Gå til innhold
  • Bli medlem

Skjorta i Eresfjord, 1600 m rein nytelse... (24.03.06)


gi

Anbefalte innlegg

Annonse
Ingenting å utsette på forholda på Skjorta (1711 ) fredag.

1600 høydemeter med godføre :P

Kremt.. hørte snakk om at føret var så godt at fellene ble lagt på en gang til... :)

Til tross for den enorme utsikten fra Ausekaret, var det ikke før jeg kjørte nedover Velledalen at jeg ble en litt hysterisk krysning av vaskemaskinreparatøren fra nord-Norge og Jorun Stiansen i det hun vant Idol...

Hehe... Norges deeeeeesidert vakreste dal, å kjøre fra øvre del av Velledalen til Straumgjerde er 10 min pur nytelse 8) Kjørt der flere hundre ganger, like imponert hver gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Adobe?

Har bare LE, men jeg kan nok få fiksa det der om jeg prioriterer tid :?

Vel.. trøster meg med at det er ingen med hål i.. men det er det eneste *ler*

Fattig trøst med Holtanna t.h. i bildet. Holet synes riktignok ikke her..... :)

Kremt.. hørte snakk om at føret var så godt at fellene ble lagt på en gang til... :)

Ja, hadde litt tid til overs, så det blei noen høydemeter opp igjen. Regna det som irrelevant og forvirrende i en kort førerapport som da hadde fått tittelen "...5000 høydemeter rein nytelse" 8)

(motbakkene er jo også en nytelse, eller :? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Stakkars dere Sunnmøringer som må nøye dere med de små rettoppogned fjæresteinene deres. Ta en tur over Hestbrepiggene og opplev hva SKITUR betyr :wink:

Neida, dette så digg ut. Når er Kolåstind egentlig farbar uten rasfare? Orker man å labbe opp med nedoverski på denne turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aner meg en viss naboånd her.

Jeg hører rare ting om Molde her jeg bor, og er nå så nysgjerrig at jeg må ta meg en tur opp snart.

Ikke spør hva det er :wink:

Har navnsatt Talstadhesten, Kvannfjellet, Kaldbaken, Harstadfjellet, Snøtinden, mm så mange ganger på bilder at jeg føler jeg kjenner de fjella :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke tro det det Ålesundsfolk sier om Molde :wink: Kompleksene ble nok forsterket da magasinet Down Beat i en reportasje fra Moldes jazzfestival i 1970 (før Molde fikk egen flyplass) innledet med å skrive: "Molde's airport is situated outside Ålesund, a small fishing village south of Molde."

Forøvrig synes jeg absolutt du skal ta turen og sjekke forholdene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rivaliseringen mellom Molde og Ålesund, som finnes på mange områder, er oppskrytt men morsom. Personlig driter jeg en lang marsj i den fordi verken Molde eller Ålesund har særlig fjell å by på, selv om Moldes Skåla slår Vasstrandegga ned i støvlene mht høyde. Hvis det betyr noe. Begge har imidlertid utsikt til spektakulær natur tilhørende nabokommuner... Hvem som vinner den er vel ikke godt å si.. Begge ligger i alle fall svært høyt (om ikke øverst) på by-lista her til lands :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ganske på linje med Svein her.

Hvis jeg måtte flytte fra Molde, og kunne velge hvor, hadde jeg allikevel ikke valgt Ålesund, men Vågåmo. Ingen by, neivel, men for et utgangspunkt - og dessuten et lokalsamfunn som utviser en viss estetisk sans. Særlig sammenlignet med en del andre bygdebyer rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å ødelegge den tilsynelatende perfekte harmoni som senket seg over Vestlandet via Svein og Yardbirds innlegg..

Jeg har vagt hørt om noe som heter Moldepanoramaet. Jeg sitter og lurer på om det er Ørskogfjella sett fra Molde eller Moldefjellene sett fra Ørskogfjellet.

Moldenserene ser vel neppe sine egne fjell bak Tussen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Med fare for å ødelegge den tilsynelatende perfekte harmoni som senket seg over Vestlandet via Svein og Yardbirds innlegg..

Jeg har vagt hørt om noe som heter Moldepanoramaet. Jeg sitter og lurer på om det er Ørskogfjella sett fra Molde eller Moldefjellene sett fra Ørskogfjellet.

Moldenserene ser vel neppe sine egne fjell bak Tussen..

Alt en finner på fjellforum.... :)https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1980

Scroller du litt ned så finner du også link til et panoramabilde med navnsatte topper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev:

Neida, dette så digg ut. Når er Kolåstind egentlig farbar uten rasfare? Orker man å labbe opp med nedoverski på denne turen?

Kolåstinden var laurdag godt besøkt med rundt 10 stk til topps. Rasfaren er ikkje særleg større her enn andre toppar i området, heller tvert imot. Opp Stretet kan det vere fare for utgliding, ellers er inngangen til Kvanndalen utsatt no etter det store snøfallet, men her går ein bak kollen på Standalhytta og renn nedi dalen så ein omgår dette. Fra Stretet til toppen går ein i tau sommarhalvåret, mulig det finst folk som foretrekker dette også vinteren, men etter mitt skjønn er dette overflødig

Om Kolåstinden er verdt bryet? Tja, du har 4 km gange fra Kolåsen i Follestaddalen til Standalhytta, eventuelt 4 km fra Standal, vidare 4 km til toppen.. Imidlertid er det meste gløymt når du dreg fram siste skvetten av vatn og proviant 1432 moh. Utsikta er upåklagelig, og nedkjøringa er absolutt verdt slitet, spesielt er nedkjøringa ned breden sugande..

Uansett, kva angår nedkjøring, er vel Skjorta å foretrekke... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å ødelegge den tilsynelatende perfekte harmoni som senket seg over Vestlandet via Svein og Yardbirds innlegg..

Jeg har vagt hørt om noe som heter Moldepanoramaet. Jeg sitter og lurer på om det er Ørskogfjella sett fra Molde eller Moldefjellene sett fra Ørskogfjellet.

Moldenserene ser vel neppe sine egne fjell bak Tussen..

Hehe - det var da voldsomt til engasjement fra søre luten.

Fjella bak Tussen er heller ikke Moldefjell, de er Frænfjell m.m.

Når det gjelder Moldepanoramaet, henviser jeg til KarlE sitt innlegg - vil bare bemerke at Ørskogfjell utgør en minimal del av dette.

For å illustrere min sans for balanse, kan jeg også fortelle at ikke ALLE er like begeistret for samme panorama. Alexander Kielland var en tid amtmann bosatt i Molde, og omtalte utsynet som "dette forbaskete panorama" (eller noe i den retning - han hadde mer sans for horisonten på Jæren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.