer ski (også uten fellefeste) - en genial fell synes jeg. Den kommer i to lengder, så pass på at du får riktig.

Jeg har prøvd mine smørefrie E99 på våt og tørr snø, og synes de fungerer veldig bra. Festet har så langt vært litt bedre enn på godt smurte ski, og gliden nesten like god. Utenfor sporet merker jeg ikke at gliden er bittegranne redusert, og jeg har glidd fra andre med smøre-fjellski (de har kanskje ikke glidet på en stund, eller hatt festesmøring litt langt foran/bak?). 

Kortfell, det være seg Åsnes, Fischer eller Madshus, har gitt meg litt bedre feste enn mine smørefrie E99, men også merkbart dårligere glid. Så kortfell har jeg bare brukt når det er en del oppover, eller når det er vått føre og jeg ikke skal så langt og ikke gidder smøre med klister. Jeg vet en del bruker kortfell ganske mye og er fornøyd med det. 

Jeg foretrekker helt klart E99 fremfor Åsnes Rago/Amundsen. Den gir (for meg) like god langrennsfølelse, og er litt mykere foran og bak så den svinger mye bedre spesielt i løse forhold. Den nye E99 (Xtralite) har littegranne mer smørespenn enn forrige versjon, og har litt mykere tupp og bakende.

Jeg har faktisk hatt med meg Madshus Intelligrip kortfellene på tur med de smørefrie E99-skia, og har brukt dem når det går småbratt oppover (langfeller er best når det er skikkelig bratt). Fellene sitter bra på det smørefrie belegget.

Når jeg går mest i løype foretrekker jeg helt klart smøreski, den lille ekstra gliden betyr en del for meg da. For bruk utenfor løyper (eller noe i og noe utenfor) virker det for meg som de smørefrie E99 fungerer veldig bra. Tiden vil vise hvor mye jeg kommer til å bruke dem.

Jeg tror mange ville være fornøyd med smørefrie ski til fjellbruk! Spesielt når det er plussgrader og påskeføre  :-)

Test av smørefrie ski, hvor E99 Xtralite ble kåret som vinner: http://www.utemagasinet.no/Utstyr/Test-av-smoerefrie-fjellski

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.