Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av fjellsko til tinderangling


Øyvind Maraak

Anbefalte innlegg

Hei! Trenger litt hjelp/tips.

Jeg og en kamerat er i planleggingsfasen rundt først å bestige Mont Blanc for så å fly videre til Afrika å gå på Kilimanjaro. Alt er mer eller mindre fikset, men en ting står igjen. Val av sko.

Siden jeg er student så har jeg dessverre ikke råd til å ha fire ulike par fjellsko, og må derfor begrense meg til helst ett par som kan funke bra på begge fjellene. Jeg har gått mye i fjellet før, men aldri brukt stegjern. Støvlene må ha god ankelstøtte, være vanntette/vannavstøtende, slitesterke og muligheten til å bruke med stegjern.

Her er ett utvalg sko jeg har sett på:

  • LA SPORTIVA Trango Cube GTX

  • LA SPORTIVA Nepal Cube GTX

  • Salomon Quest 4D GTX

  • SCARPA Charmoz Pro GTX

  • Salomon COSMIC 4D 2 GTX®

Som sagt så er økonomien så som så, så billigere tips tas veldig gjerne i mot!

Håper noen kan hjelpe og takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekket Finn.no? Ser det ligger slike støvler ute der hele tiden. Spesielt Scarpa og LaSportiva. Selv kjøpte jeg LS Trango EVO (litt enklere modell enn Cube) Ment for tinderangling og isbre. Men de funka med helautomatiske stegjern (laget for semiautomatiske, så vil ikke anbefale helautomatiske) og isklatring også. Veldig glad i disse støvlene og har brukt de til mye forskjellig selv om jeg merker støvlene trives best i steinrøys. 

Den er lett og god på foten og jeg kan fint gå en hel dag med disse. Og føttene mine er kravstore :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet burde alle støvlene du nevner fungere bra, så da er det opp til de vanlige parametrene som passform, tilgjengelighet, pris etc.

Jeg har selv brukt La Sportiva Trango Extreme EVO på både Mt. Blanc og Kilimanjaro. Usikker på om denne modellen fins i sortimentet til La Sportiva lengre, men det er uansett modeller som er tilsvarende.