Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av fjellsko til tinderangling


Øyvind Maraak

Anbefalte innlegg

Hei! Trenger litt hjelp/tips.

Jeg og en kamerat er i planleggingsfasen rundt først å bestige Mont Blanc for så å fly videre til Afrika å gå på Kilimanjaro. Alt er mer eller mindre fikset, men en ting står igjen. Val av sko.

Siden jeg er student så har jeg dessverre ikke råd til å ha fire ulike par fjellsko, og må derfor begrense meg til helst ett par som kan funke bra på begge fjellene. Jeg har gått mye i fjellet før, men aldri brukt stegjern. Støvlene må ha god ankelstøtte, være vanntette/vannavstøtende, slitesterke og muligheten til å bruke med stegjern.

Her er ett utvalg sko jeg har sett på:

  • LA SPORTIVA Trango Cube GTX

  • LA SPORTIVA Nepal Cube GTX

  • Salomon Quest 4D GTX

  • SCARPA Charmoz Pro GTX

  • Salomon COSMIC 4D 2 GTX®

Som sagt så er økonomien så som så, så billigere tips tas veldig gjerne i mot!

Håper noen kan hjelpe og takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekket Finn.no? Ser det ligger slike støvler ute der hele tiden. Spesielt Scarpa og LaSportiva. Selv kjøpte jeg LS Trango EVO (litt enklere modell enn Cube) Ment for tinderangling og isbre. Men de funka med helautomatiske stegjern (laget for semiautomatiske, så vil ikke anbefale helautomatiske) og isklatring også. Veldig glad i disse støvlene og har brukt de til mye forskjellig selv om jeg merker støvlene trives best i steinrøys. 

Den er lett og god på foten og jeg kan fint gå en hel dag med disse. Og føttene mine er kravstore :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet burde alle støvlene du nevner fungere bra, så da er det opp til de vanlige parametrene som passform, tilgjengelighet, pris etc.

Jeg har selv brukt La Sportiva Trango Extreme EVO på både Mt. Blanc og Kilimanjaro. Usikker på om denne modellen fins i sortimentet til La Sportiva lengre, men det er uansett modeller som er tilsvarende. 

Det er verdt å tenke på at på Mt. Blanc vil dere gå på bre (snø) mesteparten av turen, mens på Kili går dere hovedsakelig på grus. Det kan ha litt å si for komfortnivået og isolasjonen i støvlene. Noen gode heldekkende gamasjer kan være greit å ha på Mt. Blanc (hjelper på varmen) og ett par kraftige joggesko i backup er bra på Kili (spesielt på stiene før dere kommer skikkelig opp i høyden).

Lykke til med støveljakten og god tur!:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Øyvind Maraak said:

Hei! Trenger litt hjelp/tips.

Jeg og en kamerat er i planleggingsfasen rundt først å bestige Mont Blanc for så å fly videre til Afrika å gå på Kilimanjaro. Alt er mer eller mindre fikset, men en ting står igjen. Val av sko.

Siden jeg er student så har jeg dessverre ikke råd til å ha fire ulike par fjellsko, og må derfor begrense meg til helst ett par som kan funke bra på begge fjellene. Jeg har gått mye i fjellet før, men aldri brukt stegjern. Støvlene må ha god ankelstøtte, være vanntette/vannavstøtende, slitesterke og muligheten til å bruke med stegjern.

Her er ett utvalg sko jeg har sett på:

  • LA SPORTIVA Trango Cube GTX

  • LA SPORTIVA Nepal Cube GTX

  • Salomon Quest 4D GTX

  • SCARPA Charmoz Pro GTX

  • Salomon COSMIC 4D 2 GTX®

Som sagt så er økonomien så som så, så billigere tips tas veldig gjerne i mot!

Håper noen kan hjelpe og takk på forhånd!

Det är flera saker att tänka på.
1A: Skorna måste passa på dina fötter. Olika fabrikat har lite olika idéer om vilka mått en fot skall ha. Salomon har t.ex traditionellt gjort skor som är ganska smala, dom passar bra för mig. Oftast.

Sedan är det det här med stegjärn. Erfarenheten visar att dom inte alltid passar så bra på "alla" skor som fabrikanten påstår i sin reklam. Du bör därför prova att stegjärnen och skon passar ihop. Skall ju göra det på standardfärsten och så, men som sagt: Det är inte alltid så i verkligheten.

På dom skor du har listat så ligger Salomon skorna bäst i linje med vad jag själv skulle ha valt med avseende på typ av sko. Mångsidiga som fungerar bra till det mesta. Själv använder jag liknande skor (La Sportiva) till allt från en del vandringsturer, paragliding, åka buss till jobbet och isklättring. Dom duger till det mesta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på begge disse fjellene, men brukt forskjellige sko (MB: La Sportiva Nepal, Killi: Scarpa Chamoz). Begge fungerte bra.

Dersom jeg skulle hatt en sko for begge fjellene ville jeg sett etter noe midt i mellom disse to. MB blir det dimensjonerende for hvor lett du bør velge. For meg blir Chamoz og liknende lette alpine støvler litt vel kalde og har litt for lite støtte for mye stegjernbruk. Fra listen din ville jeg droppet Salomonskoene og Chamoz, de andre bør funke. LS Nepal er kanskje litt overkill hvis du skal gå normalruta på MB. 

Som Johann2000 skriver er passform viktig. Jeg har Scarpafot. Nepal Cube, Triolet (lærutgaven av Chamoz) og Mt Blanc Lite er alternativer jeg ville vurdert til disse to fjellene. På Killi går du på joggesko langt opp på fjellet , kanskje helt til øverste camp.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Blir nok en tur innom Oslo Sportslager snart for å teste litt ulike typer sko og finne ut hvilket merke som passer føttene mine best. 

For øyeblikket så står det hovedsakelig mellom Scarpa Charmoz Pro og LS Trango Cube. LSen virker veldig lovende, så håper at den passer bra :) 

Så nå er det bare å begynne å se frem mot sommeren og spare på stipendet. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.